Wat is er nieuw

Algenprobleem

Aquaman09

Member
Lid geworden
10 november 2024
Berichten
5
Leeftijd
28
beste aquarianen,
Sinds kort ben ik begonnen met een Rio 180.
Hierbij gebruik ik ADA Amazonia v2 als bodem. De standaard Juwel verlichting staat aan van 14:00-23:00 uur.
Daarnaast heb ik een JBL 902e filter (met spraybar over de achterkant) en de standaard Juwel bioflow m filter draaien. Ik heb CO2 op 18 bellen per minuut staan. Ik gebruik de AIO planted box 50 ML per week. Verder heb ik op dit moment alleen nog maar snelgroeiers in de bak, met een aantal stukken hout en wat stenen.

Nu heb ik sinds een tijdje constant bruine draden (bruinalg/draadalg?). Ik ben nu dagelijks aan het poetsen en ik ververs daarbij ook steeds bijna 60% water. Maar binnen twee dagen begint de hele toestand opnieuw met de slierten die groeien. Overal in het aquarium vind ik nu van die bruine plukjes terug. Zie de bijlage voor een foto direct na het schoonmaken.
Kan iemand mij helpen? Wat moet ik hier nu mee doen? Een beetje alg hoort erbij maar het gaat van kwaad tot erger.

Vriendelijke groet!
 

Bijlagen

  • 5AE68BC4-FEF1-400C-BE2D-4CECF7C88030.jpeg
    5AE68BC4-FEF1-400C-BE2D-4CECF7C88030.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 74
Volgens mij moet je met die soil ook veel verversen dus dat kan geen kwaad. Algen horen er een beetje bij tijdens de opstart en ik zou me daar nog niet teveel zorgen over maken.
Ik zou met co2 een dropchecker gebruiken want de hoeveelheid bellen is wel erg minimaal. Ik zat op een meterbak rond de 120-150 bellen.
Dat kun je met een dropchecker mooi zien want geen bak is gelijk,
 
Ik lees btw dat je ook een JBL extern filter hebt. Ik zou je wel willen aanraden om zowel de afsluitring in de pompkop (in de zijkant ingewerkt) als de startknop en de kraantjes te smeren met bijvoorbeeld silicone spray van JBL. Voor de ring kun je ook zuurvrije vaseline van de bouwmarkt gebruiken.
 
Zoals al opgemerkt heb je te weinig CO2
Maar ik wil wel weten welke AIO je gebruikt: de standaard of de Lean versie?
Bedankt voor de reacties van allemaal al! Ik vond het nogal spannend om direct volle bak co2 toe te voegen, dan zal ik dit verhogen. Ik gebruik de standaard AIO, ik wist tot nu dat er ook een Lean versie is.. moet ik dan de standaard verminderen in dosis?
 
Bedankt voor de reacties van allemaal al! Ik vond het nogal spannend om direct volle bak co2 toe te voegen, dan zal ik dit verhogen. Ik gebruik de standaard AIO, ik wist tot nu dat er ook een Lean versie is.. moet ik dan de standaard verminderen in dosis?
Wees wel voorzichtig met het verhogen van het aantal druppeltjes. We willen geen gele dropchecker.
Owhja, ik heb de 20 mg/l vloeistof.
 
Qua hoeveelheid voeding per milliliter of ook anders qua voedingsstoffen?
Ik kan met redelijke zekerheid zeggen dat de AIO lean andere bronnen van stikstof bevatten, zoals Urea en/of NH4 verbindingen.
En uiteraard in andere verhoudingen dan de standaard AIO
 
Om de algen ook een beetje onder controle te krijgen wil ik er graag een aantal japonica garnalen en otocinclussen in doen.
Ik was daarvoor bij de LFS die het water nog een keer had getest. Hij kwam er op dat mijn GH en KH bijna 0 was en hierdoor dus snelle Ph schommelingen konden ontstaan. Uiteraard komt dit door mijn Amazonia bodem (lijkt mij). Het was dus verstandig om nog geen dieren er in te doen vond de LFS. Mijn vraag is dan nu ook of ik nog vaker moet water verversen? En hoelang duurt het voordat er weer wat KH en GH opkrikt? Het lijkt mij geen nut te hebben om er KH of GH+ in te doen gezien dit weer geabsorbeerd word toch?
Uiteindelijk wil ik er wel zuid Amerikaanse vissen in houden zoals ramirezis en neons, maar ik wil graag weten wanneer dit veilig kan.
Alvast bedankt!
 
Zo n bodem werkt lang en zal dus lang de waarden naar beneden trekken.
Verder kan @Cornelius je vast meet zeggen over zo n bodem en de werking. Of de kh hoger moet durf ik niet te zeggen.
 
Zo als wij met onze bakken omgaan zijn snelle Ph schommelingen in relatie tot een aquasoil hypothetisch, of je moet er een sterk zuur in kieperen.
Het is normaal dat GH en KH dalen; de carbonaten worden namelijk gebonden/ verruild met een H+ ion (en daarom zakt de pH)
Na verloop van tijd gaan de GH/KH/pH weer stijgen en de waarden van je verversingswater aannemen. Met Amazonia gaan daar een paar jaar overheen totdat ie is uitgewerkt. Word bepaald door de samenstelling van je verversingswater (hardheid) en of je kalkhoudende stenen gebruikt hoelang de soil haar eigenschappen blijft behouden.

GH en KH opkrikken is niet de bedoeling; daar ligt juist de werking van aquasoil. En aangezien je niet werkt met 100% osmosewater kun je er gewoon bewoners in plaatsen. Mits je geen NO2 meet. De benodigde mineralen die vissen nodig hebben komen met je leidingwater mee.
 
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik voeg dus ook nog CO2 toe, dropchecker is nu groen. Ik draai niet meer aan het ventiel en laat het op deze manier zo stabiel mogelijk denk ik. Ik laat de co2 open gaan 1,5 uur voor het licht en hij gaat weer dicht een uur voor het licht uitgaat dmv magneetventiel.
Moet ik hierin nog ergens mee rekening houden?
De bak draait sinds 29 september, dus bijna 7 weken nu.
 
Laatst bewerkt:
Doe een NO2 test en als die goed is het veilig voor de vissen.

Goede benadering zo met de CO2 > eenmaal afstellen en voor de rest gewoon afblijven als ie goed staat 😉
Dan krijg je meest stabiele CO2 levels gedurende de dag. Trouwens maar een half uurtje eerder opzetten.
 
Met minder middelen kan het ook soms beter gaan.
 
Ik kan de algen niet goed zien maar het klinkt als Synedra en dat is een bruinalg/diatoom.
 
Ik kan de algen niet goed zien maar het klinkt als Synedra en dat is een bruinalg/diatoom.
En als ik het goed begrijp moet ik met synedra blijven volhouden wat betreft water verversen en zoveel mogelijk weghalen?
 
Weghalen is ok en als je bak net opstart met deze bodem dan moet je veel verversen zover ik weet.
Die algen horen er vaak bij en het is weer een kwestie van geduld.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan