Wat is er nieuw

60 cm gezelschapsbakje van Erik1974

Erik1974

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2014
Vandaag heb ik mijn 2e bakje opgestart, ik heb al een Lido 120 draaien. Nu ik wat plek over had was dat een mooi excuus om weer een bakje te vullen.

Het is een Juwel van 60x30x40 (Rekord 700?)

Er komt een koppel Apistogramma Borelli in en een 12 stuks Hyphessobrycon amandae.

In onderstaande foto zie je de bak nog zonder de planten (m.u.v. wat zuurstofplantjes), de grote planten komen zaterdag (als het goed is...)

Als filter heb ik een Eden 511, voor mij de eerste externe filter dus wel even spannend of de boel niet gaat lekken, maar ik heb goede verhalen gelezen over de Eden dus het zal best goed komen. Zaterdag nog lekker volplanten en dan begint het lange wachten 😉.

erik1974_60_cm_za_1.jpg

Leuk bakje wordt het denk ik.
Ik ken de filter niet moet ik zeggen.

En nu dan beplant!
erik1974_60_cm_za_2.jpg

Nice

Ziet er nu al mooi uit!

Bedankt! Dat het maar lekker goed mag gaan groeien.

Leuke bak !!!!

Kijk uit met die echies, worden groot hoor
.maar echt superleuk

Leuk.

q&q zei:
Leuke bak !!!!

Kijk uit met die echies, worden groot hoor
.maar echt superleuk

Ik neem aan dat ze wel te snoeien zijn? 🙂

Leuk hoor 🙂

Erik1974 zei:
Jawel maar op termijn worden de bladeren zo groot en staan ze op zo'n lange bladstelen dat snoeien niet meer helpt. Wij hadden een exemplaar met bladeren van 40 cm op bladstelen van 20 - 25 cm. Dat past in de breedte niet eens in je 60 cm bakje en je hebt er nota bene 3. Eruit halen hoeft natuurlijk niet, maar houd in het achterhoofd dat een keer overschakelen op een kleinere Echinodorussoort wellicht handig zou zijn.

~ Ivo

Mijn ervaring als ze dicht op elkaar staan,valt dat erg mee. In de open ruimte gaan ze flink groot.

Dat zou mooi zijn 🙂

Ziet er al leuk uit! Wanneer komen de vissen?

Mascha&Ivo zei:
Leuk hoor 🙂

Erik1974 zei:
Jawel maar op termijn worden de bladeren zo groot en staan ze op zo'n lange bladstelen dat snoeien niet meer helpt. Wij hadden een exemplaar met bladeren van 40 cm op bladstelen van 20 - 25 cm. Dat past in de breedte niet eens in je 60 cm bakje en je hebt er nota bene 3. Eruit halen hoeft natuurlijk niet, maar houd in het achterhoofd dat een keer overschakelen op een kleinere Echinodorussoort wellicht handig zou zijn.

~ Ivo

Haha, ok dan..... Het zijn trouwens niet alle 3 dezelfde, de linkse is een bleheri en de 2 andere zijn Paniculatus. Maar ik zie het wel wat er gebeurt 🙂. Kan ook altijd weer iemand blij maken met een grote plant.

De vissen komen pas over een week of 3-4,als de bak goed is ingedraaid.

Ziet er leuk uit. Persoonlijk vind ik het bij een ZA bak wel mooi als het water wat donkerder getint is mbv turf, rooibosthee of elzenpropjes. Dat zullen de Apisto's ook zeker waarderen.

Vind ik zelf ook wel, ik ga nu eerst kijken waar de Ph op uit komt zonder toevoegingen voordat ik met turf aan de gang ga. Volgende week zal ik het wel goed kunnen meten.

Mooi, inderdaad de bak wat donkerder zien te maken met drijfplanten oid.
cichlides houden niet van dat felle.

Drijfplanten zitten er al in maar ik heb bewust de bak nog niet vol gestopt met drijfplanten zodat de planten in de bak de komende weken voldoende licht krijgen om goed aan te slaan. Als ze het eenmaal goed doen heb ik een lido vol met drijfplanten om deze bak aan te vullen. 🙂

helemaal top.....erg leuk ingericht.

als ie straks iets donkerder is, weet je helemaal niet wat je ziet.

Goe gedaan jochie...hahhahaha

Leuke bak! ben zelf ook van plan om een ZA bak te gaan maken.

Ziet er mooi uit

Zier er erg leuk uit hoor.

Bedankt voor de complimenten!
Net een bak met turfgranulaat besteld, de Ph mag nog wel wat lager (zit nu op Ph7 met een Kh van 4). Kleurt het water ook meteen wat mooier 🙂

De turf zit nu sinds dinsdag in de bak. Ik had om te beginnen 50 gram gebruikt, dit gaf na 2 dagen een ph van tussen de 6,5 en 7. Dat was iets te weinig nog vond ik. Daarna 50 gram er bij gedaan maar dat gaf na 1 dag al een ph van 6,dus nu probeer ik het met 75 gram. Ik denk dat dan wel de juist waarde bereikt wordt.

De bak begint ook al wat donkerder te worden dus het gaat de goede kant op!
De planten groeien ook goed.

Ik zit alleen nog een beetje met de uitstroom van de filter. Ik wil eigenlijk wat oppervlakte beweging voor de zuurstof, maar dan zitten de drijfplanten continu in de hoek.
Maakt het wat uit met zo'n dichtbeplante bak of er wel of niet veel oppervlakte beweging is voor het zuurstof gehalte? Of produceren de planten al genoeg zuurstof?

En even een plaatje bij praatje:
erik1974_60_cm_za_3.jpg

Dat ziet er goed uit! Mooi beplante bak!
Wat wordt het visbestand?"las het net te laat"

Ik denk zelf dat de planten wel genoeg zuurstof produceren, alleen 's nachts kan het dan wat minder zijn. Ik zou dat gewoon even aanzien.

pH kun je ook naar beneden halen met elzenproppen, kleuren je water ook mooi donker.

Ziet er mooi uit zo zeg. Lekker groen ook.

Ik heb voor de oppervlakte beweging 3 gaatjes bij gemaakt in de uitvoerbuis. Deze blazen recht omhoog zodat er toch wat beweging is zonder dat de drijfplanten in een hoek terechtkomen. Ik wilde het maar niet gokken met de vissen 🙂

Elzenproppen heb ik ook aan zitten denken maar die gaan op een gegeven moment uit elkaar vallen en dan moet ik die troep er weer uit halen, ik vind dit wel de eenvoudigste manier.

Ik ben i.i.g wel blij met hoe het er nu uit ziet 🙂

Goeie jungle Erik! 😀

Thx!

Lekker groen, precies zoals ik voor ogen had 😀

Ik heb elzenproppen bij de garnalen gehad maar het duurt wel even voordat ze uit elkaar vallen hoor.

Ok, dus dat valt dan mee blijkbaar. Maar goed, ik heb het nu al met turf en voorlopig heb ik daar wel genoeg van, ik heb een emmertje gekocht dus daar kan ik wel even mee vooruit 🙂

De Vuurtetra's zijn thuis 🙂

Leuke visjes moet ik zeggen, totaal niet schuw. Ik heb er 15 gehaald, vaak is er door de stress van het verhuizen wel 1 die het niet haalt dus dan hou ik er tenminste genoeg over (ik hoop natuurlijk op 0 uitval)
Ik heb er i.i.g. 1 tussenzitten die niet goed zwemt helaas, hij heeft wel gegeten dus misschien dat het nog beter wordt.
Voor het opruimen hebik er ook 5 Japonica garnalen bij gekocht, (niet Zuid Amerikaans, ik weet het....) maar wel erg nuttige diertjes, ze zijn al lekker druk bezig 🙂.

Ik moet alleen nog kijken hoe ik een foto kan maken, de bak is veel te donker nu om een foto te kunnen maken, ik zal komende week eens kijken of het wel lukt als ik ook de ledstrip er bij aan doe (die zit nog in de bak maar heb ik uit staan).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan