Wat is er nieuw

Aqua 30 van Shortysfishies

• Onderwerp starter Onderwerp starter Shortysfishies
  • Startdatum Startdatum
S

Shortysfishies

Guest
Via Marktplaats heb ik een enorm mooi bakje weten te bemachtigen, voor een prikkie.

Het is de bedoeling dat ik hierin een groepje vuurgarnalen ga houden, en twee van mijn appelslakken. Deze twee krijgen dan rust, want ze worden wel heel vaak 'genomen' door de mannetjes.

Garnalengrond is er ook bijgeleverd. Ik zit nu alleen te twijfelen of ik een kokosnoot bekleed met mos erin doe, of zo'n torentje met buisje bekleed met mos.

Heeft iemand nog suggesties voor plantjes, behalve mos? Ik wil een mosbol in elk geval.

Hout is niet perse nodig voor garnalen toch?

De vorderingen zullen vastgelegd worden.
cvwz8dpK00fYf1n75HVpUoIxZLXDpxZ7.jpeg

Leuk bakje misschien salvina natans?

Ziet er alvast leuk uit.
Hout is niet nodig maar oogt vaak wel mooi in een klein aquarium.

Succes met de Layout😛

Ja, dat klopt, hout is mooi. Maar omdat de ruimte toch beperkt is in zo'n klein bakkie, wilde ik liever iets van een kokosnoot met mos. Er is ook een staaf met mos verkrijgbaar, op 1 of andere manier wil ik die laten zweven zo halverwege de bak. Misschien met visdraad of zo? Even denken hoor!

Kop zit vol ideetjes, nu nog uitvoeren! haha

Ik heb al besloten dat ik achterin 3 keer Vallisneria Torta ga plaatsen. En als achterwand een stuk zwart karton.

MpYu7T0LXa1THMG_rnA45O_QzR9tljpX.jpeg

Alvast een mooi stukje steen en klein stukkie hout.
Op het hout komt of mos of anubis nana.

dWdOA3JfM92ui45d_i9q71q5MspI4q-f.jpeg

dWdOA3JfM92ui45d_i9q71q5MspI4q-f.jpeg

Weer een stapje verder.. Zaterdag komen de plantjes en mosjes, en dan gaat het water erin. Het hout heb ik al een keer in een kokend heet waterbadje gelegd, en doe dat zaterdag nog een keer.

nRsc6mX_JTqMwWZOdcJCqNyfK-Gl4wPL.jpeg

Plukje Javamos gekregen. Die ga ik zaterdag op het hout binden. Staat nu ter veiligheid in het aquarium, zodat de poes er niet mee vandoor kan. Laat het licht maar aan, want dat heeft Java mos nodig toch??

Grr, werd net gebeld: De Vallisneria Torta zijn niet binnen door een storing bij de groothandel. Nu wordt alles pas woensdag geleverd in plaats van zaterdag.... 🙁

Omdat ik toch niet langer kon wachten, heb ik maar vast het Javamos en een Javavarentje, uit mijn Rekord 600, op het kienhout gebonden.

VlaWp9VWsermmEAT-LTWT-Wee3RjWcwi.jpeg

En ook daarna de bak gevuld.....

VlaWp9VWsermmEAT-LTWT-Wee3RjWcwi.jpeg

Nu maar lekker indraaien. Als woensdag de planten komen, maak ik weer een foto.

Misschien is het leuker als je het half voor de filter zet.dus iets draait dat het niet zo staat - maar zo \ dus net wat schuin voor de filter..
Sorry als het onduidelijk klinkt 😛
Maar ik volg hoor 😉

Ik snap wat je bedoelt.

Dit is ook nog niet de definitieve opstelling. Er komt nog een kokosnootarmband (tja) en een mosbol bij. En dan nog 4 Vallisneria. EN een zwevende mosstaaf.

Vandaag eindelijk de bestelling binnen, erg mooi. Zat zelfs een Sera setje bij, die ik niet had besteld. Ik heb alleen 1 probleempje.... De Vallisneria schiet omhoog zodra ik het probeer in de grond te krijgen..... wat kan ik hieraan doen?

De mosstaaf zweeft! Vind het zelf wel gaaf! Heb wel foto's maar die zijn niet heel duidelijk doordat de bak nog niet helder is. Maak er straks weer een foto van.

Dit is dan het uiteindelijke resultaat, zonder garnalen dan.

100% tevreden ben ik nog niet, maar al wel een heel eind.

1OTuD8vkxbaBxyuWjSW_eWM3DZYDmCOf.jpeg

Vandaag de waardes voor het eerst getest en mag niet klagen. Nitriet was 1. Zou dit nog omhoog gaan? De bak draait sinds 6 februari en met de nieuwe plantjes sinds afgelopen woensdag...

Hij draait pas 9 dagen.he.
Nog even gedult.
Waarom niet gelijk Cabomba erbij?

Valesneria, met wit Filter ceramiek over de steeltjes draaien.
Blijven ze beneden.

Ja, van de week ga ik nog cabomba halen, Ik vind de rechter achterkant toch nog te kaal. Ik heb in principe tijd genoeg hoor, maar wilde gewoon even weten hoe het zat met de nitriet.

Dank je wel voor de reacties. Zoals ik al zei: 100% tevreden ben ik nog niet. Ik wil, met name achterin, nog wat plantjes. Dat wordt cabomba waarschijnlijk. Iemand anders nog ideetjes voor een plantje?

Leuk bakje 🙂
Bacopa Monnieri is ook een leuke achtergrondplant, heb ik zelf ook in mijn bak staan (helemaal rechts als je in mijn bonsai topic kijkt)

Ok, ik zal straks eens kijken wat de LFS in de aanbieding heeft.

De Vallisneria lijkt het te begeven.... blad wordt bruin en sommigen drijven los. Ik laat het nog zitten, tot ik vervangend materiaal heb.

In elk geval komt er Cabomba in (eigenlijk vind ik dat niet echt een mooie plant, maar is wel zuurstofrijk)

Dat de vallisneria bruin wordt kan ook komen omdat je ze net geplant hebt en dat het nog een beetje moet wennen. Mijn vallisneria is ook nooit zo blij als ik het uit de bodem haal en ergens anders plant, sommige bladeren worden dan ook bruin en verslijmen, maar later komen er weer nieuwe blaadjes omhoog en doet die het weer goed.

Ja, ik zag ook al kleine nieuwe piekjes boven komen, dus heb besloten ze toch nog even te laten staan. Wie weet.

Ik heb inmiddels een stoot Cabomba gekocht en het proberen te planten. Wederom kreeg ik het bijna de grond niet in, door de bodem. Eigenlijk gewoon spijt van die grond, maar heb nu even geen gelegenheid om alles weer om te gooien. Nu heb ik gewoon een grote pluk met een steen in de grond gewerkt, in de hoop dat het werkt. Wortelt het snel? Ik zal er straks een foto op zetten, maar de bak is nog niet helder. Heb de lay-out weer wat veranderd.

Ik krijg mijn cabomba ook moeilijk de bodem in en hij krijgt geen wortels bij mij

Na een kleine verbouwing en wat toevoegingen, lijkt het nu wel aardig wat.

xu1nu9Hqk1VyOXhKc8z_gshO8_sm2J78.jpeg

We zijn inmiddels ruim anderhalve week verder en ik moet zeggen: de cabomba vliegt de bak zo wat uit. Omdat ik ook nog te maken had met een kapotte lamp, is het erg naar links gegroeid, richting daglicht. Maar een snoeibeurtje kan het binnenkort wel hebben.

Op dit moment zitten er 6 baby appelslakken in (helaas geen eigen kweek). 4 Ervan gaan er morgen weg, die logeren hier. Hebben de boel al goed verkend.

Nu nog even kijken hoe en waar ik een mooi groepje vuurtjes vandaan kan halen. Wil beginnen met 20 stuks.

vj_0tYWeMVQ3CrEEz_BhbmPZN__M3LaN.jpeg

Inmiddels zijn er vier appelslakjes verhuisd en is mijn duo nog heerlijk aan het rondscharrelen. Als het goed is komen er donderdag 20 vuurtjes in. Ben erg benieuwd!

Mooi zeg! Als je de bak zo ziet, zou je niet zeggen dat ie zo klein is.

Ziet er leuk uit. Oog wat wild, erg leuk zo!

Dank je wel! De Cabomba is intussen wel wat uitgedund, maar er zit nog genoeg in. Ik vind hem zelf ook wel wild, maar daar houd ik wel van hihi.

ZO! Vandaag was een vriendin zo lief om voor mij bij een kweker 20 garnalen te halen. Er zaten er zeker 25 in de zak, waaronder ook een zwanger vrouwtje!

g40QD3znGKLE161tgs7ZPbKboYryv_3G.jpeg
25 voor de prijs van 1? ;-)

Ik had niet verwacht dat ik die kleine neurootjes zo leuk zou vinden. Had ook niet verwacht dat ze zo actief waren en zo goed konden zwemmen haha.

Wat een leuk bakje!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan