Wat is er nieuw

Blue fairy paradise van Jakkie 30

• Onderwerp starter Onderwerp starter jakkie30
  • Startdatum Startdatum
J

jakkie30

Guest
welkom allemaal op een reis waarin ik jullie meeneem naar het paradijs van de Blue fairy garnalen! een triest verhaal over een bak die steeds lek ging en geteisterd werd door algen en toen tot slot van rekening de filter het ook nog begaf wist de prins op het witte paard dat er iets moest veranderen, en zo geschiede het op de 6de van mei een spiksplinternieuwe bak werd opgehaald en staat hier nog prachtig dienst te doen. op een hopelijk lang en gelukkig leven van de garnalen.

Techniek

Dennerle Nano-cube 30
Beamlight led verlichting (30 witte leds + 3 blauwe)
Eden 25 watt verwarming
5kg ardenner breuksteen
5x garnalen kubussen

Fauna

x Blue fairy garnalen
4x epiplatys annulatus (2m/2v)
1x rasbora galaxy (had zich verstopt in potfilter)

Flora

1x valisernia
1x anubias nana
1x pogosemon helferi
1x javamos
1x echinodorus tellenus

Klinkt alvast goed! Ben benieuwd naar de foto's 🙂

hierbij de foto's

Vooraanzicht

283499jakkie30_0_82_vooraanzicht.jpg

pogostemon helferi

247133jakkie30_0_82_aanziht.jpg

garnalen kubussen

391179jakkie30_0_82_kubussen.jpg

beginnen aan te slaan

927159jakkie30_0_82_pogostemon.jpg

zwangere garnaal

925673jakkie30_0_82_zwanger.jpg

ben momenteel zeer tevreden over het nieuwe licht alles groeit goed!
tips zijn uiteraard welkom, dit was het weer voor nu

Ziet er goed uit 🙂
Maar wat zijn garnalen kubussen?

Ik denk dat er van die "huisjes" worden bedoeld die uit buisjes zijn opgebouwd.
Worden ook wel garnalenhuisjes genoemd. Als ik het goed heb dan hoor.

Ik geloof dat hij die kubusjes bedoelt 😛 Ziet er niet als een "huisje" uit?

Kijk maar bij Legholen.com, net gevonden ongeveer 2cm groot

jessicapilon zei:
Haha, toch gevonden. Zijn meer om te klimmen denk ik:
http://www.legholen.com/accessoires-/73 ... 50002.html

nee ze klimmen er niet in, ze zitten er echt in. als ik een wat groter voerblokje geef dan slepen ze die blokjes vaak in de kubus want er kunnen maar 1 � 2 garnalen in dus hebben ze meer voor zichzelf haha! vond ze er leuk uitzien maar ze maken er echt gebruik van klimmen er op maar vooral erin!

kubussen zijn helaas heel erg gevoelig voor alg...

maar weer is een kleine update over dit bakje,

helaas heb ik de pogostemon helferi uit de bak moeten verwijderen omdat deze het steeds slechter ging doen helaas... mede hierom heb ik de beslissing genomen om de bak te voorzien van co2. heb altijd gewerkt met bio co2 maar vond het nu tijd voor een "echt" setjes. zo heb ik nu dus de jbl pro flora 201u bestel. welke morgen of zaterdag zal binnenkomen! ook werd ik helemaal gek van het sponsfilter welke teveel geluid produceerde. zodoende heb ik ook maar gelijk een eden 501 besteld! happy me haha...

met de bewoners gaat het allemaal goed, veel zwangere garnalen. en de visjes zwemmen ook lekker rond. wel heb ik nog een aantal planten besteld voor in dit bakje waaronder de monte carlo. ik verwacht volgende week een foto update hiervan te plaatsen!

tot slot heb ik even de waterwaardes gemeten.

PH 8.0 (wil deze iets omlaag brengen geen idee hoe)
no2 0,0
kh 6
gh 12

waardes zijn goed echter de ph mag wat omlaag iemand hier tips voor?
denk zelf dat deze ook wat zal zakken door toevoegen van de co2?
woon in de buurt van alkmaar en de ph is hier uit de kraan 8.

Ik heb tussen de ruit en de binnenfilter een pantykous met een handje turfvezels zitten.
Ik zou wel oppassen met de hoeveelheid co2 als je garnalen houdt. Soms kom je rare verhalen tegen namelijk en zelf voeg ik niks toe bij de garnalen.

Zelf heb ik oop P. helferi bij de garnalen gehad, maar mijn bevindingen zijn dat de garnalen de blaadjes ook wel lekker vinden.

Waarom wil je de Ph omlaag brengen, is toch een goede waarde voor de blue fairy?

Ronald V zei:
Zelf heb ik oop P. helferi bij de garnalen gehad, maar mijn bevindingen zijn dat de garnalen de blaadjes ook wel lekker vinden.

Waarom wil je de Ph omlaag brengen, is toch een goede waarde voor de blue fairy?

ja helaas hebben de garnaaltjes ook hier alle blaadjes opgegeten...
ga het nu opnieuw proberen met monte carlo, en de plantjes die ik van jouw ontvangen heb!

door de toevoeging van de co2 zal de ph iets zakken naar 7.0 bij deze waarde voelen de garnalen zich beter wat zich uit in meer voortplanting.

Hou wel goed je co2 in de gaten zodat dit niet te hoog wordt voor de garnalen.

jessicapilon zei:
Hou wel goed je co2 in de gaten zodat dit niet te hoog wordt voor de garnalen.

voer de co2 druk heel langzaam, en hou de garnalen elke dag goed in de gaten!

heb wel nog een andere vraag, als ik het magneetventiel aansluit dan wordt de druk in de fles opeens veel minder klopt dit?
tevens hoor ik een beetje gesis alsof hij lek is? zou dit ook kunnen? hoop het niet natuurlijk...

Nadat de bak een tijdje gedraaid heb, heb ik toch maar besloten om er een eden 501 en een co2 set op te plaatsen. vorig weekend is alles binnengekomen.

- jbl proflora u201
- Bioplast magneetventiel
- eden 501 extern filter
- profito
- en wat nieuwe plantjes.

overzicht van het gekochte.

453598bob0_0_82_img20150731wa0001.jpg

hierna de bak goed schoongemaakt. het nieuwe filter ge�nt met het oude en deze afgelopen week nog laten meedraaien. dit weekend nog een keer leeg geknepen over het nieuwe filter. het nieuwe filter bevalt perfect! kraakhelder water. en geen irritant gebrom meer op mijn slaapkamer. gebruik deze in combinatie met een filter-guard zodat de jonge garnalen niet worden opgezogen. hierbij wat foto's van de bak zoals hij er nu bij staat!

- nieuwe filter

223839bob0_0_82_20150809_223613.jpg

- jbl proflora u201 + magneetventiel (nog niet aangesloten hier)

345173bob0_0_82_20150809_223555.jpg

- vooraanzicht

848742_0_82_20150809_222728.jpg

- garnaaltjes

971556bob0_0_82_20150809_222714.jpg

- kubussen

845612bob0_0_82_20150809_222722.jpg

zie nu helaas pas dat de ramen niet super netjes zijn, mijn excuses

Hoe bevalt de filter na deze korte tijd? Heb hier ook een superfish staan waar ik nog een filter voor wil, maar vind de luchtfilter toch vrij veel lawaai maken. Hier ook de bak op de slaapkamer 😀

Dit klinkt als een goede filter namelijk

edit: mag ik vragen waar jij je filter hebt besteld? Mag ook via pb natuurlijk

Killerfish zei:
Hoe bevalt de filter na deze korte tijd? Heb hier ook een superfish staan waar ik nog een filter voor wil, maar vind de luchtfilter toch vrij veel lawaai maken. Hier ook de bak op de slaapkamer 😀

filter bevalt bijzonder goed! totaal geen geluid van. en de bak is echt super helder!

Dit klinkt als een goede filter namelijk

Killerfish zei:
edit: mag ik vragen waar jij je filter hebt besteld? Mag ook via pb natuurlijk

pb verzonden!

Gelezen en beantwoord! Hoe is de combinatie co2-garnalen? Lees hier verschillende berichten over en stap binnenkort zelf ook over op co2

Ja daar zijn zeker verschillende verhalen over. Ik ken gebruikers van de EI die dus vrij veel co2 gebruiken zonder problemen. Maar ja ik ken ook de andere verhalen zoals je al aangeeft.
Wanneer je het gaat gebruiken zou ik zelf niet teveel co2 doseren. Is meestal met de beperkte verlichting boven de garnalenbakjes ook niet echt nodig.

hier al een tijdje niet gepost maar toch even een kleine update,

de 60cm bak met de multies is niet meer, daarvoor in de plaats nog een 40cm bak. eentje van superfish. vrijdag/zaterdag ga ik grote schoonmaak houden in beide bakken en zal ik proberen om er een paar mooie foto's van te schieten! en dit forum weer wat nieuw leven in te blazen!

zoals beloofd hierbij een foto-update van de bakken!

allereerst de dennerle nano cube 40 liter.

129267_0_82_20160524_190538.jpg

157581_0_82_20160524_190546.jpg

388182_0_82_20160524_190552.jpg

en de bak van superfish:

631181_0_82_20160524_190652.jpg

799543_0_82_20160524_190648.jpg

539575_0_82_20160524_190652.jpg

iemand een tip hoe de foto's te draaien? op windows 7 werkte het altijd gewoon op windows 10 nu niet...

Dag Jakkie,

Ik zie dat de pogostemon een eereplaatsje gekregen heeft! 😀 als deze te hoog word gewoon toppen en herplanten. Of de stengels afleggen (dwars leggen over de bodem en hier en daar vastzetten, dan schieten ze wortels en groeien er gewoon toppen uit op de stengel!)! Doen ze bij mij vanzelf. Niet altijd even handig in een klein aquarium. Je mag ze gerust wat verder uit mekaar planten. Maar ze zitten er nu al een paar dagen in dus laat ze maar gerust verder wortelen.

Tjah windows 10 zie ik als een virus waar iedereen last van heeft! Dus ik kan je helaas niet helpen met het draaien 🙁. Mss eens op google zoeken?

Die cubusjes vind ik echt geinig! Ik her er lang over getwijfeld omdat ik de meerwaarde (buiten decoratief) niet echt snap. Telkens als ik ze op foto zie heb ik niet de indruk dat de garnalen er iets mee doen? Mocht ik in de toekomst weer een bosje Valisneria nana hebben laat ik het je wel weten! Ik voel mij een beetje schuldig omdat je dacht dat het meer was. 🙁

Blijf leuk die nano cubes! Er zitten mooie garnaaltjes in je bak. Veel plezier.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan