Wat is er nieuw

aquarium 3m project (pieter)

• Onderwerp starter Onderwerp starter pieter
  • Startdatum Startdatum
P

pieter

Guest
Hoi,

Ik heb me al is voorgesteld op dit forum,maar ik weet helaas niet onder welke sub rubriek ik dit moet plaatsen.
Dus dacht ik ik plaats het hier en ik krijg wel een melding of het word verplaatst.

Het is allemaal heel snel gegaan maar ik was gisteren door iemand getipt over een 3 m aquarium die gratis weg mocht.
Ik ben vandaag 8/4/16 gaan kijken en oei oei oei "het hek is van de dam"

Om het een beetje te schetsen, deze bak is van een oudere man 65+ die in het ziekenhuis ligt en een ziekte heeft.
Hij zal niet meer terug keren naar de woning.
Hij heeft een service fat gehuurd en de woning moet dus zo rap mogelijk leeg.
Met die info en een vluchtige kijk op een foto stapte ik vandaag de woning binnen.

De aquarium stond er in volle glorie te schitteren....
Al de planten, vissen, alles draaiende alsof hij nog daar thuis was!!!
Elke maand betaalde deze man 150 euro jaren aan een stuk om een bedrijf te laten komen en zijn aquarium te laten onderhouden...
Het was schitterend!!

De zaak is duidelijk...hier zeg ik geen nee tegen..
Ik opende de deuren van het aquarium,en ik kon mijn ogen niet geloven, ik heb altijd aquarium gehouden op de hobby mannier.
De eerste deur die ik open trok staan 2 grote flessen c02 in,2 controlers 2 grote potfilters etc zo veel stekkers heb ik nog niet gezien.
Ik heb bij mijn aqua 3 stekkers lol

Natuurlijk zit er een addertje onder het gras en deze bak is in elkaar gezet op het 1 verdiep van een appartement waar je noch met kraan of truck trecht kan.
Ik ga zondag hem uit elkaar halen en alles transporteren naar mijn woning.
Het plan is om hem terug hier op te zetten en hem terug in zijn "glorie" te herstellen.
Later wil ik deze man gaan halen en hem laten zien dat het aquarium "zijn passie" op een gekoesterde plaats is terecht gekomen.

Ik ga ongetwijfeld veel vragen hier moeten opzoeken en ontzettend veel moeten leren van co2 en planten...
En zelfs misschien hulp nodig hebben...

Daarom had ik het idee om hier een dagboek van te maken.

Nu zondag is de eerste dag en zal ik proberen hier al een paar foto's van te maken en een kort verslag.
Wie wil en kan mag mij altijd tips geven en vragen stellen zal deze proberen te beantwoorden en toe te passen in de praktijk.

Met vriendelijke groeten
Pieter

Leuk project, goed bezig! Ik ga je verhaal volgen. Zou je misschien ook fotos willen plaatsen van hoe de bak er nu bijstaat?

Leuk hoor! Wel treurig dat de man er afscheid van moet nemen. Maar mooi dat de bak goed terecht komt. Ik ben benieuwd 🙂

Hoi Pieter, bijzonder verhaal zeg. Zeker bereid om mee te denken. Heb je ook een foto van het aquarium gemaakt?Ik ben benieuwd! groeten

nee ,helaas niet, maar ik ga daar nog achter informeren of er die niet zijn?
De vrouw met wie ik contact heb is zijn personeel dus kan via haar wel is vragen of er eventueel foto's van zijn.
De vissen en planten zijn door een andere man opgehaald daar straks(3 uurs mee geholpen met scheppen en planten uitrekken.
Ik heb de bak met toebehoren gekregen.

Ik heb vroeger malawi bak 1.80m gehad en nu hobby bak 1.20m met planten...maar dit alles met een natte vinger bijsturen wat mij erg goed lukt,(goed in gelezen) want planten groeien en geen sterfte gehad na transport ( bestaande bak gekocht toen)

Dus nu zal ik het op een andere mannier willen leren met al die apperatuur en een biotoop correcte bak willen inrichten.

Welk bestand er gaat in komen , heb ik totaal nog geen idee van....
Maar moest de dag aanbreken dat ik moet gaan beslissen rij ik naar veldhuis in enschede om is tot een beslissing te komen.

Wat wel vast staat is dat er planten in komen....
Dus geen planten etende vissen.

Liefst niet te veel en groot hahahaha

gr pieter

Wouw Pieter wat een ongelooflijk verhaal met twee kanten, maar ik denk dat je de man geen groter plezier kan doen als hij weet dat de spullen goed terecht zijn gekomen.

Een drie meter bak verhuizen? Pfff, heb je je hulptroepen al ingeschakeld, hihi. Weet niet wat hij weegt, maar denk om je rug 😛

Heb je al een idee wat voor soort vissen je wilt gaan houden. Je kunt dan je vragen in de specifieke topics stellen. Net als over de inrichting en planten en Co2 apparatuur en zo.

En wellicht kun je dan een foto album aanmaken waar je een dagboek bij houdt van al je vorderingen.

Ik ben heel benieuwd! Ik ben blij voor je dat je zo een leuke uitdaging hebt!

Leuke project zal je zeker volgen.

Dit project ga ik zeker volgen!

Hoe bijzonder en toch een beetje treurig...super dat je de persoon in kwestie een x uitnodig om naar jou/zijn bak te kijken 🙂 ik ga je zeker volgen! succes 🙂

Erg triest voor die meneer, maar mooi dat je goede voornemens hebt om er wat moois van te maken.
Ik volg dit topic ook.
Succes!

Kleine update: volle moed naar de aquarium al het zand in bakken en wasmanden gedaan aquarium leeg gedwijld...
Dan alles los gekoppeld en ingeladen.
Dan is de tijd aangebroken om hem uit elkaar te halen.
Dwars latten van boven geen probleem ...wie geduld heeft krijgt dat los .

Heb zeker uren bezig geweest om een oplossing te vinden en ik ben ten einde raad.
We hebben en verschillende messen geprobeerd en ik geraak er niet tussen.
De voorste ruit waar de zijruit samen komen zit het glas tegen glas.
Ik ken weinig van de opbouw van aquariums maar ik denk dat er lijm tussen zit en dat hij opgespannen is geweest (beetje druk)en later afgekit.

Ik vrees dat we hem moeten gaan door snijden en het glas voor andere doeleinden ga gebruiken.
Ik heb dan alle matrialen van de man en een goed onderstel en boven kap met verlichting.
En dan terug opnieuw een bak op maat van het onderstel laat maken.

We gaan nog proberen van met zeer dune stalen kabel, bv van een remkabel ontrafelen.
En anders met verf brander, maar weet bij dit laatste niet hoe het glas gaat reageren.

Dan had ik bv nog graag tips gehad om dingen te bewaren.
Zoals de potfilters met buiten pomp.
Mogen deze gereinigd worden en droog weg gezet worden of moeten deze best nat blijven?
Ik ga morgen de filter eens open doen en een kijkje nemen hoe zo iets werkt lol

gr pieter
url]

Met deze messen moet het gaan, wel kan je eenmaal je wat aan het snijden bent werken met kleine houten spie's.
Deze zet je tussen der beide glasplaten en steek je telkens verder en verder, zodat het glas meer en meer uit elkaar komt te staan, waardoor je weer beter kunt snijden.
Potfilters kan je beter uitwassen en droog weg zetten, deze kan je nadien gewoon opnieuw gebruiken, wat ik vroeger deed is op de rubberen afdichtingsringen transparante vaseline smeren.

188278luc_0_82_stanleymes_1.jpg

696913luc_0_82_stanleymes.jpg

helaas luc kan er geen mes tussen krijgen....met die spie gaan we zeker proberen.
aardappelmesje de messen die jij afbeeld lukken niet zelfs een mesje dat flinterdun is horen we in het glas zagen.

Pieter

ga naar een autoruit firma en vraag om snijdraad waar ze de autoruiten mee los snijden

dit is dun sterk en kan makkelijk worden gebruikt

gr wim

Een hele klus! Succes.

Hobbygroet,
Jos Hut

zo man wat een verhaal zeg triest voor de man en zijn familie
en goed wat je schrijft dat je de man gaat ophalen als de bak weer staat en draait
ik weet niet hoe het glas en de rest naar beneden moet een paar glasdragers https://www.toolstation.nl/shop/p16614?table=no lijkt me handig
en anders goede handschoenen en wat Wim al zegt snijdraad is ook handig
succes met het demonteren verhuizing en in elkaar zetten

groet

jaap

luc zei:
Met deze messen moet het gaan, wel kan je eenmaal je wat aan het snijden bent werken met kleine houten spie's.
Deze zet je tussen der beide glasplaten en steek je telkens verder en verder, zodat het glas meer en meer uit elkaar komt te staan, waardoor je weer beter kunt snijden.
Potfilters kan je beter uitwassen en droog weg zetten, deze kan je nadien gewoon opnieuw gebruiken, wat ik vroeger deed is op de rubberen afdichtingsringen transparante vaseline smeren.

188278luc_0_82_stanleymes_1.jpg

696913luc_0_82_stanleymes.jpg

Ja, wij kennen het ook wel als een zakmes, h�, Luc.

bedankt voor je info, want daar had ik dus niet aangedacht....
Ik ga er morgen is voor rond bellen.

Glas dragers hebben we ook, das geen probleem,weten ook niet of te doen is om ze hanteren via de trap naar beneden, maar stap voor stap....komen we er wel.

Nogmaals ,anders gaat de glas snijder er in en word het glas herbruikt maar ik vind het zo jammer.
Al heb ik dan wel extra glas voor nog een kleine bak hihi

zal 1 van de dagen is foto's maken vanwat ik aan matriaal heb gekregen.

De plantjes ik toch nog gevonden heb staan in mijn bak en hoop hier nu mee extra planten te kweken.

FF snel een update de aquarium is uit elkaar!
morgen gaan we em ophalen.
Dit word ook nog een hele klus aangezien hij op het eerste verdiep staat.
dan zal ik nog is een paar foto's plaatsen

Dit is een mooi en goed project.
Het is die man ze leven geweest als ik dit zo lees.
Dus ik hoop dat hij jou eindresultaat kan zien.
Veel succes dit blijf ik volgen.

hoe is het uiteindelijk gegaan?

Even een abonnementje genomen op je topic! Ik heb ooit een 3 meter bak van het scrhoot gered maar deze was niet zo uitgerust of afgewerkt als deze! En ik hou wel van een hartverwarmend verhaal dus bij deze! 😉 Veel succes!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan