Wat is er nieuw

bodem vervangen?

fishpit

Member
Lid geworden
4 augustus 2024
Leeftijd
44
ik heb een 70l aquarium wat nu zijn 3e week ingaat. Het heeft een fijne grint bodem maar inmiddels is het me duidelijk dat een zandbodem toch wel een hoop voordelen heeft, eventueel met 'dirt' eronder als ik naar de fish father video's en wat andere kijk.
ik ben een beetje in dubio of ik alsnog de bodem moet gaan vervangen, wat praktisch betekend dat ik helemaal moet starten. Meningen en advies zijn welkom!

Wat voor grind heb je nu want met fijn grind is ook niks mis denk ik.

Het hangt ervan af wat je met het aquarium wilt. Vrijwel alleen bodemwroeters hebben fijn grind of zand nodig. Planten doen het ook beter op fijn grind of zand. Die houden niet van alleen grove kiezels om de wortels.

Maar als jij fijn grind hebt, kun je daarmee prima uit de voeten. Ik, en velen met mij, hebben ook fijn grind.
Dus je kunt veranderen, maar hou er rekening mee dat je op internet vele filmpjes gaat zien van experts die allemaal claimen dat hun methode DE methode is en probleemloos zal zijn.

En dat hoeft helaas niet zo te zijn. Het hangt ook vooral van jezelf af. En van de omstandigheden.
Even voor de zekerheid antwoord op John’s vraag (Jessica), dan kunnen we met je meekijken of je grind hebt wat vaker wordt gebruikt en succesvol kan zijn.

Uiteraard is dit alleen mijn mening en kun je doen wat je wilt met jouw aquarium. Elk aquarium is uniek. Dat is nou juist het leuke van aquarium houden.

Vdl aquarium grint beach 1mm staat op de bon, zie ook foto

Bijlagen

• PXL_20240820_062919894.jpg
    PXL_20240820_062919894.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 49
ik heb een 70l aquarium wat nu zijn 3e week ingaat. Het heeft een fijne grint bodem maar inmiddels is het me duidelijk dat een zandbodem toch wel een hoop voordelen heeft, eventueel met 'dirt' eronder als ik naar de fish father video's en wat andere kijk.
ik ben een beetje in dubio of ik alsnog de bodem moet gaan vervangen, wat praktisch betekend dat ik helemaal moet starten. Meningen en advies zijn welkom!
Hoelang heb je zijn video's volgehouden zonder in slaap te vallen? :DD

LRB Aquatics op youtube is er ook zo een, alles zonder filter en gooit aarde van buiten overal bij, verbazingwekkend lijkt het allemaal goed te gaan. Zitten wij dan met allemaal prijzige stroomvretende filters 🙄
Denk dat de bezetting ook grotendeels meespeelt en de hoeveelheid planten (waar hij er meer dan genoeg van in heeft vaak).

Zou persoonlijk voor filterzand gaan van de wildkamp of hornbach (aquariumzand).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan