Wat is er nieuw

AkitaLuna's gezelschapsbakje [RIO 400]

• Onderwerp starter Onderwerp starter AkitaLuna
  • Startdatum Startdatum
A

AkitaLuna

Guest
Vorige zomer mijn eerste aquarium aangeschaft. Vol goede moed begonnen maar, zal voor sommige wel herkenbaar klinken, veel beginnersfoutjes gemaakt.

Daarna door tijdsgebrek en andere financi�le prioriteiten (auto die het begeeft, altijd leuk) er niet veel meer ingestoken wat resulteerde in de volgende bak:

723226akitaluna_0_85_deskto.jpg

Immense slakkenplaag, geel water van het hout, rotte bodem, zweefvuil, algen, ... en ondanks een paar pogingen om het toch nog recht te trekken vorige maand een drastische beslissing gemaakt: vissen verhuizen naar een bevriendde bak en volledig opnieuw beginnen. Dit keer nemen we er onze tijd voor in plaats van alles zo vlug mogelijk te hebben.

Volgende week dinsdag of woensdag komen hopelijk mijn plantjes binnen. Het bestand gaat er voorlopig zo uit zien om het na een maandje of 2 verder aan te vullen.

973971akitaluna_0_85_deskto.jpg

Voorlopig nog wat aan het spelen met de opstelling en al veel verschillende geprobeerd. Momenteel ziet het er zo uit waar ik heb geprobeerd om rekening te houden met de gulden snede (zie maskeerband). Op deze plaats komt dan ook de rode tijgerlotus te staan. Het hout wordt (bijna volledig) bekleed met javamos en de kleine javavarens.

524779akitaluna_0_85_deskto.jpg

Als iemand nog opmerkingen heeft wat het beter kan maken: graag! Want ik ben er nog altijd niet van overtuigd.

Ook al even aan het denken hoe ik een waarschijnlijk toekomstig probleem ga oplossen: namelijk mijn uitstroom. Er staan 2 filters op: Tetra 1200 en JBL e1501 met elk hun in -en uitstroom aan dezelfde kant. Bedoeling was om een spraybar te maken over de gehele lengte maar het is blijkbaar erg moeilijk om in Belgi� de juiste PVC maten te vinden. Ik kan eventueel nog een outset spray van JBL bij kopen zodat ��n filter 2/3e van de bak doet en de andere 1/3e maar lijkt me ook niet zo'n goed idee. Of eventueel kijken of de JBL het niet alleen kan trekken.

492748akitaluna_0_85_deskto.jpg

Zo, dit was het voorlopig. 🙂

Ik vind het een hele mooie bak! Ook raar om een witte rio 400 te zien, de mensen kiezen meestal voor zwart, maar ik ben ook voor wit 😛
En de scape is ook mooi gelukt! Ik ben benieuwd wat je bewoners worden!
Ik zou de lagere planten links zetten en de hogere planten rechts, aangezien je hardscape rechts hoger is dan links.

Ik ben ook voor de witte bak heb hier een rio 240 in het wit. Begin ziet er goed uit hoor veel plezier met het beplanten e.d.

Heb zo'n 450km gereden voor de witte versie. Hier in de buurt hadden ze hem ook wel, maar was �250 duurder voor een of andere reden. En vriendin heeft al redenen genoeg om niet zo blij te zijn met het ding dus als ie niet in het interieur zou passen was het helemaal kermis geweest. 😀

Is ondertussen van maandag aan het indraaien en vandaag plantjes gekregen. Laatste dag verlof kunnen we nuttig besteden. 🙂

244721akitaluna_0_85_deskto.jpg

Is inderdaad mooi zo'n witte bak, die wil ik later ook wel! Succes met het inrichten en het vervolg.

Zeg dat wel. Bijna 2u om alles glaswol vrij te maken. Blij dat ik het voorlopig maar bij 15 soorten gehouden heb. 🙂
Vanmorgen ook nog volgende toolkit gaan ophalen, kan al meteen dienst doen.

764282akitaluna_0_85_deskto.jpg

Nog even uittekenen en er dan maar eens aan beginnen.

In de rapte even een totaaltje gemaakt. Draait nu een goede 2 dagen met de plantjes erin.

142451akitaluna_0_85_deskto.jpg

Nog een soort of 3 te weinig voor in de middenzone maar eerst maar eens kijken hoe de rest het gaat doen. CO2 staat er op, wel nog beetje finetunen want heb er geen verstand van allemaal. 😀

Begin van de week ook de complete set van Festal plantenvoeding besteld met 1x 500 ml compleet + 1x 500 ml spoorlementen+ + 1x 250 ml calcium + 500 ml extra Kali. Nog niks gehoord maar hoop dat ie er volgende week gaat zijn. Voorlopig doen we het nog maar even verder met Easylife profito.

Nog een paar fotootjes van de 'pearling'. 😀

788353akitaluna_0_85_picture.jpg

283821akitaluna_0_85_picture.jpg

581563akitaluna_0_85_picture.jpg

Helaas wel de 'false pearling' (na waterwissel) maar blijft mooi om te zien. Javavaren was gisteren wel echt bezig. 🙂
Alle planten doen het overigens goed met uitzondering van de rode lotus die het bijna heeft begeven. Hebben zich ook allebei losgelaten van hun bolletje, verslijmde bladeren en wat baardalg erop (begint thans lichtjes mee in de stroming, ook enige plant met deze verschijnselen). We laten hem nog even staan om te kijken of hij zich recupereert, anders maar een nieuwe lading.

AkitaLuna zei:
Alle planten doen het overigens goed met uitzondering van de rode lotus die het bijna heeft begeven. Hebben zich ook allebei losgelaten van hun bolletje, verslijmde bladeren en wat baardalg erop (begint thans lichtjes mee in de stroming, ook enige plant met deze verschijnselen). We laten hem nog even staan om te kijken of hij zich recupereert, anders maar een nieuwe lading.
Ik zou de Lotus zeker niet weghalen ! Veel planten moeten eerst van de emerse (boven-water) kweekmodus overgaan naar de submerse (onderwater) modus. Bij veel planten ziet die overgang er uit alsof ze wegkwijnen, of soms helemaal verrotten. Cryptocorynes staan daarom bekend; die rotten zelfs vaak weg als je ze omplant. Dat heeft zelfs een naam: cryptocoryne-rot. In de meeste gevallen komen er na een tijd prachtige en gezonde submerse bladeren tevoorschijn, en ik denk dat dat met jouw Lotus ook wel goed komt. Bij Crypto's knip ik bij verrotting gewoon de hele plant boven de wortels af, en ze komen altijd weer terug. Volgens mij mag je dat bij een Lotus ook doen !

Vergeet niet dat jouw aquarium pas een paar dagen draait; je zal in het begin nog wel wat m��r problemen (opstartalg) krijgen. Mijn tip: pruts niet teveel aan je bak, laat de natuur maar eens een tijdje de vrije loop !

Ik lees ook dat je CO2 en plantenvoeding gaat gebruiken. Lees de artikelen over de Estimative Index eens, als je dat nig niet hebt gedaan ! Sinds ik die toepas groeien mijn planten als kool, totaal zonder enige alg. In mijn 450 liter bak heb ik dat vanaf het begin gedaan, maar ik ben begonnen in mijn ouwe Rio 125, waar eigenlijk altijd wel problemen met algen in waren. Met de EI waren die binnen een week of drie compleet verdwenen. In mijn foto-album kan je daarover lezen (en het resultaat in de Rio 125 zien !).

Mijn Rio 125 met de EI: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 023&page=4

De Estimative Index: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1163512

Merci voor de uitgebreide uitleg, Crash! :thumbs: Wat planten betreft is jouw bak zeker een voorbeeld en was ook ��n van de eerste albums vorig jaar die ik bijna volledig heb doorbladerd. Gisteren nog maar eens een keertje vluchtig gedaan. Schitterend om de evolutie te zien!

Over emerse en submerse had ik inderdaad al gelezen, daarom mag hij nog even blijven staan. 😉 De vallisneria gigantea vertoont dezelfde verschijnselen (op de alg na) maar daarvan had ik hier al her en der gelezen dat dat 'normaal' is terwijl de lotus het in het algemeen bij veel het vlug goed doet. Maar dan mogen de bladeren er dus van af en dan gewoon de bolletjes laten zitten en de wortels?

Heb gisteren her en der nog wat aangepast en wat plantjes verschoven, nu is het de bedoeling om er een paar weken af te blijven (ben benieuwd of het lukt, haha). Met mijn eerste poging al veel problemen tegengekomen en daaruit veel door geleerd. Hopelijk kan ik eventuele problemen nu ook beter oplossen.

Over EI heb ik de pro's en contra's eens op een rijtje gezet voor mij en uiteindelijk besloten om het niet te doen. De bedoeling is om zo weinig mogelijk water te verversen. Ik denk zo'n 10% per week maximum en hopelijk pas om de twee weken. Waarom? Het leidingwater hier bevat jammer genoeg ontzettend veel kalk en is heel basisch. Er staat wel een ontkalker op maar dat zorgt dan weer voor veel te zacht water. Dus dat liet me bij twee keuzes:

- Kleinere waterwissels
- Osmoseapparaat of een manier om het regenwater te filteren en toevoer te voorzien naar het aquarium.

Uiteindelijk heb ik me dan een Ocean Free Hydra filter aangeschaft, waar de meningen nogal over verdeeld zijn maar ik meer positief als negatief over heb gehoord, dat er voor zou kunnen zorgen dat waterwissels minder frequent nodig zijn. Dit lijkt me dan ook weer aangenamer voor de vissen die niet zo'n grote schommelingen hoeven mee te maken en geeft me ook een ruimere keuze wat visbestand betreft (qua temperatuurschommelingen vooral). Hopelijk lukt het in de praktijk zo maar dat zal de toekomst uitwijzen. 🙂

Je hebt in ieder geval een lekker bakkie, �n er goed over nagedacht en keuzes gemaakt ! Succes !

Een Spaanse "youtuber" heeft de fabrikant van de hydra's aangeklaagd voor misleidende informatie & fraude, en ik wil niet veel zeggen, maar de "youtuber" heeft voorlopig meer kans om de rechtzaak te winnen. De filter blijken helemaal niks te doen volgens de onderzoeken die door laboratoria zijn gemaakt voor die rechtzaak...

Grappig om te horen dat er meer vrouwen zijn die alleen een wit aquarium willen hebben. Ik had hier precies hetzelfde. "Anders gaat heel die bak van je er niet komen!"

Mooi aquarium en netjes dat je overal goed over hebt nagedacht. Ben over een tijdje zeker benieuwd hoe het er dan allemaal uitziet. Toppie!

MaestroCygni zei:
Een Spaanse "youtuber" heeft de fabrikant van de hydra's aangeklaagd voor misleidende informatie & fraude, en ik wil niet veel zeggen, maar de "youtuber" heeft voorlopig meer kans om de rechtzaak te winnen. De filter blijken helemaal niks te doen volgens de onderzoeken die door laboratoria zijn gemaakt voor die rechtzaak...

Dat is het eerste wat ik daar van hoor. Heb je daar een bron van eventueel en is er een reden waarom je daar niks over 'mag' (?) zeggen?

Nu zit ik ook enkel maar in de 'pro Hydra' groepen waar er weinig slechte woorden over Hydra gezegd mogen worden. 😉 Visueel zou de bak alleszins een stuk helderder worden in de meeste gevallen, de rest is maar gebaseerd op vage persoonlijke ervaringen qua waardes e.d.

Binnenkort zou er iemand die, naar het schijnt, redelijk gerespecteerd is in de aquawereld een reeks testen gaan doen in verschillende situaties om te kijken wat de Hydra precies doet dus ben benieuwd naar zijn resultaten.

Sander-fish zei:
Grappig om te horen dat er meer vrouwen zijn die alleen een wit aquarium willen hebben. Ik had hier precies hetzelfde. "Anders gaat heel die bak van je er niet komen!"

Mooi aquarium en netjes dat je overal goed over hebt nagedacht. Ben over een tijdje zeker benieuwd hoe het er dan allemaal uitziet. Toppie!

Haha, en zo blijven we maar compromissen maken he. 🙂 Had eigenlijk de Trofis Colisa A-1800 op het oog aangezien deze net zou passen maar helaas maken ze deze alleen in het zwart. Een veel te groot aquarium (in haar ogen) met de verkeerde kleur was WO III geweest dus is het een veel te groot aquarium (in haar ogen) met haar kleur geworden. 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan