Wat is er nieuw

Bestaat rode planaria? Of zou het een ander (onschadelijk) wormpje kunnen zijn?

Gilles

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2009
Website
www.aquariumbemesting.nl
Mijn bak heeft gister avond nieuwe bewoners gekregen, helaas denk ik dat er wat planaria bij mee gekomen zijn. Ze zijn rood en zodra je ze aanraakt worden ze ongv. 1mm of kleiner.
Ik heb nog flubenol, maar ik hoor tegenstrijdige berichten (en daarnaast heb ik er ook slakken in zitten die ik dan zoiezo er even uit zou moeten halen)

De bak is 70l groot, en bevat ongv. 50 neocaridina (vuurtjes en sakura), 20 japonica's en 15 Raspbora Espei. + wat slakken die ik eruit kan halen.
Ik heb er al ongeveer 20 uitgezogen met een spuit maar uiteraard zitten er vast eitjes in de bak.

Hoor het graag!

Ik heb vrij vaak Flubenol gebruikt en ook met garnalen en ik heb nog nooit problemen gehad.

Sommige slakken kunnen er inderdaad slecht tegen.
Ik lees overigens bij het zoeken op rode planaria dat ze in zeewater aquaria voorkomen maar nog niet in zoet zover ik kan vinden.

Heb je een filmpje of foto's van de wormpjes. Dan kunnen de experts meekijken.

Ja goeie, ik heb er nu zoveel als ik kon vinden uitgehaald maar ik zag bij 1 wel echt die specifieke kop. Ik ga mijn slakken eruit halen en voor de zekerheid een kuurtje doen.

Ja de meesten zitten vaak in de bodem dus dan is kuren wel handig. Succes.

Weet je zeker dat het geen tubifex wormen zijn?

Flubenol is een goedwerkend iets maar het gaat ook in je bodem zitten, slakken terugplaatsen zou ik dan ook heel lang mee gaan wachten als je ze wilt behouden. Het voorkomt dat je slakken nog wat kunnen eten waardoor ze langzaam gaan verhongeren (het lijkt dus de eerste tijd goed te gaan).

Als je ruimte hebt voor dweg corydoras als de habrosus zou ik daar eerst naar kijken, is een stuk veiliger en nog leuk ook!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan