Wat is er nieuw

De maanvissenbak van Marcello

• Onderwerp starter Onderwerp starter Marcello
  • Startdatum Startdatum
M

Marcello

Guest
Nieuwe inrichting Rio 400 +- 400 liter

Onze oude Rio 400 stond alweer een tijdje leeg en het is tijd voor wat nieuws. Omdat het al zo'n oude bak is met nog 2x t8 verlichting, hebben we die vervangen voor een nieuwe armatuur met 2x 54W t5.

We hebben besloten dat de inrichting min of meer een gezelschaps aquarium wordt met kleine vis. We hebben twee grote stukken hout links en rechts in het aquarium gedaan Verder is dat nu aangevuld met wat stenen, en het rechter hout gedeelte is behoorlijk opgehoogd.
Qua planten wilden we het een beetje karig houden, ook omdat veel planten soorten gewoon veel licht nodig hebben en voeding/Co2. Aangezien we ook maar 2�54 Watt T5 verlichting hebben is dat ook niet geschikt voor een plantenbak, en we gaan ook geen voedings bodem of Co2 gebruiken.

Pomp: 1x Eheim 2217 1x intern Superfish
Verwarming: 2x staaf verwarming
Verlichting: 2x 54 Watt T5
Substraat: Filterzand
Achterwand: rocks
2 stuks hout
10 kg Stenen

Planten
1.Vesicularia dubyana - Javamos(Azie)
2.Hemiographis exotica (Azie) (rood)
3.Cryptocoryne bullosa (Azie)
4.Cryptocoryne wendtii
5.Cryptocoryne wendtii Brown
6.Microsorum Pteropus - gewone Javavaren (Azie)
7.Vallisneria gigantea - reuzenvallisneria
8.Drijfplanten (nog niet bekend welke)

Vissen
Anatome Helena (slak) 10+ eigen kweek
Pangio kuhlii-Indische modderkruiper 8x
Corydoras panda 10x
Crossocheilus siamensis-Siamese algeneter 5x
Hyphessobrycon Erythrostigma-Bloedvlektetra 6x
Pterophyllum scalare- Maanvissen 6x

Eventuele nog uitbreiding van de Corydoras panda verder is dit het hele bestand.

LDb_tNvs4GkrY2gi8GhQ_YrXkiNZj7Nk.jpeg

Totaaltje van net ingerichte bak zonder vis 6 weken geleden

Inmiddels zitten de vissen er ook in, binnenkort de eerste foto's daarvan. word vervolgd..

Thanks! Ikzelf heb inmiddels een beetje spijt van het gebruik van filterzand. Het maakt de bak te licht en de vissen komen niet zo goed tot hun recht qua kleuren. Verder lijkt de inrichting wat te symmetrisch dat moet ik zien te doorbreken.

De stenen zijn misschien ook wat te groot, het is is ook gewoon nog te licht in de bak naar mijn mening. Maar daar gaat wat aan gedaan worden, de Valisneria groeit wel redelijk het zit al aan de oppervlakte, lijkt mij ook wel mooi als de hele opppervlakte begroeit is met valisneria heb ik gelijk minder licht, dat zal al een stuk beter lijken.

Ik wou eigenlijk drijfplanten inzetten dus ik twijfel daarover, de drijfplanten zijn hier plaatselijk nog niet te koop, over 2 weken pas.
Ik vraag me btw wel af, of me planten het zijn er wel niet veel, het nog wel gaan doen als ik nog veel minder licht heb.

X2RI2e7Tph9HTJL6NUSH-PUdbCA7NdKZ.jpeg

X2RI2e7Tph9HTJL6NUSH-PUdbCA7NdKZ.jpeg

Denk als je dadelijk meer schaduw hebt dat het meevalt hoor. En je zou wat grind kunnen strooien. Je hebt idd vrij veel stenen. Maar dat is mijn smaak

Had dat in het begin ook. Nu zijn ze er bijna allemaal uit haha

Als het filterzand er een tijdje in ligt, wordt het ook wat donkerder is mijn ervaring. Ik heb zelf drijfplanten waardoor het licht niet zo weerkaatst.

Bijvoorbeeld Hydrocotyle leucocephala laat zich ook uitstekend als drijfplant gebruiken.
Volgens mij heb je nu wel planten die ook met minder licht het wel blijven doen.
Vallisneria, mos, Echindorus en Cryptocoryne doen het bij mij in donkere bakken altijd wel.

Vind het een mooie inrichting.

je zou het rechtse stuk hout plat kunnen leggen i.p.v. omhoog laten steken. Dan lijkt het wat minder kunstmatig om het zo te zeggen.
Verder vindt ik dat het er goed uit ziet en zeker niet te veel stenen. Zo zie je ieder heeft een verschillende smaak ( gelukkig )

mooie grote bak ik zou er zelf wat meer planten/hout aan toevoegen maar voor de rest ziet het er strakjes uit hoor.

Bedankt voor de feedback mensen! Voor deze nieuwe inrichting had ik er Malawi inzitten vandaar ook die stenen look achterwand, en vandaar dat ik een beetje de zelfde soort steen heb toegevoegd. Het gekke met het rechterhout is (zijn eigenlijk 2 stukken) dat het van de zijkant echt gaaf lijkt, maar aan de voorkant iets minder. Ik zit er aan te denken om wat van die uitsteeksels te bekleden met Javamos. Of idd die stukken anders te positioneren.

Wat mij ook opvalt is dat al mijn vissen zo laag in de bak blijven, zal dat ook door de verlichting komen?, ik hoop echt dat als het minder licht is in de bak dat de maanvissen iig wat hoger gaan zitten.
Het is wel heel leeg nu, midden en boven, en ik wou eigenlijk geen bovenvis ivm de Maanvissen die nog flink moeten groeien.

Ik filter nu over turf en heb wat amandelbladeren en elsenproppen in de bak om het geheel alvast iets donkerder te laten worden, en wat ik lees wordt dat door de vissen ook wel gewaardeerd.

Bedankt voor je aanbod Saskia maar had al wat bestelt bij de plaatselijke winkel.
Goed idee Richvio, na het speuren in mijn hout voorraad, heb ik nog niet iets geschikts gevonden maar dat komt wel. Hoe maak je zoiets vast eigenlijk?

Het is alweer een tijdje geleden dat ik ik hier iets gepost had, dus word weer tijd voor een update.
Van de 6 Maanvissen zijn er zonder zichtbare redenen 2 gaan hemelen, ben nu aan het kijken of ik er toch weer 2 bij neem.
De Eheim 2217 pomp is stuk gegaan. dat zat er al een beetje aan te komen want de pomp maakte ook erg veel lawaai.
Een dag voor de pomp er mee ophield had ik net online een nieuwe pomp bestelt een Tetratec 1200 plus.
Aangezien de nieuwe pomp nog niet bij ons afgeleverd was, heb ik er eerst 3 interne filters in gedaan van Aquafish.
Ik baalde er stevig van omdat het ook niet bevorderlijk is voor een bak die nog niet heel lang draait.

Een dag later kwam de pomp gelukkig en die was zo ge�nstalleerd, heb wel wat moeten spelen met de uitstroom want hij stroomt nogal hard.
Nu moet ik dus wel uitkijken met een eventuele nitriet piek, maar dat hou ik goed in de gaten.

Ik heb er nog wat Javavarens bij gekocht en Anubia(moet er nog in). Sommige planten hebben het nu al moeilijk zoals de Cryptocoryne wendtii.
Ik heb er 2 in de bak staan op verschillende plekken en het lijken wel 2 verschillende soorten heeft ongetwijfeld te maken met het aanbod van licht.
De ene staat wat meer in het licht, die is ook lichter en gegroeid, niet dat die er nou mooi uitziet.
Die andere staat meer in een hoek die blijft mooi groen maar groeit niks.De Valisneria gaat wel als een speer, sommige sprieten zijn meer dan 50 cm gegroeid in een aantal weken.

Ik heb het groepje Bloedvlektetras er waren 6 aangevuld met nog 5 exemplaren, nu is het een prachtige school, leuke vissen ook met een beetje karakter.
Het aquarium is nog altijd wat kaal en te licht, en qua vissen bestand is het bepaalt niet vol in het aquarium.
De Bloedvlekjes blijven vrij laag in de bak dus de rest van de bak lijkt nogal leeg, toch laat ik dat eerst zo, en vul alleen de Corydorassen aan.

98KMMUHSKvqu8WV5kzHVEg18Vx3brzMP.jpeg

Mvg Marcello

Ik heb nog wat takken toegevoegd en een Anubia in mijn hout gemaakt.

zBLeR6k6FbhLpzn-EF1k-2YIc8XYYQr0.jpeg

Vandaag 4 nieuwe Maanvissen gehaald in Hoogeveen om de groep weer aan te vullen.
Ze zijn wel iets kleiner dan die ik a had, heb een beetje de inrichting veranderd in de aqua.
Maar zoals verwacht gaan de andere Maanvissen er direct op af, hopelijk gaat het goed.
Deze winkel heeft soms ook Maanvissen van Jos Hut zei de eigenaar, neem aan dat het zelfde Jos is die hier ook actief is, ook toevallig als dat zo is.
Iemand verder nog tips hoe ik de nieuwe Maanvissen een beetje bescherm tegen de oude garde?

Tuurlijk gaan je "oude" manen er meteen op af. Kun je niet aan een forse hoge Echinodorusplant komen om die iets uit het midden neer te zetten. Het idee is om zichtlijnen te doorbreken, waardoor een in het nauw gedreven vis zich kan terugtrekken.
Verder is het afwachten hoe de rangorde bepaald gaat worden. Zal eerst wel tijdje onrustig blijven.
Succes.

De nieuwe Manen zitten er nu ruim een dag in, en het gaat eigenlijk veel beter dan verwacht.
Er zijn plekken genoeg om in terug te trekken, maar de kleintjes hebben de behoefte (nog) niet.
De grotere Manen zijn vooral onderling bezig met de rangorde, de kleintjes zwemmen wel eens in de weg.
Soms reageert een grotere zich af op een kleintje, maar de kleineren zijn niet echt onder de indruk.
Dus tot nu toe ben ik erg tevree,afwachten hoe het verder gaat.

Mooi die extra kronkelende takken, geeft meteen een heel ander beeld. Mooie maantjes ook!

Bedankt voor de reacties

Nog een paar foto's

59IQdweIPlPG8JGrjNcnMpXhvAjMMMNe.jpeg

Dat rondje wat ze naast hun oog hebben heeft dat ook een naam? en wat is de functie ervan?

Het gaat best goed met de Maanvissen, de rangorde is na mijn mening bepaalt. De kleine Maanvissen doen het ook erg goed, al hebben ze (nog) niks te zeggen.
De 2 grote Maanvissen met korte staart staan boven de 2 grote Maanvissen met de lange staarten.
Ondanks dat het er niet echt ruig aan toe gaat, hebben de Manen met langere staarten wel beschadigingen aan hun staart, maar ze lijken er geen last van te hebben.

1 van mijn Bloedvlektetra's is dood gegaan en een andere heeft al een week schimmel op zijn achterlijf, maar aan zijn gedrag is niets te merken. Toch maar even een kuur gedaan met Esha 2000
flesje is inmiddels leeg, maar zie aan de schimmel nog geen verbetering, maar het wordt ook niet erger.

Hieronder een foto van de baas van de bak, althans op dit moment.
nJ_8OIMlJWtQBy6vCfm_66Yvd0flhU7i.jpeg

Ik zit er aan te denken om er Apistogramma toe te voegen aan mijn bestand voorkeur Zuid Amerika.
Welke soort is een beetje makkelijk, en hoe zit het met de verhouding man vrouw?
En wat ik mij afvraag, komt dat wel goed met die redelijk forse waterwissels die ik wekelijks doe voor mijn manen.

Volgens het internet is de Apistogramma borellii wel geschikt voor mij, de vis houd ook van waterwissels, en kan tegen ph7. Ik vind alleen raar als ik op afbeeldingen zoek allerlei (kweek)kleuren te zien krijg. Wat zijn de orginele kleuren van het visje, ik lees alleen dat het vrouwtje gelig is?

Mooi aquarium! Kan je helaas niks vertellen over de apistogramma. Erg mooie toevoeging ook die takjes. Geeft een leuk sfeertje zo. De maantjes vormen zich nu een mooie groep?

De borellii is niet geschikt. Het is een subtropische soort. Jaarrond warm houden is onverstandig daar hij behoefte heeft aan een koelere periode.
Je vraag wat betreft kleuren is dus eigenlijk irrelevant, maar het korte antwoord is dat er een opal kleurvorm is een een yellow head kleurvorm.

Ik zou je aanraden te kijken naar soorten waarvan nakweek (maar geen F1/G1) beschikbaar is. Apistogramma cacatuoides, A. agassizii, A. baenschi (doorgaans nog verkocht onder de verouderde naam A. sp. Inka/Inka50 of de onjuiste naam A. inka), A. nijsseni, A. panduro (doorgaans verkocht onder de onjuiste naam A. pandurini), A. macmasteri (doorgaans ten onrechte verkocht als A. viejita, dat is een andere soort, niet eens een foute naam), A. erythura (doorgaans nog verkocht onder verouderde naam A. sp. Rio Mamor�), A. hongsloi, A. eunotus. In ieder geval ook geen optie is A. trifasciata, om dezelfde reden als de borellii. Uit een ander genus is Mikrogeophagus altispinosus een uitstekende en misschien wel zelfs ondergewaardeerde keuze (ramirezi's hebben bij velen de voorkeur, maar daar komt zoveel ellende mee voorbij helaas). Wellicht is Nannacara anomala ook een optie. Cleithracara maronii is misschien ook nog wel een leuke. Voordat ik van alles ga uittypen in welke M/V-verhouding je ze houdt: bekijk de opties even en vermeldt welke je aanspreken.

~ Ivo

Bedankt voor je bijdrage NickM, de Manen hebben ieder nog hun plek, maar met het eten zijn ze allen te samen.
Ze zijn druk aan het puberen, valt mij nog steeds mee dat de later toegevoegde kleine exemplaren het zo goed doen.

Mascha&Ivo mag ik je bedanken voor de moeite die je hebt genomen om mij verder te helpen.
Ik heb de soorten die je noemt allemaal eens opgezocht, en de volgende 3 zijn er van over gebleven.
Ik heb nog niet gekeken wat de prijzen van deze vissen zijn, en het aanbod in de winkels.

APISTOGRAMMA MACMASTERI

Maximale Lengte Man 8 Centimeter
Maximale Lengte Vrouw 7 Centimeter
Familie Cichlidae
Herkomst Rio Meta, Rio Orinoco, Columbia
Dieet Omnivoor
Broed Gedrag Holen Broeder
Temperament Mild Agressief
Onderling Temperament Vredelievend
Temperatuur 23 - 30
pH 6.0 - 7.0
GH 2 - 4
(Wel wat schuw volgens Hobbykwekers)

MIKROGEOPHAGUS ALTISPINOSUS

Maximale Lengte Man 8 Centimeter
Maximale Lengte Vrouw 8 Centimeter
Familie Cichlidae
Herkomst Bolivia, Brazilie
Dieet Omnivoor
Broed Gedrag Substraat Broeder
Temperament Vredelievend
Onderling Temperament Mild Agressief
Temperatuur 25 - 29
pH 6.5 - 7.0
GH 5 - 12
(Geen hele sterke vis volgens hobbykwekers)
Lijkt wat op Mikrogeophagus ramirezi

Apistogramma Cacatuoides

Maximale Lengte Man 9 Centimeter
Maximale Lengte Vrouw 4-6 Centimeter
Familie Cichlidae
Herkomst Zuid Amerika
Dieet Carnivoor
Broed Gedrag Substraat Broeder
Temperament Vredelievend
Onderling Temperament Mild Agressief
Temperatuur 22 - 28
pH 6.5 - 7.5
GH 5 - 8
(1 van de makkelijkste Apistogramma's volgens Hobbykwekers)

Info bron: Hobbykwekers.nl

Met de Maanvissen gaat het goed, ongelofelijk hoe snel ze groeien, de eerste twee (de grootste) zitten al te flirten, die trekken zich af en toe terug .
En zie ze bij de reuzen valisneria rondhangen en bij het hout aan de linker kant, het lijkt er ook op dat ze met z'n 2en de halfe bak verdedigen.
Ik had 8 Maanvissen 6 gewone en 2 sluiers, de sluiers heb ik weg gegeven, 1 omdat ik die sluiers niet heel mooi vind, en 2 omdat ik 8 te druk vind worden.
Ik heb de bak ook wat wilder gemaakt, daardoor lijkt het ook weer wat natuurlijker, kortom ben aardig tevree.

De bloedvlek tetra's ben ik wat minder tevreden over, in het begin zwommen ze mooi door de bak, en schoolden ze mooi.
Nu doen ze dat niet meer, en trekken ze zich wat terug uit het zicht, en met het eten komen ze even te voorschijnt.

Nieuw toegevoegd:

hout
Bladeren, eiken, beuken, amandel
Elsenproppen

Planten:
Hydrocotyle leucocephala 2x
Hygroyza aristata 1x
Echinodorus argentinensis 1x
Vallisneria Gigantea

Foto's volgen

Ik zou nog foto's posten, bij deze o.a een paar van mijn nieuwe Apistogramma en natuurlijk de Maanvissen mogen ook niet ontbreken.

Totaal
NfPtbnlEHQKKs57lH8CsQLqnrzU2S8Jz.jpeg

Rechter gedeelte aqua

Linker gedeelte aqua

Nieuwe aanwinst Apistogramma Cacatuoides ik kon de vrouwtjes niet op de foto krijgen.

Apistogramma

Apistogramma en Bloedvlektetras

Pronken kunnen ze wel

Help Users