Wat is er nieuw

CO2 instellen

Eddieheijmans

Member
AquaForum Donateur
Lid geworden
1 oktober 2025
Leeftijd
71
Ik heb in mijn oase 400 een co2 set geplaatst met een controller en bellenteller. Ik ben begonnen met 80 bellen per minuut. Mijn Ph beginwaarde was 7.66 en is nu na 2 dagen gezakt naar 7.20 Mijn gewenste Ph is 6.80
Hoe bepaal ik nu hoeveel bellen ik moet ophogen om aan deze waarde te komen zonder de boel te verzieken.

+2
De KH-waarde (carbonaathardheid) van het drinkwater in Hank, geleverd door Brabant Water, is gemiddeld en ligt meestal rond de 9,86 °dH (Deutsche Härtegrade), wat als gemiddeld tot tamelijk hard wordt beschouwd en goed is voor de meeste toepassingen, inclusief vijvers en aquaria (ideaal vaak tussen 4-10 °dH). De pH-waarde in Hank is ~7,60, wat ook binnen de gezonde range valt.

Ik krijg allerhande adviezen van osmose water inzetten tot drastisch terugbrengen van de Kh
Ik zie door de bomen het bos niet meer
Wie kan me helpen

Bijlagen

• IMG_3597.jpeg
    IMG_3597.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 11
80 bellen pm is wel erg weinig op zo’n aantal liters. Ik zit op mn Lido 120 al rond de 100 per minuut (wel zonder controller).
Volgens mij kun je best hoger gaan met je bpm ook gezien de controller die je hebt. Die zal uitschakelen als je fe ingestelde waarde hebt behaald. Volgens mij kan @Tutorial je hierin wel adviseren ook

Ik zit op een 200 liter bak ook al op 160 bellen. Ik zou elke dag er iets meer bellen bij doen tot de gewenste waarde is bereikt.
Onze kh is ook rond de 9.
Ik neem aan als je met controller werkt dat de co2 doorloopt en niet afslaat.

Voor zover ik weet heeft de JBL PH-controller een ingebouwde PH/KH-tabel om in de AUTOMATISCHE-stand de PH door de controller zelf in te stellen.
Veelal is dat op basis van een soortgelijke tabel (groene zone) https://aquainfo.nl/co2-tabel/
Dit is een behoorlijk veilig gekozen hoeveelheid mg/ltr CO2 en veelal onvoldoende CO2

Om de juiste hoeveelheid CO2 te regelen moet je gebruik maken van een DC (Drop Checker)
Dit is een op AF zeer veel gebruikte DC vanwege de witte achtergrond waardoor het aflezen gemakkelijker gaat dan veel andere DC's https://www.aquaplantsonline.nl/colombo-co2-indicator-co2-test.html

In mijn bak meet ik met een druppelttest een KH=10°dH (kraanwater volgens Vitens 9.6°dH https://www.vitens.nl/-/media/Proje...e/Waterkwaliteitsoverzicht/WZ_NPb-Wierden.PDF)
Mijn PH stel ik in op 6.50 om een mooie licht-limoengroene (~25 mg/l) DC te krijgen, ik heb een CO2-reactor en zit op 240bpm, een daling van ~6.7 (na een 50% waterwissel) naar 6.50 is bij mij binnen 3 uurtjes gecorrigeerd (screenshot 11:30-14:30 uur)
1765197518386.png

Ter info: mijn verlichting staat aan tussen 12 en 22 uur, je zit hier ook mooi dat hiertussen er een CO2 vraag is

Volgens de PH-KH-tabel zou ik op een veel te hoge voor vissen gevaarlijke ~80 mg/l zitten wat dus absoluut niet het geval is.

Jij zit nu op 80bpm en de PH beginwaarde was 7.66 en is pas na 2 dagen gezakt naar 7.20, jouw gewenste PH is 6.80
Ik zou eerst de CO2 verhogen van 80 naar 120bpm* en kijken of de PH dan sneller gaat dalen, maar koop wel een DC voor de juiste hoeveelheid CO2 in mg/ltr
Als je gewenste (limoen)groene kleur van de DC nog steeds niet kan halen (lees de juiste PH waarde) kan je verhogen naar 180 of nog hoger
Note: een DC heeft zeker 2 uur de tijd nodig een de juiste kleur aan te geven, hij reageert dus langzamer maar is normaal

*uiteraard is het type diffusor wel bepalend hoeveel CO2 je kan oplossen, bij een reactor is deze het hoogste en minste verlies

Laatst bewerkt:
De vraag om te beginnen zou moeten zijn....Waarom wil je je pH verlagen? Wat is je doel? Afhankelijk van het antwoord kun je pas een advies geven.

Naar mijn bescheiden mening is dat de eerste stap. Teveel sleutelen aan water levert doorgaans alleen maar problemen op. Zeker als je niet goed begrijpt wat je doet.

Begin dus bij het begin. Waarom wil je de pH verlagen, wat wil je bereiken? Haal je je doel niet al gewoon als je een pH hebt van 7.2.....wat meestal al prima is voor de meeste vissen en planten.

De vraag om te beginnen zou moeten zijn....Waarom wil je je pH verlagen? Wat is je doel? Afhankelijk van het antwoord kun je pas een advies geven.

Naar mijn bescheiden mening is dat de eerste stap. Teveel sleutelen aan water levert doorgaans alleen maar problemen op. Zeker als je niet goed begrijpt wat je doet.

Begin dus bij het begin. Waarom wil je de pH verlagen, wat wil je bereiken? Haal je je doel niet al gewoon als je een pH hebt van 7.2.....wat meestal al prima is voor de meeste vissen en planten.

Inderdaad, dat was de eigenlijke vraag van TS

Ik krijg allerhande adviezen van osmose water inzetten tot drastisch terugbrengen van de Kh
Ik zie door de bomen het bos niet meer
Wie kan me helpen

Volgens mij is dit de betreffende bak

https://aquaforum.nl/threads/effe-voorstellen.185747/

Lijkt zo 1-2-3 niet een bak met een grote CO2 vraag terwijl deze installatie wel aanwezig is

Laatst bewerkt:
Hoeveel bellen iemand precies draait is niet echt relevant aangezien techniek verschilt.
Draai hier zo'n 45 bellen per minuut op 250 liter terwijl een ander er 180 bellen door heen moet jagen.
Verschilt heel erg wat voor reactor, flipper, difuser etc je hebt.
@Tutorial heeft een reactor maar draait veel meer bellen dan ik in mijn reactor doe.

Kijk naar hoe veel je goed oplost en draai middels de ph controller je ph terug tot je de gewenste kleur hebt op je dropchecker.
Gaat je ph niet naar beneden en reageren je vissen er niet negatief op? Meer bellen per minuut om het te bewerkstelligen.

Bedoeling is meer rode planten in te brengen, vandaar

Zou zeker kijken of je hiermee goed zit qua lichtsterkte (lm/L = lumen per liter)
dus het totaal aantal lumen van lamp(en) gedeeld door het aantal inhoud liters van bak

https://aquaforum.nl/threads/rode-planten-een-overzicht.184112/

Categorie waarin planten vallen, veel leveranciers vermelden dit op hun planten labels
IMG_0613.jpeg

….en/of aanvullende bemesting en CO2 wenselijk/nodig is, veelal van toepassing bij “medium” maar vrijwel zeker bij “advanced”
IMG_0614.jpeg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan