Wat is er nieuw

Cory

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tamara1988
  • Startdatum Startdatum
T

Tamara1988

Guest
Hoi,

Mijn cory is ziek, hij is kleiner dan de andere en hij heeft helaas zijn snorharen verloren. Zijn hele snuit is nu wit en ik kan niet ontdekken of hier nu wel of geen schimmel op zit. Ik weet ook niet wat ik nu het beste kan doen. Hij zwemt verder nog vrolijk rond.

Geen enkele andere cory heeft er last van en de rest is ook gewoon lekker aan het groeien.

Ik heb garnalen, dus ik kan niet zomaar iets erin doen. Graag hoor ik wat ik er tegen kan doen, zonder dat ik de garnalen eruit moet halen (dit is onbegonnen werk in een bak van 180x60x60cm).

Jullie zien veel grotere korrels bovenop de kies liggen, dit is de (zacht) voedingsbodem. Mijn algeneter graaft graag en daardoor ligt deze nu bovenop (als hij eruit gaat, wil ik kijken of ik de kies weer boven krijg, deze is 1-2 mm). Overigens wroeten alle cory's hierin zonder dat ze beschadigd raken/zijn geraakt.

Ik hoor het graag!

Hieronder een paar foto's, ik krijg hem helaas niet scherper erop.

422919tamara1988_0_82_foto_1.jpg

559279tamara1988_0_82_foto_2.jpg

776121tamara1988_0_82_foto_3.jpg

574894tamara1988_0_82_foto_4.jpg

Dat ziet er niet goed uit, ik weet ook niet wat het is.
Misschien bekschimmel?

Heb je een schepnetje?
Doe dan wat er gedaan moet worden.
UItscheppen en tik geven.
Komt niet meer goed.

Ik ben het eens met Bertus. Wat voer je de Corys?

We zijn hem ook aan het proberen er uit te vangen, alleen hij is behoorlijk actief, waardoor dit tot nu toe nog niet gelukt is. We zullen morgen een nieuwe poging doen. Ik ben bang dat hij andere visjes zal infecteren en ik wilde eigenlijk daarvoor "voorzorgsmaatregelen" nemen, alleen ik weet niet wat ik kan doen zonder dat ik de garnalen eruit moet halen.

Ik voer de cory's, tabletten en granulaat. Tabletten: groenvoer en Supervit Tablets B en granulaat: discusgranulaat en krill granulaat. Dit is allemaal zinkend voer, alleen de krill granulaat zinkt iets langzamer.

1 keer per week krijgen ze diepvries (witte of rode mug, artemia of mysis). Ik wil dit uitbreiden naar twee keer per week.

mmmmm dat ziet er op zich helemaal niet verkeerd uit. Hoe lang heb je ze?

Drie stuks heb ik al meer dan drie jaar (volgens mij zijn ze al tegen de 4-5 jaar) en de rest, waaronder het zieke exemplaar heb ik sinds februari dit jaar.

Okay. Sterbai toch of zie ik dat nou verkeerd?

Het is al weer iets langer dan ik verwachtte, maar ik heb al eerder het vermoeden uitgesproken dat veel Corys te jong / slecht gevoed in de winkels aankomen (veel uit Tjechi� e.d.). Met name als ze jong zijn moeten ze een constante stroom voer hebben in mijn beleving.

Het is me opgevallen dat veel van die visjes, waarschijnlijk omdat ze in een bepaalde fase van de groei niet de juiste of genoeg voedingsstoffen krijgen, erg dun zijn en er vaak ook niet meer bovenop komen. Het zou kunnen zijn omdat bijvoorbeeld de darmflora hierdoor is beschadigd cq er verkeerde bacteri�n in huizen.

Ze zijn dan supergevoelig voor allerlei (bacteriele) infecties.

Ik kan het niet wetenschappelijk staven, maar het is een vermoeden.

Wellicht zijn er andere leden met andere idee�n !!

Groet,
Aad

Het is de Corydoras Julii.

Zou het dan wellicht verstandig zijn om vanaf nu iets vaker op een dag te voeren? Ik voer nu 1 keer per dag (rond 18:30 uur). Ik zou dan eventueel rond 13:00 uur (als het licht aangaat) aan me ouders kunnen vragen om 1 of 2 tabletjes er in te doen (om te kijken of er dan ook gegeten wordt, zo ja, kan ik dit uiteraard verhogen, zo nee dan kan ik ermee stoppen).

Tamara1988 zei:
Het is de Corydoras Julii.
Wat als 'julii' wordt verkocht in de winkel is eigenlijk altijd de trilineatus. Verkeerd gelabeld door groothandel en naam wordt simpelweg overgenomen door de winkelier.

~ Ivo

Ahhh nu zie ik het aan de eerste foto. Overigens is die verkoop-benaming niet juist en is het een C.Trilineatus.

Zeker voor de jongere vissen is dat wellicht een goed idee. Ik gooi er zelf soms wat heel fijn kweekvoer (granulaat)in. Zijn ze lekker bezig met zoeken, dus een soort bezigheidstherapie hahahaha.
Zorg er in ieder geval voor dat niet alleen de grote / oudere "jongens" alleen aan het tabletje liggen (verkruimelen?)

ik zie inderdaad dat de winkelier mij bedonderd heeft 🙁, nu heb ik dus waarschijnlijk drie julii's en de rest zijn trilineatus.

Ik zal straks thuis eens kijken of die drie wat al oud zijn niet toch ook trilineatus zijn. Ik was ervan overtuigd dat ik dezelfde had. Bedankt voor de info!

Dan ga ik het eens proberen!

99,9% dat dat ook Trilineatus zijn. Worden overal ter wereld onder de verkeerde naam verkocht.

PS. 1e foto,lijkt wel of er een grintbak in je bak ligt.
Dat is gewoon te grof.
Alles zakt daar door naar onder, en is ook een Dikke laag.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan