Wat is er nieuw

Aanvullen Mg en Ca

• Onderwerp starter Onderwerp starter chichi
  • Startdatum Startdatum
C

chichi

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben net begonnen met het laten indraaien van mijn nieuwe bak. Dit maal zout water.
De bak staat nu een paar dagen te draaien met levend steen uit een andere goed draaiende bak van iemand anders.
Nu ben ik in de tussentijd mij aan het verdiepen op de verdere chemie van zo een bak.
En ben er achter gekomen dag magnesium en calcium bijgevuld gaan moeten worden omdat vooral de koralen deze gebruiken voor hun groei.
Dus hier ben ik het den en ander over gaan lezen.
Nu heb ik vooral producten van aquaforest, en wil ook graag bij een merk blijven.
Op hun site heb ik het volgende gevonden:

In order to maintain ionic balance, it is recommended to apply Reef Mineral Salt with: Calcium, KH Buffer and Magnesium, which doses should be established based on water tests and daily corals’ consumption. Reef Mineral Salt can be combined in one solution with Calcium or Magnesium.
Aquaforest Reef Mineral Salt is a Sodium Chloride (NaCl) free sea salt.

Je zou dit "speciale zout" nodig hebben als je ca mg of kh aan het toevoegen bent vanwege een evenwicht, die anders de verkeerde kant uit gaat en dan gaat je zout gehalte in je bak ongemerkt omhoog.

CaCl2 + 2NaHCO3 = > CaCO3 + 2NaCl +H2O +CO2

Nu lees ik ook dat het van belang is om al deze elementen in dezelfde hoeveelheid toe te voegen, dus evenveel ca als mg.

Maar wat nu als maar een van die waardes te laag is? Of dat de ene laag is en de andere heel laag of iets dergelijks. In deze gevallen heb je dus verschillende hoeveelheden nodig..?

Iemamnd ervaring en of tips met hoe dit in zn werk gaat?

Hier het gehele verhaaltje Onder het kopje good to know: https://aquaforest.eu/en/product/reef-mineral-salt/

Bedankt alvast.

Ik ben geen chemicus maar ik voeg de ca en mg toe met poeders van de oplosmiddelenexpert en dan tot ongeveer 450 mg calcium en 1400mg magnesium.

Kh, Ca en Mg zijn de elementen die het meeste gebruikt worden door koralen maar daarnaast worden er nog velen andere elementen verbruikt die ook allemaal erg belangrijk zijn om de koralen gezond en goed op kleur te houden. Als je een aquarium wilt gaan houden met koralen dan is het dus van groot belang om alle elementen in het water op het juiste pijl te hebben en houden, koralen doen het het beste als de waarden zo constant mogelijk zijn.

Er zijn verschillende methoden om de waarden op het juiste pijl te houden, welke methode voor jouw het beste is hangt vooral af van de inhoud van je aquarium (wat voor soort en hoeveel koralen wil je gaan houden), hoe groot is je aquarium en natuurlijk moet het een methode zijn waar je zelf een goed gevoel bij hebt.

Als je een klein aquarium hebt met een beperkte hoeveelheid steenkoralen (LPS/SPS) dan is het vaak voldoende om elke week een waterwissel uit te voeren van 10 tot 20%, dit met een zout waar alle belangrijke elementen in zitten.
Heb je een groot aquarium vol met grote SPS kolonies dan zal het niet meer lukken om met alleen waterwissels de waarden op het juiste niveau te houden, nu zal het dus ook noodzakelijk zijn om handmatig of geautomatiseerd de elementen die verbruikt worden dagelijks aan te vullen. Veel merken verkopen toevoegingen die gebaseerd zijn op de balling methode waarbij Kh, Ca, Mg en de overige elementen verdeeld over een aantal flessen toegevoegd wordt. Het toevoegen gaat op basis van de waarden die je zelf gemeten hebt, meestal is wekelijks of twee wekelijks meten van Kh, Ca en Mg voldoende.

Als je net start met je eerste zoutwateraquarium dan zou ik zeker aanraden om de toevoegingen van een bekend merk te gebruiken, AquaForest is een prima keuze . Als je wat meer ervaring hebt dan kun je kijken om de toevoegingen in bulk te kopen zoals @jessicapilon ook doet (ik ook trouwens), Het grote voordeel hiervan is dat dit behoorlijk in de kosten kan schelen maar als je niet weet wat je doe dan kan dit ook een extra risico zijn natuurlijk.

Als je een succesvolle bak met koralen hebt dan zal het noodzakelijk zijn om ook steeds grotere hoeveelheden toevoegingen te gebruiken, deze toevoegingen bevatten vrijwel allemaal ook zout waardoor het zoutgehalte ook heel rustig aan zal stijgen. Hier zijn hele mooie berekeningen over te maken maar wat ik doe is 1x per maand het zoutgehalte meten en als deze te hoog is dan schep ik een paar liter water uit het aquarium en vul ik het aan met osmosewater, hiermee gaat het zoutgehalte omlaag. Zo doe ik het al 5 jaar.

Bedankt ik ga me eens verder verdiepen

en als je de kennis rondom de balling methode hebt kun je ieder zout gebruiken alhoewel sommigee merken specifiek sommige componenten hoger of lager hebben.
Tropic Marine is een zout ontwikkeld door...werner balling himself, en dit zout wordt door de meeste top koralen aquariums gebruikt vanwege zijn consistentie samenstelling.

ik begin dit principe aardig te snappen. En lijkt mij ook een goede manier om de dagelijkse behoeftes aan te vullen.

Echter heb ik wel een vraag, wanneer begin je met het toepassen van deze methode?
want aan het begin ( pas opgestart aquarium) heb je nog geen koralen en/of vissen. dus dan kan je je dagelijks verbruik nog niet berekenen.
als je net koralen geplaatst hebt groeien ze nog: dagelijkse dosis gaat erg variëren/ schommelen.
en nadat de vissen er in komen verandert het opnieuw.
maar er mee wachten tot dat ook je gehele vissenbestand er in zit lijkt mij ook niet slim.....kans dat ze tekort gaan komen.

dus het lijkt er op dat de eerste periode/maanden het niet te meten is?? klopt dit?

verdere vragen die bij mij opkomen als ik hier artikelen over lees:

Je bent elke dag enkele ml aan het toevoegen. ik ga er van uit dat dit meer is dan wat er verdampt? dus je bak loopt op een gegeven moment over lijkt mij?
Moet je nu dus nog steeds 10% water verversen? plus dat wat de doseerpompen in een week toevoegen om het waterniveau op pijl te houden?

en gaat je zout gehalte niet omhoog door het doseren van deze producten?

Laatst bewerkt door een moderator:
Tijdens de opstartperiode meet je zo nu en dan en dan vul je aan wat er nodig is, meestal is dat zonder koralen alleen wat Ca en Mg (dit zal namelijk door de opkomende kalkalgen gebruikt worden). In het begin is het ook nog niet zo erg als de waarden wat schommelen.
Als je de eerste steenkoralen geplaatst hebt dan wordt het belangrijk om in ieder geval de Kh waarde in de gaten te houden, deze zakt namelijk het snelste. Als bijvoorbeeld in 3 dagen tijd zie dat de Kh 1 dkh gezakt is dan kun je berekenen hoeveel je moet toevoegen om de waarde te corrigeren en als je dat dan door 3 deel dan weet je hoeveel je dagelijks moet doseren om de waarde stabiel te houden. Dit doe je vervolgens met ca en mg waarden ook.
Hoeveel je exact moet doseren is afhankelijk van het product dat je gebruikt en dit staat meestal vermeld op het etiket van de fles.

Met slechts enkele kleine koralen in de bak zullen de elementen nog niet heel snel verbruikt worden en kan het ook best om 1 of 2x per week de toevoegingen te doseren, als er steeds meer koraal in komt en ook grotere stukken dan is het verstandig om een doseerpomp te gebruiken en de toevoegingen te verdelen over meerdere momenten op de dag.

Zolang je de waterwissels doe met een zout dat ongeveer dezelfde waarden heeft als die jij graag in je aquarium wilt hebben dan veranderen de waardes niet (of nauwelijks) door een wissel. Dit is wel iets om op te letten als je een bepaalt merk/type zout uitzoek, er zijn namelijk soorten met verhoogde kh/ca/mg waarden die over het algemeen minder geschikt zijn in combinatie met het dagelijks doseren van de toevoegingen.
Of je wel of geen waterwissels wilt doen ligt een beetje aan je eigen voorkeur en de methode die je gekozen hebt, maar tegenwoordig zijn er steeds minder mensen die structureel waterwissels uitvoeren in zoutwater aquaria (ik heb de laatste weken voor het eerst sinds 5 jaar enkele waterwissels uitgevoerd en ik moet zeggen dat ik absoluut geen verschil zie of merk aan de bak .......). Zonder waterwissels is het wel belangrijk dat je de no3 en po4 waarden onder controle weet te houden maar dat hoeft tegenwoordig ook geen probleem meer te zijn.

Tijdens de opstartperiode meet je zo nu en dan en dan vul je aan wat er nodig is, meestal is dat zonder koralen alleen wat Ca en Mg (dit zal namelijk door de opkomende kalkalgen gebruikt worden). In het begin is het ook nog niet zo erg als de waarden wat schommelen.
Als je de eerste steenkoralen geplaatst hebt dan wordt het belangrijk om in ieder geval de Kh waarde in de gaten te houden, deze zakt namelijk het snelste. Als bijvoorbeeld in 3 dagen tijd zie dat de Kh 1 dkh gezakt is dan kun je berekenen hoeveel je moet toevoegen om de waarde te corrigeren en als je dat dan door 3 deel dan weet je hoeveel je dagelijks moet doseren om de waarde stabiel te houden. Dit doe je vervolgens met ca en mg waarden ook.
Hoeveel je exact moet doseren is afhankelijk van het product dat je gebruikt en dit staat meestal vermeld op het etiket van de fles.

Met slechts enkele kleine koralen in de bak zullen de elementen nog niet heel snel verbruikt worden en kan het ook best om 1 of 2x per week de toevoegingen te doseren, als er steeds meer koraal in komt en ook grotere stukken dan is het verstandig om een doseerpomp te gebruiken en de toevoegingen te verdelen over meerdere momenten op de dag.

Zolang je de waterwissels doe met een zout dat ongeveer dezelfde waarden heeft als die jij graag in je aquarium wilt hebben dan veranderen de waardes niet (of nauwelijks) door een wissel. Dit is wel iets om op te letten als je een bepaalt merk/type zout uitzoek, er zijn namelijk soorten met verhoogde kh/ca/mg waarden die over het algemeen minder geschikt zijn in combinatie met het dagelijks doseren van de toevoegingen.
Of je wel of geen waterwissels wilt doen ligt een beetje aan je eigen voorkeur en de methode die je gekozen hebt, maar tegenwoordig zijn er steeds minder mensen die structureel waterwissels uitvoeren in zoutwater aquaria (ik heb de laatste weken voor het eerst sinds 5 jaar enkele waterwissels uitgevoerd en ik moet zeggen dat ik absoluut geen verschil zie of merk aan de bak .......). Zonder waterwissels is het wel belangrijk dat je de no3 en po4 waarden onder controle weet te houden maar dat hoeft tegenwoordig ook geen probleem meer te zijn.
Bedankt duidelijk!

en hoe zit het met het zout gehalte van je bak dan? En met het feit dat je toevoegd in ml, en er niets uit gaat. Moet je dan eens in de week water afscheppen?

Bedankt duidelijk!

en hoe zit het met het zout gehalte van je bak dan? En met het feit dat je toevoegd in ml, en er niets uit gaat. Moet je dan eens in de week water afscheppen?

Ik heb een aquarium van neto 250l met een kh verbruik van zo'n 1,7dkh per dag. Ik voeg dagelijks totaal 116ml aan toevoegingen toe om alle waarden stabiel en in balans te houden. Het zoutgehalte meet ik meestal 1x per 2 weken en slechts 1x per maand schep ik er wat water uit om het zoutgehalte te corrigeren (meestal zo'n 4 of 5 liter), dat valt dus best wel mee.

maar de dsr gaat alleen over...dsr producten.
In de AC staan bijna ALLE fabrikanten, zo vind je oa alle zouten en hun samenstelling.
Dan zie je dat aqauforeest een hoger MG aandeel heeft dan Tropic Marine.

Wil je het zoutgehalte verhogen...hij rekent het voor je uit
daarnaast kun je hier grafieken zien van alle waardes die je wekelijks invult, doee dan ook nog de ATI testen erbij en je ziet een tendens.
Kortom, AC is totaal niet vergelijkbaar met DSR

maar de dsr gaat alleen over...dsr producten.
In de AC staan bijna ALLE fabrikanten, zo vind je oa alle zouten en hun samenstelling.
Dan zie je dat aqauforeest een hoger MG aandeel heeft dan Tropic Marine.

Wil je het zoutgehalte verhogen...hij rekent het voor je uit
daarnaast kun je hier grafieken zien van alle waardes die je wekelijks invult, doee dan ook nog de ATI testen erbij en je ziet een tendens.
Kortom, AC is totaal niet vergelijkbaar met DSR
Ja dat is zo en ik gebruik hem alleen om te bepalen hoe hoog bv de hoeveelheid toe te voegen calcium of kh moet zijn. Dus losse stoffen zeg maar.

Aquacalculator ziet er inderdaad compleet uit maar ik vermoed dat het corrigeren van het zoutgehalte iets is dat @chichi niet vaak hoeft te doen. Op een ander forum zag ik dat hij een 60l aquarium heeft waardoor ionen onbalans niet snel merkbaar zal zijn.

Ik zou voor deze afmeting aanhouden op een wekelijkse waterwissel van 10% en dan zullen de waarden zeer waarschijnlijk prima in orde blijven.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan