Wat is er nieuw

Apistogramma Bitaeniata samen met overig bestand??

• Onderwerp starter Onderwerp starter Khoppie
  • Startdatum Startdatum
K

Khoppie

Guest
Beste medeforumleden.

Net bij thuiskomst helaas mijn ramirezi vrouwtje dood aangetroffen. Ik vermoed door ouderdom net zoals mijn mannetje 🙁 Het nieuwe mannetje gaat binnenkort naar een kennis en die gaat er dan nog een vrouwtje voor bijkopen. Ik heb jaren met plezier ramirezi's gehouden maar ga nu toch kijken voor wat anders.

Ik wil mijn aquarium zo veel als mogelijk "biotoop" gericht houden en als ik dan ga kijken welke Apisto soort er uit de rio nanay komt dan kom ik uit bij de Apistogramma Bitaeniata.
Ik weet niet of deze soort samen te houden is met mijn Rio nanay maanvissen en misschien nog veel belangrijker samen met mijn corydorassen. Ook weet ik niet of deze apisto soort wel makkelijk te verkrijgen is in de handel, dus mijn vraag weten jullie dit??

Ik weet uit eigen ervaring dat de combinatie corydorassen en apisto's de ene keer wel goed gaat en de andere keer niet is per vis verschillend.
Wel is het volgens mij belangrijk deze apisto in een harem te houden dus ik dacht aan 1 man en 2 vrouwtjes.

Maar wil eerst jullie meningen hier over horen want weet het echt niet. In mijn Juwel rio 125 ging de combi tussen apisto's en cory's wel goed maar zoals eerder gezegd is dit per soort anders.

Aquarium: Trofis colisa 1200 120x45x65 (LxBxH)
Inrichting: veel kienhout en stenen.
komen nog schuilgrotjes bij zoals halve kokosnoten en hopelijk na het weekend een nieuwe plant namelijk de Hydrocleys Nymphoides. Voor de rest heb ik nog 2 Echinodorussen in het aquairum staan en voor de rest geen planten.

Medebewoners:
5x Pterophyllum sp. rio nanay.
15x kegelvlekbarbeel. (verdwijnen op natuurlijk verloop)
8x Corydoras aeneus albino. (niet biotoop gericht)
2x Laricaria parva.
1x L018 (Golden nugget pleco)

Hoor het wel 🙂

Gr. Kevin.

Mn vorige mannetje zeker 4 jaar en hrt vrouwtje ook zoiets. Hebben eerst bijna 3 jaar bij mn broer gezeten en vervolgens iets langer als een jaar bij mij dus vrij oud denk ik haha. er zijn er maar weinig die denk ik zo oud worden.

Ik zie dat mijn Bitaneata de hele bodem claimen. De dominante man jaagt de ander ook steeds weg. Met de maanvissen en laetacara zie ik geen problemen omdat ze echt in een andere waterlaag zitten. Met corydoras lijkt het mij erg spannend. Ze zijn niet heel agressief, maar de hele bodem hebben ze bij mij voor zichzelf.

Waarom niet gewoon tevreden met de vissen die je nu hebt. Met de maanvissen zit je bak nu toch al best vol.

Aanwezig visje, best pittig maar o zo mooi. Nu te koop bij Utaka weet ik.

Het gaat er niet om dat ik niet tevreden ben met mijn bestand maar ik vind dwergcichlides echt prachtig en een must have voor in mijn aquarium. Ik heb altijd de ramirezi gehad en soms zelfs in combi met een apisto soort en heb altijd veel plezier gehad aan deze visjes dus vandaar dat ik er graag nog dwergjes bij zou hebben.

Zeker de maanvissen zijn ook prachtig en heb tot nu toe nog geen seconde spijt gehad dat ik ze gekocht heb maar zou ze toch graag in combinatie houden met een dwergjecichlide. En omdat ik al zo lang ramirezi's heb gehad dacht ik dat een andere soort ook wel leuk zou zijn.
Laetacara zwemt toch in dezelfde laag als de maanvissen gaat dit wel goed dan?
Sleutelgatcichlides zijn ook super mooi maar worden vind ik toch iets te groot. Als die straks volwassen zijn en de maantjes ook dan zitten er wel heel veel grote vissen in mijn aquarium denk ik zelf.

Ik sta altijd open voor andere soorten maar dacht met de apistogramma's bitaneata wel een goede te hebben.

Hoor het wel.

Gr. Kevin

Volgens mij moet het wel kunnen.

Ik zou ook proberen de kegelvlekken en de corydorassen te verwijderen en dan aanvullen met vissen die goed bij het bestand passen. Albino's zijn niet mooi en passen niet in een natuurlijke bak. Kegelvlekken zijn aziatisch.

Een leuk zuidamerikaans zalmpje toevoegen en eventueel geen corydorassoortje wat overigens wel moet kunnen.

gr Peter

De kegelvlekjes ga ik niet weg doen die laat ik door natuurlijk verloop uitvloeien en als die zo goed als helemaal uit het aquarium zijn ga ik pas een ander scholenvisje introduceren. Alleen wel iets minder dan ik nu heb maar wel iets groter.
De corydorassen vind ik zelf persoonlijk wel mooi maar het is maar waar je van houd natuurlijk 🙂
Ik kan overwegen om ze weg te doen maar ik vind zulke nuttige visjes dat ik hrt eigenlijk sonde zou vinden.
Ze ruimen goed op en ze hebben een leuk karakter vind ik.

Ik ga er nog wel over nadenken want als ik nou weer vissen op moet ruimen om de apisto's te kunnen houden gaat dat me een beetje te ver. Ik breng niet graag vissen weg en herplaatsen ook niet. Dan maar geen apistogramma's totdat hrt huidige bestand het toelaat 🙂
Misschien een middenlaag cichlide maar weet niet welke en ik denk dat als ik dat doe de middenlaag veel te.vol raakt.
Wat is jullie mening hierover?

Gr. Kevin

Dat je bak vol is voor nog een dwergcichlide er bij.

Het is niet nog een extra koppeltje of harem maar in plaats van de ramirezi's. Hrt mannetje zit nu alleen en gaat binnen nu en korte tijd verhuizen 🙂 maar kan alsnog zijn dat het fan te vol is dat weet ik niet maar denk dat ik het voorlopig even zo laat.

Gr. Kevin

Ik heb nu voor het eerst eitjes van mijn bitaeniata,zo gedragen de man en een van de (gele) vrouwen zich tenminste. Als ik het gedrag van de bitaeniata vergelijk met dat van cacatuoides met eieren, zijn cacatuoides lieverdjes. Bitaeniata nemen een groter territorium in, en zelfs de maanvissen moeten nu wegwezen, dat deden de cacatuoides alleen als de jongen zwommen. Ben benieuwd hoe het zal gaan als er straks jongen zijn.

Conclussie voor nu, Bitaeniata zijn niet alleen mooier, maar ook agressiever dan de cacatuoides (die ik heb gehad).

Formaat zegt niks wat betreft de agressie,dat blijkt ook nu maar weer.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan