Wat is er nieuw

Aquatlantis 80x50x85 van Aramis

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aramis
  • Startdatum Startdatum
A

Aramis

Guest
Hoi AF,

Al een poosje dwaal ik hier rond. M'n oorspronkelijke idee�n heb ik hier voorgelegd en na adviezen aangepast. Mijn project is uiteraard nog niet klaar en wat mij betreft is dat het nooit. De bakmaat is wat afwijkend, maar was een compromis. Woon hier niet alleen 😉

Filter: jbl cristalprofi e1501 greenline
Licht: 4x juwel nature 28w t5
Temp: 24
Ph: 7,8
Gh: 7
Kh: 7
No3: 10
Po4: 0,1
Fe: 0,2

De bak draait nu vijf weken. Opgestart met de bosgrondmethode. Met regelmatige metingen en een vuurgarnaal als marker geen nitrietpiek waargenomen. Wel standaard schimmel op het spiderwood en bruinalg. Beide bijna verdwenen.

Licht is nog ff aankijken. Ben me al aan het ori�nteren op led voor het geval dat dit niet goed werkt.

Toevoeging: Carbo elixier van Dennerle en Profito.

CO2 installatie nog in onderzoek.

Huidig visbestand:
2 x Pangio oblonga
15 x vuurgarnaal (met dank aan seabait)
9 x vuurzalm (Hyphessobrycon amandae)
6 x Pseudomugil furcatus 4m en 2v
6 x Dermogenys pusillus (halfsnavelbek, ik ben nog niet uit de geslachten, maar voorlopig hou ik het op 4v en 2m)

Morgen hoop ik een koppel Laetacara curviceps toe te voegen.

Was overigens van plan de achterwand zwart te maken, maar aangezien het aquarium in een kast is ingebouwd en ik daar veel verblijf en dus ook graag van die kant in de bak kijk heb ik voor nu gekozen om dus niet te gaan verven.

In de kast staan nog twee kleine kweekbakjes met vier jonge halfsnavelbekjes en vijf jonge Pseudomogil furcatus.

eerste foto na start
8yLjC1_IBjIBt1b5WfPLcZ8v39o0tnaO.jpeg

Vier weken later na toevoegen HN van John ('s ochtends)

's avonds

Trio

Nu

Foto's met de iPad maken valt nog niet mee
;(

Positief kritische opmerkingen en reacties zijn van harte welkom 🙂

Grappige bak, lastig om een leuk planten bestand in te verwerken denk ik, mede door de hoogte, wat waren de maten van de bak?

Ziet er mooi uit hoor! Mooie afmetingen ook. Gaat dat goed met onderhoud, 85 cm diep? Lijkt me soms lastig bij de bodem komen 😀
Trouwens wel opletten met die algenmagneet dat er geen zand tussen komt. Dan krijg je namelijk gemakkelijk krassen en dat is ook zonde.

Dank u 🙂

Onderhoud is een uitdaging. Heb een plantentang van 60 cm en een pincet van 45 cm waar ik een eind mee kom. En de fluval aquavac werkt prima om de bodem schoon te houden.

Helaas komt je tip over de magneet te laat. Heb (gelukkig laag op de achterzijde) m'n eerste kras te pakken 😉

TonHageraats zei:
Grappige bak, lastig om een leuk planten bestand in te verwerken denk ik, mede door de hoogte, wat waren de maten van de bak?

Zie topictitel 😉 80x50x85 en is voor mij ook een vraag, zeker met huidige licht. Heb gekozen voor voornamelijk minder lichtbehoeftige planten en die lijken redelijk te groeien nu.

John, acht donkere rakkers zwemmen er nu rond. En twee maal laetacara curviceps. Hoop dat t een koppel is. Voor nu is t wat betreft vissen klaar. Benieuwd hoe het uitpakt.

Nog wat bleek vrouwtje?
O6Iefe-HPyuiCtyU1iqMN9oSAT50WBxt.jpeg

Ff een update. Leuke start blijkt een valse start. Afgelopen weekend vinrot geconstateerd en gisteren stip 🙁

Gelukkig denk de lfs mee en krijg ik de benodigde medicijnen gewoon mee. Al lijkt esha2000 tegen vinrot nog niet echt aan te slaan. Toch in overleg maar gekozen om de stip nu eerst aan te pakken omdat exit met esha200 tegelijk kan.

Een groene bak is overigens wel weer wat anders 😉

Aramis zei:
Ff een update. Leuke start blijkt een valse start. Afgelopen weekend vinrot geconstateerd en gisteren stip 🙁

Gelukkig denk de lfs mee en krijg ik de benodigde medicijnen gewoon mee. Al lijkt esha2000 tegen vinrot nog niet echt aan te slaan. Toch in overleg maar gekozen om de stip nu eerst aan te pakken omdat exit met esha200 tegelijk kan.

Dat zijn geen goede berichten. Hopelijk gaat het snel weer beter.

Ik heb ergens gelezen dat esha2000 niet meer zo goed werkt. Dit omdat het in het verleden te veel is gebruikt. Het was het wondermiddel.
Zal wel met resistentie te maken hebben.

Aramis zei:

Oh, wat spijtig. Laat zeker weten hoe het gaat met je vissen, als het medicijn aanslaat.

Dank allen!

YOsXB_6mAddnt4d3GlZ-37ebAwX_lBCT.jpeg

Deze is er t ergst aan toe 🙁 Al zwemt ie al een stuk kwieker rond dan voorheen met zijn of haar halve staartje.

De bak met de laetacara curviceps bij de lfs zat nu vol met stip. Dus daar komt de stip vandaan. De mijne hebben nog geen dag daar in de bak gezeten. De cory's hebben de vinrot meegenomen. Van die laatste had ik wel gezien dat ze niet 100% waren, maar heb m'n gevoel dat t niet goed zat onderdrukt door m'n drang om de lfs te steunen. Ga vanaf nu m'n gevoel en gezond verstand de boventoon laten voeren. Wel tof dat ik nu alle support (gratis) krijg van de lfs. Heb op zijn advies de temperatuur wel verhoogd van 24 naar 28 graden.

Tips zijn welkom.

Ik zou toch met bactopur aan de gang gaan, Esha werkt echt niet meer heb ik me laten vertellen.

Helaas, de stip was vrij vlot onder controle met exit, maar bactopur heeft niet heel erg geholpen. De corydoras leven nog wel maar enkele zien er niet heel fraai uit. Dus nu met een middel van Colombo bezig. Als dat niet werkt denk ik dat ik er een paar ga laten hemelen.

Hoe gaat het met je vissen? Hopelijk beter, blijft altijd " klote" zoiets.
Ik heb een vraag welke plant staat in het midden van je bak die met die lange stengels en de bladeren aan de oppervlakte ?

Met alle vissen behalve de corydoras gaat het goed.

De plant in t midden is de hydrocleys nymphoides. Gekregen van Seabait en inmiddels een stek over als je/iemand toevallig in Middelburg bent/is.

Zo ziet m'n meeste trieste corydoras er nu uit:

15ICoaR6MVcPLp7sZcO8WX7XpXYe_Umx.jpeg

Naast vinrot heeft ie denk ik nog meer onder de leden...hij/zij wordt langzaam aan zilver 🙁

En o ja.. De alg begint flink aan een opmars in mijn bakje...

Bedankt voor je antwoord.
Je cory ziet inderdaad niet mooi uit.
Blijft de vinrot nog steeds ontstaan ook bij de andere vissen?

Die zien er inderdaad niet zo fris uit, balen man.
Hoop dat je Colombo kuur nu wel aanslaat.

Trouwens een mooie Pseudomugil furcatus zie ik zwemmen.
Die hebben verder geen last van vinrot?

Aramis zei:

De plant in t midden is de hydrocleys nymphoides. Gekregen van Seabait en inmiddels een stek over als je/iemand toevallig in Middelburg bent/is.

Ik zou daar mee oppassen,planten van bak ruilen waar een ziekte inzit.
Goed bedoeld,maar beter van niet.

Bedankt voor je antwoord.
Je cory ziet inderdaad niet mooi uit.
Gelukkig gaan je andere vissen weer goed.
Ik kom helaas niet in middelburg wie weet andere liefhebber.

Ronald V zei:
Die zien er inderdaad niet zo fris uit, balen man.
Hoop dat je Colombo kuur nu wel aanslaat.

Trouwens een mooie Pseudomugil furcatus zie ik zwemmen.
Die hebben verder geen last van vinrot?

Die zijn vrolijk en fris gelukkig 🙂

Mondeo zei:
Aramis zei:

Ik zou daar mee oppassen,planten van bak ruilen waar een ziekte inzit.
Goed bedoeld,maar beter van niet.

Je hebt gelijk 😉 ik heb in het geheel geen Hn in de aanbieding op dit moment!

De cory van de laatste foto heb ik laten sneuvelen. De rest lijkt er overheen te komen, maar zeker ben ik nog niet.

Vandaag is m'n CO2 set binnen gekomen van APO. Idee is dat ik daarmee m'n bonus nuttig heb besteed 😉 en dat ik alg en ph wat beter onder controle kan krijgen. En m'n planten wat beter gaan groeien.

Ook nog een paar planten toegevoegd. Totaal nu:

0tixOxghTxsazl6x1-_UpBVuRE4GafxS.jpeg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan