Wat is er nieuw

Aquapro 180 Liter van Blikje

Blikje

Well-known member
Lid geworden
1 november 2013
Hallo allemaal,

Al jaren lang lijkt het me leuk om een aquarium te onderhouden, maar, omdat ik dacht dat die pomp veel herrie maakte, ben ik hier nooit aan begonnen. Na vele praatjes met "Holynoise1977" ben ik toch van gedachte verandert en ben me gaan inlezen op het gebied van aquaria. Hoe meer ik er over las, hoe liever ik wilde beginnen.
Zaterdag was het zo ver! Ik heb de zogeheten "aquapro 100" gekocht. Dit is een 180 Liter aquarium met de afmetingen : 100x40x45. Hier zitten allerlei producten van Eheim in. Ik was zo blij als een kind in een speelgoedwinkel! 😀

795916blikje_0_82_20131102_183013.jpg

Mijn stuk hout:
732752blikje_0_82_img20131102wa0017.jpg

Het hout is hol. Een prima schuil plaats!

planten:
869198blikje_0_82_img20131103wa0006.jpg

Waterpest en cabomba's op aanraden van Holynoise1977 ( Ik vind vooral die cabomba's heel mooi)

979235blikje_0_82_img20131103wa0007.jpg

Zondag ben ik de bak gaan inrichten en dit leek me een leuke opstelling.

659611blikje_0_82_20131103_215257.jpg

353932blikje_0_82_20131103_215323.jpg

Een dag dat hout laten weken bleek niet voldoende te zijn dus daarom maar de stenen erop. Deze plaats ik later weer rechts in het aquarium. Ook de indeling van de planten is tijdelijk, omdat de indeling dus gaat veranderen.

Dit was mijn bak gisteren(Dag 2):
647141blikje_0_82_20131105_075100.jpg

236159blikje_0_82_20131105_075104.jpg

Maandag heb ik er bacteri�n in gedaan. Die zijn nu nog zichtbaar.
Ik heb trouwens een leuke cabomba. Deze heeft last van wildgroei 😀
917167blikje_0_82_20131105_162335.jpg

Woensdag(Dag 3):
De bak is weer lekker helder! alleen nu heb ik er een laag bovenop het water. Holynoise1977 zei al dat dit geen kwaad kan en dat het hoort bij het opstarten.
545337blikje_0_82_20131106_205417.jpg

En een gezond plaatje 😉
416338blikje_0_82_20131106_205406.jpg

Het wachten is nu een beetje op dat het hout niet meer drijft. Meer updates zullen dus zeker volgen!

Even nog wat technische info:
Ik geef de planten nu 6uur per dag licht( 16:00 tot 22:00) Dit ga ik komende weken langzaam opbouwen naar (14:00- 22:00). De verwarming gaat 's nachts ook uit.
Qua visbestand zat ik aan de volgende vissen te denken: Kardinaal tetra, Pleco, zwaarddrager, botia, werners regenboogvis, corydoras, sumatranen, vuurstreepbarbeel en pangio kuhlii.
Ik weet nog niet precies welke ik neem en hoeveel hiervan dus suggesties van een leuk visbestand is altijd welkom net als alle andere tips en tricks!

Mooie bak al voor heb wel wat tips voor je bestand

Pleco word te groot voor dit aquarium(30cm is niet ongewoon voor dit visje) ancitrus of andere kleinblijfende meer val zal beter zijn

En weet niet welke botia je bedoelt maar zijn er nog al een par die net als de pleco te groot worden voor deze bak

Denk dat dit een .ooi bestantjes is 15 kardinaaltetras 8corrydorasen een leuk klein blijfent l nummertje en een leuk koppeltje of iets dergelijks

Bedankt voor je reactie!
Pleco gaat dus van het lijstje af. Ancistrus/l nummer zijn wat dat betreft inderdaad leuke vervangers!
Ik vind botia's in het algemeen wel heel tof. Vooral botia macracantha, maar ik zie dat ook die veel te groot worden.

Kardinaal tetra - Kan, temperatuur 25+
Pleco - De meesten worden 30-50 cm. Veel te groot dus.
zwaarddrager - Deze zijn levendbarend, dus krijgen erg snel jongen, die je niet snel kwijtraakt.
botia - De meeste botia's passen niet in 100 cm. Vooral de Clownbia niet!
werners regenboogvis - Kan, maar het mooist is ��n school.
corydoras - Kan, wel een school.
sumatranen - Nogal bijterig naar vissen met lange vinnen, en gewoon bij een scholenvis houden.
vuurstreepbarbeel - Bedoel je de Puntius denisonii? Die passen zeker niet. Worden rond de 20 cm en hebben veel zwemruimte nodig.
pangio kuhlii - Kan, maar wel in een schooltje.

Er valt dus nog veel te sleutelen aan je bestand. Je hebt wel een leuk bakkie!

Mooie bak heb je al! Veel succes met je visbestand keuze! Komt zeker goed 🙂.

Heeee gozer!

Zozo ik zie dat je lekker bezig bent!
Leuk man dat je ook hier op de forum zit en wat begin jij lekker!
Haal wel even poster fix voor je zwarte poster, dan zit dat beter tegen de achter kant aan en ziet het er mooier uit!
Ik ben benieuwd hoe dit verhaal zich gaat vormen!
Nogmaals je heb wel meteen load shit aan spullen gehaald, netjes!
He en gaat je zus ook nog beginnen of wacht ze jou af zodat je haar kan helpen dan!
Ps: heb nog een leuk en interessant boekje voor je over verschillende soorten vissen en hun leef gebieden!

Later!
Groetjes
Harry Weber aka Holynoise1977

Leuk bakje om mee te beginnen!!! Inrichting ziet er al leuk uit.

Samenstellen van je vissenbestand heb ik geen kaas van gegeten, dus dat laat ik aan andere over.

Het aquarium draait nu een week. Dit zijn de vorderingen:

Dit is mijn eerste inwoner:
858953blikje_0_82_20131107_162636.jpg

Het hout wil nog steeds niet zinken, dus de indeling is nog niet veranderd.
De kaamlaag heb ik deels weg kunnen krijgen door mijn pomp meer te richten naar het wateroppervlak. Het nadeel is wel dat het nu meer in het aquarium zit.

169115blikje_0_82_20131110_151717.jpg

Het ziet er alleen niet zo fris uit, maar dat komt wel goed tegen de tijd dat ik het water mag verschonen.
Ik heb nog nagedacht over het visbestand van Shakur en dit lijkt me wel een leuk bestandje om mee te beginnen.
De planten groeien heel goed en ik heb nog geen alg gezien!

Goed begin!

lekker laten indraaien 🙂

Ik heb nog even wat vragen.. Ik heb namelijk op verschillende plekken gelezen dat corydorasen een zand bodem nodig hebben. Ik heb grind van 2-3 mm. Is dit ook geschikt?
En wat betreft visbestand. Is een koppel van Mikrogeophagus altispinosus geschikt om te houden samen met kardinaal tetras, corydorasen(als dit kan i.v.m. bodem) en 1/2 kleine l-nummers?
En dan de witte laag in het aquarium. Dit gaat vanzelf weg? Het lijkt namelijk steeds meer te worden. Niet zozeer bovenop het water, maar het zit op de planten, het hout en het begint nu ook aan het raam te zitten! Het oogt ook niet zo fris.

Ik zie dat je 6/11 bent begonnen met inrichten.
Het is nu 11/11.
Dan ben je nog aan het indraaien.
Die witte laag is de kaamlaag.
Dat verdwijnt vanzelf. Je kunt het ook met keukenrol eruit/af halen.
Zo tegen de 30/11 zou je al redelijk in de buurt komen.

Had je al vlokvoer vekruimelt? om de bacterie opgang te brengen

En,zet de plantenstengels vingerdikte uit elkaar,slaan ze beter aan.

Inmiddels zijn we 3,5 week verder. Het hout wil nog steeds niet zinken en ik ben van plan om ander hout te gaan kopen. De waardes van de bak zijn verder wel goed, dus ik wil misschien eind deze week een stuk of 10 kardinaal tetra's en wat helena slakken( dit is om de slakkenplaag tegen te gaan)kopen. Nu had ik nog wel een paar vragen voordat ik de vissen erin ga doen.
Kan ik een koppel Mikrogeophagus altispinosus(antennebaars/ramirezi) houden met kardinaaltetra's, corydora's, enkele kleine l nummers en helena slakken?
Is naaldgras in combi met corydora's een goed idee?
Is het heel erg om het hout te koken? (ik lees op verschillende fora dat dit niet goed is, omdat dan de vezels stuk gaan die corydora's en l-nummers nodig hebben. Op weer andere fora en bij de lfs waar ik het hout kocht zeggen ze dat je het moet koken om te laten zinken.)

ik weet het ook niet meer wat betrefd het hout van jou!
Denk dat ik telkens geluk heb gehad dat het bij mij wel onder bleeft!
Ik hoop dat iemand hier meer opheldering kan geven?
ik ben heel erg benieuwd naar jou bak met de vissen er in!
PS: geef jou water waardes een hier door op de forum dan kennen de andere eens kijken hoe het echt zit met je water waardes!
Hier kennen we bijde veel van leren!!
groetjes kerel!!!

De mikrogeophagus altispinosus zou ik je af willen raden: Mijn ervaring met een onbewezen koppel op dit formaat aquarium of zelfs iets groter is allesbehalve positief. De kans is groot dat het dominante exemplaar de ander letterlijk een stressvolle dood in zal jagen. Daarnaast is je bodem niet geschikt: Zoals alle (mikro)geophagus-soorten happen ze met regelmaat van de bodem om dit dan via mond en kieuwen weer uit te scheiden. Met zand gaat dit goed, maar met grind zullen de kieuwen van je vissen beschadigen met alle gevolgen vandien...
Mocht je toch nog van bodem willen wisselen en een bewezen koppel kunnen vinden, dan kan ik je ze van harte aanraden want het is een schitterend visje.

Bedankt voor de reacties! hier heb ik echt wat aan!
Het hout is definitief exit. Ik ga nog wel kijken voor ander hout voor de bodembewoners. Morgen zal ik eens wat fotos maken van hoe het er nu bij staat.

En waarom? Dat het nog niet zinkt,wil niet zeggen dat het niet goed is.

Mocht je bodemvissen nemen,prachtig toch?
Natuurlijke schuilplaatsen.

Ik zeg ook niet dat het niet goed is, maar 3,5 week duurt me te lang voor een stuk hout. Ik wil graag beginnen dus ik ga op zoek naar ander hout.

896784blikje_0_82_20131129_142636.jpg

waardes van het water zijn nu :
pH: 7,2
nitraat: 0,0 mg/L
hardheid: 9 dGH
carbonaat: 6 dKH

wwwooowww!!
:thumbs:
Ziet er goed uit man netjes en rustig!
Nou ben benieuwd hoe dit verhaal zich gaat uitpakken..
Zal wel goed komen!!!
😉 :petjeaf:

Je kunt het stuk hout vastmaken aan een steen dan blijft het hout op zijn plaats.

Ziet er leuk uit 🙂
Ben benieuwd wat het gaat worden 🙂

zo.. de bak draait nu al even dus ik vond het tijd worden voor een updatje. Inmiddels zitten er 20 kardinaaltetras in en 4 anentome helena slakken. Hier een filmpje: [video]http://www.youtube.com/watch?v=QVj2Ean7ycU[/video]

Ook wat minder goed nieuws.. Ik heb namelijk last van een soort schimmel ik heb dit al meerdere malen afgeheveld, maar het komt binnen 1 a 2 dagen weer terug.

264124blikje_0_82_20131223_140501.jpg

En ik keek net 5 mins geleden nog even de bak in en ik schrok me kapot! Een onbekende inwoner! Ik heb geen idee hoe die erin komt, maar hij gaat er zeker uit! Als ik in de schimmel kijk, lijken er wel kleine wormpjes/larven in te zitten!!
256145blikje_0_82_20131223_163251.jpg

Heeft iemand enig idee wat dit is en/of hoe ik dit moet bestrijden?

Zo ZO pik jij hen ook wel wat pech zo he!!
ik je bak ziet er goed uit met je kardinaaltjes....en de killer snail!!! 🙂
maar wat een uitdagingen heb je telkens eerst die dikke kaamlaag en nu dit...
Blijft een hobby met uitdagingen!!! maar die heb ik ook telkens weer, you know it!!
nou succes gozer!!!

PS: aqua expo gaan we doen bij de rifwachter!!!

Het is een larve van een waterjuffer. Ik ben de strijd met hem aan gegaan en ik heb hem gewonnen!

Ik kreeg gisteren meteen het idee om de achterkant zwart te verven (in plaats van die lelijke folie). Ik heb dit "stiekem" afgekeken van Holynoise 🙂 foto's volgen nog.

De cabomba's hebben hun beste tijd gehad en beginnen erg veel vuil op te vangen. Die planten horen groen te zijn en die van mij zijn gewoon bruin! Ik heb gemerkt dat ze ook voor erg veel vuil zorgen in de bak dus nu ga ik ze er geleidelijk uit halen en vervangen met Hydrocotyle leucocephala en ,van Holynoise afkomstige, Lysimachia nummularia.

Het hout moest er vanacht even uit, omdat ik anders de bak niet naar voren kreeg. Toen ik het er net in wilde doen zag ik dit:

661984blikje_0_82_20131224_120315.jpg

177695blikje_0_82_20131224_120329.jpg

Is dit schimmel? Moet het hout weg?

En Harry, zo blijf je bezig he 😉 en Rifwachter gaan we zeker doen! lijkt me tof!!

En weer een upje!

Het hout heb ik vervangen voor een ander stuk hout. De waterjuffer is niet teruggekeerd(Gelukkig!!). De achterwand is nu mooi egaal zwart en de plantjes doen het heel goed! De slakken hebben zich vermenigvuldigd en sinds begin deze maand kruipen er mini's rond! (Ik heb er al zo'n 20 gezien!)
Ondertussen ook bio-co2 draaien en een nieuwe pomp! (Jbl e1501)
Binnekort zwemmen hier ook nog wat corydora venezuela(zwart) rond. Ik heb ze al besteld en ik krijg nog bericht wanneer ik ze kan ophalen.

Hier nog wat foto's:

588822blikje_0_82_20140129_213553.jpg

838671blikje_0_82_img20140129wa0030.jpg

821128blikje_0_82_img20140129wa0036.jpg

143361blikje_0_82_20140121_212837.jpg

461976blikje_0_82_20140116_2157391.jpg

942962blikje_0_82_img20140111wa0027.jpg

485883blikje_0_82_ggg.jpg

Heel gaaf stuk hout!!!! :O
Je hebt een leuke bak, kan je trots op zijn hoor iig!

Zoooooo blikje ! Kijk eens wat een bak je heb!
En dat hout wat staat dat echt super gaaf in je bak .
je had wat opstart probleepjes be bad( wie niet!) , Maar je ziet nu het resultaat van gedult te hebben...
En dan die kleine helena's hoe vet is dat dan wel niet!
Ps:ik heb die foom platen nog steeds in mijn bus liggen voor je, dus je heb ze de volgende keer met het wassen!!
Scheelt dan helemaal kwa geluid van je pomp!
als ik ooit een ander aquarium heb met onderkast ga ik het ook doen.
He gozer succes verder.

Ahhh was het dood aan de juffer 😉

Tijdje geleden alweer. Veel last van alg gehad dus een paar weken een lamp afgeschermd en ik ben terug naar 6 uur licht gegaan. Ook het grote hout eruit gehaald, want dit verstoorde de gaswisseling. Nu alweer 2 weken de 2e lamp weer aan en dat is te merken! Veel veranderd dus, maar eindelijk loopt het allemaal stabiel!

Inmiddels ook de corydora venezuela (zwart) erin en 5 jeponica's.

Planning is nu nog wat voorgrondplantjes erbij en een stuk of 10-15 kardinaaltetras erbij.

Helena's zijn goed aan het groeien.. veel nieuwe plantjes(o.a. flame mos van holynoise 😉 dankje! ).. genoeg verteld.. foto's! :

XHVwKEXOJPpBy31OkQ5s0VRcootNgdOZ.jpeg

IMG_20140319_WA0028.jpg

20140213_210548.jpg

20140311_192010.jpg