Wat is er nieuw

Betta plots ziek (vinnen verkleuren/verschrompelen)

V

VEJ

Guest
hallo,
ff wat achtergrond: ik heb vorige week een aquarium met vissen overgekocht. Er zat heel wat baardalg in, en dat heb ik sinds gisteren wat proberen te verwijderen door de planten te wassen (niet met zeep) en de kiezeltjes ook. Er is heel wat vuil vanaf gekomen.
Ik heb speciaal de moeite gedaan om ook veel water mee te transporteren in aparte bakken (omdat ik gehoord dat dat beste was voor de vissen).

Maar mijn Betta lijkt sinds paar dagen ziek te zijn (zie foto's). Sinds vandaag lijkt het echt erg.
- vooral voorste vinnen verkleuren/verschrompelen
- blijft steeds aan oppervlak (maar zit daar wel niet heel te ademen lijkt het)
- verbergt zich heel de tijd in plantjes (waar hij stil zit)
- heeft sinds begin dat ik aquarium had niet echt veel rondgezwommen en niet veel gegeten. Hij zwemt soms nog wel wat rond, maar niet veel.
(- deze nacht heeft de verwarming per ongeluk afgestaan, maar die staat sinds deze ochtend terug op 23°C)

Kan er iemand wat helpen ajb? Zie foto's.

Dankjewel !! Jan

Bijlagen

• IMG_20201027_173324.jpg
    IMG_20201027_173324.jpg
    147.9 KB · Weergaven: 231
  • IMG_20201027_173432.jpg
    IMG_20201027_173432.jpg
    174.1 KB · Weergaven: 295
Zijn ogen lijken erg bol. Is dat ook zo in het echt? Stress en transport doet weinig goeds voor vissen. Heb je al gekeken wat je waterwaardes zijn? Mogelijk even verversen?

Hoe groot is de bak en heb je de hele bodem gewassen? Zo ja dan ben je veel goede bacterien uit de bodem kwijt en dat kan ook problemen geven maar goed hij was al wat langer ziek begrijp ik. Heb je een duidelijke foto van de zijkant van de Betta en weet je de waterwaarden?

- bak = Juwel 125, dus 125L
- de hele bodem heb ik pas deze middag gewassen, dus dat zou wat snel zijn dat hij daar na een paar uur al ziek van wordt (nee?). Maar het is niet dat alles superproper is hoor. Zo extreem ben ik niet gegaan. Er hangt nog wel wat vuil in rond (maar veel minder dan ervoor).
- foto van de zijkant: zie nieuw attachment. De voorste vinnen heb ik met geel aangeduid op de foto. Hij heeft zich nu ff plat tegen oppervlak gelegd.
- (temperatuur heb ik gemeten en is 23°C)

Bijlagen

• IMG_20201027_183712__01.jpg
    IMG_20201027_183712__01.jpg
    271.6 KB · Weergaven: 352
Pop eye is wel een erg duidelijk teken dat er iets goed mis is. Ik zou snel je water gaan testen zodat je slechte waterkwaliteit uit kan sluiten. En een schietgebedje misschien, sorry! Beterschap voor de betta, hij is prachtig

nog antwoordje op Norion:
- testkit heb ik nog niet (is dit iets ok? https://www.bol.com/nl/p/eco-check-...h=tynTxr7iVm-3kRFx7ChLAA.1_15.18.ProductTitle)
- en ogen zijn staan idd bol
- verversen durf ik niet goed, omdat ik - ref. ook John, en wat ik al hoorde - dat je moet oppassen dat de bacteriën toch beetje blijven

Juist flink wat verversen.

Bacterieen in water niet van belang. Die je nodig heb zitten niet in water. Je heb nu een hele foute bacterie in het water gezien de ogen en vinnen. Die moet eruit dus elke dag flink verversen. Gerommel in de bodem kan ook nog NH3/4 piek hebben gegeven die je ook meteen moet opruimen. Wachten op test zonder te verversen is nu slechte optie.

Duimen dat hij het gaat redden want dit ziet er niet erg goed uit

Lees wat info over indraaien aquarium. Blijf even van bodem en vooral van filter af totdat je basis begrijp.

Succes

Temperatuur ook wat omhoog naar 25
Verversen met lauw water, beslist niet met koud
Verschrompelde vinnen zijn al een teken dat hij slecht in zn vel zit..

Testen met druppels, zelfs de duurdere strips hebben een foutmarge van soms wel 20%, het is even iets duurder maar je kunt er wel veel langer mee

Heb je niet een quarantaine bakje (met veel plant) voor even ?

dankjewel allemaal voor jullie tips, maar ik ga idd iets moeten proberen. Omdat er wel heel wat vuiligheid heeft rondgedreven eerste dagen, ga ik mss toch voor de verversoptie gaan.
Ik ga de Betta dus nu nog in vers lauw water doen voor de nacht ...
De temperatuur in die aparte bak (met vers water) kan ik wel correct op 23°C-25°C houden, maar ik ga ervan uit dat het niet erg is dat er geen filterpomp is voor dat apart bakje (?).
... cross fingers.

dankjewel allemaal voor jullie tips, maar ik ga idd iets moeten proberen. Omdat er wel heel wat vuiligheid heeft rondgedreven eerste dagen, ga ik mss toch voor de verversoptie gaan.
Ik ga de Betta dus nu nog in vers lauw water doen voor de nacht ...
De temperatuur in die aparte bak (met vers water) kan ik wel correct op 23°C-25°C houden, maar ik ga ervan uit dat het niet erg is dat er geen filterpomp is voor dat apart bakje (?).
... cross fingers.

Gemiddeld is zijn liefste watertemp tussen de 24 - 26, maar omdat 24 kan en veel tropische vissen ook rond 24 zitten wordt vaak 24 gezegd, maar nominaal is het 25 graden
Filterpompje is voor nu even niet direct een pré, schoon water en beschutting wel, ook geen dikke lamp erboven
Beste is als je een mengkraan hebt dat je de thermometer in de straal houd als hij op temperatuur is of als bakje kouder is wel met die temperatuur beginnen, dan doet de verwarming de rest wel

Wat is geschikt als lauw ?
Als je je pols onder de kraan houdt, en je voelt wel warmte maar het is net niet lekker warm.. anyway een thermometer is altijd beter

Probeer het beestje even zo min mogelijk te shocken met temperatuur verschillen
theedoekje over helft van bakje en rust rust rust

kleine update:
  • gisterennacht de Betta "au bain marie" (omdat ik maar 1 verwarming heb) in een plastieken klein emmertje - eerst gevuld met 24°C water van de kraan - in het grote aquarium gezet, zodat de verwarming van mijn aquarium het emmertje ook op temperatuur houdt. Zie foto - ik ben wat creatief moeten zijn met een touwtje zodat emmertje niet omkantelt. Dus eigenlijk is hij in quarantaine, zoals wij allemaal 🙂
    • hij begon direct na het overzetten in vers water wat meer te bewegen (maar kan ook van de verandering van omgeving zijn)​
    • staat behoorlijk in het donker (dus ik begrijp dat ik hem echt een paar dagen donker moet houden, of toch paar uur per dag licht?)
  • deze morgen leek hij niet slechter te zijn (maar geen expert). ik heb hem heel klein beetje eten gegeven, maar hij sprong er niet direct op
  • ik heb een watertestkit gekocht, die komt morgen aan
dankjewel voor de remote zorgen, Jan

PS: de andere vissen zwemmen trouwens rustig rond trouwens in het aquarium; af en toe zwemt er eentje plots verticaal naar de oppervlakte en snel terug naar beneden (maar het is niet dat ze aan de oppervlakte zwemmen, de meeste vissen zwemmen wat rond). Ik heb de uitlaat van de pomp voor al de zekerheid wat meer naar boven gericht, zodat het water wat golft voor wat meer zuurstof er in te krijgen (in het grote aquarium).

Bijlagen

• IMG_20201028_081650__01.jpg
    IMG_20201028_081650__01.jpg
    286.7 KB · Weergaven: 218
Goed begin, al mag hij wel wat minder pontificaal in het zicht, maar slim bedacht zo
je hebt vast geen 2de bakje ??
kijk anders even op MP voor 2 - 3 tientjes kun je al wat hebben, soms zelfs met verwarminkje en filtertje

Niet te veel stroming voor meneertje he, het zijn geen krachtpatsers in die zin

Goed te lezen dat de Betta nog leeft.

Voer wat hij niet eet wel zsm weer eruit halen. Elke dag even een flink deel van het water in het emmertje verschonen. Zo min mogelijk stress dus alles met beleid zodat hij rustig blijft. Dus geen gieter water in die emmer plonsen. Donker, theedoek of plant boven hem ook in kader van stress vermijden.

Je aquarium zul je ook flink moeten gaan verversen. De Betta is ziek geworden door het watertje in het aquarium en de rest kan volgen. Door te verversen haal je veel ellende uit het aquarium. Ziekte verwekkers zweven hier ook in en stuur je naar het riool.

Bij een gezond aquarium houden hoort structureel elke week een deel verversen. Bij ziekte en geen inzicht in waardens is des te meer schoon water even een betere oplossing.

Succes en ik hoop dat je de mooie betta er boven op krijg.

Ik zie ook geen echt plantjes staan of heb ik t mis? Kan dus best zijn dat je nitraat ontzettend hoog is, wat heel schadelijk kan zijn voor vissen. Heb je al een mogelijkheid om je water te testen? En mocht je de mogelijkheid hebben; koop plantjes zodat je vissen kunnen ademen ;p

hallo, update van mijn kant. Sorry van laat bericht, maar net nog 3uur lang met aquarium bezig geweest....
- mss wat te optimistisch, maar m'n kempvis lijkt terug wat kleur te krijgen in zijn voorste vinnen (hij zit nog altijd au-bain-marie in een apart bakje in het grote aquarium, in dagelijks vers 24°C water). Dankjewel voor jullie tips, het lijkt te helpen...
- 1 platy (uit het grote aquarium) is plots gesneuveld, dus ik heb zonet voorzichtig 3/4 van het grote aquarium ververst
- mijn watertestkit is nog niet toegekomen
- planten: op deze moment allemaal plastic planten (heb ik zo samen met vissen en aquarium overgekocht van een oude man die het niet meer kon doen), maar blijkbaar raden jullie toch aan echte plantjes te nemen.
Welke plantjes raden jullie aan? Maakt dat veel uit? Gemakkelijkste en snelste voor mij is hier bij mij in de buurt: https://www.tomandco.be/be_nl/vissen/accessoires-aquarium/planten

Begin zsm. met wat snelgroeiers, waterpest en cabomba bijv. die kun je in de loop van een paar maanden deels weer vervangen voor wat meer permanente planten..
Let even op dat je wel wat kleistaafjes bij de wortels doet voor wat voeding..

• Leuk
Waarderingen: VEJ
Die website doet wel behoorlijk merkwaardig :engel:

update (en wat vraagjes):
  • testkit (met strips - ik weet dat dat niet perfect is, maar toch) resultaten: nitraat was/is hoog denk ik:
    • NITRAAT:
      • groot aquarium:
        • 2dagen geleden: +-80 ppm (ik had een watersample apart gehouden tot de testkit aangekomen was)
        • vandaag (na grondige verversing gisteren): +-40ppm
          • ook vandaag wat 4 plantjes waterpest erin gezet (en wat plastieken planten eruit :)): hoe snel werkt zo'n waterpest? (weken, dagen,...?) Stop ik best het hele aquarim vol waterpest?
            • (cabomba mag blijkbaar in België niet meer verkocht worden owv. invasieve exoot)
      • au-bain-marie voor de kempvis:
        • vandaag: +-20ppm
      • aan de kraan:
        • +-10ppm
    • NITRIET: evolueert niet; overal +-0ppm
    • HARDHEID: evolueert niet; 56 dH
    • ALKALINITY: evolueert niet; 6.7 dH
    • pH: evolueert niet; overal 8.5

• ik heb eigenlijk zin om de kempvis morgen al in het grote aquarium wat meer zwemplaats te geven. Of maakt dat echt niet uit voor zo'n Betta als die in een grote ijsdoos zit vol met 24°C water?(hij zit nu al 2 dagen apart)
  • En er zijn geen andere vissen gesneuveld ... oef ! Ik heb de indruk dat ze allemaal wat meer bewegen (behalve de Betta, die is nog héél rustig, hoewel die soms wel wat kan wapperen met zijn vinnen als er iets gebeurt, dus daar zit nog wel beetje beweging in)

Waterpest neemt nitraat uit je water op en zorgt voor zuurstof in het water. Vaak worden bosjes waterpest verkocht met loden stripjes eraan om ze op de bodem te houden. Die moet je er wel afhalen, want lood is giftig voor je vissen. Waterpest hoeft ook niet in de bodem te staan, drijft meestal los in het water. Bij mij drijft een hele bos in de bak.

Snelgroeiende plantjes die je in de bodem kunt zetten kun je hier in het plantenforum vinden, onder meer Belgisch groen.

Ik ben zelf blij met mij Javavarens, een makkelijke plant die je op hout of steen kunt binden, want die mag niet in de bodem.

Een Betta houdt van drijfplantjes, Limnobium is een mooie, makkelijke plant.

PH is echt heel hoog, 7 is wenselijk
Daar gaat nog iets flinks mis in de hele zuur en stikstof huishouding
Je CO2 is te laag

Alle plastic shit eruit en dan meer waterpest*, zorg dat er geen vettig laagje op het water komt door bijv. de uitloop wat naar boven te richten dan kan het aquarium blijven ademen

Probeer te achterhalen waarom je water zo zuur is

Er zijn allerhande producten te koop, waar ik geen fan van ben, want 1 keer een dopje van huppeldepup gebruikt, een dag later 5 dode vissen en mijn KH was nog steeds hetzelfde, ook veel te hoog (14).
Vulkaan stenen eruit en binnen een week en een osmose wissel later was KH 8 !!

Bovendien zonder de oorzaak te achterhalen blijf je die spullen moeten toevoegen zonder idee te hebben wat die chemie allemaal aanricht op termijn en gissen waarom het bakje niet loopt

* Waterpest is eigenlijk gewoon een onkruid als het te groot word kun je het afknippen en los in je bak gooien, het groeit echt wel door
* Waterpest is een goede producent in stikstof opname en zuurstof afgifte (veréénvoudigde uitleg)

VEJ, Houd er rekening mee dat je bakje au-bain-marie relatief veel zwaarder belast wordt. Die 20 mg/l zal behoorlijk fluctueren.

Een pH van 8,5 is wel heel basisch, waar de meeste vissen toch een iets zuurdere omgeving de voorkeur geven. Check anders de pH van je kraanwater eens.

Mocht je de mogelijkheid hebben, dan kun je eens verversen met osmosewater. Ik kan me voorstellen dat je niet zo'n apparaat hebt, maar zoek maar eens op internet naar mogelijke tappunten. Vaak hebben autowasstraten wel zo'n tappunt.

Als ik de site bekijk die je aangedragen hebt is de Cabomba (<-- Klik) een geschikte snelgroeier

En ik weet niet of t al gezegd is maar die nitraat waarde moet echt nog wat verder omlaag. Je had duidelijk een bek met old tank syndrome overgenomen. Lekker wat echte planten erin en verversen, komt Hey helemaal goed!!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan