Wat is er nieuw

- De Juwel Lido 120 van Lido -

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lido
  • Startdatum Startdatum
L

Lido

Guest
Hoi,

Sinds kort de hobby weer opgepakt. Getracht om er een Zuid-Amerikaanse bak van te maken, maar toch iets van afgeweken.

Het (toekomstig) vissenbestand:
-) Schoolvissen: 10x Neon Tetra's
-) Algeneters: 3x Otocinclus affinis
-) Eyecatchers: 2x Honinggoerami (Azi�)

Het plantenbestand:
-) Echinodorus
-) Braziliaanse Klimop
-) Sterrenkruid
-) Pijlkruid
-) Cabomba
-) Ludwiga (Noord-Amerika)
-) Cryptocoryne (Azi�)

De bak draait sinds 2 augustus en zie hier het resultaat.

IKEA LED strips. Weerkaatst 's avonds via de muur het aquarium in
(het nachtverlichting effect beetje nagebootst)

X2E.jpg

Schitterend gedaan!
Misschien een overbodige vraag maar vraag me af of je rekening met indraaien gehouden hebt voor de vissen?

Leuk aquarium, maar 3 x otocinclus is wel wat weinig, het zijn groepsvisjes dus met minimaal 5 stuks zou beter zijn.-

Leuk nog een Lido, ik ga het topic volgen 🙂

Vandaag 4x Otocinclus affinis en 3x Honinggoerami Goud.
Ziet er naar uit dat de vissen zich al erg thuis voelen. Weinig tot geen last van stress gehad en bleven
mooi van kleur.

De Affinis zijn gelijk aan het werk gegaan en zitten voornamelijk in de Echinodorus de wat bruine
alg te eten.

De Goerarmi had ik verwacht dat zij schuw zouden zijn. Niks van waar. Laten zich veel zien, zwemmen soms
samen soms alleen door de bak en zijn erg nieuwsgierig. Lijkt erop dat deze Goerarmis ook van de algen snoepen.
Mooie visjes al zeg ik het zelf.

Ziet er erg mooi uit!
Heb je de bak wel laten indraaien??

Bak heb ik 1,5 week in laten draaien.

Vond het prima en binnenkort zal het water toch ververst moeten worden.
Ik hou de waardes regelmatig in de gaten. Nitraat zit op 10 en nitriet op 0

Ik hoop voor je dat je vissen het ook prima vinden. Drie weken indraaien is niet voor niets.. Een keer verversen gaat een nitrietpiek niet voorkomen. Hoe regelmatig meet je waarden en waarmee meet je?

Nitrietpiek is geen garantie hoor. Bij mij bleef hij uit. Natuurlijk raad ik je wel aan om te blijven meten. Liefst elke dag.

Drie weken vind ik persoonlijk wel erg lang. Bijna 2,5 week draait de bak nu en nog geen nitriet piek gehad.
Waterwaarden blijven al 1,5 week stabiel.

Moet wel erbij zeggen dat ik nog steeds dagelijks bacteri�n toevoeg. Ik wil dit tot dit weekend nog doen en daarna
alleen nog bij waterverversingen.

Strips van HS :$

Ik weet dat dit niet super nauwkeurig is maar voldoet voor mij voorlopig.

Voor een ruwe indicatie zijn ze prima,geen 1 keer dat de NO2 verkleurde dan?

Nope.

Datum NO2
28-07-14 0
29-07-14 0
1-08-14 0
5-08-14 0
10-08-14 0
11-08-14 0
12-08-14 0

Heb het al eens eerder gelezen dat door het gebruik van bacteri�n er geen piek ontstaat in bepaalde gevallen.
Meet je wel al NO3?
Stripjes zijn super makkelijk maar wel een stuk duurder in gebruik als je vaak meet trouwens.

Ja NO3 blijft ook stabiel 10mg/l. Misschien een wonderbakkie ? 😀

Seabait zei:
Heb het al eens eerder gelezen dat door het gebruik van bacteri�n er geen piek ontstaat in bepaalde gevallen.
Of ammoniak prefererende planten die pieken voor zijn, terwijl je filter wel gewoon indraait.

~ Ivo

Niet overdrijven he! is een mooie bak maar een wonder... 😉

Hoeveel vis zou er nog bij kunnen denken jullie?

Met de regel 1cm vis per liter zou ik nu met het huidige bestand uitkomen op 75Liter.
Dan zou ik nog 45Liter over hebben voor vissen.

Of zou het te druk gaan worden?

Huidig vissenbestand:
- 10 neon tetra
- 3 goerami gold
- 4 affinis

Iets als nog 5 neontetra's en dan een tiental Corydoras panda?

~ Ivo

zoveel nog =D ! bak zit wel aardig vol met planten

Gisteren het water voor 20% ververst mbv de JBL AquaEx. Erg makkelijk voor het hevelen, alleen over het reinigen van de bodem ben ik niet helemaal tevreden.
Kan iemand mij misschien een betere bodemzuiger aanbevelen?

PaTgi.jpg

Het totaal overzicht 17-aug. Waterwaardes zijn nog steeds hetzelfde. (PH6.4, KH3-6)
Ik stop nu met het dagelijks toevoegen van bacteri�n. Mijn nitriet is 0 gebleven sinds de opstart.

Dennerle CO2-langetermijntest aangeschaft omdat ik benieuwd was naar het co2 gehalte in me aquarium. De indicator staat nu al 24uur op de kleur blauw, wat te weinig co2 zou betekenen. Omdat me plantjes het goed doen ben ik niet van plan een installatie aan te schaffen.

Kl3aGbtW.jpg

Ook nog drie potjes pijlkruid aangeschaft. Goerami's zitten er vaak tussen. Goerami's zijn best nuttige visjes. Ze speuren de planten en de bodem af op voedselresten en eten bij mij ook algen en stukjes bladeren die afsterven. Scheelt weer in onderhoud. Oja ze zijn ook gek op de algenwafels 🙂

Wat hebben we vandaag nog meer gedaan? Zit te denken om 5x Corydoras aan mijn vissenbestand toe te voegen. Vandaag even gekeken bij de bekende tuincentrum. Voor plantjes een prima zaak, maar vissen durf ik daar niet zo snel te kopen toen ik de bakken zag. Jeetje!
Morgen dus maar weer naar de speciaalzaak 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan