Wat is er nieuw

Advies verlichting.

X_-Anne-_X

Member
Lid geworden
21 mei 2025
Leeftijd
33
Hallo allemaal,
Ik ben momenteel een juwel rio 290 aan het indraaien. Stadaard zit daar de day lamp in. Deze wil ik gaan vervangen voor de color. Ik vind de day veelste fel! Dan heb ik de color en de nature wat mij 16,12 lumen per liter geeft. Dit is niet zo veel. Maar er komen easy planten in. En een hele grote lichtbak vind ik niet zo prettig in de woonkamer. 16 lumen is toch wel genoeg voor easy planten? Ik kwam ook een mooie chihiros lamp tegen. En lees ook dat veel op dit forum daar positief over zijn. Ik vind het erg leuk dat je de lamp langzaam aan kan laten gaan. Deze lamp zou mij 14,6 lumen per liter geven. Dat is dus helaas nog minder. Wat raden jullie aan? De chihiros universal wrgb 1000, of de juwel day vervangen voor color? Andere adviezen zijn natuurlijk ook welkom!
Alvast bedankt!!

Hoeveel lumen/liter willen je planten graag hebben?

Dan zou in principe beide kunnen.

Voor zover ik weet kunnen de Juwel LED balken niet gedimt worden, dus geen zonsopgang/ondergang maar alleen harde aan/uit

Klopt de Juwel leds die standaard in de nieuwere bakken zitten zijn niet dimbaar. Dat was de reden dat ik in mijn Lido ook de Chihirios Universal WRGB heb gehangen. Het mooie ervan is dat de originele kappen erin vallen.

Dan zou in principe beide kunnen.

Voor zover ik weet kunnen de Juwel LED balken niet gedimt worden, dus geen zonsopgang/ondergang maar alleen harde aan/uit
Dat kan alleen met de Helialux en de monolux (met Ori comtroller).

Klopt de Juwel leds die standaard in de nieuwere bakken zitten zijn niet dimbaar. Dat was de reden dat ik in mijn Lido ook de Chihirios Universal WRGB heb gehangen. Het mooie ervan is dat de originele kappen erin vallen.
Klopt het dat de Chihiros Universal erg rood uitvalt? De bakken die ik voorbij zie komen zien er allemaal een beetje onnatuurijk uit met die roodtint. Of lijkt dat alleen zo?

Klopt het dat de Chihiros Universal erg rood uitvalt? De bakken die ik voorbij zie komen zien er allemaal een beetje onnatuurijk uit met die roodtint. Of lijkt dat alleen zo?
Dan zet je het rode kanaal toch terug? Ik heb echt geen rood uitziende bak met mijn instellingen.

IMG_8046.png

Bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik ga voor de chihiros. Ik twijfel alleen nog of 14,6 lumen per liter genoeg is. Ik las dat je de lamp namelijk ook niet op 100% moet zetten? Er komen echt alleen maar makkelijk planten in. Geen co2. Alleen all in one plantenvoeding en wat bolletjes bij de wortels. Gaat dit lukken? Want het is natuurlijk super zonde als het toch te weinig licht is. Mijn bak ik ook 66 cm hoog.

Bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik ga voor de chihiros. Ik twijfel alleen nog of 14,6 lumen per liter genoeg is. Ik las dat je de lamp namelijk ook niet op 100% moet zetten? Er komen echt alleen maar makkelijk planten in. Geen co2. Alleen all in one plantenvoeding en wat bolletjes bij de wortels. Gaat dit lukken? Want het is natuurlijk super zonde als het toch te weinig licht is. Mijn bak ik ook 66 cm hoog.
Bij een hoogte van 66cm denk ik dat deze verlichting tekort komt. Kies liever een lamp met meer lumen, die je indien nodig wat moet dimmen. Het geeft je ook de mogelijkheid om in de toekomst planten te kiezen die iets meer licht vragen.

Als je dimbare verlichting wil dan zou ik voor de Juwel Helialux spectrum gaan met jouw hoogte. Is wel hogere kelvinwaarde maar ook een stuk krachtiger.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan