Wat is er nieuw

colisa lalia ziek?

kaylee_D

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2014
Wat is je bakmaat ?
Juwel rekord 800 80*34*36 volgens mij

Wat zijn je waterwaarden ?
Onbekend, temperatuur op dit moment 23,9 schommelend tussen de 23,5 en 24,5

Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
Superfish aqua-flow 400 400 liter

Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
2 grote emmers vol per week

Om welke vis(sen) gaat het ?
1 colisa lalia vrouw

Wat zijn de medebewoners ?
mini-Japonica garnalen
2 colisa lalia
6 pangio kuhlii
1 vuurgarnaal
neontetras

Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
alleen wat rotzooi van de bodem gehaald en verversen

Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
Rare rode bult bij de mond

Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
niets

Hoelang heeft de vis het al ?
Vandaag voor het eerst gezien, hou de lalia's erg in de gaten aangezien maandag m'n man overleden was, z'n staart stond erg raar. Mij viel het op dat de 2 dames het heel ligt hebben, maar ze hebben het wel ietsjes.

Heb je de vis al lang ?
Ik heb ze sinds 19 maart 2014

Heb je een foto van de symptomen?
H87deKXGXjQlNO33T7qSUYruvfl5lDwN.jpeg

Weet iemand wat dit kan zijn en wat een oplossing is, zij eet nog wel.

De plekken wijzen wederom op het iridovirus. (je ziet al een rode vlek op de flank opkomen)

Daar was ik al bang voor, dit dacht ik zelf ook deels, omdat verder geen enkel andere vis er last van heeft en m'n mannetje pas ook was overleden, hij lag in zo'n J vorm, staar in het bochtje en de rest van de lichaam als het steeltje, heel raar, de vrouwen hebben hier ook ligt last van, maar niet heel opvallend, de man lag echt in een 180 graden bocht., die andere goerami vrouw heeft ook wel zo'n plek, maar dacht dat het niet heel erg was.

De andere vrouw:
qCQkFvrjzjVb2AToc4kNQFJNjMt8njZl.jpeg

foto even gepakt van m'n fotoboek.

Is het iridovirus trouwens ook besmettelijk voor andere vissen en is het slim om over kool te filteren, en wat moet ik met de vissen doen, gewoon wachten tot het iets verergerd of wat anders?

Inmiddels is het plekje nog steeds niet over, niet groter geworden, maar ook niet kleiner geworden. beide vrouwtjes eten wel.

Kan ik nog wat proberen te doen of zo laten? ik heb sowieso al Esha2000 en Exit in huis, dit zat bij mn aquarium.

Het vrouwtje heeft inmiddels ook een hapje uit dr vin. Verder hangt ze vooral aan de oppervlakte. De andere dame zit voornamelijk achter de echinodorus.

De dame eet helemaal niets meer en hangt alleen nog maar bij m'n filter.

Ik zou euthanaseren.
Sorry !

Okay. Dan vraag ik aan m'n pa of hij dat wilt doen, dat durf ik zelf sowieso niet (vond het al moeilijk toen een hamstertje van mij werdt ingeslapen een paar dagen voor kerst, dan denk ik al helemaal niet dat het mij lukt om het zelf te doen).

De andere dame eet nog wel goed en zwemt gewoon rond.

Je kan hem ook in een bak met water en kruidnagel olie stoppen dan hoef je voor de rest niks te doen

weet ik, dat wil ik ook gaan doen, maar toch heb ik liever dat m'n pa/ma het gaat doen.

d'r kieuwen worden steeds groter, moet even kijken wanneer ik naar de apotheek kan (of kan kruidnagels in olie stoppen ook? en zo ja, wat voor 'n olie, want kruidnagels heb ik al in huis)
foto'tje van nu:
gPqdvg_TAPI2G1Q9XrSyQ0loggyOf8Xr.jpeg

Dat beestje lijd al veel te lang, uitvangen en een tik geven! Dat is binnen een seconde gebeurd, en kan nu direct. Als je het beste wil voor je vis zou ik niet langer wachten. En niet gaan experimenteren met kruidnagels....

Ik vroeg het alleen even, het probleem is dat ik denk dat m'n pa dat niet wilt doen, en zelf kan ik het niet.

Je krijgt geen kruidnagelolie door wat kruidnagels in wat olie te stoppen en een sterke olie krijg je niet in een avond voor elkaar.
Mocht je het trouwens alsnog zelf een keer willen maken, dan moet je een hoeveelheid verse kruidnagels fijnmalen en in een theezakje stoppen. Deze in olie leggen en doordrenken en vervolgens het potje olie (met theezakje) in heet water laten staan. Het duurt een paar dagen voordat de olie sterk is.

Een huisdier doodmaken vindt niemand leuk, maar het hoort bij deze hobby. Als je het beste met je diertje voor hebt zet je jezelf even opzij en maak je er een eind aan. Ze lijdt nu veel meer dan jij doet als je haar afmaakt. Opties genoeg, de ene minder leuk dan de andere, maar dit kan je niet zo laten doorgaan.

Je kan hem misschien ook in een handdoek doen en dan de handdoek erover doen en dan met een hamer erop slaan dan is die in 1 klap dood . Heb ik vroeger ook 1 keer gedaan bij 1 van mijn guppen die een kromme staart had en uitgeput was

Het enige dat wij je kunnen meegeven Kaylee: de eerste keer is gewoon @#$%^#@#$%. Maar het went want de gedachte dat je het beste doet voor het diertje overheerst al snel.
Wij hebben zelf - en vast niet als enige - eerder het idee dat we het soms te lang 'nog even hebben aangekeken' met een visje dan dat we denken 'hadden we die ene maar geen tik verkocht want die had het nog kunnen redden'.

Bekijk even de diverse diervriendelijke methoden en maak voor jezelf uit welke je het liefst als eerste uitprobeert.

Succes/sterkte!

Ik ga straks bij de kruidvat even kijken voor kruidnagelolie, hopen dat ze 't hebben.

Volgens mij niet.

ik heb op meerdere plekken gelezen dat ze het wel hebben. Dus ik kijk gewoon even. Ik weet wel dat bij ons in woerden (ben nu op stage in de meern) na 4 uur alle apotheken dicht zijn vanwege bezuinigingen door de overheid. dus na stage kan ik niet meer naar de apotheek. daarnaast weet ik hier in de meern niet waar een apotheek is, dus daarvoor kan ik ook niet kijken.

PredatorFish zei:
Je kan hem misschien ook in een handdoek doen en dan de handdoek erover doen en dan met een hamer erop slaan dan is die in 1 klap dood . Heb ik vroeger ook 1 keer gedaan bij 1 van mijn guppen die een kromme staart had en uitgeput was
Ja slaat niet met een hamer.
Gewoon een vuist is genoeg,hoor.

Dat doe ik zelf liever niet, met een hamer, ik wil het toch zelf doen, wat als ik later uit huis ben? dan is er niemand die het voor me kan doen.

Als jij sterk bent, lukt het met een vuist ook wel ,hoor.
En ,huilen mag.
We zijn mensen met emotie,he .

Met het inslapen van Boris 1 heb ik ook gejankt,hoor.
Was toch m,n maatje,he.
LBe219SRAkCDSeMkl8DdGp_kIfrFwPQh.jpeg

Na 7 jaar,wegens hartfalen.

begin december hebben we ook onze hond moeten inslapen, botkanker. de vrijdag voor kerst dat jaar heb ik ook m'n hamstertje moeten laten inslapen, ook kanker.

Ikzelf zou het nooit kunnen om met m'n hand/vuist enzovoort een dier te doden. Ik wil het met verdovingsmiddelen doen, lijkt mij ook fijner voor het dier, ze kiezen er niet zelf voor en om dan platgeslagen te worden. Als ik zo wordt gedood zou ik het ook niet fijn vinden, Ik wil de dieren zo behandelen zoals ik zelf wil, als ik doodgemaakt moet worden zou ik kiezen voor verdovingsmiddelen, en dat wil ik dus ook bij m'n dieren.

Ik gebruik ook kruidnagelolie wanneer mijn vissen ongeneselijk ziek zijn. Het duurt misschien iets langer dan een klap op de kop maar het scheelt niet veel, is ook pijnloos en prettiger voor jezelf. Een klap geven is wel het beste maar niet iedereen durft dit. Ik weet niet of ze kruidnagelolie verkopen bij Kruidvat, maar ze hebben het in ieder geval bij De Tuinen (en ik geloof dat die een vestiging hebben in woerden).

Ik ben bij de kruidvat hier in de meern geweest, hier hadden ze het niet. Ik weet niet of ik vanmiddag nog naar de tuinen kan (ben pas rond 16:15 thuis). Verder vraag ik me af, zou ik beide lalia's laten hemelen, aangezien de ander er ook niet heel gezond uitziet, ze eet nog wel, maar is verder erg rustig in vergelijking met hoe ze eerst was.

De Tuinen is vandaag open tot 18:00 dus dat zou moeten lukken. Over de andere lalia durf ik niet te oordelen.

Ik vraag het ook liever even, of het slim is om die ook tegelijk te laten hemelen.

Los van de vraag of die ook het beste ge-euthanaseerd kan worden:

Aangezien het voor jou de eerste keer is zou ik hoe dan ook beginnen met 1 vis. Kun je eraan wennen, kijken hoe het gaat etc.

~ Ivo

Okay. als het niet lukt laat ik het m'n pa doen, en probeer ik het de volgende keer gewoon opnieuw. ik ga vanmiddag na stage even kijken of het mogelijk is om naar de tuinen te gaan.

Om even terug te komen op je vraag of het irido virus besmettelijk is. Zover ik weet en heb gelezen is het niet besmettelijk voor je andere vissen, op je andere lalia's na.

Verder wens ik je veel succes met je visje, moet er zelf niet aan denken om het te moeten doen, maar zal geheid in de toekomst ook nog eens gaan voorkomen..

De vis is vandaag uit zichzelf gaan hemelen.

Is dit inderdaad het iridovirus of?

Vanochtend was ik in ieder geval wel bang dat m'n andere colisa ook snel ging hemelen, ze bleef namelijk aan de oppervlakte hangen, gelukkig zag ik d'r kort daarna weer door de hele aqua aan 't zwemmen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan