Wat is er nieuw

betta bakje aquascape van daand

daand

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2021
Leeftijd
21
Het was weer eens tijd voor een nieuw bakje. De oude scape in dit aquarium beviel me toch niet echt dus heb hem weer afgebroken. Heb nooit iets van bewoners in de bak gehad en had het onderhoud maar gelaten voor wat het was.

Nu zit ik ondertussen op een studentenkamer en ik heb zo toevallig een kastje aangeschaft waar precies een bakje van 45x28cm zou oppassen 😉. Dus dan weet je al hoe laat het is: nieuwe scape.

Sommigen zullen mijn eerdere topics de revue misschien al zien hebben passeren: is het mogelijk om een high tech (CO2, voedingsbodem, mooie lamp) maar toch laag onderhoud aquarium te hebben? Het is blijkbaar mogelijk, en dat wil ik gaan testen.

Ik zal de specs maar even vermelden:
-UNS 45U (45x28x28 cm, +-35 liter)
-Chihiros WRGB45 2
-ADA Amazonia V2
-CO2 via 2kg fles met amazon diffusertje
-driftwood
-black hill rock
-stalen in- en uitflow
-Ecoflow 120, 400l/h
-verwarming komt nog, inline?

Het was even zoeken naar een scape, maar heb uiteindelijk iets gemaakt waar ik best tevreden mee ben. Het belangrijkste was dat niks boven de waterlijn uitkwam.

Voor mijn richting moest ik toevallig met een lasercutter wat plexiglas uitsnijden en ik bedacht me dat ik heel goedkoop en heel precies een deksel zou kunnen uitsnijden met exacte inkepingen voor de steunen van de lamp, diffuser en in- en uitflow. Het deksel gaat me nog geen 3 euro kosten. Nu ik eindelijk eens een deksel op een aquarium heb, kan ik wat vissen houden die ik normaal gezien niet zou nemen. Ik vul mijn bakjes altijd graag tot de absolute rand, en vissen die springen zijn dan een no-go.

Ik zat dus te denken aan een mooie plakat betta. En wat garnalen natuurlijk (mijn ‘cullings’ van de Caridina kweek mss dus het zou niet erg zijn als er op gesnackt wordt…) .

Ik ben het aquarium momenteel aan het dry-starten zoals ik graag doe. De plantjes staan er nu net een week in en ze groeien aardig.

Ik heb voorlopig Marsilea minute en Eleocharis pusilla ‘mini’ staan. Deze planten blijven onder CO2 klein genoeg zodat ik ze nooit moet trimmen. De rest van het plantenbestand weet ik niet.
Waarschijnlijk komen er veel Cryptocorynes in. Cyperus helferi zou ik ook enorm graag hebben. Ik twijfel nog of ik alleen groene planten wil hebben.

Het lijkt me cool om allemaal verschillende tinten groen te hebben, en dan green jade garnalen en een Alien green betta, zodat je echt op zoek moet gaan naar de dieren. Ik twijfel echter nog.

Er volgen updates van de plantengroei, en natuurlijk wanneer de bak onder water wordt gezet 🙂.
IMG_8967.jpeg

IMG_8972.jpeg
IMG_8969.jpeg

Groeten,
Daan

Mooie scape hoor, mooie basis met een goed stuk hout.

Mooie scape hoor, mooie basis met een goed stuk hout.
Bedankt! Jammer genoeg zal er uiteindelijk niet veel van te zien zijn.

Welke ph ga je krijgen want ik lees dat ze rond de 6.5-7.5 goed gedijen.

Welke ph ga je krijgen want ik lees dat ze rond de 6.5-7.5 goed gedijen.
Het zal rond de 6-6.5 zijn. Geremineraliseerd water met een GH van 6 is mijn mikpunt. Er komt CO2 in dus dat zal alles ook wel wat zuurder maken. Planten vinden dat zachte water ook veel leuker en het is natuurlijk beter voor ze omdat ze makkelijker CO2 opnemen.

Om eerlijk te zijn meet ik nooit mijn pH… Ik meet gwn tds haha.

Prachtige opzet, mooie spullen en een ideale start. Top😍
Planten vinden dat zachte water ook veel leuker en het is natuurlijk beter voor ze omdat ze makkelijker CO2 opnemen.
Veel gelezen misvatting.
CO2 word door de plant net zo makkelijk opgenomen bij een lage of hoge pH. De pH heeft wel een relatie met de opname van voedingsstoffen,

optimale_ph_bandbreedte.jpg

Veel gelezen misvatting.
CO2 word door de plant net zo makkelijk opgenomen bij een lage of hoge pH. De pH heeft wel een relatie met de opname van voedingsstoffen.
Oei ja ik bedoelde eigenlijk de hardheid van het water, had ik niet echt duidelijk gemaakt lees ik net.

De chemie zit me allemaal een beetje ver maar ik meen me te herinneren dat CO2 slechter oplost in hard water. Of de planten dan echt meer moeite hebben met de opname weet ik niet maar ik weet in ieder geval dat ik veel minder CO2 moet injecteren nu ik RO water gebruik.

Overigens twijfel ik nog over de meststoffen… Ik heb nu APT 3 staan, een all-in-one meststof. Ik twijfel echter of ik over zou moeten gaan op lean, voor tragere groei. Het probleem dat ik dan zie is dat ik geen N en P toedien. Dat lijkt me nefast voor de groene planten en mossen. Zou de bioload van de betta en garnalen volstaan? Of zou ik gewoon minder frequent doseren: 1x om de dag ipv 1x elke dag?

Overigens twijfel ik nog over de meststoffen… Ik heb nu APT 3 staan, een all-in-one meststof. Ik twijfel echter of ik over zou moeten gaan op lean, voor tragere groei. Het probleem dat ik dan zie is dat ik geen N en P toedien. Dat lijkt me nefast voor de groene planten en mossen. Zou de bioload van de betta en garnalen volstaan? Of zou ik gewoon minder frequent doseren: 1x om de dag ipv 1x elke dag?
APT3 is een AIO met de volgende targets N-P-K; 7,2 - 2,8 - 15,2.
Dus het is een beetje een Mid-dose bemesting en meer geschikt voor eenvoudige planten, een lage plantbezetting
Je dosering verminderen is theoretisch wel een goed plan maar ik ben bang dat je dan te weinig kalium krijgt

APTe heeft de volgende targets N-P-K; 1.4 - 0 - 15 en Is dus een lean-dose (eigenlijk een Poor-Dose) maar dan is het een verplichting om vissen in de bak te hebben voor de fosfaat.

Ik hou het dan misschien gewoon beter bij de APT 3, aangezien ik hem al heb liggen. Ik heb gehoord dat fosfaat echt wel onontbeerlijk is voor mossen.

Ik heb voorlopig Marsilea minute en Eleocharis pusilla ‘mini’ staan. Deze planten blijven onder CO2 klein genoeg zodat ik ze nooit moet trimmen
Zijn dit plantje die zonder CO2 groter zouden groeien of gewoon niet zouden blijven leven?

Ik hou het dan misschien gewoon beter bij de APT 3, aangezien ik hem al heb liggen. Ik heb gehoord dat fosfaat echt wel onontbeerlijk is voor mossen.
Ik heb bij mosjes nooit voeding toegedient met matig licht. Vaak heb je al wel genoeg aan de fosfaat wat de bak produceert maar ja dat zal ook afhangen van de hoeveelheid licht maar zover ik heb ervaren gaat het zonder vaak prima. Misschien zijn er ook mosjes die meer eisen stellen.

Zijn dit plantje die zonder CO2 groter zouden groeien of gewoon niet zouden blijven leven?
Marsilea is voor zover ik weet prima te doen zonder CO2, weliswaar minder compact. Eleocharis lijkt me ook perfect mogelijk. Het zijn beide vrij eenvoudige tapijtplantjes. Je krijgt natuurlijk altijd gezondere groei met CO2 maar ik zie niet waarom het zonder niet zou lukken.

Marsilea is voor zover ik weet prima te doen zonder CO2, weliswaar minder compact. Eleocharis lijkt me ook perfect mogelijk. Het zijn beide vrij eenvoudige tapijtplantjes. Je krijgt natuurlijk altijd gezondere groei met CO2 maar ik zie niet waarom het zonder niet zou lukken.
Ah, oké. CO2 zorgt dus voor compactere groei waardoor jij minder/niet hoeft te snoeien.

Mocht de fles leeg zijn geef je maar een berichtje voor het recept, zodat je het zelf kan maken

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan