Wat is er nieuw

Alles even nog een keer duidelijk op een rij...... ziekte !

• Onderwerp starter Onderwerp starter Panter1989
  • Startdatum Startdatum
P

Panter1989

Guest
Beste Leden,

Op dit moment heb ik dus weer een probleem in mijn bak en wordt er onderhand een beetje simpel van.
Daarom maak ik nu een lange post met alle informatie die ik jullie kan geven hopelijk kunnen jullie er dan iets mee.

Op dit moment heb ik de volgende problemen in de bak:

-Mijn maanvis met z,n zwarte oog (zie mijn laatste post wat is dit ?)

Verder zijn mijn beide mannen van mijn Microgeophagus ramirezi electric en Microgeophagus ramirezi dood gegegaan aan de volgende symptomen:

-Stil en lusteloos hangen in het water
-op het laatst geen zin meer in eten hebben,
-veel en snel naar lucht happen boven aan het wateropervlak, -later verloren ze hun kleur en werden ze steeds doffer.

(Nu begint mijn vrouwtje van ramirezi electri deze symtomen ook te krijgen.)

Ook lag het vrouwtje van mijn apistogramma agassizi 2 weken geleden ineens dood in de bak zonder enige symptomen.

Als dat nog niet genoeg zou zijn zijn mijn clownbotia's ook erg mager ! terwijl ik ze toch goed door voer. Bij eentje zie je zelfs al een beetje de graad zitten !

Allereerst heb ik dus uiteraard mijn waterwaardes gecheckt. deze waren het volgende :

Ph 6,9
Kh 5-6
Gh 6 Dh
n02 0
n03 10
nh3/nh4 0
P04 0
koper: 0

Verder bij de ramirezi's zag ik geen duidelijk uiterlijke symptomen van vermagering of rode kiewen. Wel een licht rood randje maar weet niet of dat normaal is.
Zie hier de beste foto die ik kon maken. Ze zijn wel wazig maar ik krijg ze niet beter :

237485_0_82_img_2319.jpg

op deze foto lijkt een vlek te zitten maar dat is z,n vin. Deze zit er dus niet.

129336_0_82_img_2321.jpg

527776_0_82_img_2323.jpg

665546_0_82_img_2327.jpg

Zelf zag ik weinig aan de vis. Maar misschien dat jullie iets opvalt.

Na mijn waterwaardes dus te hebben gemeten was ik dus naar stap 2 gegaan mijn co2 systeem gecheckt.
Ik heb een co2 systeem van JBL met een ph controler.
Deze staat afgesteld op ph 6,94 aangezien ik een kh heb van rond de 6.

Dit heb ik gevraagd bij de winkel en met een ph van 7,8 uit de kraan was dit geen probleem. Dus een co2 vergiftiging kon ook al uitgesloten worden.

Vervolgens heb ik veel gelezen over ziektes en heb ik samen met de winkelier bepaald dat we medicijn moeten gebruiken.

Beide dachten aan wormen of flagellaten volgens de winkelier moest ik eerst iets met wormen proberen. Hij gaf mij dus esha gdex mee.

Nu na deze te hebben gedoseerd is het probleem niet weg en blijven mijn apistogramma's nog deze symtomen houden en mijn botia's lijken ook niet dikker te worden.

Nu ben ik dus een beetje ten einde raad en zou ik het heel fijn vinden als jullie me verder konden helpen.

Hier tot slot nog wat achtergrond informatie:

mijn bezetting op dit moment is:

Maanvis x 4
clownbotia x 3
Rode fantoomzalm x 3
Apistogramma agassizi x2
Peckoltia vittata (algeneter) x1
Siamese Algeneter x1
Bloedvlektetra x3
Apistogramma ramirezi's x2 (2 vrouwtjes waarvan 1 het waarschijnlijk niet gaat halen)

Verder heb ik een jewel 240 als aquarium.

-Ik ververs 5 emmers water per week. Dus ongeveer 20%

-Ik doseer regelmatig wat nitrivec bij

Mijn pomp verschoon ik 1x per 5 weken (echter heb ik de sponsen ect al een hele tijd langer dan 5 jaar (dus denk dat deze wel aan vervanging zijn)
met het verschonen van de pomp gooi ik de wol weg en spoel de sponzen ect uit met bakwater.

- Op dit moment ben ik ook nog wel bezig de baart alg te bestrijden met alg exit

- Heb voldoende planten en geef deze ook de goede voeding
( elke week S7 vitaMIX en 1x per maand V30 complete van en 1x per maand e15 feractiv van dennerele)

- Verder voer ik de sier vissen elke dag en soms om de dag Vipan hoofdvoer van sera en mijn bodem vissen geef ik tetra wafer mix van tetra.

- Tot slot doseer ik nu esha gdex en heb daarvoor een lange tijd niets gebruikt. In het verleden heb ik wel eens esha 2000 en omnipur en famshee voor schimmel gedoseerd maar dit is zeker langer dan 5 maanden gelden.

- Verder zie ik tot op hede nog geen witte ontlasting. Maar dit vind ik bij de clowtjes een beetje moeilijk te zien.

Hopelijk hebben jullie zo voldoende informatie en kunnen jullie me verder helpen.

GR

Levamisole is erg goed tegen wormen en alleen verkrijgbaar bij de veearts.
Ik weet alleen niet of het wormen zijn want ik zit niet zo in de ziekten.
Mocht het toch als oorzaak wormen hebben dan is het genoemde middel erg effectief in je bak.

Tja, moeilijk geval hoor, ik kan me voorstellen dat je een beetje te einde raad bent.
Het mager zijn van de vissen duid op wormen , flagelaten, of vissen tbc dus als je daar over leest op googel moet je denk ik zelf bedenken of het er op lijkt.
Het filter hoeft niet iedere 5 weken schoongemaakt te worden, pas als de uitstroom minder wordt is het nodig.
Algweg is zulke troep, helpt geen bal, weggegooid geld, dat had je beter met spelen van licht en plantenvoeding weg kunnen krijgen.
Apistogramma's zijn best gevoelige beestjes, ze zijn prachtig, maar op een of andere manier teer.
Je zou ook eens kunnen lezen over vissen tbc, misschien dat je dat herkend bij de ziekte die nu in de bak zit.
Jij ziet beter wat ze mankeren, ziet hun gedrag, dus kan dat het beste beoordelen, nog maar eens goed googelen is mijn advies.

Ondanks mijn grote angst lijken de symptomen erg op tbc.........

Ik heb verschillende ziektes gehad in het verleden en vaak werden de vissen ook bleker voor ze dood gingen.

Eerst mijn maanvis met buikwaterzucht, gevolg door alle 5 mijn corydoras die stuk voor stuk dood gingen voor weet ik welke rede. Ze werden bleek slomer en vervolgens gingen ze dood.
Mijn oude apistogramma's hadden telkens een dof oog. De gene die ik nu heb ook weer....

Mijn fantoom zalmpjes hadden ook witte plekjes enz maar deze leven nog.... en dan niet te vergeten al mijn problemen met maanvissen van schimmel tot rare plekjes. Waar ik in het begin veel maanvissen door ben verloren. Symptomen waren toen veel luchthappen en niet eten en slomer worden.

en tot slot nu dit..

Ik heb ook uren gespendeerd naar het zoeken op internet op forums dingen gepost enz. Maar het blijkt niet op te houden. Misschien is het toch slim een vissen dokter ofzo in te schakelen. Weet niet of die er 1 zit rondom eindhoven.

Maarja iemand van jullie nog idee�n ?

bedankt trouwens alvast voor de antwoorden tot nu toe !

Ik weet niet of je de bak ooit na die ziektes volledig heb ontsmet.
Dus bodem eruit, filters uitkoken, planten weggegooid, bak zelf ontsmet met halamid en je filters daarop mee laten draaien, en totaal opnieuw begonnen.
Als het tbc is, moet je zelf ook goed oppassen , het is via wondjes op je handen ook besmettelijk.
Tbc sluimert, sommige vissen laten symptomen zien, andere soms maanden later.
Er zijn geen medicijnen voor, maar je zou voor de zekerheid een verse dode vis naar een dierenarts kunnen brengen en deze kunnen het of zelf onderzoeken of opsturen naar een lab.
De organen bij tbc zijn namelijk lichtgrijs gekleurd als ze dood zijn.
Het is erg, maar bij tbc moet echt de hele bak op de schop, en kan je alle vissen doodmaken, en helemaal opnieuw beginnen.
Ik weet er alles van, heb het ook ooit meegemaakt, en het is vreselijk.
Maar er is tevens geen houden aan, je kan het echt niet stoppen.
Dus voor nu is mijn advies met een dode verse vis naar een dierenarst, of bellen, misschien weten die iemand in de buurt die wel verstand van vissen heeft, ik heb ook pas een hele zoektocht achter de rug.
Laat het ons wel weten hoe dit afloopt, ik hoop dat het meevalt en dat we er naast zitten, maar gaarne feedback geven over deze toestand, daar leren we allemaal van!
Sterkte en hopelijk valt het mee!

Hey Astrid,

bedankt voor je steun en advies zo ver ! Ik ga vandaag ook meteen actie ondernemen.

Verder zag ik mijn vis in de volgende toestand vanmorgen.

166371_0_82_img_2330.jpg

937969_0_82_img_2333.jpg

Ik weet verder niet of die witte puntjes komen omdat andere vissen aan z,n vin hebben gebeten of dat dit bij de ziekte hoort.
Mijn vorige man van deze soort die dood ging had dit ook op het laatst namelijk.

Ook waren er happen uit z,n vinnen maar dit is op de foto moeilijk te zien.

Blijkbaar was esha gdex niet krachtig genoeg heeft gewerkt. Dus ik ben nu op het volgende idee gekomen. Hopelijk kunnen jullie me dan feedback geven.

Ik ga het nu over kool filteren en 50% verversen.

Nu zat ik te denken aan Colombo Cerpofor Dactycid te combineren met Colombo Cerpofor Flagellex (advies van de winkelier )

Of enkel Colombo Cerpofor Dactycid of Sera Med Professional Tremazol te doseren.

Echter weet ik niet wat het kwaliteit verschil is tussen deze 2. Ik weet alleen dat je bij sera flink moet verversen als je dit gebruikt.

Weet iemand meer over deze medicatie ?

Ten eerste zou ik idd kuren met Sera professional tegen wormen: krachtig maar werkt tenminste.
Ten tweede zou ik stoppen met dwergjes en ik weet dat ik tegen schenen schop als ik dit zeg 😉
Dwergjes en zeker Ramirezies zijn erg gevoelig en vragen zeer schoon (en zacht en zuur) water. En het liefst een wat oudere bak. Schoon water is water zonder toevoegingen zoals voeding en zeker zonder CO2. Er zijn maar weinig mensen die dwergen houden en geen problemen hebben zoals jij ze beschreven hebt. Een dwerg hoort zeker 4 jaar te worden maar de meeste vallen om na een maand of 3 tot 6 met de verschijnselen die jij beschrijft. Ze zijn op den duur gewoon niet bestand tegen de waterwaardes in het gemiddelde aquarium. En ja de winkelier zal wel zeggen dat ze gewoon op kraanwater gehouden kunnen worden maar hij is ze meestal wel kwijt na een paar weken 😉 en heeft hier dus geen last van. Kijk maar eens op het forum bij de cichlidenafdeling wat er de problemen zijn bij de mikrogeophagus Ramirezie.
Kijk eens uit naar een robuustere soort, die zijn er ook 😉
ps: ik hoop niet dat je bij Heevis bent geweest? Als je geen eigen kunde hebt, moet je daar niet zijn maar kun je beter naar een andere zaak gaan 🙂

Ik zelf weet niet zo goed van die combinatie medicijnen, maar ik hoop dat je ook actie onderneemt met een dierenarts.
De rami's zijn kwetsbaar zoals Meksjoef hier verteld, de clownbotia's worden mager, maar jij denkt dat de wormenkuur wel maar niet afdoende geholpen heeft,
Mijn vraag is, waar zie je dat aan?
Je had hiervoor ook al dode vissen, en na het verhaal van de tbc denk je zelf dat het dat is.
Dus lijkt het me verstandig dit te laten onderzoeken, want het is gevaarlijk en je kan het beter zeker weten of het wel of niet zo is.
Ik hoop ook van harte dat het niet zo is, maar voor jezelf moet je het ook uitsluiten door het te laten onderzoeken.
Maar het is natuurlijk je eigen keus.
Ik hoop dat je succes heb met de geplande behandeling!

Om eerlijk te zijn vind ik je bestand niet ideaal.En eigenlijk ook te vol.De Rio 240 heeft circa 240 liter,eigenlijk minder want je vult de bak nooit tot de rand. Haal daar de bodem, de inrichting en eventueel de binnenfilter er vanaf. Laten we zeggen netto 200-220 liter.

Ik vind dat je te veel territoriale vissen bij elkaar hebt.Ook vind ik de rest van je bestand niet ideaal. Zou je dan willen aanraden om een aantal vissen weg te doen en van een aantal vissen juist meer exemplaren te halen.

Je hebt te veel cichliden bij elkaar. Dit zijn allemaal territoriale vissen die elkaar lelijk kunnen verwonden en/of continue opjagen. Of als de bak te vol is kunnen ze geen territorim afbakenen.Hierdoor krijgen ze stress met alle gevolgen van dien.Van sommige vissen, zoals de rode fantoomzalm en de bloedvlektertra heb je weer te weinig exemplaren aangezien dit scholenvisjes zijn.

Ook vind ik dat je niet de juiste voeding aan je dwergcichliden geeft en ook te eenzijdig.Droogvoer kan zeker gegeven worden, maar niet als 'hoofd voer'. Mijn ervaring is dat dwergcichliden niet alleen veel mooier kleuren als je ze diepvries en/of levend voer geeft, maar ook veel minder problemen krijgen en langer leven.

Ik ben er van overtuigd dat variatie echt zeer belangrijk is om de vissen te voorzien van voldoende vitamines en mineralen. Daarom zou ik zeker beginnen met diepvries voer te geven, met name voer wat eiwitrijk is. Ook met het diepvries voer valt er goed te varieren, denk aan zwarte witte muggenlarven, artemia, mysis. In dit geval zou ik zeker meerdere keren per dag gaan voeren, want o.a. je ramirezi's vind ik heel mager. Aanvullen met droogvoer kan ook zeker geen kwaad.

De maanvissen nemen veel liters in beslag, eigenlijk te veel voor in een Rio 240. Daarbij kunnen dan geen andere bewoners bij,vind ik. Zeker als we er van uit gaan dat je per maanvis circa 50 liter nodig hebt.Ik zou de maanvissen er dan ook uithalen.
Zo heb je gelijk weer meer liters beschikbaar voor je andere vissen. En met zo'n vol bestand is 50 liter per week verschonen best weinig. Je mag best vaker en meer verschonen.

De botia's zou ik er ook uit halen, zeker met 2 soorten dwergcichliden.

En wat de rest ook al aangeeft, een kuur tegen wormen en flagellaten kan in dit geval geen kwaad. Tegelijkertijd zou ik niet gebruiken, tenzij het aangegeven staat op de gebruiksaanwijzing dat het wel kan.

Vind de staart van je ramirezi's er beschadigd uitzien. Weet niet of dit zo is, maar houd het even goed in de gaten.

Hey Visstsck,

Bedankt voor je uitgebreide advies hier heb ik veel aan.
De vis is inmiddels helaas overleden.
Tot nu toe even afkloppen is het weer stabiel in de bak. Echter mijn vraag hierover is als ik er een maandvis zou uithalen en de botia's ook.
Zouden kardinaaltjes dan een optie zijn ? Ik houd namelijk erg van een beetje kleur in mijn bak daarom vroeg ik me af welk soort vissen wel konden.

Tot slot vroeg ik me nog af hoeveel ik dan moet verversen hoeveel liter is de richtlijn ?
En als ik ververs moet ik dan ook telkens bacteri�n blijven toevoegen als ik meer dan 20 % ververs.
(dit was namelijk het advies van de winkel.

Bedankt allemaal voor de goede adviezen en tips. Ik ga ze meenemen en kijken wat ik kan doen. Zal jullie ook verder op de hoogte houden

Ik lees dat je alleen droovoedersgeeft? Dit is niet ideaal (het bestaat vooraluit vismeelen granen en vooral dat laatste kan een vis niet opnemen dus dat gaat er gewoon weer uit).Levend of diepvries voer is sterkaan te raden.

Als ik het zo lees voer je wafers met algen (de groene) en wafers met dierlijke producten (de bruine) beter voer je alleen die bruine. botia's eten van nature dierlijk voedsel en daar zijn hun organen ook op ingesteld.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan