Wat is er nieuw

Betta crowntail met vinrot

• Onderwerp starter Onderwerp starter jeffab1991
  • Startdatum Startdatum
J

jeffab1991

Guest
Beste mededenkers,

zal mij eerst is even voorstellen:
Ik ben Jeffrey en heb een Juwel trigon 190.
deze bak draait nu al een jaar, in het begin weinig problemen gehad en zo ook een leuke vispopulatie op kunnen bouwen.

Nu het volgende:

Een week geleden zag ik dat 1 van mij apistogramma een gat in ze kop kreeg wat duidelijk te zien was door witte aandoening, gelijk naar mij visleverancier gebeld die mij het advies gaf Esha 2000 in mijn bak te doen. Apistogramma is al aan zijn genezingsprocces begonnen en ziet er weer mooi uit. 4 dagen later zit ik weer heerlijk naar mij bak te staren en zie ik mijn prachtige betta crowntail zwart voorbijkomen met een groot wit vlak in zijn staart. inmiddels is een groot gedeelte van zijn staart al voledig afgevallen door de rot.

Nu mijn vraag:

Heb deze vis inmiddels in een 20 liter quarantaine bak gezet en 50% verswater in dit bakje gedaan.
nog een kuur Esha2000 starten of afwachten wat het nu doet?

Hoop snel op goed advies!

P.S. waterwaardes allemaal dik op orde.
Maand geleden zeker nog 50% water vervest.
2 weken geleden bodem schoongezogen.
temp bak tussen de 26-28 graden
12 uur verlichting

Groetjes Jeffrey

Welkom Jeffrey.

Over Esha2000 zijn de berichten dat dat spul nauwelijks meer werkt.
Waarden die "dik in orde" zijn bestaan niet zonder context. Wat voor de ene vis prima is, is voor de andere een ramp. We willen graag de getalletjes weten.
Wat is je normale verversingsregime (hoe vaak en hoe veel dan?) ?

Welke Apistogramma soort is het? Weet je trouwens zeker dat er niet geknokt is door je Betta en Apistogramma. Beide soorten zijn nu eenmaal ontvlambaar.

~ Ivo

Ivo,
Dank voor de reactie.

PH 7.5
KH 5
GH 8
NO2 0
NO3 0.5

Mijn Betta is een mietje hij vlugt voor de apistogramma.
Apistogramma die ziek was is de viejita. heb ook de Cacatuoides deze heeft nergens last van en vecht ook niet met de soort genoot.

qua waterverversing wordt veel gediscuseerd over hoeveel en hoe vaak. Probeer zo weinig mogelijk aan me bak te zitten omdat je vaak de natuur ze werk moet laten doen. Probeer wel zo vaak mogelijk afvalresten die goed zichtbaar zijn op te ruimen.

wat me wel te binnen schiet is dat ik laatst wel met filter heb schoongemaakt dit omdat ik spul ben mee gaan geven die fosfaat uitfiltert omdat mijn PO4 hoog was en wel wat algaanslag had.

ander middel wat ik anders moet gebruiken?

Ik denk dat je er wijs aan doet eens wat foto's te maken en te plaatsen.

Nog een paar dingen die me opvallen:

jeffab1991 zei:
Mijn Betta is een mietje hij vlugt voor de apistogramma.
Een Betta met lange staartvorm is naar mijn beleving toch echt langzamer dan een Apistogramma. Dat hij vlucht wilt dus niet zeggen dat hij niet mogelijk gegrepen is.

jeffab1991 zei:
Apistogramma die ziek was is de viejita.
Denk eerder de aquariumvorm van de macmasteri: http://mattypantaloons.files.wordpress. ... asteri.jpg
De viejita is namelijk verrekte zeldzaam. Wat verkocht wordt door winkels als viejita is eigenlijk altijd de macmasteri.

jeffab1991 zei:
qua waterverversing wordt veel gediscuseerd over hoeveel en hoe vaak.
Toch is vrijwel iedereen het eens dat tenminste een keer in de zoveel tijd een plas water verversen gunstig is.
Vinrot etc. kan bij mijn weten met een slechte waterkwaliteit te maken hebben (ook dingen die we nu eenmaal niet kunnen meten met onze testsetjes).

Ik zou dus eigenlijk nog steeds wel willen weten hoe vaak en hoe veel.

jeffab1991 zei:
Probeer zo weinig mogelijk aan me bak te zitten omdat je vaak de natuur ze werk moet laten doen.
Weet dat bij opkomende problemen een waterwisseltje extra wonderen kan verrichten. Hoef je ook niet naar middeltjes te grijpen en kom je al stukken dichter bij je eigen filosofie uit. Niet het beoogde effect van de waterwissel, kun je alsnog verder kijken.

Urine wordt niet weg gefiltert. Ververs je bijna nooit je water dan zwemt de vis in zijn eigen urine rond.

Verder heeft een aquarium zo'n gering watervolume dat je niet van natuur kan spreken.

Waterverversing 1/3 deel
1 keer per kwartaal is wat mij aangeraden is.
tot nu toe ging dat prima.
weet ook nu ik deze ziekte heb ik vaker water moet verversen.
wou dit van het weekend gaan doen.

of toch even met rust laten.

ik ben zelf nog niet heel erg thuis in de soorten van de apisto's
op het kaartje bij mijn leverancier stond viejita dus je zou groot gelijk kunnen hebben. Hij was mooi op kleur daarom gekocht voor in de bak erbij.

helemaal mee eens over urine in het aquarium.
1 keer per kwartaal aanpassen of zo aanhouden?

Het is echt volkomen onzin wat diegene vertelde. Elke week 20% verversen is ongeveer de algemene stelregel.

Naast urine geven jonge vissen (die in de winkel zwemmen zijn vaak nog jong en in de groei) ook hormonen af aan het water die groeiremmend werken.

1 maal per kwartaal is erg weinig, normaal is eens in de 1 a 2 weken, ligt eraan hoe vol je bak is.
Apistogramma's hebben vooral schoon water nodig, dwz zo min mogelijk aan afvalstoffen(No2, No3, Amonia), bij teveel aan die stoffen worden ze snel ziek.
Het beste is dan bij een waterwissel, het water bij de bodem aftezuigen..

Ik ververs ook bij mn Betta s wekelijks rond de 20 a 25% in verband met de al genoemde redenen.
Eens in de 3 maanden is bijna verwaarloosbaar en veel te weinig.

Hoe hoog was je fosfaat dan toe je die toevoeging bent gaan gebruiken??
Heb je ook een mooie foto van je bak??
Ik zie dat je 0,5 no3 hebt. Dat is vaak erg weinig hoor. Klopt die waarde wel en moet dat geen 5 zijn??
En wie heeft de waarden vastgesteld?? De winkels zijn namelijk snel geneigd te roepen dat het prima is.
Maar ja wat is prima en voor welke vissen is het prima?? Daar hoor je ze niet over en daar kun jij helemaal ook niks aan doen.
Wel is vaak het gevolg dat de gegeven info voor geen meter klopt.
Dit even naast het probleem van je vissen, maar je had het erover en vandaar deze vragen.

Hallo allemaal,

bedankt voor de tips allemaal.
Betta heb ik in een kleiner aquarium geplaatst en alle vin rot is verdwenen. Ook heeft hij een schuimnest gemaakt en 1 van de vrouwtjes erheen gekregen en zitten nu witte eitjes in het schuimnest.

ga vaker water verversen aangezien jullie allemaal vertellen eens in de 1 a 2 weken 20%.

Geen idee hoe je hier een foto kan invoegen dus probeer dit binnekort nog even te doen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan