Wat is er nieuw

Bij thuiskomt corrydoras zo aangetroffen

MadhouseNL

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2022
Leeftijd
36
De naam zegt het al , ik kwam vanmiddag thuis en trof 1 van mijn 5 corrydoras zo aan . Hij doet verder gewoon z’n “corrydoras ding” maar ik snap er niets van . De rest heeft niks
Zoals te zien is kloppen de vinnen niet en is er iets wits in het midden van het lichaam te zien .

Wie weet wat dit is ? En nog belangrijker wat ik moet doen

Bijlagen

• IMG_0369.jpeg
    IMG_0369.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 70
  • IMG_0368.jpeg
    IMG_0368.jpeg
    1.1 MB · Weergaven: 66
Lijkt me zo toe dat de vinnen "plakken"?

Wat je altijd het beste doet, en wat geen kwaad kan: Veel en grote waterwissels! Je hebt een bacterieel probleem en door de hygiëne te verhogen geef je de vis de kans het probleem zelf aan te pakken. Hoewel dit er wel ernstig uit ziet, fingers crossed maar....
Op langere termijn zul je ook kritisch naar je filtering moeten kijken en je normale waterwisselregime.

Ik heb dit een keer bij al mn Tetra s gehad dus als het kan zou ik hem/haar in quarantaine zetten en wellicht behandelen.

Wat voor aquarium, medebewoners, waterwaarden, temperatuur en hoe lang heb je ze? Recent nieuwe vissen toegevoegd?

Wanneer het iets bacterieels is bij corydoras zie je het vaak aan rood/roze verkleuringen aan de onderkant en bij de kieuwen.

Zou deze apart zetten in schoon water en 2x een zoutbadje (over 2 dagen) geven en even aankijken hoe z'n ontlasting is.

Update : ik heb van de LFS trichosal meegehad en een paar pillen zout , het advies is om de Corry 2-3 dagen in de combi zout(3 gram per liter) met trichosal te houden ik heb hiervoor een aparte quarantaine bak gemaakt met aparte pomp en verwarming . Ik hou jullie op de hoogte.

Ik blijf de Corry zoveel als mogelijk monitoren

( ik heb trouwens een lagere dosis toegepast aangezien de Corry soms heftig reageren op medicatie )

Laatst bewerkt:
Zou hem er persoonlijk niet in houden maar 10-15 min max en dan weer in schoon water en volgende dag weer. In het schone water dan de medicatie.

Zou hem er persoonlijk niet in houden maar 10-15 min max en dan weer in schoon water en volgende dag weer. In het schone water dan de medicatie.
dank voor je advies , waarom zou je 10-15 min Max aanraden ipv 2 dagen ?

(Begrijp me niet benieuwd maar puur nieuwsgierig . )

Meer eigen ervaring dat te lang in een zoutbad je vis eerder het hoekje omgaat dan dan dat hij er beter van wordt.
Daarnaast zal je medicatie waarschijnlijk ook uit verschillende zouten bestaan, wat dan bovenop de al aanwezige komt.

Zover ik heb gelezen heeft een zoutbehandeling vaak weinig invloed omdat de meeste bacterien prima tegen zout kunnen bij zo n behandeling.

Van Cichlidenkwekers:

Zout ( Natriumchloride, NaC1 ) heeft geen antibacteriële werking omdat de meeste Bacteriën veel hogere zout concentraties kunnen verdragen dan cichliden.
Een geleidelijke verhoging van het zoutgehalte zal deze vissen eerder doden dan de bacteriën.

Daar geloof ik niet helemaal in. Aantal weken terug filmpje gezien hoe de wildvang vissen worden overgebracht naar hun tijdelijke bakken. Daar worden behoorlijke hoeveelheden zout bij gegooid om de eerste 'rotzooi' de kop in te drukken voordat ze een aquarium ingaan. Ze zitten er zover ik heb kunnen zien dan wel tijdelijk in.

Wat me opvalt bij deze corydoras is dat deze geen verkleuring van het wit en kieuwen lijkt te hebben, vraag me dan wel af of het niet iets anders is zoals wormen, daarom ook de vraag of de corydoras nieuw zijn en of er andere nieuwe vissen bij zijn gezet.

Daar geloof ik niet helemaal in. Aantal weken terug filmpje gezien hoe de wildvang vissen worden overgebracht naar hun tijdelijke bakken. Daar worden behoorlijke hoeveelheden zout bij gegooid om de eerste 'rotzooi' de kop in te drukken voordat ze een aquarium ingaan. Ze zitten er zover ik heb kunnen zien dan wel tijdelijk in.
Tja ik weet het niet maar in onze Special Blend zitten ook bacterien die in zoet en zout gebruikt kunnen worden en die bacterien overleven dus ook het zoutgehalte van een zeewaterbak.

Wat me opvalt bij deze corydoras is dat deze geen verkleuring van het wit en kieuwen lijkt te hebben, vraag me dan wel af of het niet iets anders is zoals wormen, daarom ook de vraag of de corydoras nieuw zijn en of er andere nieuwe vissen bij zijn gezet.
De vissen zijn niet nieuw ze zijn net voor de kerst gekocht dus heb ze nu al een maand of 2. Ook zijn we sinds die tijd geen nieuwe vissen meer bijgekomen

Goed nieuws , de Corry lijkt helemaal hersteld te zijn dmv trichosal en zout .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan