Wat is er nieuw

60 cm zuidoost azie biotoop (michael0705)

• Onderwerp starter Onderwerp starter michael0705
  • Startdatum Startdatum
M

michael0705

Guest
het lijkt mij leuk om een fotoalbum te maken over mijn aquarium.
het is een 60x30x30 cm aquarium (54 liter)
dit is wat er tot nu toe in zit aan planten:

Mini javavaren
Javamos
Kleine schroefvallisneria
Cryptocoryne petchii
Cryptocoryne walker
Nomaphila stricta
Hygrophila salicifolia rubra

vissen:
12 rasbora rubrodorsalis
1 honinggoerami man
2 helena slakken

verder heb ik helaas een plaag van kleine posthoornslakken (vandaar de helena slakken)

waterwaarden:
temperatuur: 23 graden
ph:7
kh: 4
gh: 6
no2: 0
no3: 10

verder heb ik aan decoratie:
zand en grind
kienhout
stenen (verschillende)

foto's volgen snel

Benieuwd naar de foto's. Als je van je slakken af wilt komen, kun je volgens mij ook een stukje komkommer in je bak leggen. Als je een tijdje later dan terugkomt zullen de slakken op de komkommer zitten en kun je beide zo weggooien. Ikzelf heb dit nooit gedaan omdat de slakken wel goed waren tegen het dichtslibben van mijn zandbodem. Om ze toch kwijt te raken als het er heel veel werden, ging ik soms met een grof visnetjes door de bodem. De slakken bleven in het netjes en het zand ging er weer door.

dankjewel voor de tips 😉, ik zal vanavond de foto's erop zetten, er komt wel nog een vallisneria spiralis linksachter bij, en ik denk ook drijfplantjes (Hygroyza Aristata), ook ga ik het visbestand aanpassen, de 12 rasbora's hou ik (vul ik eventueel aan met 2 of 4 stuks), de honinggoerami man gaat er uit om 2 redenen: hij heeft inmiddels al twee vrouwtjes vermoord en opgegeten 🙁, en ik vind hem niet echt mooi gekleurd.
ik zit er dan aan te denken om een harem dario dario (ofwel: badis bengalis) er bij te zetten, ik vind dit namelijk erg mooie visjes.
verder zou ik nog een koppel/harem willen (voor de bovenlaag dan), ik zat zelf te denken aan een harem betta imbellis of een koppel dwerggoerami's of een koppel chocoladegoerami's of een koppel knorgoerami's.
en over verdere bodem bewoners zit ik nog na te denken (misschien garnalen of misschien 2 pangio kuhlii's), verdere suggesties?
als ik een fout maak hoor ik dat ook graag, en tips zijn natuurlijk altijd welkom.

mvg

dit zijn de foto's:

Totaal:
947432michaelvd0705_0_82_michaelvd0705aqua1.jpg

Aanzicht rechts:
762236michaelvd0705_0_82_michaelvd0705aqua2.jpg

Aanzicht links:
692333michaelvd0705_0_82_michaelvd0705aqua3.jpg

Etende rasbora�s (te snel om scherp te krijgen, zijn erg leuke visjes)
684462michaelvd0705_0_82_michaelvd0705aqua4.jpg

linkerkant met goerami:
631841michaelvd0705_0_82_michaelvd0705aqua5.jpg

ik ga ook een zwart stuk karton kopen en gebruiken als achtergrond (denk ik)

meer foto's komen als de vallisneria spiralis en eventueel drijfplantjes er in zitten.

mvg.

even een update,
sinds gister zitten er linksachter vallisneria spiralis in, en daarnaast rotala rotundifolia.
de rotala was erg lelijk toen ik hem gister kocht, ik kreeg dan ook 4 potjes voor de prijs van 1, er zaten wel wat mooie tussen, verborgen onder de bruine drap.
ik heb gister ook easy carbo gekocht, hebben jullie hier ervaring mee?
ik doseer nu eigenlijk de helft namelijk 0,5 ml.
ik zal het langzaam opbouwen naar 1 ml.
foto's komen nog.

mvg.

Als je de goerami man wat mooier op kleur wil, waarom voeg je dan niet wat drijfplanten toe ? En enkele vrouwtjes ?

Ik heb al 2 keer vrouwtjes toegevoegd, maar die heeft hij beide vermoord en opgegeten. 🙁
Drijfplantjes ga ik inderdaad halen namelijk: Hygroyza aristata
Mvg.

opgegeten ! 😱
Dat is een mooie drijfplant die je daar noemt. je bakje ziet er nochtans goed uit kwa inrichting, raar dat dit mannetje zo agressief is.

ja ik begrijp ook niet waarom hij zo agressief is, dit is dan ook de reden dat hij weg gaat als ik een nieuw koppel heb gevonden.
maar wat vinden jullie van het volgende bestand:

-12 rasbora rubrodorsalis (zitten er al in)
-een koppel colisa lalia
of een koppel knorgoerami's
of een koppel chocolade goerami's
of een harem betta imbellis
-een harem dario dario
-2 helena slakken (zitten er al in)
-bodembewoners? ik zat zelf te denken aan 2 of 3 pangio kuhli's
of 10 vuurgarnalen (misschien zelfs beide)

ik hoor graag wat jullie hiervan vinden,
en zoals beloofd een totaal plaatje:

944199michaelvd0705_0_82_michaelvd0705aqua6.jpg

zoals jullie zien staat de vallisneria spiralis helemaal linksachter, en de rotala rotundifolia daar rechts naast.

er komen alleen nog hygroyza aristata in, voor wat meer schaduw en dat vinden de toekomstige nieuwe bewoners ook vast fijn.

mvg.

Leuk bakje 😀
-een koppel colisa lalia
of een koppel knorgoerami's
of een koppel chocolade goerami's
of een harem betta imbellis
-een harem dario dario
-bodembewoners? ik zat zelf te denken aan 2 of 3 pangio kuhli's
  • Voor C. lalia blijkt 60cm vaak wat krap. Die is namelijk nog wat temperamentvoller dan een C. chuna. Ook heeft deze soort veel last van een bepaakd virus: klik!.
    (Heet tegenwoordig wel niet meer Colisa, maar Trichogaster).
  • Een 'koppel' knorgoerami's (bedoel je Trichopsis pumila?) wordt lastig te vinden, aangezien de geslachtsonderscheid ook lastig is. In je bakmaat kan trouwens wel een klein groepje (5 ofzo).
  • Een 'koppel' chocoladegoerami's vinden wordt heel lastig, aangezien het geslachtsonderscheid ook lastig is. Bovendien is een M en V bij elkaar zetten nog zeker geen koppel (zoals je ook met je chuna's hebt gemerkt). Het zijn ook z��r gevoelige (voor de waterwaarden, kun je ze zacht en zuur water bieden?) vissen, die snel gestresst raken en niet op hun gemak zijn bij drukke medebewoners. Eigenlijk gewoon speciaalbakmateriaal.
  • Ik durf niet te zeggen of Betta imbellis niet net wat te temperamentvol is voor een 60cm.
  • Dario dario is een leuk visje, maar vrouwen zijn amper in de handel (wat verkocht wordt als vrouw is doorgaans een onderdanige man). Een harem vinden wordt lastig. Overigens heb ik wel eens gelezen dat enkel mannen houden niet zo problematisch is. Het is wel een meer bodemgericht soort, hou daar rekening mee.
  • Pangio's zijn groepsdiertjes, twee of drie is een beetje sneu. Denk eerder aan een achttal.
~ Ivo

Dankjewel voor je advies,
Maar zijn 8 pangio's niet te veel voor mijn bak?
En wat zij andere leuke bodembewoners uit Zuidoost Azi�?

Mvg.

Hara jerdoni is een leuk bodemvisje uit azie, dat niet al te groot wordt.

Verder zou ik het advies van M&I volgen
Bij badis badis zijn meer vrouwtjes in de handel, maar deze worden weer iets groter, dus een harem in een 60l wordt krap.

De 10 vuurgarnalen zou ik op zijn minst verdubbelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan