Wat is er nieuw

bodemonderhoud

John1985

Well-known member
Lid geworden
30 april 2018
Leeftijd
40
Ik wil niet altijd het reinigen van mijn bodem combineren met een waterwissel. Ik gebruik hiervoor de superfish gravel cleaner waarbij ik dus ook direct water moet wisselen. Gebruiken jullie aanvullend ook stofzuigers waarbij het water gewoon in het aquarium blijft? En welke?
Ik zie diverse modellen, bijvoorbeeld van Eheim en Fluval. Ervaringen?

Ik wil niet altijd het reinigen van mijn bodem combineren met een waterwissel. Ik gebruik hiervoor de superfish gravel cleaner waarbij ik dus ook direct water moet wisselen. Gebruiken jullie aanvullend ook stofzuigers waarbij het water gewoon in het aquarium blijft? En welke?
Ik zie diverse modellen, bijvoorbeeld van Eheim en Fluval. Ervaringen?
Er is maar 1 die echt goed werkt voor mij en dat is die van eheim tenminste als je een bodem hebt met fijne gravel. Ik heb er in het verleden al diverse gebruikt maar ik val toch telkens terug op die van eheim. Die van fluval werkt met een filterdoekje waarlangs de kanten het vuil netjes terug in het aquarium wordt gepompt - het lijkt een goed toestel met een werkverlichting en geen batterijen maar het is voor mij waardeloos omdat de bijkomende kwaliteiten interessant zijn maar de essentie doet hij niet goed.

Je bodem bevat veel bacterien en het beste is om de bodem met rust te laten en incidenteel in gedeelten te zuigen.
Zelf doe ik dat 1-2 maak per. Ik heb zo n buis die de troep en het water afzuigt want als het water terug in de bak komt dan kan dat weer schadelijke stoffen bevatten.

Je bodem bevat veel bacterien en het beste is om de bodem met rust te laten en incidenteel in gedeelten te zuigen.
Zelf doe ik dat 1-2 maak per. Ik heb zo n buis die de troep en het water afzuigt want als het water terug in de bak komt dan kan dat weer schadelijke stoffen bevatten.
Ik bekijk het anders - ik gebruik een zeer dikke laag gravel en een heel dikke laag voedingsbodem. Je zou denken dat zo n dikke voedingsbodem bodemrot gaat geven maar dat is helemaal niet zo. Ik denk dat het bacterieleven hierin echt floreert. Bij het reinigen ga ik niet in de voedingsbodem zitten maar eerder in de gravel. Ik heb wel het voordeel van de Juwel aquariums die een heel brede lat onderaan hebben zodat de bodem helemaal niet zichtbaar is. Enkel vooraan en aan de zijkanten zijn de lagen minder dik. En ik zou zeker overwegen om een grote groep Corydoras in uw aquarium te plaatsen. Dit is beter dan gelijk welke aquariumstofzuiger. En ik combineer dit dan ook nog met een groep Octocinclus - deze gaan niet alleen de bladeren schoonmaken maar ook de rotsen en de bodem. De Otocinclus wel pas in het aquarium plaatsen als er voldoende voedsel voor hen aanwezig is. Anders sterven de Otocinclus af omdat ze gewoonweg verhongeren. Op die manier heb je wel een natuurlijke poetsploeg waar je geen dienstencheques voor nodig hebt en die dag en nacht voor u werkt. Bij het gebruik van de stofzuiger maakt het me niet zo veel uit of er vuil in het water komt omdat - en dat is nogmaals het voordeel van de binnen filter van Juwel - het voorgeschreven gebruik van de binnen filter een dubbele watten laag bovenaan voorziet die de zwevende delen opvangen. Na het "stofzuigen" worden deze 2 laagjes verwijderd en vervangen bij het af laten lopen van het te wisselen water.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan