Wat is er nieuw

Aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kbucket
  • Startdatum Startdatum
K

Kbucket

Guest
Beste Forumbezoekers,

Ik weet niet goed in welke map ik dit moet zetten, maar ik heb een probleem.

Sinds een paar weken heb ik een aquarium aangeschaft en die heb ik 2 weken laten draaien op 25 graden, met daarin planten, voedingsbodem en grind. Vorige week heb ik daar 10 vissen aan toegevoegd. 6 neontetra's, 3 black molly's (1 mannetje 2 vrouwtjes) en 1 algeneter, waar ik de naam niet van weet. Na een dag of 4 was ik een neontetra kwijt, die ik tot op heden nog niet terug gevonden heb, verder zwom er gisteren een neontetra op zijn zij, die heeft het ook niet gehaald en vanochtend lag mijn algeneter levenloos op de bodem, terwijl hij altijd tegen de ruit geplakt zat. Hij at ook niet aan de algentabletten die ik voerde, die werden alleen maar gegeten door de black molly's.

Nu is mijn water ook wat groenachtig, maar niet heel sterk. Weet iemand hier wat de reden is van de dodelijke slachtoffers en de groene "waas" en waarom de black molly's nergens last van hebben en de andere 2 soorten wel? Ik heb foto's van de algeneter, dan weet ik ook welke soort ik had, maar die zal ik apart aanmaken.

Hoe kan ik voorkomen dat mijn overige vissen doodgaan? Ik heb een bak van 30 liter, er zitten nu dus nog 3 black molly's en 4 neontetra's in, en de temperatuur is 25 graden.

Groeten,

Kbucket

Veel te klein aquarium voor zoveel vissen.. 30 liter wordt in het algemeen als te klein beschouwd voor �berhaupt vissen.. is meer geschikt voor minder belastende dieren als slakken of garnaaltjes.
Al was het aquarium groter, dan heb je te kort ingedraaid.. 3/4 weken minimaal voor de zekerheid.
De belasting op deze kleine hoeveelheid water is te snel en teveel geweest.. daardoor krijg je teveel gifstoffen in het water met alle gevolgen van dien.

Hoe je nu het beste kunt handelen laat ik liever aan anderen.. al vermoed ik dat je zal worden geadviseerd om er in eerste instantie een flinke verversing (50%) doorheen te gooien.. om de gehaltes gifstoffen te halveren.

Edit: en welkom 😉

Hallo Kbucket

Wat ze je bij de winkel waarschijnlijk niet verteld hebben, is dat een 30 literbak niet geschikt is voor vissen.
Dat is eerder een garnalen of dwergkreeften bakje.

Kijk hier maar eens wat jouw vissen aan ruimte nodig hebben:
http://aquavisie.retry.org/Database/database.html
Daar zul je o.a. vinden dat de Black Molly bijvoorbeeld minstens een bak van 60 cm nodig heeft. Dat is 54 liter.

Dat vissen doorgaan kan de nitrietpiek zijn.
Groene waas algen... hoe lang heb je je licht aan? Staat de bak in de zon/daglicht?
Met teveel licht krijg je algen.

Bij een nitrietpiek (nitriet is giftig voor vissen) is het verstandig om water te verversen (50%) en het water te testen en goed in de gaten te houden. De nitriet moet op 0 komen en blijven.

Je hebt te snel teveel vis in de bak gezet. De truc is om langzaam op te bouwen. Je begint met enkele visjes, niet direct met 10. Hoogstwaarschijnlijk heb je nu met een nitrietpiek te maken en dat is hartstikke giftig voor vissen. Daarbij is een 30l. bakje veel te klein om vissen in te houden. Neon tetra's verlangen minstens 60 cm. zwemruimte en Black Molly's 80 cm. Deze vissen verlangen heel ander water en zijn daardoor niet te combineren. Zo hebben Molly's graag heel warm water waar zout in zit. Neon tetra's zitten beter op kamertemperatuur.

Bedankt voor de reacties, toen ik de bak aanschafde (startersset van 30 liter van superfish) stond er dat de bak een week moest draaien voordat er vissen in moesten, ik heb hem 2 weken laten draaien omdat volgens mij rond de 10e dag de gifstoffen piek kwam..? Na 2 weken ben ik naar de winkel gegaan en die zei dat een bak van 30 liter prima geschikt was voor vissen, als men uitging van de 1-2cm vis per liter regel. Ze raadden aan om wat verschillende visjes te doen en minstens 3 black molly's en 5 neontetra's omdat die niet graag alleen zijn. Een algeneter erbij was goed voor de algen tegen te gaan natuurlijk. Ik ben nu een verversing aan het doen van 40% en zal daarna het water eens testen maar eerdere tests kwamen allemaal goed eruit.

Tja.. die handel wil handelen.. bieden een goedkoop setje met de boodschap dat iedereen makkelijk visjes kan houden.
De cm-liter-regel is onzin.. dat zou namelijk betekenen dat je in een 2 liter pot ook wel een klein visje (verantwoord) zou kunnen houden, of een vis van 10 cm in een 10 liter bakje. Zou het diertje nog zwemruimte hebben?
Zoals hierboven is aangegeven stellen visjes allemaal weer hun eigen eisen m.b.t. zwemruimte, waterwaardes, temperatuur, inrichting, stroming etc.. etc..
En in de aquariumhouderij (en daarmee doel ik niet op de handel) wordt het houden van vissen (hoe klein ook) in zo'n kleine hoeveelheid water afgeraden, komt alleen maar ellende van, vooral voor de visjes dus. Je houdt die kleine hoeveelheid water niet gezond en in balans.. de belasting op het water (poep, voedselresten) brengt rottingsprocessen met zich mee die je waterkwaliteit verknallen.

Persoonlijk zou ik naar die dierenwinkel teruggaan en proberen die visjes weer in te leveren.. en dan goed inlezen over hoe je het beste overnieuw kunt beginnen.

Edit: En voor advies de dierenwinkel voortaan mijden.

Ja, dat zeggen ze in de winkel. In de dierenwinkel is men er in de eerste plaats om te verkopen.
Je bent niet de eerste en helaas niet de laatste die met verkeerd advies een aankoop doet. Ik ook hoor!

Je kunt het beste eerst informatie zoeken op internet (forum), boeken en dergelijke over vissen die je op het oog hebt. Dan zie je gelijk wat voor ruimte zo'n vis nodig heeft en wat voor waterwaardes (hardheid, ph) een vis nodig heeft.

Ik heb es gelezen dat bijvoorbeeld in een 60 bak vissen kunnen die tot 6 cm lang worden. Is een vis langer, dan verlangt ie een grotere bak. Maar er zijn ook altijd vissen waarvoor dit niet geldt, zoals vissen die van veel zwemmen houden, die hebben meer nodig.

Natuurlijk zeggen ze dat. Dan kunnen ze weer een paar visjes verkopen... Er is meer dan 1 a 2 cm. vis per liter (waar 2 cm. wel echt heel veel is), die beestjes hebben ook zwemruimte nodig. Daarom zet je een vis die 10 cm. kan worden niet in een bakje van 40 cm.

De nitrietpiek komt gewoonlijk in of net na de derde week.

Black Molly's en neon tetra's zitten inderdaad graag met meerdere soortgenoten, maar waar ze er weer naast pissen is dat 5 exemplaren echt te weinig is voor een scholenvis als de neon tetra.

Ik snap dat een bepaalde vis een bepaalde lengte nodig heeft. Mijn doel is ook om snel mijn aquarium uit te breiden naar minstens een 60x30x30 bak. Deze heb ik gekregen van mijn vriendin en ik ben er erg blij mee, want ik wil al lang een aquarium. Het terugbrengen van de vissen lijkt me een goed idee, maar dan heb ik alsnog een aquarium staan van 35x30x33 waar ik niets mee kan als ik het goed begrijp?

Maar geen vissen dus?

Zou ik niet doen nee..
Als je straks een 60x30x30 aquarium hebt dan kun je wel vissen nemen.. heb zelf ook zo'n bakkie met zowel visjes als garnaaltjes.
Schroom ook niet om tegen die tijd even advies te vragen op dit forum, die handel adviseert in het algemeen slecht.

NEE. Vissen zwemmen door een bak.,en garnalen lopen door de bak.
Wat die zwemmen is te verwaarlozen.

Nou, een 60 cm wil toch wel.

Hoi....

Troost je, je ben niet de eerste en ook niet de laatste, die verkeerd wordt voorgelicht door een lfs.

In het aquariumhouden is het vaak de omgekeerde wereld bij beginners, die kopen om te beginnen een klein bakje, en dat is nu juist het moeilijkste omdat de hoeveelheid water klein is en heel moeilijk te stabiliseren.
Een bak van b.v. 150-60-60 is veeeel makkelijker stabiel te krijgen en te houden.

Dus een advies van iemand die al meer dan 40 jaar bakken heeft,(ook als beginner met schade en schande wijs geworden🙂 koop een bak die zo groot mogelijk is wat bij je budget en ruimte past. dan heb je er ook meer plezier van.
Gaat er wat mis met zo'n klein bakje, dan wordt dikwijls het bakje omgekiept in de plee, en staat het bakje op MP, einde hobby, zonde.

Ik bedoel maar.

Gr. Rob.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan