Wat is er nieuw

Cornelius

RobertDJ

Well-known member
Lid geworden
2 april 2018
Leeftijd
56
Ik maak me een beetje zorgen: lid @Cornelius plaatst al een tijdje niets meer op het forum en zijn website tspt.nl is uit de lucht.

De reden van het stoppen van tspt.nl heeft een aantal weken op zijn site gestaan.

Erg jammer!
Ik heb me nooit gerealiseerd dat het onderhouden van een website hoge kosten met zich mee brengt

Het was mij ook al wel eens op gevallen dat er op dit forum veel leden zijn geweest die soms zelfs wel duizenden berichten hebben geplaatst op dit forum, met ook allerlei mooie aquarium foto's, en ook allerlei persoonlijke interacties met andere forum-bezoekers, en vervolgens in één klap zijn verdwenen van het forum. Sommige hebben zelfs de vermelding erelid. Vooral rond 2022/2023, met de oplopende energie kosten, lijken veel mensen hun aquarium hobby te hebben beëindigd. Dus het zal misschien wel vaker voor komen dat mensen in één keer van het forum verdwijnen. 🤔

Erg jammer!
Ik heb me nooit gerealiseerd dat het onderhouden van een website hoge kosten met zich mee brengt

Zelfs als de content van een website redelijk “statisch” is kunnen de kosten oplopen v.w.b. hosting/beschikaarheid van een website.

Vooral rond 2022/2023, met de oplopende energie kosten, lijken veel mensen hun aquarium hobby te hebben beëindigd. Dus het zal misschien wel vaker voor komen dat mensen in één keer van het forum verdwijnen. 🤔
Ja dat zal zeker meespelen. 🙂 Wat denk ik ook gebeurt de laatste jaren: fora als "social medium" zijn het aan het afleggen (in ieder geval voor de jongere generaties) tegen Facebook, Reddit, Instagram, Whatsapp-groepen etc.

Aquaforum is een van de sterkere fora, maar je ziet wel dat de activiteit van leden ieder jaar minder wordt. Een aantal leden zullen daadwerkelijk gestopt zijn met de hobby. Andere zijn overgestapt op nieuwe manieren van communiceren. Ik ken bijv een stuk of 10 mensen (hier op het forum ontmoet) die nog volop in de hobby zitten, maar ze komen niet meer. Ze appen. En zo zal het meer gaan tegenwoordig, het raakt verspreid naar verschillende media.

Persoonlijk geef ik sterk de voorkeur aan dit fora, omdat de vele leden bij elkaar een schat aan kennis en ervaring kunnen delen

Misschien daalt het aantal bijdrage op dit forum ook omdat veel zaken in de aquarium hobby al wel eens een keer beschreven zijn. Alle discussies/oplossingen/ideeën/ervaringen staan al omschreven en zijn gewoon online terug te vinden, zowel hier op dit forum als elders online. Op youtube, google en met ai. Vul je een zoekterm in bijvoorbeeld 'draadalg', dan komt er een waslijst aan topics te voorschijn waarin je kunt zoeken.. Sommige topics zijn soms zelfs wel 20 jaar oud. Er hoeft dus vaker geen nieuw topic aan gemaakt te worden. Dat is trouwens ook te zien op dit forum aan het bezoekersaantal van mensen die geen lid zijn op dit forum. Die lijkt mij hoog in verhouding tot het aantal leden. Die bezoekers schrijven niets maar lezen alleen. Read only 🙂

Ja dat ook. Mensen zoeken antwoord op hun vraag, vinden dat ergens via Google of ChatGPT en zijn weer weg. En als ze toch nog zelf een vraag willen stellen, vinden de meesten het denk ik makkelijker om niet een account te hoeven aanmaken, zich voor te stellen etc. Minder hoge drempel bij de social media.

Persoonlijk geef ik sterk de voorkeur aan dit fora, omdat de vele leden bij elkaar een schat aan kennis en ervaring kunnen delen
Helemaal mee eens. Je hebt hier kennisopbouw en (vind ik) meer een community-idee. 🙂 Heb liever een vast forum dan al die snelle, vluchtige, meer anonieme manieren van kennis uitwisselen.

Maar ik ben bang het een demografiedingetje is. 🙈 Wij zijn andere dingen gewend dan de nieuwe generaties. Met een "ouderwets" forum kun je (gemiddeld gezien) eigenlijk niet meer aankomen, hoe jammer het ook is.

Ik weet niet helemaal zeker of een online forum ouderwets is. De opzet is misschien wat ouderwets. Maar er is toch niet zo veel verschil met andere social media als facebook lijkt mij? Ik denk zelfs dat er op dit forum veel meer gedetailleerde ervaringen/informatie terug te vinden is dan online elders. Dus veel meer echte specifieke ervaring/informatie van aquarium bezitters. Dat is ook de reden dat veel mensen hier komen lezen lijkt mij, ook al zijn ze geen lid.
Ik denk zelfs dat alle aquariumbezitter in NL al wel meermalen op dit forum hebben gekeken voor informatie/ervaringen, en dit forum nog steeds gebruiken als bron.

Misschien zou het een idee zijn om het forum af te schermen voor niet leden, en dat je alleen toegang krijgt tot de topics/informatie pas als je lid bent. En dan vraag je van leden na een jaar een kleine contributie van enkele tientallen centen per maand, en dan ben je ook van al die gekke reclames af op dit forum. Reclames over voeten en over snurk-apparaten, en over hulpmiddelen tegen kwijlen als je in bed ligt. 🤤 haha. Of krijg alleen ik dit soort reclames? Heeft het algoritme mij weer gevonden? haha. 😅 Nee grapje, ik denk dat iedereen deze gekke reclames krijgt. Ik denk namelijk dat er genoeg leden zijn geweest die zich erg stoorde aan dit soort gekke reclames hier op dit forum, en misschien daardoor zijn vertrokken. Die willen dat helemaal niet zien.
Met een kleine contributie gaat het niveau op het forum waarschijnlijk ook wat omhoog, en is er geld om te modereren, of om topics langer te bewaren. Want ik lees ook in oude topics op dit forum terug dat er destijds een keer een opruim actie is gehouden en oude topics van 10 jaar en ouder zijn verwijderd, inclusief dierbare foto albums, en dat was misschien ook voor sommige leden een reden om van het forum te vertrekken. Want die "ouderwetse" informatie is toch juist de kracht van dit forum? Want het probleem van het verwijderen van oude topics, of het probleem van alle gekke reclames, die zijn er natuurlijk niet zo op facebook of op YouTube, want daar blijft alle informatie vermoedelijk eindeloos staan.

Met het meer af schermen voor niet leden haal je de kracht uit de specifieke jarenlange ervaringen op dit forum. Het is juist leuk om foto albums na 20 jaar weer eens terug te zien. En deze specifieke informatie is in de aquariumhobby eigenlijk zeer belangrijk, en vind je elders echt niet zo snel. Ook niet in boeken, ook niet in een selecte whatsapp groepen, en misschien ook (nog) niet op andere social media. Als je het af schermt zullen mensen wel lid moeten worden. Het eerste jaar gratis, en daarna enkele tientallen centen per maand bijvoorbeeld.
Maar goed. Het is maar een idee. :!
Het maakt mij verder ook niet uit. 🤷‍♂️

Ik weet niet helemaal zeker of een online forum ouderwets is. De opzet is misschien wat ouderwets. Maar er is toch niet zo veel verschil met andere social media als facebook lijkt mij? Ik denk zelfs dat er op dit forum veel meer gedetailleerde ervaringen/informatie terug te vinden is dan online elders. Dus veel meer echte specifieke ervaring/informatie van aquarium bezitters. Dat is ook de reden dat veel mensen hier komen lezen lijkt mij, ook al zijn ze geen lid.
Ik denk zelfs dat alle aquariumbezitter in NL al wel meermalen op dit forum hebben gekeken voor informatie/ervaringen, en dit forum nog steeds gebruiken als bron.

Misschien zou het een idee zijn om het forum af te schermen voor niet leden, en dat je alleen toegang krijgt tot de topics/informatie pas als je lid bent. En dan vraag je van leden na een jaar een kleine contributie van enkele tientallen centen per maand, en dan ben je ook van al die gekke reclames af op dit forum. Reclames over voeten en over snurk-apparaten, en over hulpmiddelen tegen kwijlen als je in bed ligt. 🤤 haha. Of krijg alleen ik dit soort reclames? Heeft het algoritme mij weer gevonden? haha. 😅 Nee grapje, ik denk dat iedereen deze gekke reclames krijgt. Ik denk namelijk dat er genoeg leden zijn geweest die zich erg stoorde aan dit soort gekke reclames hier op dit forum, en misschien daardoor zijn vertrokken. Die willen dat helemaal niet zien.
Met een kleine contributie gaat het niveau op het forum waarschijnlijk ook wat omhoog, en is er geld om te modereren, of om topics langer te bewaren. Want ik lees ook in oude topics op dit forum terug dat er destijds een keer een opruim actie is gehouden en oude topics van 10 jaar en ouder zijn verwijderd, inclusief dierbare foto albums, en dat was misschien ook voor sommige leden een reden om van het forum te vertrekken. Want die "ouderwetse" informatie is toch juist de kracht van dit forum? Want het probleem van het verwijderen van oude topics, of het probleem van alle gekke reclames, die zijn er natuurlijk niet zo op facebook of op YouTube, want daar blijft alle informatie vermoedelijk eindeloos staan.

Met het meer af schermen voor niet leden haal je de kracht uit de specifieke jarenlange ervaringen op dit forum. Het is juist leuk om foto albums na 20 jaar weer eens terug te zien. En deze specifieke informatie is in de aquariumhobby eigenlijk zeer belangrijk, en vind je elders echt niet zo snel. Ook niet in boeken, ook niet in een selecte whatsapp groepen, en misschien ook (nog) niet op andere social media. Als je het af schermt zullen mensen wel lid moeten worden. Het eerste jaar gratis, en daarna enkele tientallen centen per maand bijvoorbeeld.
Maar goed. Het is maar een idee. :!
Het maakt mij verder ook niet uit. 🤷‍♂️
Ik ben het 100% met je eens dat een forum dé plek is om informatie uit te wisselen over de hobby. En je hebt gelijk dat er via Google nog altijd veel mensen op het forum terechtkomen, omdat er zoveel geïndexeerd staat na zoveel jaren. Ondanks de schoonmaakactie. (Het was geloof ik een foutje dat er zoveel was weggehaald.)

Waar ik een beetje bang voor ben: een drempel opwerpen om mensen "over de drempel te trekken" en te houden, kan ook zomaar eens gewoon een drempel blijken. Waardoor mensen denken "nou laat maar". 😬 Want juist de makkelijke toegankelijkheid + gebruiksvriendelijkheid van social media, waar vooral jonge mensen toch al komen voor van alles en nog wat, maakt dat tot een concurrent voor fora.

Er zijn echt maar heel weinig fora die tot op de dag van vandaag goed draaien. Ik denk dat de meerderheid zelfs al niet meer bestaat, kijkende naar dingen waar ik zelf lid van ben geweest in de loop der tijd.

De financiering is ook een ding ja. Een forum kan heel duur zijn. Bij een ander forum waar ik kom lossen ze dat op met slimme donatiecampagnes. En daar is het hostingbedrag ook nog te doen, dus je komt er wel uit.

Ik ben hier op het Aquaforum ook een tijd donateur geweest. In principe wil ik ook gewoon bijdragen aan een platform dat ik gebruik. Maar wat mij steekt: er wordt een vast, redelijk fors bedrag per donateur gevraagd (25 euro), terwijl niet goed inzichtelijk wordt gemaakt waar de (blijkbaar niet gedekte) kosten uit bestaan en waarom die niet omlaag kunnen. De bedragen die wel eens genoemd zijn liggen volgens mij hoger dan voor een strak afgesteld forum van dit formaat zou moeten.

En er is dus minder activiteit nu dan vroeger. Op een gegeven moment krijg je dat factoren elkaar gaan versterken en het niet meer duurzaam is. En dan moeten er reclames bij en dat schrikt inderdaad weer mensen af.

Ik hoop dat er een oplossing te bedenken is, maar ik ben een beetje bang dat er een bepaald pad uitgesleten is in de loop der tijd en dat dat het is.

Mbt de oude topics die weg zijn: Er moest een keuze worden gemaakt tot wanneer welke datum topics bewaard konden worden, want dit nam teveel ruimte in op de server. Om het AF goed bereikbaar te houden is er dus een selectie gemaakt in topics.

De rest neem ik even mee in overleg en zal hier zsm op terug komen namens beheer 👌.

Misschien zou het een idee zijn om het forum af te schermen voor niet leden, en dat je alleen toegang krijgt tot de topics/informatie pas als je lid bent. En dan vraag je van leden na een jaar een kleine contributie van enkele tientallen centen per maand,
Beste lezers.
Ik kan hier vrij eenvoudig op reageren. Een forum, een community, is een laagdrempelige toegangspoort om met elkaar meningen te delen en om ook kennis uit te wisselen. Alleen al de negeerknop, daar wil ik niks van weten. Iedereen moet en mag vrije toegang krijgen tot de topics. Zo behoudt je de grootste kracht van het forum.
Eerlijke communicatie........

May The Fourth Be With You Star Wars GIF by Altibox

😎😎

Ik ben lid vanndut forum, het jachtforum en vroeger ook het slangenforum. Die laatste bestaat al heel lang niet meer, nu vind ik wel een slangenforum op Facebook maar dat stelt geen ene reet voor. Het jachtforum is ook op sterven na dood en ouderwets, nog maar enkele gebruikers die heel af en toe wat plaatsen. Dit aquaforum is nog wel behoorlijk actief. Leden komen en leden gaan. Shit happens.

Ik merk de laatste maanden wel wat minder bedrijvigheid op het forum, dit geldt ook vanuit mijzelf. Dit heeft denk ik met de afwezigheid van John te maken (jessicapilon).
Hij was de gezellige 'oom' die vrijwel altijd online was en zorgde dat iedereen erbij betrokken werd. Nieuwkomers en oudgedienden, hij reageerde overal op en hield daarmee topics leuk en relevant.
Iemand als John is belangrijk om erbij te hebben. Hopelijk zien we hem weer regelmatig terug binnenkort.

Dat zeker, John was wel een sfeermaker en hield het forum levendig.
Ook heb ik het idee dat het in de zomer wat rustiger is dan in de winter als iedereen meer binnen is.

Het is al gezegd, maar mensen die eerst zoeken voordat ze vragen stellen, vinden in de zoekresultaten waarschijnlijk al veel antwoorden. Zo’n ‘open’ forum is fijn, maar lid worden is dus niet nodig.
Ikzelf heb geen aquaria meer, maar wil er wel weer een opstarten als ik weer een eigen woonplek heb, daarom lees ik nog mee en plaats af en toe een opmerking gebaseerd op mijn korte ervaring in de aquariumhobby.
De vraag of Cornelius hier nog op het forum is, is volgens mij nog niet beantwoord?

Ik heb het forum weer opgezocht na lange tijd heel weinig posten. Ik merk dat ik het gezellig vind. Natuurlijk, ChatGPT kan in no time het internet screenen voor informatie, is bovendien niet te beledigen want een Large Language System, maar een omgeving met echte mensen is toch niet te vervangen. Bovendien voelt het veiliger dan een FB omdat een forum gemonitord wordt.

En inderdaad, Cornelius is ook voor mij ern indpiratiebron met zijn mooie scapes.

Ja John wordt zeker wel gemist.
Ik ben hier een tijdje niet actief geweest vanwege nogal wat bijzondere gebeurtenissen in ons leven weinig gedaan met het aquarium. Maarja, als er tijd, ruimte en geld is dan kruipt dat aquariumwater toch waar het niet gaan kan😉
En hoe fijn is het dat iedereen hier enorm aardig is altijd! Je kan alles vragen en er wordt altijd heel aardig gereageerd wat ik enorm waardeer.

Het is heel fijn dat leden zich een beetje zorgen maken om een mede lid, mede hierom is dit forum anders dan andere fora voor mijn gevoel. Veel meer betrokkenheid naar elkaar toe.

Misschien dat @Cornelius zelf een update kan geven of alles goed met hem gaat. Als hij dat wil uiteraard.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan