Wat is er nieuw

Co2/ Algen

Ax

Member
Lid geworden
23 februari 2025
Leeftijd
48
Hoi allemaal,
Ik heb een nieuw aquarium opgestart, draait nu een week zonder de vissen.
Wat mij opviel de eerste dagen is een dun laagje bruine alg op blaadjes. De bruine alg begint nu te korrelen, maar de plantjes zien er niet fris uit. Ik heb de co2 test erin gehangen, maar deze blijft blauw. Ik gebruik vloeibare co2. Normaal geef je dagelijks 10ml op 500liter. PH is 7,5 en KH 8. No3 10 en PO4 staat op 1,5 (net iets te hoog).
Wat kan ik doen?
Ik heb dit bij de andere twee bakken niet meegemaakt.

Bruinalg is vrij gebruikelijk bij opstartende bakken. Het komt doordat de bacteriën in het filter nog niet optimaal werken, waardoor er allerlei stoffen het water komen, die andere bacteriën laten groeien. Later trekt dat weg.
Vloeibare CO2 is geen echte CO2, het is een bestrijdingsmiddel. Het lijkt me dan ook sterk dat vloeibare 'CO2' een effect heeft op een DC, maar er zijn vast aquarianen die daar wel meer van weten.

Vloeibare co2 een bestrijdingsmiddel? Ik gebruik het al een jaar in mijn andere aquaria. Maar ik weet idd ook niet of de co2 test hierop reageert. Ik heb altijd gedacht van wel, aangezien hij altijd groen aangaf in het aquarium waar ik hem uit heb gehaald.
Qua plantenvoeding geef ik wekelijks flora grow pro special. Indien nodig heb ik lossen no3, po4 en fe in huis om apart toe te voegen.
Qua verlichting superfish bright tweemaal en eenmaal de combi.
Het betreft een hoekaquarium van 400liter.

Bijlagen

• IMG_6987.png
    IMG_6987.png
    4.7 MB · Weergaven: 49
Btw. De verwarming staat uit achter het aquarium

Wat bij mij enorm heeft geholpen is het licht dimmen. Dus niet korter laten branden maar dimmen indien mogelijk.

In de normale lucht zit ook CO2,wie weet was dat voldoende om de DC de goede kleur te geven.

Wat bij mij enorm heeft geholpen is het licht dimmen. Dus niet korter laten branden maar dimmen indien mogelijk.
Dimmen kan ik ze niet. Althans niet met de huidige controller. Die regelt wel branduur en “ zonsopgang en zonsondergang”.
12:00 aan en 21:00 uit

Flora-Grow Carbo is een vloeibare CO2-oplossing die de groei van aquariumplanten stimuleert en tegelijkertijd de ontwikkeling van algen remt. Dit product bevat opgeloste organische CO2-bronnen die CO2-gas gedeeltelijk vervangen.

Je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben Lysia.

Carbo is geen co2 en bevat alleen wat koolstof wat in sommige gevallen iets kan helpen. Een dropchecker zal daar dan ook helemaal niet van verkleuren. De stof die erin zit gebruiken we meestal om algen te doden inderdaad.
Ik zal zo een mooie uitleg van @Cornelius posten.

Dit is de uitleg:

als de plant gaat assimileren gaat het glucose produceren.
Dit dient als grondstof voor de vorming van de meeste andere organische stoffen die de plant nodig heeft om zicht te ontwikkelen.
De vorming van deze andere organische stoffen uit glucose noemen we 'voortgezette assimilatie'. Glucose kan gemakkelijk weer worden
omgezet in energie en is tevens de basiseenheid voor het belangrijkste bouwmateriaal van planten: cellulose.

Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)

Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.

Bedankt voor de uitleg. Dan is het probleem qua dropchecker opgelost, die zal in deze bak nu blauw blijven.

Kan ik ervan uitgaan dat de problemen die ik nu ervaar met de plantjes te maken hebben met de opstart van het aquarium en dat dit met de tijd weer goedkomt?

Volgens mij heb je redelijk wat licht en ik denk dat je dan al snel co2 nodig hebt. Zolang de dc blauw blijft heb je heel weinig co2.
Wat met een soil goede hoeveelheden voeding in de waterkolom zijn dat kan @Cornelius je denk ik beter vertellen.

Ok bedankt.
Ik heb bewust in dit aquarium niet gekozen voor een soil bodem. Ik heb gekozen voor een voedingsbodem daarbovenop zand.

Er zit behoorlijk wat licht in, maar dezelfde verlichting in mijn andere aquarium ook zonder co2 installatie.

Je hebt gelijk ik ben in de war over de soil:oopss:

Ik verwacht dat @Cornelius jou een minstens net zo waardevolle tip zal geven qua plantenvoeding in de waterkolom als bij mij. Ik zag de planten echt verbeteren bij de keuze voor Profito en natuurlijk de stockoplossing voor Nitraat en Fosfaat. Misschien is het voor jou ook mogelijk om de plantenvoeding te verdelen over 3 dagen in de week bijvoorbeeld.

Hoi allen,

Heb uiteindelijk toch gekozen om een co2 systeem te plaatsen. Deze hangt er nu in. Ik ben benieuwd.

Ik lees nu verschillende berichten over wanneer aan en wanneer uit te zetten. Wat is jullie advies? Half uur voordat het licht aangaat aan en een half uur voordat het licht uitgaat uit of twee uur van te voren en uur voor uit? Vandaar mijn vraag.

Ik heb een aquarium van 370 liter en hanteer nu 1 bel per 2 sec. Is dit ok?

30 bellen is erg weinig hoor. Ik zit op zo n 200 op 330 liter bak. Je kan het beste een dropchecker gebruiken en dan kun je langzaam opbouwen tot het lichtgroen is. Denk dat je veel hoger moet zitten.

Inderdaad meer bellen per minuut. En normaliter gaat 2 uur voor de verlichting aan gaat de co2 aan, en 2 uur voor de verlichting uit gaat stopt de co2 gift.

Dank jullie wel. Aan en uit twee uur voor de verlichting aan en uit gaat.
Nu ingesteld op 70 bellen per minuut. Ik merk dat ik erg voorzichtig ben. Ik heb dan ook totaal geen ervaring met een co2 systeem.

Dank jullie wel. Aan en uit twee uur voor de verlichting aan en uit gaat.
Nu ingesteld op 70 bellen per minuut. Ik merk dat ik erg voorzichtig ben. Ik heb dan ook totaal geen ervaring met een co2 systeem.
Maak gebruik van een dropchecker! Als deze licht groen kleurt als de verlichting aan is, dan weet je dat er ongeveer 20mg co2 per liter wordt toegevoegd. Dit is voor de meeste planten voldoende.

• Leuk
Waarderingen: Ax
Die hangt erin. Ik ga het in de gaten houden. Het aquarium zit nog in de opstart en er zitten nog geen vissen in.

De dropchecker oogt blauw-groen. 78 bellen per minuut op 372 liter water.

KH 7
PH 7,5
P04 0,1
NO3 < 10
GH 8

Ik lees van alles over BPM PPM. Dit verschil is mij helder inmiddels, maar wanneer ik zoek naar bellen per minuut, wordt het vaak uitgelegd in PPM. Wie kan mij helpen hoeveel bellen per minuut ik nodig heb wetende dat de PH 7,5 is en de KH 7.

De ppm zegt iets over de hoeveelheid co2 in je water en het aantal bellen is wat je toevoegd aan het water.
Als hij nog groen/blauw is dan zou ik in stapjes van bv 20 bellen meer verhogen. Je kan om bv 09.00 verhogen en dan weer om een uur of 16.00. Zo n dc kleurt in 3-4 uur bij.
Ik zit op 330 liter met zo n 200 bellen .
Als de dc mooi lichtgroen is dan ben je er vaak.

De ppm zegt iets over de hoeveelheid co2 in je water en het aantal bellen is wat je toevoegd aan het water.
Als hij nog groen/blauw is dan zou ik in stapjes van bv 20 bellen meer verhogen. Je kan om bv 09.00 verhogen en dan weer om een uur of 16.00. Zo n dc kleurt in 3-4 uur bij.
Ik zit op 330 liter met zo n 200 bellen .
Als de dc mooi lichtgroen is dan ben je er vaak.
Serieus zoveel? Hoelang doe ik dan ongeveer met een fles van 2kg?

Op internet lees ik een vuistregel van 10 bellen per minuut per 100 liter water, dus dan denk je dat je met ongeveer 37 bellen klaar bent.

Wie kan mij helpen hoeveel bellen per minuut ik nodig heb wetende dat de PH 7,5 is en de KH 7.
Dat kunnen we niet zeggen want dat is afhankelijk van teveel factoren.
Maar op een 375 liter is het onmogelijk om het Aantal Bellen Per Minuut (BPM) Dat zal richting de 250 lopen, dus onmogelijk te tellen

Je bent dus aangewezen op de kleur van de dropchecker,
En ik hoop wel dat je op z'n minst een goede reactor gebruikt bij het CO2 toedienen en geen gebruik maakt van een ladder of glazen diffuser...

edit: Co2 gaat 1 uur eerder uit dan je licht!

Heb uiteindelijk toch gekozen om een co2 systeem te plaatsen. Deze hangt er nu in. Ik ben benieuwd.
De dropchecker oogt blauw-groen. 78 bellen per minuut op 372 liter water.

op welke wijze voeg jij CO2 toe, (inline)diffusor/flipper/reactor?

Is deze berekend op de grootte van jouw bak?

Hoelang doe ik dan ongeveer met een fles van 2kg?
Ook dat hangt van veel factoren af dus lastig om te zeggen. Ik heb een kh van 9 en doe met 2 kilo zo n 2 maanden meestal op 330 liter. Dan breng ik de ph van 8 naar 6.7 terug met een controller.

De PH en KH waardes had ik vanmorgen getest. Zojuist na 1 dag co2 toevoegen zit mijn PH op 7 en KH op 8.
Wanneer ik dan in het co2 tabel kijk zit ik op 25 en dit zou dan prima zijn toch? Ik had gelezen dat 20 tot 25 mg/l goed is.

Bijlagen

• IMG_6995.jpeg
    IMG_6995.jpeg
    234.2 KB · Weergaven: 26
op welke wijze voeg jij CO2 toe, (inline)diffusor/flipper/reactor?

Is deze berekend op de grootte van jouw bak?
Middels Taifun van JBL

Ga maar uit van je dropchecker en niet van de tabel. Heb je een foto van de dropchecker?

Wanneer ik dan in het co2 tabel kijk zit ik op 25 en dit zou dan prima zijn toch? Ik had gelezen dat 20 tot 25 mg/l goed is.
De PH/KH-tabel geeft vrijwel altijd een veel te lage waarde aan, met mijn KH=10 en PH=6.7 zou het met 63mg/L veel te hoog zijn, echter mijn DC is netjes licht/limoen-groen, zeker een 25mg/L

Ik maak met een bak van 246L gebruik van een CO2-reactor i.c.m. PH-controller.
https://www.aquanaturetec.com/product/6110279/co2-mixer-reactor-200-plus

Laatst bewerkt:

Bijlagen

• IMG_7013.jpeg
    IMG_7013.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 34
Tja ik ben de Colombo gewend en die is duidelijk af te lezen dus bij deze onthoudt ik me van een oordeel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan