Wat is er nieuw

Algeneters overlijden na witte stip epidemie ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Timmy5
  • Startdatum Startdatum
T

Timmy5

Guest
Hoi,

Helaas heb ik afgelopen week in mijn aquarium witte stip geconstateerd, het was al in een vergevorderd stadium en in ben ondanks een behandeling met esha2000 veel visjes verloren 🙁

Nu bijna een week na de behandeling had ik goede hoop dat alles weer rustig zou worden, vind ik deze ochtend plots 3 dode algeneters (Ancistrus) in mijn aquarium.

Heeft iemand hier een verklaring voor ?

Ik heb een juwel bak van 180 liter met externe pomp en beluchting, water temperatuur is 24gr.

Voor de witte stip uitbraak had ik 10x kardinaal tetra, 10x roodkopzalm, 6x prestilla tetra, 10x gup, 2x platy, 5x ancistrus en een bende vuurgarnaaltjes.

Mijn huidige water waardes zijn:
NO3=100 / NO2=0 / GH=50 / KH=6e / pH=7.6 / Cl2=1.0
Ik weet dat mijn NO3 en Cl2 aan de hoge kant zijn maar kan dit ook de oorzaak van het probleem zijn?

Ik probeer de NO3 met verversen naar beneden te krijgen maar dat lukt bijna niet, wellicht teveel voeren ?
De Cl2 blijft ook aan de hoge kant ondanks dat ik aquasafe gebruik, zijn hier nog andere opties voor ?

groet, Tim.

Welke test's gebruik jij ?

een te hoge no3 kan ook de oorzaak zijn van al je dooie vissen in een korte tijd maar als je het met verversen niet omlaag kan krijgen is wel apart dan denk ik dat je geen goeie water test's hebt . Zit er ook chloor in je kraanwater ?

Blijf wel water verversen maar stofzuig de bodem ook voor een gedeelte. Ik ben bang dat esha2000 niks uithaalt tegen witte stip. Daar moet je het andere flesje van hetzelfde merk voor hebben. En dat heet Exit, dit is namelijk tegen witte stip en andere parasieten. Vergeet ook niet evt. Koolstof uit het filter te halen.

Esha2000 is g��n anti stipmiddel daar is het niet voor ontwikkeld. Esha exit is dat wel. Toch werken deze middelen absoluut niet meer omdat vanaf 1970 de samenstelling niet meer is veranderd en vrijwel elke ziekteverwekker er resistent voor is. Beter had je JBL Punktol ULTRA gekocht. Dit kost 3x zoveel als Esha2000 maar het werkt wel. 😉

Ik ben het enigszins eens met botia😀... Toch zijn er ook nog mensen die wel goede ervaring hebben met exit.

Temperatuur naar 30-31 graden,dood ook stip.
Ook wat in de bodem zit.

Hoi,

Alvast bedankt voor jullie reactie.

De test welke ik gebruik is tetra 6in1.
Er zit inderdaad chloor in mijn kraan water vandaar dat ik ook aquasafe toe voeg.

Temperatuur verhogen naar 30graden kan dit geen kwaad? Tijdje geleden heb ik een defecte thermostaat gehad met als gevolg veel dode garnalen.

Groet Tim

Ik heb zelf een 4 weken geleden wat nieuwe vis in de bak uitgezet en tja ik was helaas ook slachtoffer van wite stip.
Ik heb wel een verlengd kuurtje met exit eSHa gedaan (5 daden)en de bak is weer stip vrij.
De tempratuur verhogen ben ik zelf niet echt een voorstander van omdat sommige vissen en planten dit niet echt waarderen maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Hallo,

Misschien minder relevant voor dit speciefieke geval, maar wellicht voor toekomstige lezers van dit topic:

Ik heb 2 weken geleden ook witte stip in m'n aqaurium geconstateerd. Waterwaardes waren, en zijn, goed.

Mogelijke oorzaak was aanschaf van 4 cory sterbai bij een niet nader te noemen tuincentrum, en/of het overzetten van 5 kegelvlekbarbelen uit een andere bak naar dit aquarium, wat stress met zich mee heeft gebracht.

Nooit eerder stip gehad in andere bakken, dus geen resistentie bij vissen die ik al in mijn bezit had.

Ge�nfecteerde vissen:
5 Kegelvlekbarbeeltjes
2 Diamantgoerami's

Overige bewoners:
Japonica garnalen
1 L200
1 L128
12 Cory sterbai

Bak:
150*50*50

Filtermateriaal:
Standaard Eheim
Geen kool
Turf

Aanpak:
Na constatering van stip op de kegelvlekbarbeeltjes deze uitgevangen en in een aparte bak gezet. Goeramies waren ook besmet, maar laten zitten.
(De kegelvlekbarbeeltjes zijn helaas de volgende dag overleden in de aparte bak.)
Temperatuur naar 30 graden verhoogd (van 25) door 's ochtends 1 graad te verhogen, en 's avonds weer met 1 graad totdat 30 bereikt was. Ondertussen 1 waterverversing gedaan (ongeveer 1/3). Daarnaast waterniveau met ongeveer 1 cm verlaagd waardoor de instroom meer lucht meepakt (hogere temperatuur = minder zuurstof in het water). Verder 1 catappa blad toegevoegd. Geen medicijnen gebruikt.
Bak draait nu 6 dagen op 30 graden en ik heb 1 normale waterwissel gedaan van 25% (uiteraard met voorverwarmd water van 29 graden incl. watervoorbereider (aqutan)). Stip bij de goeramies is nu volledig weg. De andere vissen vertonen geen tekenen van stip. Ook de garnalen hebben het allemaal overleefd. Geen enkele vis vertoonde ziek gedrag bij 30 graden, ook al is het alleen voor de cory sterbai een acceptabele temperatuur. Eet- en zoekgedrag was normaal. Ook geen overmatig luchthappen van cory's of L nummers. Wel zijn de 2 L nummers opvallend actiever dan bij 25 graden.

Vandaag ga ik weer 25% water wisselen en de temperatuur langzaam terug brengen naar 25-26 graden.

Of deze aanpak beter of slechter werkt dan met het toedienen van medicijnen kan ik niet beoordelen. Hier heb ik geen ervaring mee. Bovenstaande aanpak was in ieder geval voor mijn bak succesvol.

Wellicht helpt dit bericht toekomstige aquarianen met stip in hun bak.

Bas

Dat is waardevolle informatie, Bas. Bedankt :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan