Wat is er nieuw

Betta Splendens

Jermain

Well-known member
Lid geworden
19 februari 2024
Beste mensen,

Ik heb vorige week vrijdag bij de LFS een Betta opgehaald, de eerste paar dagen gingen eigenlijk wel oké (denk ik), maar sinds donderdag zwem hij eigenlijk alleen maar op en neer voor de raam.

Het is de eerste keer dat ik een Betta heb, maar dit lijkt me niet normaal?

Ik heb de verlichting wat minder fel gezet, drijfplantjes toegevoegd en extra niet gesnoeid voor wat beschutting, maar het lijkt allemaal niet te helpen.

Heeft iemand misschien enig idee?

Mijn Betta heeft ook wel van dit soort neurotische trekjes, maar niet dagenlang. Eerder voor een paar uurtjes.

Mijn Betta heeft ook wel van dit soort neurotische trekjes, maar niet dagenlang. Eerder voor een paar uurtjes.
Ah oké, dus niet iets waar ik me zorgen over hoef te maken? Ik had wel een beetje twijfels bij de grootte van de bak (20L), mss is het wat te klein?

Ah oké, dus niet iets waar ik me zorgen over hoef te maken? Ik had wel een beetje twijfels bij de grootte van de bak (20L), mss is het wat te klein?
20 liter vind ik persoonlijk veel te krap ja. Maar of dit gedrag daarmee te maken heeft durf ik niet te beweren.

20 liter vind ik persoonlijk veel te krap ja. Maar of dit gedrag daarmee te maken heeft durf ik niet te beweren.
Hoeveel liter zou je minimaal aanbevelen?

60 bruto (dus kaal, zonder inrichting)

60 bruto (dus kaal, zonder inrichting)
Oh dat is idd best wel een verschil, maar groter kan ook? Ik heb ook wel eens gelezen dat te groot ook niet goed zou zijn.
Ik heb nog wel een 80xm aquarium leeg (120+ liter), anders zou ik opzoek moeten naar een andere bak.

Volgens mij hebben Betta’s soms moeite met een hoog aquarium, omdat ze weleens maar de oppervlakte gaan/moeten om adem te halen. Om een of andere reden zou omhoog zwemmen ze veel moeite kosten.

Volgens mij hebben Betta’s soms moeite met een hoog aquarium, omdat ze weleens maar de oppervlakte gaan/moeten om adem te halen. Om een of andere reden zou omhoog zwemmen ze veel moeite kosten.
Ik ga iig iets anders voor hem verzinnen, ik moet overigens wel zeggen, dat als de verlichting uitstaat hij wel een stuk rustiger is.

Een met lange vinnen is sneller vermoeid. Ik denk dat 60 cm prima is. Geef hem wat meer verstopplekken. Nu heb je aan de voorkant een grote open ruimte.

Een hoekje met drijvers zou ook erg gewaardeerd worden.

Nou ja met een 20 liter hou je zeg maar 15 liter over. Een oud lid die met Betta s kweekte had ze ook vaak in 30 liter zitten en die deed er ook nog wedstrijden mee.
20 vindt ik krap maar in een 30 liter hebben ze volgens mij genoeg ruimte en ik heb ze zelf ook altijd in een 30 liter wel gehad.

Hij zat in de winkel in een 30x30x30 cube en daar leek ie goed te gaan en inderdaad, ik heb niet veel hardscape maar ik kom ongeveer op 15 liter netto uit.

Ik heb de lamp gedimd en drijfplantjes toegevoegd en het de hele tijd op en neer zwemmen voor de raam is nagenoeg verdwenen.

Grotere bak is gisteren in elkaar gezet, ik moet alleen nog wat plantjes verzamelen en de filter indraaien, dus ik hoop dat ie het nog ff volhoud.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan