Wat is er nieuw

Calciumcarbonaat

• Onderwerp starter Onderwerp starter kastanje57
  • Startdatum Startdatum
K

kastanje57

Guest
Lieve mensen,
ik ben in mijn aquarium, dat nu bijna 3 jaar staat, op zoek naar alternatieven voor CO2 toevoeging.
Tot nu toe heb ik (mijn geliefde) carbo-plus gebruikt, echter de plaat is na 2,5 jaar op. Voordat ik een nieuwe (behoorlijk kostbare)aanschaf wil ik proberen op andere manieren koolzuur in het aquarium te brengen.

Nu heb ik calciumcarbonaat korrels (uit de druivenmest) en ik heb het volgende bedacht.
In de bodem stikt het van de sulfiden, dat komt vanzelf in de zuurstofloze bodem.
Wanneer ik nu een aantal van die carbonaat korrels in de bodem stop, gaat er dan een ionen uitwisseling plaatsvinden tussen het carbonaat en het sulfide?
Zo ja, dan kan ik op die manier de planten van extra koolzuur voorzien.
En zo ja, is er dan op de een of andere manier uit te rekenen hoeveel gram CaCO3 veilig is voor ruim 100 liter water?

Een bijkomend voordeel daarbij is dat ik de Vallisneria's, die een grote kalkbehoefte hebben, op die wijze van extra voeding kan voorzien.
Het water van m'n bak is heel zacht, pH rond de 7 en een geleidbaarheid van 250 microSiemens.
Ik verwacht niet dat de toevoeging de Gh enorm de hoogte in stuurt vanwege die slechte oplosbaarheid. Ik ga er aldus vanuit dat het calcium grotendeels in de bodem blijft zitten en de Gh niet of nauwelijks be�nvloedt.

Ik ben benieuwd naar de visie van anderen hierop.

(foto's van m'n bak komen snel, ik heb nu nog ruzie met m'n fototoestel, die wil niet wat ik wil en ik ben toch al geen held in foto's maken. :sorry: )

Gaan die carbonaten niet de KH de lucht in jagen?

De meest voor de hand liggende sulfide die zou kunnen reageren is: Waterstofsulfide. H2S, oftewel rotte eieren lucht. Het is niet te hopen voor je dat deze in je aquariumbodem aanwezig is.
Maar goed.

CaCO3 + H2S --> CaS + H2CO3
H2CO3 --> H2O + CO2

Maar denk niet dat dit gaat gebeuren.
Verder is Calciumcarbonaat gewoon kalk. Dus beetje zuur erop, en je hebt CO2.

Het zou heel goed kunnen dat de Kh hoger wordt, de vraag is dan wat is veilig?
Volgens mij is het geen probleem wanneer het water een Gh van 2 en een Kh van bv. 6 heeft maar dat kan ik ook mis hebben, dat is een aanname van me.

Een aquariumbodem uit een Hollandse plantenbak die al langere tijd staat bevat een grote hoeveelheid zwavel, deels als sulfaat (daar waar nog voldoende zuurstof komt), deels als sulfide dieper in de bodem.
Ik neem aan dat het sulfide daar aan stoffen gebonden is, sulfide is nauwelijks oplosbaar.
Enkel wanneer je een soeplepel bodem uit het water schept en dat in de lucht houdt, val je bijna om van de H2S die daaruit vrijkomt.
In het water zelf is het volstrekt ongevaarlijk en vrije (H2) S2- ionen komen in het zuurstofrijke water waar de vissen en garnalen zwemmen, niet voor.

@Biljoenblik, ik ben geen zelf geen chemicus, dank je wel voor de uitleg, ik begrijp het gelukkig wel.
Waarom denk je dat die ionen uitwisseling niet plaatsvindt, volgens mij lost het calciumsulfide nog slechter op dan het calciumcarbonaat en dan zou er toch een natuurlijke uitwisseling plaats moeten vinden?
Of werkt dat niet zo?

Calciumsulfide zul je in een waterig milieu absoluut niet tegenkomen.
Ik was gisteren mischien niet helemaal volledig met mijn reactie vergelijking.

De reactievergelijking van gisteren was de enige die hypothetisch gezien voor zou kunnen komen.
Maar in de praktijk bestaat Calciumsulfide in water niet.
Calciumsulfide in water is extreem reactief. Zie het als metallisch Natrium en water. Het ontleed vrijwel direct in Calciumhydroxide en Zwavelwaterstof.

CaS + 2H2O --> Ca(OH)2 + H2S

Dus er ontstaat ook geen CO2.

Door het toevoegen van Calciumcarbonaat gaan zowel de KH als de GH waarde omhoog.
Calcium (samen met Magnesium) beinvloed de GH (totale hardheid).
Carbonaat beinvloed de KH (carbonaathardheid, tijdelijke hardheid).

Maar zoals jezelf aan aangaf, gebeuren er in de bodem veel processen op basis van oa sulfide, sulfaat. Echter zou ik dit proces zoveel ongemoeid laten. Als je dit wilt beinvloeden en er ontstaat H2S dan ben je de pineut.

Hoe vaak krijg je niet een kaamlaag als je in de bodem hebt zitten wroeten? Dit bewijst hoe delicaat het bodemevenwicht is.

Maar even iets totaal anders. Je zegt dat je een alternatief wilt voor je carboplus?
Je zou een bio CO2 kunnen proberen. Is vrij voordelig met huis tuin en keuken middeltjes.

Dank je wel voor de uitgebreide reactie.
Natuurlijk kan ik bio CO2 toevoegen, ik heb een setje daarvoor.
Alleen gebruik ik dat in noodgevallen wanneer het koolzuur gehalte in m'n bak echt t� laag wordt, richting 2-3 mg/l.
Bio-CO2 is slecht te regelen en ik houd de CO2 waarde in de bak bij voorkeur constant tussen 3-10 mg/l.
Ik maak gebruik van veel doch relatief makkelijk groeiende planten, die hebben geen hoge koolzuurwaarde in de bak nodig. Bijkomend voordeel hiervan is dat de elektrische geleidbaarheid van het water laag blijft en dat is goed voor m'n tropische visjes.

Ik weet voldoende over calciumcarbonaat en de risico's die daaraan verbonden zijn. Ik ga het dus maar niet uitproberen en nogmaals dank voor de uitleg en het advies.

kastanje57 zei:
Dank je wel voor de uitgebreide reactie.
Natuurlijk kan ik bio CO2 toevoegen, ik heb een setje daarvoor.
Alleen gebruik ik dat in noodgevallen wanneer het koolzuur gehalte in m'n bak echt t� laag wordt, richting 2-3 mg/l.
Bio-CO2 is slecht te regelen en ik houd de CO2 waarde in de bak bij voorkeur constant tussen 3-10 mg/l.
Ik maak gebruik van veel doch relatief makkelijk groeiende planten, die hebben geen hoge koolzuurwaarde in de bak nodig. Bijkomend voordeel hiervan is dat de elektrische geleidbaarheid van het water laag blijft en dat is goed voor m'n tropische visjes.

Ik weet voldoende over calciumcarbonaat en de risico's die daaraan verbonden zijn. Ik ga het dus maar niet uitproberen en nogmaals dank voor de uitleg en het advies.

Bio CO2 is best wel goed te regelen. Je kan denken aan het omgekeerde bakje priciepe. Met jou relatief lage CO2 concentratie heb je niet groot oppervlak nodig.
Hieronder zal ik je een link geven naar een pagina met uitleg en berekeningen.
Kijk maar of het je wat lijkt.

omgekeerd bakje:
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... 2-diffusor

opbouw bio CO2:
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... o2-systeem

recept voor bio CO2:
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... co2-recept

Veel leesplezier.

Bedankt voor de links naar de hobbykwekers, ik was "het omgekeerde bakje" vergeten terwijl ik dat zelf vroeger ook heb toegepast.
De andere twee artikelen had ik al eerder gelezen.
Ik heb in mijn geval een bakje van zo'n 16 cm2 nodig, iets van 4x4 cm is dus voldoende en daar heb ik ruimte voor, achterin een hoek van de bak waarbij ik het bakje vlak boven de bodem plaats.
Door de planten die ervoor staan, kan ik dat onzichtbaar wegwerken.

Bij de CO2 set zat ook een flipper, die zorgde voor een te hoog koolzuur gehalte. Met een slangetje en een bakje ben ik ook klaar, ik was dat principe helemaal vergeten en het scheelt me een dure carbo sandwich.
Dat maakt me een blij mens. 🙂

kastanje57 zei:
Bedankt voor de links naar de hobbykwekers, ik was "het omgekeerde bakje" vergeten terwijl ik dat zelf vroeger ook heb toegepast.
De andere twee artikelen had ik al eerder gelezen.
Ik heb in mijn geval een bakje van zo'n 16 cm2 nodig, iets van 4x4 cm is dus voldoende en daar heb ik ruimte voor, achterin een hoek van de bak waarbij ik het bakje vlak boven de bodem plaats.
Door de planten die ervoor staan, kan ik dat onzichtbaar wegwerken.

Bij de CO2 set zat ook een flipper, die zorgde voor een te hoog koolzuur gehalte. Met een slangetje en een bakje ben ik ook klaar, ik was dat principe helemaal vergeten en het scheelt me een dure carbo sandwich.
Dat maakt me een blij mens. 🙂

Ben ook blij dat ik je heb kunnen helpen.
Een aquarium is om van te genieten!

Binnenkort kom ik met een paar foto's en ja, ik geniet van de natuur in huis.
Het is mijn streven de visjes en garnalen zoveel mogelijk met rust te laten zodat ze hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen. Daar slaag ik tegenwoordig aardig goed in, ik heb heel veel geleerd hier op dit forum tussen 2007 en 2011.
M'n artikel van toen over de natuurlijke werkwijze is daar o.a. een uitvloeisel van.

Zie dat je je alternatief hebt gevonden. Voor moest je het ooit nog eens overwegen toch mijn volgende bedenking:

Zit er wel genoeg sulfide in de bodem?

En je aanname dat de gH niet de hoogte in gestuurd zal worden klopt niet. Als er voldoende sulfide in de bodem zit wordt na de reactie calciumsulfide gevormd. Dit is wel beter oplosbaar dan calciumcarbonaat, waardoor je wel een probleem krijgt met je gH. Die kH zal minder een probleem zijn. Een deel reageert dan namelijk weg en een ander deel raakt steeds moeilijker opgelost door het toenemende calciumsulfide dat wel beter oplosbaar is. M.a.w. na een tijdje zou dit systeem stilvallen als je geen manier bedenkt om calciumsulfide af te voeren.

Althans in theorie, want...

volgens mij lost het calciumsulfide nog slechter op dan het calciumcarbonaat en dan zou er toch een natuurlijke uitwisseling plaats moeten vinden?

Nee, dat is dus omgekeerd en het moet net kunnen oplossen om een uitwisseling mogelijk te maken.

De meest voor de hand liggende sulfide die zou kunnen reageren is: Waterstofsulfide. H2S, oftewel rotte eieren lucht. Het is niet te hopen voor je dat deze in je aquariumbodem aanwezig is.
Maar goed.

CaCO3 + H2S --> CaS + H2CO3
H2CO3 --> H2O + CO2

Maar denk niet dat dit gaat gebeuren.
Verder is Calciumcarbonaat gewoon kalk. Dus beetje zuur erop, en je hebt CO2.

H2S kan wel gevormd worden in een reducerend bodemmilieu. Dus het is geen kwestie van hopen dat dit niet in de aquariumbodem aanwezig is maar hopen dat de giftige waterstofsulfide in de aquariumbodem een balans vindt.

Verder kloppen je reacties niet. Carbonaat reageert tot CO2 niet tot H2CO3 (= verouderde theorie). Bovendien is zwavelwaterstof niet sterk genoeg, dus ik vermoed dat de werkelijke reactie waarschijnlijk iets wordt als:

CaCO3 + 2 H2S --> Ca(HS)2 + CO2 + H2O

mogelijk bijkomend probleem: van zodra door bovenstaande reactie voldoende CO2 is gevormd kan er door een verschuiving in dit evenwicht overgegaan worden op volgende reactie:
CaCO3 + CO2 + H2O --> Ca(HCO3)2

Dus in feite gebeurt er:

2CaCO3 + 2 H2S --> Ca(HCO3)2 + Ca(HS)2

Resultaat: helaas geen CO2, wel een hogere gH en een hogere kH (want calciumbicarbonaat is wel beter oplosbaar).

Ik ga er hier wel van uit dat het calcium het sulfide meteen stabiel kan houden.

Ik denk dat je beter denkt aan wat calciumcarbonaat gemengd met wat turf in het filter o.i.d. dan krijg je volgende reactie (waarbij T een deeltje van het turf is dat 2 waterstofionen vasthoudt):

TH2 + CaCO3 --> TCa + CO2 + H2O.

Dus nu wel weer CO2 maar geen stijging in kH of gH.

Hou er rekening mee dat je dit experimenteel zal moeten controleren, want om dit te berekenen moet je ook de balans van CO2 in de aquariumprocessen zelf meenemen. Je hebt daar een bepaalde productie en een bepaald verbruik. Dat zijn 2 onbekenden, je kan die in slechts 1 extra vergelijking gieten met 1 bekende: de concentratie van je CO2 nu. Wiskundig valt dat dus niet op te lossen. Ik wil maar zeggen: ook met het omgekeerde bakje blijft bioCO2 een kwestie van experimenteren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan