Wat is er nieuw

60X30X30 Nieuwe inrichting (BettaFish96)

• Onderwerp starter Onderwerp starter BettaFish96
  • Startdatum Startdatum
B

BettaFish96

Guest
Ik ben niet zo tevreden met de inrichting die ik nu heb.
Daarom ga ik een nieuwe inrichting maken.

Vissen die er nu in zitten:
4 Kardinaal tetra
11 Black molly ( 3 volw, 5 kind, 3 baby)

Vissen die er bij gaan:
1 betta man

Plan:
inrichting.jpg

Ik wil achter in de hoek links een rotsen bergje met een bruggetje waar ze in kunnen.
Zoiets: maar dan minder breed en meer naar de hoek en dus gaten erin. Eromheen wat grote en middel grote plantjes.
schermafbeelding_2015-04-23_om_21.31.04.jpg

In het midden een stukje kiemhout en daaromheen van dat korte mos
m4wv.jpg

en iets langere plantjes.
Achterin bij het filter lange hoge planten met ruimte ertussen en boven de rotsen wat drijfplantjes voor mijn betta.

In de andere hoek voor het filter een ornament huisje van rotsen.

Alleen wil ik wat advies wat ik op de open plek links en rechts voor kan doen.
Ik denk aan een idee wat ik hier heb gezien een stukje gaas met erom planten wat groeit en dicht groeit waardoor je het niet meer ziet alleen dan een brug vorm zoals dit:
rekje.jpg

daar links in de hoek voor

En hoe laat ik de drijfplantjes in de hoek en dat ze niet door htet filter naar de andere kant worden gezogen?

Ik doe de witte korrels weg en vervang dit door zwart zand

BettaFish96 zei:
En hoe laat ik de drijfplantjes in de hoek en dat ze niet door htet filter naar de andere kant worden gezogen?

Je kan ze vastzetten met het draad wat op hengels wordt gedaan 😉.

En hoe maak je dat visdaad vast aan de wand of ..??

Gewoon met 2 zuignapjes en daar de visdraad tussen spannen,�zelf heb ik eerst de draad door buigrietjes (groen) gestoken, dit blijft ook nog wat meer drijven in het midden en je hoeft niet bang te zijn dat vissen hun rugvin beschadigen.
ik weet niet of het kan maar ik was daar bang voor vandaar!

Slim idee om daar ook nog een rietje bij te gebruiken.
Dan word drijfgroen nog iets beter op de plaats gehouden. Top idee dus :thumbs:

Leuk idee!
Maar hoe groot is je filter eigenlijk? Op je schets lijkt hij wel erg groot. De mijne is 3x zo klein (zelfde maat aquarium)...
Ga je de drijfplantjes vastzetten? Ze drijven namelijk met de stroming mee en blijven denk ik niet in die hoek.

Maar een super leuk idee. Ben benieuwd! 😀

O ja vergeten te zeggen: ik had vroeger bij mijn betta ook levendbarende en dat ging compleet fout. Er kwam een hoop gestres bij de betta door het gedrag van levend barende waardoor hij agressief werd en de levendbarende vermoorde...
Met tetra's en andere visjes gat gewoon goed maar met levendbarende loop je wel een risico... (Dierenwinkel had me gewaarschuwd maar weelde zo graag levendbarende en mocht het proberen. Maar binnen 1 maand alles dood...)
Maar je kan het gewoon proberen. Ik waarschuw alleen dat het dus fout kan gaan 😉

Oh ja het is niet op schaal de tekening, en mijn oude betta kon wel goed met ze omgaan af en toe wel wat hapjes uit de staart van een black molly en hapjes terug uit de betta's staart maar daar bleef het bij. Ik was wel blij met de betta bij de levendbarende want ik had een x 40 mini baby black molly's en mijn betta at er per dag 10 waardoor ik er nu 5 over heb die nu al 3 cm zijn. Ik wil graag een betta erbij nadat mijne is overleden want de black molly's zijn zwanger en heb nu al weer 4 kleintjes en nog wat dikke vrouwtjes.

Ik heb ook een kleiner bakje waar ik de nieuwe betta die ik nog moet kopen na de nieuwe inrichting waar ik hem in kan doen als het niet gaat. Eigenlijk wil ik van de black molly's af dus moet nog wachten 😛 weet niet hoe oud ze worden

Je kan het proberen. Ik zal dan even bij meerdere winkels kijken en ene rustige betta kopen. Die zijn meestal minder agressief naar andere vissen😉
Had zelf een keer twee super rustige gevonden die in 2 aquaria naast elkaar zaten. Vroeg of de verkoopster ze even bij elkaar wilde doen. Ze deden niks naar elkaar dus ik kocht ze en had toen dus 2 mannen samen.
Het verschilt echt per betta de agressie graat. Gewoon even rustig kijken hoe ze zich gedragen in de winkel 😉

Weet je wat je eigenlijk moet doen:
Hoge planten om je filter planten (allemaal dezelfde bijvoorbeeld een vallisneria) dan lijkt het net ene grote bos planten en zie je de filter niet meer 😉

Je kan ook je stuk hout als ene soort boom neer zetten en dan mos vastmaken op de topjes van de takken als het mos groeit en je snoeit het in mooie bollen dan lijkt het net een echte boom.

(Kan wel een schets maken van wat ik bedoel als je dat leuk lijkt 😉 )

Ik ga een stuk kiemhout kopen, en die drijven meestal eerst lang. Kan ik hem dan eerst in een ander aquarium laten zakken en als ie dan op de bodem daar ligt, verplaatsen naar mijn 60 aquarium of gaat ie weer drijven?

Ik zal hem gewoon meteen in net aquarium doen waar je hem in wilt hebben 😉

Ik ben gister naar 2 speciaalzaken geweest en 1 dierenwinkel.
deze betta's heb ik gezien:

adfdsyfiufysfdf.jpg

de eerste is oranje en de staart is echt prachtig wan het is een beetje doorzichtig.
De tweede lijkt op een zeemeermin XD
De derde heeft paars op zijn lichaam echt heel mooi
de vierde is ook echt prachtig met zijn zeemeerminnen staart.
De 5e is nog een oranje die iets dichter is en niet zo doorzichtig.

En de white half moon is 30 euro bij een dierenwinkel terwijl de eerste vijf dus 6,95 per stuk zijn

De dierenwinkel had ook vrouwtjes en die waren ook heel mooi met verschillende kleuren en ook een zwart vrouwtje.

Verder heb ik zwart zand gekocht, alvast een plantje voor voorin de bak en drijfplantjes. 2 mooie lava stenen en ik ben nog op zoek naar ook mooi stuk kiemhout maar heb geen mooie gevonden.

De mooiste vind ik nummer 1 en 6.
2,3 en 4 hebben van die lange vinnen en dan zie je vaak dat ze door het gewicht hiervan en het formaat snel met de kop omhoog gaan staan zeg maar.
Dat zie je niet zo snel bij een Betta zoals de witte. Lange vinnen lijken erg mooi maar vaak zie je deze vissen veel rusten en met de "zware kont" omlaag zwemmen.
Maar ja het zijn verder mooie vissen hoor en als ik 1 mocht kiezen dan koos ik nummer 6.

Ik ga straks het grind wassen en dan water in het 30 cm bakje doen en proberen ze over te zetten want die black molly's laten zich niet vangen. Dan doe ik al het water in emmers en zet ik de filtersponzen erbij.

Dan het grind eruit en maak ik hem helemaal schoon. (de ruiten zitten onder de algen 😛) dan ga ik hem met mijn moeder verplaatsen achter het muurtje
planne2tjebf96.jpg

Dan snel het zand erin, plantjes erin, steentjes erin, water erin, ff laten draaien tot het beetje helder is en dan de vissen er weer in is dit goed?

Er komen dan nog meer stenen later in, en een stuk kiemhout en meer planten die ik nog moet kopen, maar mijn fiets is gister gestolen dus kan nu niet naar een winkel waar ik eigenlijk heen wilde gisteren

Ik krijg het grind zand maar niet helder!!!

Ik heb je laatste bericht weggehaald en je eerder geplaatste bericht aangepast. Je kan als je net geplaatst hebt, je bericht nog bewerken, dus is het niet nodig een bericht erachter te zetten met de correctie. 🙂

tXhZsjIyWd4cmkp7_Wd2MjXDpLPPg3_S.png

het troebele trekt langzaam weg

In het midden komt nog een stuk hout soort brug waar je onder kan. En in de hoek achterin links komen ook stenen. En de planten achter moeten nog verder gaan groeien en hangen nu nog een beetje.

Ik vind hem nog niet heel mooi, maar als ie helder is, de vissen erin zitten, de planten meer gegroeid zijn en het hout en de stenen er zijn misschien al wel 🙂

Ziet er al leuk uit! Je kan die planten een beetje omhoog duwen meestal blijven ze dan wel rechtop staan 😉

Update:
Nu is mijn bak nog helder en heb ik de vissen erin gedaan.
Ze gingen overal kijken en hebben gegeten. Nu laat ik ze een slaapplekje zoeken.

Achterin en in de hoek links komen nog meer planten zodat het een beetje dicht is met daar achter schuilplekjes, er komen nog hoge planten voor mijn betta en voor dus kiemhout en achterin nog stenen

OhYzytXlArdWvYoz4pSQv_YYTmNK0M0g.jpeg

In de vorige bak die onder de algen zat waren mijn vissen nogal rustig en in deze zwemmen ze de hele tijd en verstoppen zich steeds achter de planten en stenen. Waar komt dit door?

Tja dat kan meerdere oorzaken hebben zoals verkeerde waterwaarden of een te kleine bak.

is hetzelfde aquarium maar zijn de waterwaarden dan nu goed of toen goed?

Kan ik ook 1 betta man en 2 vrouwtjes doen?

Ik kan dit niet meer wijzigen in de begin post maar ik heb dus 9 black molly's 3 volw. 5 kind. 1 baby 3 baby's kon ik niet meer vinden bij de schoonmaak dus waarschijnlijk opgegeten

Kan ik stenen die ik in mijn bak plaats tegen het glas aanzetten?

Tja ik weet niet hoe je dit voor ogen hebt maar ik denk dat in de regel een steen tegen het glas wel bijna zeker krassen zal veroorzaken.
Bij de Betta zou je 2 vrouwen kunnen doen in een grotere bak. in jou geval zou ik het zelf niet doen dus. je hebt in de regel heel snel ook een nest met de betta s en dan wordt de man vaak vijandig bij het verzorgen.
En je hebt de nodige ruimte nodig voor de jongen. De temp zou ik zo rond de 24 graden houden voor de Betta, maar je hebt heel erg weinig schuilplekken zie ik. Betta s hebben ook graag veel drijvers in de bak en beplanting om tussen te kunnen schuilen.
En al helemaal als je een man en een vrouw hebt omdat ze soms erg opdringerig kunnen zijn.
Je moet goed bedenken waar je aan gaat beginnen in een 60cm met een koppel Betta s hoor.
Ik zou zelf aanraden om 1 mooie man te nemen.
Maar zorg wel voor voldoende beplanting.

Ja mijn planten zijn nu nog allemaal kort en later zit de achterkant helemaal vol en ik heb drijfplantjes. Alleen wil ik nog een stuk kiemhout met eromheen planten en achterin links wat stenen met een opening waardoor ze in het hoekje kunnen zitten.

Ok, dus het moet nog even goed groeien.
Maar ik zou met een koppel Betta s oppassen in een 60cm. Vaak heb je heel erg snel al een nest met jongen.
Ik zou me daar eerst goed over inlezen dan hoor.

Oh dan neem ik alleen een betta man. Ik dacht lijkt me gezellig voor hem anders is ie zo alleen 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan