Wat is er nieuw

Aquarium water voor Caridina garnalen

Girovi

New member
Lid geworden
8 februari 2026
Leeftijd
34
Onlangs heb ik een 45 liter aquarium opgestart en ik ben van plan om deze garnalen te gaan houden: https://www.aquarium-garnalen.nl/product/20434318/red-fancy-tiger-garnalen.

Ik heb leidingwater in mijn aquarium maar las dat meestal osmosewater beter is voor de meeste Caridina garnalen, maar dat er soorten zijn die het ook goed doen op gewoon leidingwater. Valt de aangegeven soort daar onder? Ik heb een ph verlagende bodem, veel planten en er komen geen vissen bij. De ph waarde is onder 6. Gh is goed maar kh is ongeveer 9.

Met een ph verlagende bodem kun je beter met osmose verversen want anders verliest de bodem snel zijn werking.

Deze garnalen moet je max op een ph van 6 houden en doorgaans is water uit de kraan een stuk hoger.

Hoelang zou de bodem dan ongeveer mee gaan? Gaat dit over maanden of jaren? De ph zit wel onder 6

Ja nu zit die onder de 6 en ik weet niet welke je hebt maar als je met kraanwater werkt scheelt dat aanzienlijk hoor. Hoelang die meegaat hangt af van het water waar je mee ververst.

KH is veel te hoog, verversen met osmose. Enkel kraanwater hou je wel je pH laag maar gaat je bodem afhankelijk van hoevaak je ververst een stuk korter mee dan wanneer je osmose zou gebruiken.

Is dit de eerste keer dat je garnalen gaat houden?

O die kh zag ik over de kop omdat ik las ph verlagende bodem maar hoe kan die kh dan zo extreem hoog zijn met een ph verlagende bodem?
Welke gebruik je?

Als er leidingwater gebruikt wordt is het toch niet vreemd dat de kh waarde wat hoger is, ook al gebruikt men een ph verlagende bodem? Mogelijk is de ph wat lager omdat er mogelijk geen planten in het aquarium zitten. Is dit juist? 🙂

Ja die kh kan als de bak erg jong is maar na enige tijd wordt die kh toch omlaag getrokken dus daarom vindt ik 9 wel hoog.

Met leidingwater zouden neocaridina garnalen een betere optie zijn. 🤔🙂

Ja absoluut maar dan is die bodem ook overbodig.

Meestal zijn deze ph verlagende bodems een aquasoil. Als de gebruikte bodem een aquasoil is, dan is deze soil ook een goede voedingsbodem voor de planten, ook als je alleen leidingwater gebruikt in plaats van osmosewater. Dat heb ik ook 🙂
Dan is de ph verlagende functie niet meer relevant.
En een aquasoil absorbeert ook vloeibaar plantenvoeding uit het water, en slaat deze op in de bodem, voor de planten. Ook een groot voordeel.

Er zit wel verschil in want de Enviroment is meer speciaal ph verlagend volgens mij en daarom zo geschikt voor garnalen.
Hoe dat verschil precies is dat kan @Cornelius wellicht zeggen maar zover ik weet is de Enviroment niet echt een voedingsbodem.

Er zit wel verschil in want de Enviroment is meer speciaal ph verlagend volgens mij en daarom zo geschikt voor garnalen.
Hoe dat verschil precies is dat kan @Cornelius wellicht zeggen maar zover ik weet is de Enviroment niet echt een voedingsbodem.
GlasGarten Environment soil is gewoon een standaard soil. Is niet extra geïmpregneerd met voeding waardoor het geschikter is voor garnalen.
Verder is het gewoon de standaard gebakken kleigrond uit vulkanisch gebied.
Planten doen het er prima in.

GlasGarten Environment soil is gewoon een standaard soil. Is niet extra geïmpregneerd met voeding waardoor het geschikter is voor garnalen.
Verder is het gewoon de standaard gebakken kleigrond uit vulkanisch gebied.
Planten doen het er prima in.
Ja dat is ook wat ik bedoelde en het is dus gebakken klei zonder toegevoegde voeding zoals een echte soil voor scapen wel is. Dan had ik dat toch goed in mn hoofd en als het meezit krijgen de garnalen hier vanmiddag een nieuwe bodem met Enviroment.

Ik lees op internet dat GlasGarten Environment soil wel geïmpregneerd is met voedingsstoffen....

Rijk aan voedingstoffen wil niet zeggen dat het er bij de productie aan toegevoegd is. Zoals het met soils uit het topsegment wel het geval is, en dan met name stikstof en kalium
Soil bestaat per definitie uit klei en humusdeeltjes. De voedingsstoffen die het bevat komen uit de klei die van nature rijk is aan micro's.

Dus de vermelding "Rijk aan natuurlijke voedingsstoffen voor een optimale plantengroei" word vaak op een verkeerde manier begrepen.
Maar ja, marketing

Het is een ada amazonia bodem. Er zitten planten in en mos. Zou de kh dan op den duur lager worden? Draait nu 3 weken.

En nee het is niet de eerste keer dat ik garnalen wil houden. Ik heb eerder al Neocaridina garnalen gehouden

Als je na 3 weken een KH meet van 9 heb ik sterke twijfels over de KH test. Of je moet tijdens de verplichte waterwissels hebben ververst met vloeibaar gesteente. :DD

Ikzelf heb geen ervaring met gevoelige cardina garnalen icm een actieve soil zoals ADA, wel met Neocardina en dat ging zonder problemen.
Maar omdat een ADA soil enorm veel ammonium bevat lijkt het mij geen gezond klimaat voor gevoelige garnalen

Mocht je geen osmoseapparaat hebben, dan zou je ook wel regenwater kunnen gebruiken. Regenwater heeft een kh waarde van 0-1.

Het is een ada amazonia bodem. Er zitten planten in en mos. Zou de kh dan op den duur lager worden? Draait nu 3 weken.
Ja dat is zover ik weet echt een bodem voor een goede plantengroei. Ik heb daar geen ervaring mee .
Mocht je geen osmoseapparaat hebben, dan zou je ook wel regenwater kunnen gebruiken. Regenwater heeft een kh waarde van 0-1.
Ja ligt eraan waar je woont want soms kan er veel vuil inzitten en garnalen kunnen slecht tegen zware metalen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan