Wat is er nieuw

Antibiotica en desinfectantia

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
59
https://aquaforum.nl/threads/blijvende-nitrietwaardes.179631/#post-2424228
Hier wordt over beide bovengenoemde middelen gesproken en ik vraag me af of beide bacterien doden waardoor je dus problemen met je waterwaarden kan krijgen (zoals de TS in het topic wellicht).
Wat antibiotica doet is duidelijk maar wat doet infectantia precies en wat voor middelen zijn dat en dood dat ook bacterien?

Zeker weten dat er met een behandeling met wat voor soort dan ook, erdan ook heel veel leven dat we wel wensen mee wordt meegenomen en zo kan een bestrijding uit een flesje of potje erg veel stuk maken, eigenlijk meer stukmakend alsdan wanneer er niets mee aangegaan wordt!
Dat vind ik.

Als je een desinfectans toepast, verlaag je het aantal micro-organismen (bacteriën, virussen, (eitjes en larven van) parasieten. Hoeveel je het precies verlaagt, hangt af van de dosis, tijdsduur dat je het laat werken en het soort desinfectans. Er zijn hele doeltreffende desinfectantia: tot zeer hoge temperaturen verhitten tot minder kanon-achtige en dus mildere desinfectantia, bijvoorbeeld ozon, of UV licht.
Als je een antibioticum gebruikt, mik je op een specifieke (smalspectrum antibiotica) of iets minder specifieke bacteriën (breedspectrum antibiotica). Antibiotica hebben dus een ander werkingsgebied als desinfectantia, maar BEIDEN pakken micro-organismen aan.

De manier waarop beiden hun werking uitoefenen is ook verschillend. In het algemeen vernielen desinfectantia celwanden, waardoor de cellen kapot gaan, terwijl antibiotica (meestal) zorgen dat de groei en/of vermeerdering geremd wordt, ofwel dat de cel (bijv.) een essentieel stofje niet meer kan opnemen.
Omdat desinfectantia de organismen voor de voet weg de micro-organismen kapot maken, is de kans op resistentie niet zo groot.
Antibiotica pakken een specifiek onderdeel aan, waar een andere bacterie een oplossing voor heeft 'bedacht'. Deze oplossing kan vaak doorgegeven worden via het DNA (of RNA), waardoor resistentie zich kan verspreiden over meerdere bacteriestammen. (Denk bijvoorbeeld aan MRSA).

Zo, dit als beginnetje, volgende keer opvraag meer:book::zwaai:

Interessant zeg, ik wist nooit dat je zo onderlegd bent op dit gebied.

Tja, verborgen kwaliteiten....

Al een wat ouder topic maar zijn er nog leden die hier ook iets op kunnen zeggen of aanvullen?

Dit is mijn nieuwe luchtzuiveraar, met uvc ertussen.
Moest wel sparen maar zoals de kwaliteit vh het water zo ook die vd lucht hier thuis.
1710154227988578612778.jpg

Een lichaam (mens/ vis dier), maar ook een woning/ aquarium wordt bewoond door een enorme vracht normale bacteriën. Deze bacteriën maken je onder normale omstandigheden NIET ziek. En dan bedoel ik met normale omstandigheden: geen wonden, geen ziekten in het immuunapparaat, longaandoeningen, pasgeborenen met nog onvoldoende afweer etc.
Sterker nog: deze bacteriën pakken ziekmakers aan. Net zoals in een aquariumfilter hebben zij door hun grote aantallen en het feit dat ze ingesteld zijn op de normale omstandigheden een voorsprong op ziekmakers.

Ik ben dus pertinent tegen het gebruik van desinfectantia onder normale omstandigheden! Normale hygiëne, zoals handen wassen met zeep, reinigen met allesreiniger of afwasmiddel, dat soort dingen is ruim voldoende en zorgt dat je normale huis-tuin-en keukenbacteriën de overhand houden.
Die rage van overal en altijd dettol oid gebruiken vind ik heel slecht!

Door te zorgen dat er of geen voedsel beschikbaar is, waarbij de HTK (HuisTuinKeuken) bacteriën ook nog eens minder selectief zijn in wat ze precies eten. Ziekmakers willen meestal een hoger gehalte aan eiwit bijvoorbeeld en hebben dan ook in een wond (bloed en lymfe) minder moeite om zich te installeren.
Daarnaast scheiden sommige HTK bacteriën stoffen af waar ziekmakers niet goed tegen kunnen en geremd worden in hun ontwikkeling of zelfs gedood worden.
Maar een voorbeeldje uit de voedingsindustrie: melk met een bepaalde soort bacteriën levert kaas op: stuk houdbaarder. Houdbaarder is een ander woord voor het weren van andere bacteriën (en schimmels etc) die de melk doen bederven. Door hun aanwezigheid, maar ook door bijvoorbeeld de pH te laten zakken. Dit principe heet fermenttie en wordt bij heel veel voedingsmiddelen toegepast. Bier, worst, yoghurt (jèk), zuurdesembrood etc etc.
Als je me vraagt welke stoffen (naast lactaat) dat ook alweer precies waren, dan wordt het wat wazig in de bovenkamer en zou ik een serieuze reddingsoperatie moeten opzetten....

Ohja nog een kleine toevoeging:
Melk van zieke koeien die op een antibioticabehandeling staan, worden angstvallig uit de melktank gehouden. Melk wordt standaard op antibiotica getest en de boete is flink als er in de geleverde melk AB blijkt te zitten. Juist omdat ze óók de bacteriën van de kaas etc om zeep kunnen helpen en dat is een grote strop voor de kaasfabriek.

Het antwoord van @Lysia ruim een jaar geleden is volledig correct.

Hoe dat specifiek in aquaria werkt is wat ingewikkelder. Laten we beginnen bij het feit dat er in NL geen antibiotica meer verkocht mogen worden in dierenspeciaalzaken. Dat is goed omdat bacteriën bij verkeerd gebruik van antibiotica resistent kunnen worden. En veel van de diergeneeskundige middelen zijn gelijk aan of afgeleid van antibiotica die ook voor mensen worden gebruikt. Dus, aquarianen die verkeerd behandelen en daarna deze middelen door de wc spoelen of zelfs ergens in de tuin dumpen kan leiden tot extreem moeilijk behandelbare ziektes.

Nu mag je dus alleen antiseptica/desinfectans kopen. Deze hebben enkele voordelen. Resistentie is niet mogelijk, gezien deze niet biologisch functioneren maar fysieke verandering brengen in de cellen (over het algemeen zorgen ze dat deze openbarsten).
Het nadeel is weer dat deze veel minder goed werken bij interne infecties. Nog een nadeel is dat deze aspecifiek zijn en eigenlijk alle eencellige organismen doden. Dus ook je goede filter bacteriën, biofilm, goede schimmels, etc.

De concentratie is ook belangrijker dan bij antibiotica. Als je te weinig gebruikt heeft het gewoon géén effect. Bij antibiotica is dat niet zo.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan