Wat is er nieuw

Apistogramma cacatuoides jongen

judithv

Well-known member
Lid geworden
5 november 2023
Leeftijd
34
Goedemiddag allemaal,
Graag zou ik jullie hulp en ervaring horen over het volgende:
Ons koppel apistogramma cacatuoides heeft nu al een aantal keer jongen gehad in ons gezelschaps aquarium. Deze jongen gingen elke keer na ongeveer een week vrij rond zwemmen dood. Maar nu bij het laatste nestje heb ik gebruik gemaakt van voertabletten en lijkt het beter te gaan. Ze zijn nu ongeveer 2,5 week oud. Stuk groter dan we ze ooit gezien hebben en moeder beschermd ze goed voor de rest van de vissen behalve voor papa vis die er wel bij mag komen en zo wel af en toe een visje wegsnoept 🙁
We hebben 2 weken geleden een klein aquarium extra opgestart om ze in te kunnen laten opgroeien. Maar nu is mijn vraag: wanneer zet je het beste de kleine visjes over naar het andere aquarium? Vooral omdat die dus ook nog niet heel lang staat nog. Liefste bespaar ik moeders deze overgang en laat ik die in hun eigen aquarium rondzwemmen. Maar hoe lang beschermt die de jongen nog?

Hopelijk kunnen jullie me helpen hier een goede beslissing in te maken

Groeten,
Judith

Oh en is het mogelijk om in het andere aquarium (40 liter) wat vuurgarnalen bij de jongen te houden zodat die evt restjes voer kunnen opruimen. Of is dat geen handige combi?

Ik zou wachten tot het volgende nestje. Dan kan je de jongen direct afzuigen zodra je ze ziet. Deze zullen al moeilijk te vangen zijn. Dan heeft de kleine bak nu ook kans om rustig in te draaien. Zet het nieuwe bakje lekker vol met mos en begin een infussoriënkweek als de ouders weer eitjes gaan leggen.

Oh en is het mogelijk om in het andere aquarium (40 liter) wat vuurgarnalen bij de jongen te houden zodat die evt restjes voer kunnen opruimen. Of is dat geen handige combi?
Met jongen die vrij rondzwemmen zou ik het wel durven, als je larven in de bak zet, wat makkelijker is, weet ik niet of dat goed gaat.

Bedenk wel wat je met de in leven blijvende jongen wil doen want stel je houdt er 80 over.

Als je garnalen bij hele jonge visjes gaat houden en er is weinig te eten zullen ze aan je jongen beginnen. Is er voldoende 'makkelijk' voedsel te pakken zal het niet zo'n probleem zijn, dan worden hooguit de zwakkere eruit gefilterd.
Een andere optie is om er posthoorn/appel/blaashoorn slakken erbij te zetten, die blijven wel van je jongen af.

80 zijn er wel veel :DD, misschien eerst een aquariumzaak bellen

Bedankt voor jullie reactie. En heeft iemand enig idee hoe lang moeder de kleintjes blijft beschermen?

Die slakken erbij is ook een goed idee 👍 misschien ook wel een betere oplossing dan de garnaaltjes dus. Ik verwacht er eigenlijk lang geen 80 over te houden hoor. Zoveel zijn het er elke keer ook niet. En nu heb ik er denk ik ook nog maar een stuk of 10 rondzwemmen. Zou leuk zijn als er een paar groot zouden worden. Maar hoef er echt geen 80 😅😅

Als ik ze bij het volgende nestje gelijk zou weghalen, hoe zorg je er dan voor dat ze genoeg eten? Nu zorgt moeder apisto daar steeds voor door het voer te vergrijzen en naar ze toe te wapperen.

Bedankt voor jullie reactie. En heeft iemand enig idee hoe lang moeder de kleintjes blijft beschermen?
Dat doet ze best een paar weken, vaak zie je dat de aandacht minder wordt als het nog maar 1 of enkele jongen zijn.
Voor voeding, zie mijn eerste bericht over infusoriën daarna ga je over op artemia naupli.

Het zijn ondertussen al echte visjes. Leuk om ze zo te zien opgroeien

Bijlagen

• 20250208_143118.jpg
    20250208_143118.jpg
    262.7 KB · Weergaven: 20
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan