Wat is er nieuw

Colombo Flora Grow

GarField

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2024
Leeftijd
56
Hoi hoi,
Ik gebruik nu de Colombo Flora Grow als voeding voor mijn planten naast een voedingsbodem.
Deze bevat alles wat de planten nodig hebben volgens de fles maar bevat geen nitraat en fosfaat.
Nitraat krijg je als het goed is genoeg in de bak dus ik heb ernaast easy life fosfo (fosfaat) als toevoeging wanneer deze te laag wordt.

Maar ik las ergens op dit forum dat die colombo niet goed is. Wat adviseren jullie als alternatief?
Ik wil wel iets zonder fosfaat en nitraat omdat de verhouding van zo'n flesje misschien niet de verhouding is wat ik nodig heb.
Fosfaat kan ik los toevoegen en als ik nitraat te kort kom moet ik meer vis 😀 (of een andere voeding waar wel nitraat in zit).

Ik zou zelf eerst meten hoe hoog de nitraat is en dan kijken of een toevoeging met nitraat wenselijk is. Zover ik weet van @Cornelius is de Colombo geen echt goede voeding maar dat kan hij vast zelf wel vertellen of een tip geven welke dan te gebruiken.

Uiteraard. Zo ook het fosfaat. Ga er niet zomaar wat in gooien 🙂. En wil er zeker geen nitraat in gooien als die al op 20 staat.

Mijn fosfaat was eerst echt 0,0 ... Dus nu een paar x een beetje toegevoegd. Nu staat hij netjes op 0,5
Nitraat staat nu op 5 en de plantengroei is op zich erg goed. Veel planten hebben al nieuw bladgroei en ben een beetje trots op mezelf hahahaha.
Maar er komt niet veel vis in de kleine bak dus mogelijk dat ik te weinig nitraat productie heb maar de tijd zal het leren.
Vandaar mijn vraag naar beide want heb straks ook nodig voor de 180 ltr.

Schakel over op de losse poeders van aquariumbemesting.nl als een fles leeg is. Dan kun je nitraat, fosfaat, mineralenmix apart toevoegen.
Je hebt dan nodig voor de Nitraatmix:
K2SO4 en KNO3
Voor de fosfaatmix:
KH2PO4
Voor de mineralenmix:
tensosporenmix

Zover ik weet van @Cornelius is de Colombo geen echt goede voeding maar dat kan hij vast zelf wel vertellen of een tip geven welke dan te gebruiken.
De bemestingslijn van Colombo is prima voor een (met alle respect) een 'huis, tuin en keuken' aquarium.

Maar als je op een gegeven moment een bepaalde NPK verhouding in het water wilt dan is het erg lastig om dit te gaan bepalen.
Colombo (= superfish) is erg karig met de inhoudelijke beschrijving van de gebruikt chemische zouten. Ze vertellen niet welke bron er voor een bepaalde stof word gebruikt, en wat je precies per dosering in het water krijgt

Maar voor de meeste aquarianen is dit niet van toepassing. Die kopen een flesje en doseren wat 'gevoelsmatig' in de bak.

Schakel over op de losse poeders van aquariumbemesting.nl als een fles leeg is. Dan kun je nitraat, fosfaat, mineralenmix apart toevoegen.
Je hebt dan nodig voor de Nitraatmix:
K2SO4 en KNO3
Voor de fosfaatmix:
KH2PO4
Voor de mineralenmix:
tensosporenmix
Trouwens, nog goedkoper ook dan de meeste 'prefab' plantenvoeding (als je het een beetje handig uitkient met de portokosten en bijv ook meteen kleibolletjesmix erbij doet.)

Aha, dat verklaard waarom de koffer met watertesten nu onder de naam SF wordt verkocht. het kwartje valt eindelijk :DD
Ze vallen allemaal onder de paraplu van Aquadistri uit Brabant.
Brede vertakking in bedrijven voor reptielen, KOI, plantenkwekerij, vijvers, luchtpompen, visvoer, zee aquariums.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan