Wat is er nieuw

Albert's 60cm Zuid Amerika bakje (Fozzy)

Fozzy

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 januari 2009
Leeftijd
64
Zoals enkele weten was dit eerst een bakje met van alles wat, Honinggourami, Garnalen, Corydora's Panda, daarna een Slakkenhuis (multi) bakje.

Nu een nieuwe start, ik ga hier ook iets van een Zuid-Amerika bakje van maken. En nu eens niet gewoon van: hup hout erin, planten erin, water en opstarten maar. Nee, de tijd nemen en wat moois van proberen te maken.

En dat houdt in dat ik er ook terrassen in wil maken.
Bij de DHZ een plexiglas plaat gehaald van 100x50cm, 2mm dik.
En ja, hoe zaag/snij, knip je dat? Eerst maar eens met een decoupeerzaag proberen met een fijn zaagje. Niet dus. splinters aan de zaagsnede en hakken eruit. Niet mooi dus.
Fiets gepakt en naar de plaatselijke kluswinkel gefietst.
Die man is een soort McGyver (tv serie Veronica uit vervlogen tijden). Hem gevraagd naar een oplossing.
Hij zei, je kunt het proberen met een ijzerzaagje in je decoupeerzaag. NEE, wacht ik heb het zelf ook gedaan voor een kap v.d. bbq. Gewoon met de haakse slijper met een doorslijpschijf dus.

Naar huis, afmeten hoe groot de strip moet worden.
Dunne lat op de plaat leggen, vastzetten met lijmtangen en slijpen maar.
Het resultaat is een mooie recht afgeslepen strip van 6cm dik.
Afbramen en klaar.

Het buigen heb ik gedaan met een verfstripper, goed warm laten worden en dan buigen. Heb nu een klein stukje van een mislukte strip ingesmeerd met PVC lijm en bestrooid met filterzand, kijken hoe dat hecht.

Genoeg getypt. De foto's als bewijs.
LJQWtIohbqQffw4Q2qcEk8t23YNkA0-y.jpeg

To be continued

Re: Albert's 60cm Zuid Amerika bakje

Ziet er goed uit! altijd leuk een nieuw bakje op starten.
Wat is het idee achter de terrassen? Wat wil je ermee gaan doen?

Leek me gewoon leuk. Als je een tijdje filterzand erin hebt, of welke bodem dan ook, je begint met een verhoogde achterkant maar na een tijdje is alles vlak. Heb het ook al eens geprobeerd met stukken hout horizontaal leggen werkt ook niet.
Dus nu doe ik het zo. En nu kan ik meer hoogteverschillen behouden.

Begin ziet er al leuk uit 🙂

Ben benieuwd naar het eindresultaat 🙂

Ziet er mooi uit Albert.
Goed idee hoor.

Keurig werk, Albert!

Ben erg benieuwd,hoe het verder gaat.

Ben ook benieuwd naar het resultaat straks 🙂

Hier nog een nieuwsgierig persoon!

Dagje verder.
Vanmorgen Kit binnengekregen. Geprobeerd om dat erop te smeren, maar is veel te dik om uit te smeren.
Weten we dat ook weer.

Dus ff naar de plaatselijke dhz voor PVC lijm.
Dat erop gesmeerd en dat gaat wel beter. Nog niet helemaal naar t zin qua dekking overal. Dus eerst maar eens laten drogen, dan wat afborstelen en misschien nog een beetje meer aanbrengen.

Heb het andere gedeelte eerst ingespoten met Schoolbordverf, stond nog een busje in de kast.
Dan is de ondergrond in ieder geval niet doorschijnend en al donker.

Foto's van het resultaat tot zover. Valt me niet tegen moet ik zeggen, al kan het altijd beter.

nyhSsb-q9aMIFdRYyGSDkYEyr_5-H81J.jpeg

nyhSsb-q9aMIFdRYyGSDkYEyr_5-H81J.jpeg

Had overigens het idee om ze vast te zetten met kit in het aquarium, maar zie daar toch vanaf. Lijm er gewoon overtollige stukjes onder op sommige plekken. En dan blijven ze wel staan door het gewicht van het filterzand dacht ik zelf.

Zo. Lekker creatief haha. Denk dat het er in de bak super uitziet hoor

ik zou ze wel helemaal netjes afkitten als ik jou was, ik heb zelf 5 terrassen waarvan er 2 niet goed zijn gekit en je bodem loopt heel netjes weg uit je terras dan..

ik heb toen destijds grind op me terrassen geplakt met epoxy en dat werkte echt perfect in 1 keer het gewenste resultaat

Heb kit genoeg, dus zet ze dan toch maar vast. Bedankt voor de tip.

Lekker bezig Albert!

En vanmorgen nog een keer lijmen en strooien.
Ben niet ontevreden zover.

Bovenkant moet ik nog wel even doen van het grote stuk, maar volgende week. Eerst goed laten drogen nu.

9FDWj_FjAvNJ-wJ1htutxi0WqSQxm0HG.jpeg

Gaaf! Ben heel benieuwd naar het eind resultaat

Ze staan erin. Vastgekit, dus niets meer aan te veranderen.
Denk dat ik ze eerst maar een paar dagen laat drogen en dan donderdag of vrijdag water in de bak doe. En dan de filter aansluit met actieve kool om eventuele giftige stoffen eruit te halen. Al is de kit gifvrij, je weet het nooit.

Of heeft iemand een ander, beter idee om mee te filteren als kool?

De foto van het eindresultaat.
AJwcpsOWRWNho-Xb__SzFQVqu5UUajUI.jpeg

Ziet er erg leuk uit Albert.
Die achterwand is ook nieuw of had je die al??

Je hebt pvc lijm gebruikt. Is het ook bekend hoeveel gifstoffen dat kan afstoten en hoelang dat dan duurt??

Maar leuk voorbeeld om zelf ook eens te proberen denk ik.

Die wand zat er al in John.

Het is Bison Hard pvc lijm. Thf vrij.
Staat verder niet veel info op, en op internet vindt ik ook niet veel

Oeps, zegt mij natuurlijk ook niks maar als het hard is dan zal het denk ik minder afgeven.
Maar ja ik heb hier weinig verstand van.
Maar je bent vast verstandig genoeg om er niet direct vissen in te doen 😉.

Maak je geen zorgen John.
Eerst een paar dagen laten staan. En dan maar kool in het filter en een weekje of 2 laten draaien met water.
En dan pas verder met de bodem en plantenbestand. En dan duurt het nog zeker 4 weken eer ik aan fissen denk.
Over een maand of 2 zal het er wel anders uitzien.

Heb water in de bak gedaan, ga nu voor de zekerheid, minstens 1 week, over kool filteren om evt. Aanwezige gifstoffen uit de pvc lijm of kit te halen. Dus nog tijd zat om over een visbestand ed na te denken.

leuk idee! Ga dit ook zeker volgen!

Fozzy zei:
Maak je geen zorgen John.
Eerst een paar dagen laten staan. En dan maar kool in het filter en een weekje of 2 laten draaien met water.
En dan pas verder met de bodem en plantenbestand. En dan duurt het nog zeker 4 weken eer ik aan fissen denk.
Over een maand of 2 zal het er wel anders uitzien.

Heel verstandig Albert en ik had van jou niet anders verwacht. Toch wel leuk om zo zelf iets te maken voor je bak denk ik.
Dan heb je iets wat verder niemand heeft toch?

Vanmiddag was het dan zover, kleine 2 weken over actieve kool gefilterd om de evt. gifstoffen van het kit en de lijm er wat uit te krijgen.

Uiteraard komen er nog meer planten EN hout in de bak. Ook nieuwe bodematributen, maar die heb ik nog niet binnen.
Er staan nu alleen nog maar in:

Rechts een kleine Echinodorus Bleheri stek uit de grootte bak. 2 HN stekken ook uit dezelfde bak, en Braziliaanse klimop en je raadt het al..... ook uit die bak.

Laat de foto's maar voor zich spreken.

Om te beginnen, voedingsstoffen onder het Filterzand.
xcftTdDQwVqtV7bAfnHnpjno48z6gQxa.jpeg

Dan het filterzand erin, en een laagje water.

En een paar plantjes en aanvullen met water.
Pomp inschakelen en verwarming en draaien maar alvast.
Wil nog wel wat turf in mn filter bij steken.
Als het even kan GEEN co2, maar dat zal de toekomst uitwijzen.

Deze 2e foto laat het verschil zien wat je bereikt door met de Witbalans v.d. camera te spelen.
De eerste was op AWB (automatische Wit Balans) geschoten, de 2e op Daglicht.
Deze laatste is meer natuurgetrouw licht van de Philips 840

Toen ik een tijdje terug berichten las van rondvliegend plexiglas ed had ik er een zwaar hoofd in Albert maar is toch allemaal heel mooi uitgepakt! 😉

Wat een vertrouwen heb jij in me zeg.

Sorry,komt omdat ik naar mezelf kijk want ik was er dan al klaar mee geweest namelijk! 😀

Ben benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden maar heb nu wel vertrouwen in je hoor,succes verder.

ben ook benieuwd wat het gaat worden fozzy!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan