Wat is er nieuw

Advies nodig over agressie tussen Geophagus Tapajo’s en Angelfish.

Lid geworden
7 augustus 2025
Leeftijd
51
Ik zit met een probleem. Ik heb een grote planted community tank met Angels, Cory’s, Apisto’s en 3 Geophagus Tapajo’s.
Sinds de Tapajo’s er in gekomen zijn zitten mijn angels in de stress. De Tapajo’s vechten met elkaar en zijn extreem territoriaal. Ze jagen ook de angels constant weg.
Water parameters is prima. Zand voor de Tapajo’s genoeg. Beplanting en Corbo wood voor voldoende schuilplaatsen en onderbreking van zichtsveld.
De Tapajo’s en de angels zijn allemaal nog jong. Slechts enkele maanden tot misschien Max 1 jaar.
Omdat mijn angels zo gestrest waren heb ik al 2 van de 3 Tapajo’s gevangen en apart gezet.
Maar ik wil ze eigenlijk niet kwijt en liefst wil ik ze terug in dezelfde bak.
We heeft ervaring en kan mij goed adviseren wat te doen om de agressie weg te nemen.

Ik zit met een probleem. Ik heb een grote planted community tank met Angels, Cory’s, Apisto’s en 3 Geophagus Tapajo’s.
Sinds de Tapajo’s er in gekomen zijn zitten mijn angels in de stress. De Tapajo’s vechten met elkaar en zijn extreem territoriaal. Ze jagen ook de angels constant weg.
Water parameters is prima. Zand voor de Tapajo’s genoeg. Beplanting en Corbo wood voor voldoende schuilplaatsen en onderbreking van zichtsveld.
De Tapajo’s en de angels zijn allemaal nog jong. Slechts enkele maanden tot misschien Max 1 jaar.
Omdat mijn angels zo gestrest waren heb ik al 2 van de 3 Tapajo’s gevangen en apart gezet.
Maar ik wil ze eigenlijk niet kwijt en liefst wil ik ze terug in dezelfde bak.
We heeft ervaring en kan mij goed adviseren wat te doen om de agressie weg te nemen.
Hoe groot is je aquarium? Foto’s?

Bijlagen

• IMG_0244.jpeg
    IMG_0244.jpeg
    4.5 MB · Weergaven: 21
Wat me opvalt is dat je bak nog erg nieuw is en dat zichtlijnen niet gebroken worden. Met het doorbreken van zichtlijnen zou je denk ik al wat rust kunnen creëren.
Hoe lang draait deze bak nu?

Overigens wel mooi ingericht 👍

Ik denk dat de bak voor Tapajos minder geschikt is door de volle bodem. Hebben wel een zandvlakte nodig. Tel daarbij op dat ze met te weinig zijn, ( moeten toch wel met 7-8 zijn). Denk dat ze daarom gaan donderjagen met je maantjes. Zou voor die drie een ander plekje zoeken en weer genieten van je prachtige aquarium.

Je kunt nog als laatste redmiddel proberen: flinke javavarens op het hout (redelijk massieve plant, die het zicht echt blockt) en/of vallisneria en de groep vergroten, zowel de geo's als de manen. Probleem daarvan is wel, dat als het dan alsnog niet lukt, je een grotere groep moet herplaatsen.

Eventueel kun je wat hout van bovenaf als drager voor planten aanbrengen (bijv ophangen aan de raamstutten) zodat je echt apart kamers maakt, waar de vissen echt privacy hebben. Dit hout dat je nu hebt, stopt op 1/3e tot de helft van de hoogte, en als ze daarboven komen, is het weer hommeles.....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan