Wat is er nieuw

Brandnetelsticks maken

BlupGup

Well-known member
Lid geworden
11 mei 2014
Brandnetelsticks maken

Normaal gesproken voer ik de garnalen eens in de zoveel tijd wat gedroogd brandnetelblad.
Knip een aantal brandnetels uit eigen tuin (en met handschoen aan ;-) en bind ze samen als een bosje.
Bosje hang ik op in de schuur en na een paar weken zijn ze mooi gedroogd.

Bij de Lidl een goedkope electrische koffiemolen gekocht welke ideaal werkt voor dit klusje.

v1.png

Knip de brandnetel inc. stengel in stukjes zodat ze in het koffiemolentje passen en malen maar!

Eenmaal mooi fijn (doe niet net als ik het kapje van het molentje ineens open... tenzij je graag brandnetelpoeder snuift) heb ik het gezeefd zodat de opbrengst mooi fijn poeder is.

v2.png

Een beetje water bij dit poeder doen en mengen maar totdat je een substantie hebt wat dun genoeg is om door een spuitje te kunnen.
Het spuitje heb ik gevuld met het koffielepeltje, scheppen en erin duwen, even een beetje een klieder werkje maar ook zo gedaan.

v3.png
v4.png

De oven even voorverwarmen op 70 graden, bakpapiertje op de plaat en streepjes trekken.
Na +- 1 1/2 uur zijn de klaar en kun je ze in een bakje bewaren om te voeren.

gedroogde brandnetelsticks

Het voer zinkt heel langzaam, valt niet gelijk uit elkaar en de garnalen zijn er gek op!

In de toekomst gaan we dit nog wel eens doen, werk valt mee en je kan op deze manier makkelijk je eigen voer maken en mixen met andere soorten blad/groente etc!

Benodigdheden:
- Gedroogde brandnetels
- Spuitje (hiervoor een behangplaksel spuitje bij de Hornbach meegenomen ~2 euro)
- Koffiebonen maler
- Schaar
- Bakje (gemalen brandnetel, gezeefde brandnetelpoeder, mengen met water, bewaren sticks)
- Zeefje
- Oven
- Bakpapier

Leuk project maar wat is het voordeel tov een gedroogd blad in de bak doen Andre?

Was voor mij als eerste een uitprobeer projectje, was benieuwd of het zou werken. Een volgende keer wat andere bladeren, pompoen etc er doorheen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan