JurgenvZ
Well-known member
Beste mede aquarianen,
Ik worstel met een probleem in mijn bak. Enkele maanden geleden vond ik een dode ancistrus in mijn bak. Geen reden tot directe paniek, maar heb de boel wel in de gaten gehouden en geen gekke zaken gezien in mijn waterwaarden (beneden benoemd). Een maand later de 2e en laatste ancistrus dood gevonden. Ik heb een kuur bactyfec toegevoegd op aanraden van mijn lfs en deze na afloop van de kuur netjes uitgefilterd. enkele weken laten 2 nieuwe ancistrussen toegevoegd, waarvan ik 2 weken geleden de eerste en gisteren de 2e dood uit het aquarium heb moeten vissen. Ik sta voor een compleet raadsel.
Overigens bevat de bak een klein stukje kienhout, een kokosnootje en worden ze bijgevoerd met chips en af en toe een spirulinatabletje.
Ik heb er wel een Sera co2 tablettenbakje in hangen waar ze regelmatig op zitten, maar dit hangt er pas enkele weken in en zou de eerdere sterfgevallen dus niet verklaren.
Hieronder heb ik de basisvragen ingevuld:
Wat is je bakmaat ?
79x38x42 cm
Wat zijn je waterwaarden ?
ph: 7
gh: 8
kh: 5
no2: 0
no3: 10
po4: 0,25
NH3: 0
Alles met druppeltest gemeten. Met de digitale meter komt de ph ommenabij de 7,1 uit.
Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
De standaard jewel binnenfilter.
Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
Eens per week 10-15% 50/50 kraan + osmose
Om welke vis(sen) gaat het ?
Ancistrussen. Overigens heb ik ook enkele halfwasse guppen uit de bak moeten vissen, maar dit heeft mijns inziens ook te maken met de niet optimale waterwaarden voor de guppies
Wat zijn de medebewoners ?
6* botia sidthimunki
5* gup (1 volwassen vrouw, 4 halfwassen)
5* zebra danio
Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
Neen.
Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
het enige wat mij echt opviel was een witte prop bij de anus.
Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
Bij deze 2 niets. er is namelijk niets vreemds te bespeuren aan het gedrag. een dikke maand voordat de laatste 2 zijn toegevoegd is wel een kuur bactyfec de bak in gegaan, maar deze is een kleine maand geleden er ook weer uitgefilterd met een nieuwe koolfilter.
Hoelang heeft de vis het al ?
nvt
Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
anderhalve maand
Heb je een foto van de symptomen?
zie hier een foto van boven en onder:
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want mijn kennis houdt hier op.
Alvast heel erg bedankt!
Jurgen
Ik worstel met een probleem in mijn bak. Enkele maanden geleden vond ik een dode ancistrus in mijn bak. Geen reden tot directe paniek, maar heb de boel wel in de gaten gehouden en geen gekke zaken gezien in mijn waterwaarden (beneden benoemd). Een maand later de 2e en laatste ancistrus dood gevonden. Ik heb een kuur bactyfec toegevoegd op aanraden van mijn lfs en deze na afloop van de kuur netjes uitgefilterd. enkele weken laten 2 nieuwe ancistrussen toegevoegd, waarvan ik 2 weken geleden de eerste en gisteren de 2e dood uit het aquarium heb moeten vissen. Ik sta voor een compleet raadsel.
Overigens bevat de bak een klein stukje kienhout, een kokosnootje en worden ze bijgevoerd met chips en af en toe een spirulinatabletje.
Ik heb er wel een Sera co2 tablettenbakje in hangen waar ze regelmatig op zitten, maar dit hangt er pas enkele weken in en zou de eerdere sterfgevallen dus niet verklaren.
Hieronder heb ik de basisvragen ingevuld:
Wat is je bakmaat ?
79x38x42 cm
Wat zijn je waterwaarden ?
ph: 7
gh: 8
kh: 5
no2: 0
no3: 10
po4: 0,25
NH3: 0
Alles met druppeltest gemeten. Met de digitale meter komt de ph ommenabij de 7,1 uit.
Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
De standaard jewel binnenfilter.
Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
Eens per week 10-15% 50/50 kraan + osmose
Om welke vis(sen) gaat het ?
Ancistrussen. Overigens heb ik ook enkele halfwasse guppen uit de bak moeten vissen, maar dit heeft mijns inziens ook te maken met de niet optimale waterwaarden voor de guppies
Wat zijn de medebewoners ?
6* botia sidthimunki
5* gup (1 volwassen vrouw, 4 halfwassen)
5* zebra danio
Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
Neen.
Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
het enige wat mij echt opviel was een witte prop bij de anus.
Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
Bij deze 2 niets. er is namelijk niets vreemds te bespeuren aan het gedrag. een dikke maand voordat de laatste 2 zijn toegevoegd is wel een kuur bactyfec de bak in gegaan, maar deze is een kleine maand geleden er ook weer uitgefilterd met een nieuwe koolfilter.
Hoelang heeft de vis het al ?
nvt
Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
anderhalve maand
Heb je een foto van de symptomen?
zie hier een foto van boven en onder:
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want mijn kennis houdt hier op.
Alvast heel erg bedankt!
Jurgen