Wat is er nieuw

Adapter stuk rara hoe kan dit?

mariskab

New member
Lid geworden
26 februari 2025
Leeftijd
48
Hier als nieuw lid (voorheen mee-lezer) toch een technische vraag over of er een reden voor defecte adapter te bedenken is of dat het domme pech/einde levensduur is.
Situatie: 3 led balken 140 cm met elk 2 strips, komen van professionele winkel. Met adapter en tc420 voor lichtprogramma. Aardig wat jaren prima gefunctioneerd. Begin dit jaar 2 balken vervangen ivm 1 balk inmiddels niet meer werkend en 1 nog maar half. Alles weer goed en vissen blij.
Afgelopen week bij water verversen gezien dat bij 1 vd nieuwste lampen een stukje led al niet meer werkte. Ok kan gebeuren denk je dan, we krijgen een vervanger opgestuurd.
Vandaag beide al weg voor verlichting aan was, partner komt rond 15 uur thuis: alles donker en uit.
Bleek de groep vd woonkamer in de meterkast 'eruit te liggen', aardlek was niet om.
Groep weer terug aan gezet, alles ging aan behalve de verlichting. Adapter werkt niet meer.
Ander aquarium heeft analoge tijdklok en daaruit terugrekenend moet de stroom al direct s ochtend eruit zijn gegaan, rond moment dat controller staat ingesteld op aangaan verlichting.
Er is een nieuwe adapter onderweg maar we vragen ons toch af of er een reden is voor dit euvel of dat het simpel gezegd einde levensduur adapter is.
Dit om evt herhaling te voorkomen, onze kogelvisjes worden nl niet echt blij als de boel (incl pomp etc) niet werkt en wij dus ook niet....

Laatst bewerkt:
Kan je wat meer vertellen over welke ledbalken je precies hebt en welke adapter je daarvoor gebruikt?
Vooral het stukje output voltage en output current vind ik dan interessant.
Fotos van labels kunnen ook, als ze maar scherp zijn 🙂

Even info vanuit de website (kan later vandaag foto maken indien nodig)
Led balken:
Luminous flux: 15 lumen per cm ledbalk
Certificatie: CE/RoHs
Voltage: 12V
Vermogen: 0.75 Watt per 5 cm ledbalk
Aantal leds: per 5 cm 6 ledjes
adapter: 12 volt
20 Ampere max 240 watt

Dmv tc420 programma ingesteld voor langzaam lichter worden (en andersom in de avond), uit mijn hoofd in stapjes van 25%

Met die gegevens kan ik uitrekenen dat je verlichting bij elkaar ongeveer 14A verbruikt. Dan zou je met een 20A voeding ruim veilig moeten zitten.
Dus overbelasting valt uit te sluiten.

Dan hebben we nog kortsluiting, heeft er water bij de voeding of een van de connecties in je bedrading kunnen komen?

En als laatste leeftijd. Je schrijft dat het al jaren gewerkt heeft, dus nieuw is het spul zeker niet meer.
Dan kan het uiteindelijk altijd een keer ophouden met werken

Ik denk wel dat zo'n 240w voeding best wat warmte maakt bij bijna 170 watt. Die warmte moet wel ergens heen kunnen. Werd hij erg warm? Want dat verkort de levensduur drastisch. Andere optie is dat er water in een of meer lef balken gekomen is, en er daardoor stroom lekt. Dan kan zo'n balk een stuk meer stroom gaan nemen.

Geen water bij de adapter (ligt ruim een meter van aquarium af). Connecties bedrading zitten buiten de bak (bedrading vanuit led balk vua zijkant deksel naar buiten en daar na 5 a 10 cm over op de connectoren die naar de tc420 lopen) dus kan ik me niet voorstellen. Maar zal nog eens checken of ik ergens vocht zie.

@Ronald_J help me even hoe je aan 170 watt komt svp? Volgens de specificaties moet deze adapter 6 dubbele strip balken van 150 cm aan kunnen, we hebben er 3 van 140 cm
Adapter kan de warmte kwijt, heeft een rvs rooster ombouw en werd ook enkel iets warm niet heet. foto vh type bijgevoegd. Hij is overigens van 2021 dus wel wat jaren in gebruik maar ook niet super oud.

Heb idee dat het met inschakelmoment te maken heeft, kan er dan een piek in de adapter ontstaan of dat er dan een spoel kapot gaat door de inschakeling oid waardoor de korte piek ontstaat waardoor de zekering eruit klapt en adapter de geest geeft?

Bijlagen

• aquarium-voedingsadapter-12-volt-20a-max-240-watt.jpg
    aquarium-voedingsadapter-12-volt-20a-max-240-watt.jpg
    86.4 KB · Weergaven: 14
Freakert rekende uit dat de balken bij elkaar 14A kunnen nemen. 14A x 12V = ongeveer 170W.
Betreffende vocht heb ik het vooral over de LED balken. Die hangen boven een bak vol water.de lucht daar is altijd vochtig. Als dat je lampen binnenkomt dan kan dat voor extra stroom zorgen.

Nu moet ik ook wel zeggen dat die voedingen uit China niet allemaal even robuust zijn. Ik zou altijd een degelijk merk zoals bijv. Meanwell nemen.

Zo'n adapter staat 24/7 aan. Op het moment dat de TC de verlichting in begint te schakelen beginnen er transistoren te schakelen, condensators op te laden en dan begint er stroom te lopen.
Beide zijn onderdelen die wel eens de geest geven, voornamelijk na langer gebruik

@Ronald_J help me even hoe je aan 170 watt komt svp? Volgens de specificaties moet deze adapter 6 dubbele strip balken van 150 cm aan kunnen, we hebben er 3 van 140 cm

14Ampere stroom bij 12 volt geeft 168 Watt, basisdingetje electrotechniek. Iets wat degene die die specificaties geschreven heeft niet helemaal begrepen heeft denk ik :DD

Ik heb ook LED balken die bestaan uit dubbele LED strips met een laag siliconen er over, de verkoper adviseerde mij daar bij om er voor te zorgen dat er geen vocht bij de balken kon komen omdat het vocht in de loop der tijd langs het silicone kon. Sindsdien heb ik een plexiglas plaat op mn bak liggen, en daar de deksel weer bovenop.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan