Wat is er nieuw

Dennerle Scaper's tank 50L van Catcorp

• Onderwerp starter Onderwerp starter catcorp
  • Startdatum Startdatum
C

catcorp

Guest
Sinds vorige week woensdag nieuw aquarium gestart en het niveau een treetje hoger gelegd voor mezelf. Dit keer met co2 en een flinke lamp.

Planten:
Rode tijgerlotus (naam even kwijt)
Marsilea Hirsuta
Staurogyne repens
Hygrohila pinnatifida
Limnophila hippuroides
klein bosje Rotala rotundifolia/ green
microsorum pteropus petit
crypto parva's
anubias nana petite
bucephalandra wavy leaf en needle leaf

Inrichting
Ik ben niet pro aan het scapen geweest, maar toch wat met hout in de weer geweest om een boog te maken, als je er doorheen kijkt, met nog een ruimte er achter. Gezien vanuit mijn kamer kijk ik ook vaak naar de rechter kan, dus daar wou ik een "verborgen" wereldje maken. Bij mijn andere bakje keek ik alijd tegen een rij crypto's aan: genoeg van. Ik had eerst de tijgerlotus vooraan staan, maar toch verplaatst naar achteren, "boe waarom?!" , omdat deze teveel aandacht vroeg en ten koste ging van de linkerkant, nu zit hij op twee plekken binnen in.

Bewoners:
X aantal vuurgarnalen
X aantal Japonica garnalen
X aantal Hyphessobrycon amandae

Vuurgarnalen heb ik al twee jaar en binnenkort weer nieuwe lijn zoeken hier in de buurt.. Japonica's komen hier uit de LFS die ik niet super vind en de Amandae's komen uit andere LFS, mijn streven is om daar minstens 10-12 van te hebben. Japonica's ook zo ongeveer.
MISSCHIEN als het kan zou ik wel otocinclus affinis er bij willen, maar weet dat zo nog niet..

Extra:
ik doseer Co2, gelet op de dropchecker heeft die een donker groene kleur. Omdat ik er voor het eerst mee werk en de bak toch nog indraait wil ik eens kijken hoeveel ik moet doseren om het lichter te krijgen. Alhoewel de planten nu misschien niet zo veel nemen.. hmm.
Daarnaast werk ik ook met osmosewater om de ph en hardheid wat naar beneden te krijgen, het noorden heeft toch best wel hard water. Dat gaat tot nu toe goed! De waardes zijn mooi, nu kijken hoe ik dit constant kan houden. Pas over drie-vier weken als de piek geweest is gaan de vuurtjes over (leuke klusje...). Daarna de Japonica's er in en daarna de vissen, niet te snel allemaal.

Enfin, ik hoop hier wat de voortgang te kunnen laten zien.

Oude 30 liter links en nieuwe rechts:
13745087_1235360233150058_1077489052_n.jpg

Vooraanzicht:
461812catcorp_0_85_aquarium_nieu.jpg

Rechts:
945543catcorp_0_85_aquarium_nieu.jpg

Binnen in rechts:
544594catcorp_0_85_aquarium_nieu.jpg

Binnen in voor:
777889catcorp_0_85_aquarium_nieu.jpg

Voor dichterbij:
447391catcorp_0_85_aquarium_nieu.jpg

Zier er echt goed uit zeg! Ik vind rechts echt heel erg mooi 😉

Erg mooie bakken en ook heel leuk ingericht! Zullen de garnaaltjes blij mee zijn 😀

Wat is dat witte ding wat links aan de bak hangt? Dat vind ik eerlijk gezegd erg jammer om bij zo een mooie bak.

@Nickey: thanks! 😀 Kostte me ook twee dagen werk.. x)

@Sanneke80: dat is het filter dat er bij kwam, ik neem aan dat je dat grote bakbeest bedoelt. Dat ben ik zeker met je eens, het geluk is echter dat ik bijna nooit aan die kant van de kamer ben en na een tijdje zie ik 'm al niet meer ^-^ ben zelf meer ontevreden over de lamp, lijkt wel een Star Trek speeltje. Maar enfin, ik wou hem uitproberen en zal hoogstwaarschijnlijk toch overstappen naar een Trocal led, want die past precies tussen het filter.. andere lampen helaas niet.

Ik kende dat type filters niet. Mag ik vragen waarom je deze blijft gebruiken? Want als je een klein binnenfiltertje neemt, dan heb je veel meer keuze aan lampen en ben je meteen dat bakbeest kwijt.
Niet dat ik de lamp zo lelijk vind hoor, maar dat is een kwestie van smaak. 😉

Leuke bak hoor. Bij zo n bak kun je ook prima de Aquaell mini pat filter gebruiken. dat is een sponsfilter zonder zuurstofpompje en die bevalt mij goed. Zelf zou ik de mini flipper meer onder het oppervlak plaatsen want dan zie je deze minder. Ik heb ze altijd hoog en dan achterin zitten.
Maar ja, dat is maar een tip.

Ah ik vind het formaat van dit filter in principe niet erg, wou dit keer eens een buitenfilter proberen. Ik kan later altijd nog overstappen. Ik ben nu ook overgestapt naar een "aqua up u-series p" die ik ga proberen op aanraden van backplay: topic
Deze scaper's light heeft wel een lekker retro futuristisch uiterlijk, maar toch is hij behoorlijk fors - en geen led.

Dat is inderdaad een optie om de flipper meer naar achteren te plaatsen en dan hoger, echter komt ie dan wel tussen de planten; is dat erg? Moeten ze juist niet zo ver mogelijk onderin zitten? Heb trouwens nu een andere flipper die beter is voor mijn aantal liters; kijken hoe dat gaat! Nog tips voor hoe ik het 't beste kan plaatsen mbt inflow/uitstroom/circulatie?

Ik zie trouwens met de dag mijn bosje Rotala rotundifolia/ green met de dag groter worden en mijn bodembekker mooier worden 🙂 staurogyne ziet er ook lekker uit, zou bijna een salade gaan maken...

Ik heb in alle bakken de flipper juist vlak onder het oppervlak hangen. Bij een goede circulatie wordt de co2 wel opgenomen.

Net even foto gemaakt van de indicator; lijkt wel aardig goed zo toch?
814959catcorp_0_85_aquarium_nieu.jpg

393442catcorp_0_85_aquarium_nieu.jpg

Maakt het verder nog uit of de co2 flipper vlakbij de aanzuiging/inflow van het filter is? Zoals je op de foto ziet?

Mooi aquarium hoor. En mooie inrichting.

Zelf vind ik het altijd mooier bij nano aquaria, om de techniek ook klein, of uit het zicht te houden.
Ik had een dennerle pl lamp, maar heb nu de powerled. Staat een stuk mooier.

Die indicator is nog behoorlijk donkergroen. Meestaal zijn ze lichtergroen tot lime groen.

biljoenblik zei:
Mooi aquarium hoor. En mooie inrichting.

Zelf vind ik het altijd mooier bij nano aquaria, om de techniek ook klein, of uit het zicht te houden.
Ik had een dennerle pl lamp, maar heb nu de powerled. Staat een stuk mooier.

Die indicator is nog behoorlijk donkergroen. Meestaal zijn ze lichtergroen tot lime groen.

Thanks!
Ja die kleur vond ik zelf ook al vrij donker nog, maar misschien omdat alles net nieuw beplant is? Ik ga eens elke dag opvoeren en kijken wat het doet, er zitten toch nog geen bewoners in.

Heb net even op aanraden van jullie wat opnieuw ingericht:

282397catcorp_0_85_aquarium_nieu.jpg

642433catcorp_0_85_aquarium_nieu.jpg

443166catcorp_0_85_aquarium_nieu.jpg

Opzich vind ik het zo wel mooi! Heb er geen problemen mee als er nog wat techniek zichtbaar is, hou daar stiekem wel beetje van. Als mijn nieuwe lamp er is ga ik de co2 slangen even goed maken (zie je niet op de foto echt).

We gaan nu week twee in met deze bak.

Wat een verschil al. Nu is ook dat lelijke zwarte snoer uit het zicht. Top 😀
Maar als jij je er niet aan stoort hoef je niks te veranderen he 😉

Even poging gedaan om co2 indicator van gisteren te laten zien:
352349catcorp_0_85_aquarium_nieu.jpg
264855catcorp_0_85_aquarium_nieu.jpg

volgens mij komen we ergens, al twijfel ik nog wel omdat ik <naar mijn idee> best veel bubbels er in pomp.
minstens 1 bps en het is zo'n kleine 50 liter. Komt dit omdat de bak nog opstart of omdat mijn licht nog beperkt is? Of verbruiken ze juist een gigantische hoeveelheid, of zou het veranderen wanneer er vispopulatie in zit? Heb de flipper al onder de uitstroom gezet, kan zo geen andere plek versieren.

Zo even tijd voor een update:

Tijdens de waterwissel:
931242catcorp_0_85_aquarium_nieu.jpg

Tapijtje in wording:
565592catcorp_0_85_aquarium_nieu.jpg

Links de in vitro plant, rechts vanuit mijn oude/andere bak
874263catcorp_0_85_aquarium_nieu.jpg

Doorkijkje
737134catcorp_0_85_aquarium_nieu.jpg

Ziet er leuk uit hoor. Om op je co2 even terug te komen. Als je weinig licht hebt dan zal de vraag naar voeding en co2 (is ook voeding natuurlijk) ook beperkt zijn en dus kun je met minder toe.

Je bak ziet er al erg leuk uit Catcorp! Ik ben benieuwd hoe het tapijtje zich gaat ontwikkelen :smitten:

Nieuwe led er boven:
229476catcorp_0_85_aquarium_nieu.jpg

*jumbo stem* Hallo Kaamlaagje!
Jep, de "opstart algen" zijn er ook al, het liefst laat ik ze zitten want bij mijn eerste bakje kwam ik er achter dat de vuurtjes alles binnen 2 dagen weggegeten hadden. Mits het extreem wordt, maar daar ga ik niet van uit. Heb nu het licht aan van 13:30 - 20:00, dat is 6 en een half uur en we gaan morgen week 3 in: dan 7 uurtjes licht.

Gisteren kwam ik er achter dat mijn Limnophila hippuridoides zo rond de klok van 22:00 het allemaal wel best vindt. 's Ochtends zie ik dat hij rond half elf halfweg open staat. Ik doe in deze bak geen lichtpauze omdat ik met co2 werk, dit doe ik wel in mijn non-co2 bakje. Ik werk dus half uur p. week richting 11:30 - 22:00 licht.

227412catcorp_0_85_aquarium_nieu.jpg

Dat is een mooie led hoor. Ik gebruik ook co2 maar werk wel met een pauze. Tijdens de pauze gaat de co2 dus ook uit.

Leuke bakjes, vind vooral het hout er erg mooi uitzien!

Een beetje salvinia natans zal in deze bak wel mooi staan......

Mooie bak!
Ik heb alles gelezen en heb wel een aantal vragen. Als ik zo brutaal mag zijn, ik vroeg me af wat een flipper is. Is dat dat transparante blokje linksonderin? En waar dient dat voor?
En dat bolletje rechts is dus een CO2 indicator. Werkt dat met een soort vloeistof die verandert naarmate het gehalte CO2 verandert? Ik ken het het niet, nooit van gehoord. Mijn ervaring dateert van 25 jaar terug, dus een hoop is nieuw voor mij!

Ja die zorgt ervoor dat de co2 in je bak komt en wordt opgelost. het is dat "blokje" die je ziet waar ahw een trapje in loopt waardoor de co2 van beneden naar boven toeloopt.
De co2 indicator is het bolletje en die heb je van diverse merken en die kleur wordt groener naar mate er meer co2 in de bak zit.

In deze link staat ook een leuk stuk maar dat is weer iets ingewikkelder en als je met co2 begint kun je prima met een flipper werken zoals op de foto s was te zien. Zelf heb ik die ook in mijn 2 bakken.
http://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/co2_diffusor.pdf

Een mooie inrichting.
Ben benieuwd of de externe filter zijn hoge prijs wel terecht is.

Tot nu toe ben ik redelijk tevreden over dit filter. Hij had wel heel erg last van lawaai de eerste dagen, paar keer uit elkaar gehaald, vaseline op gedaan en toen na paar dagen weer over. Maar eerlijk gezegd durf ik niet stekker er uit te halen zodat 't weer begint.. x)

hij filtert volgens mij prima, flow is ook netjes.

Update:
(beetje shaky)
168714catcorp_0_85_aquarium_nieu.jpg

@Gerjan: ja dat denk ik ook wel 😀
edit: zag trouwens in Wildlands Emmen velden vol! Wou wel even stekje mee...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan