Wat is er nieuw

DennisvM Zuid Amerika Rio 240

• Onderwerp starter Onderwerp starter DennisvM
  • Startdatum Startdatum
D

DennisvM

Guest
Na 1,5 jaar een gezelschapsbak te hebben gehad in de rio 240 ben ik hem nu aan het omvormen naar een Zuid Amerika bak. Eerst moest ik er niks van hebben omdat er over turf gefilterd moet worden en het water een kleurtje krijgt, maar inmiddels vind ik dat eigenlijk toch wel mooi.

Vorige week zijn dan ook het kienhout en de nieuwe planten binnengekomen.

Visbestand:
Het visbestand wordt hervormd en ziet er nu als volgt uit:

6x Paracheirodon innesi (neon tetra)
1x Hyphessobrycon amandae (vuur tetra)
9x Hemigrammus bleheri (roodneuszalm)
1x L333
5x Microgeophagus Altispinosa
2x Otocinclus vittatus

Wat ik hier nog aan wil toevoegen zijn wat bijlzalmpjes, apistogramma/filamentosus en misschien corydoras. De neon en vuur tetra's gaan er mogelijk nog uit, maar dit zijn wel de enige visjes die kleuren toevoegen helaas. Wellicht dat een schooltje kardinaaltjes wel wat is.

De waterwaarden:
PH 7 (Kraan 8-8,5)
KH 7 (Kraan 10)
GH 6? (onduidelijke meting)
Fe 0,15
No2 0
No3 0
PO4 10+

Zoals te zien zijn de waterwaarden nog niet super. Vooral de PO4 valt mij op. Zelfs bij verdunde metingen blijft deze donkerblauw wat dus uitkomt op 10+. Uiteraard was ik nieuwsgierig naar het kraanwater en deze test ik ook op 4+ (verder ben ik niet gegaan). Is dit normaal? Misschien dat ik hierover beter een nieuw topic kan starten. Daarnaast vraag ik me af of bio co2 voor mij een aanrader is. Het systeem heb ik toch al staan.

Inrichting:
De inrichting moet nog wat voller komen vind ik. Zo wil ik ook graag wat kienhout ophangen om de bovenruimte te vullen. De drijfplanten groeien vanzelf wel dichter net als de andere planten.

Foto's
Hier even wat foto's hoe het er nu bij staat. Foto's zijn gemaakt met een Canon EOS 600D, 18-55mm lens. Ik kan er alleen nog niet mee omgaan :sorry:.

Totaaltje:
PFwLEsppHbdpBT92Oo7sdk6wM0BmP-2F.jpeg

Altispinosa:

Altispinosa vrouwtje gok ik:

Verstopte otocinclus:

Ik vind het een mooi bakkie. Ik heb ook een rio 240. Ook een gezelschapsbakje. Ik zit er ook aan te denken om over te stappen naar een zuid Amerikaanse biotoop. Wat betreft dat kleurtje vond ik in het begin niks, maar hoe meer foto's ik ervan zie, hoe leuker ik het ga vinden. maar helder water vind ik ook wel leuk. Moeilijke keuzes! In ieder geval succes! Je hebt een mooi bakje.

Ziet er heel mooi uit! Ook prachtig die Altispinosa, zijn echt hele mooie vissen.

Mooie foto's en vissen.

Ik zelf zou persoonlijk geen Apistogramma's bij altispinosus plaatsen. Mijn ervaring is dat altispinosus zich snel laten imponeren door agressievere/drukkere vissen.Hierdoor worden ze schuw en geniet je dus niet volledig van hun gedrag.Nou kan het ook wel goed gaan hoor, want niet alle Apistogramma's zijn even agressief.Welke had je op ht oog?

Bij altispinosus die volwassen zijn kan je meestal wel zien welk geslacht ze hebben, met name aan de geslachtspapil.Die loopt bij vrouwen iets meer naar beneden en bij mannen meer zijwaarts richting de staart.

Weet het niet zeker, maar denk dat de altispinosa op je 2e foto een man is. Als je foto's van de zijkanten maakt dan kan je misschien wat makkelijker vergelijken.

@Guitardion: Die kleur valt eigenlijk best wel mee hoor. Ik vond het in het begin ook niks, maar het staat eigenlijk wel mooier zelfs. Het specificeren naar zuid Amerika vind ik wel echt leuk. Het valt me ook op dat ik veel (misschien wel alle) vissen uit Brazili� heb. Wellicht dat ik de volgende keer voor een specifieke rivier kies.

@Ludger: Nog bedankt voor de mooie stukken hout! Waren vlot binnen:thumbs:. Ze zijn alleen nog niet allemaal gezonken helaas haha. Hopelijk dat ik nog een paar stukjes kan combineren tot iets moois wat bovenin blijft hangen.

@visstisck: De combinatie met apisto's twijfel ik ook nog over. Ik heb momenteel ook nog niks op het oog. Ik zag wel een mooi groepje Filamentosus. Wellicht dat dat iets is om over na te denken. Maar om daar dan ook nog een groepje cory's bij te zetten lijkt me allemaal vrij druk. De midden en bovenlaag zijn dan bijna leeg.

Welk geslacht de Alti's zijn is inderdaad heel moeilijk te bepalen. Soms wordt de legbuis wel eens zichtbaar, maar het is toch wachten op een echt koppel. Ik had er 2 in zitten waarvan 1 een vrouwtje is en de ander 90% zeker ook een vrouw. De 3 nieuwe zijn van een volwassen formaat en neigen heel erg naar 3 mannen, maar ik hou ze nog in de gaten 🙂. Er zal vast wel een vrouwtje tussen zitten.

DennisvM zei:
@Guitardion: Die kleur valt eigenlijk best wel mee hoor. Ik vond het in het begin ook niks, maar het staat eigenlijk wel mooier zelfs. Het specificeren naar zuid Amerika vind ik wel echt leuk. Het valt me ook op dat ik veel (misschien wel alle) vissen uit Brazili� heb. Wellicht dat ik de volgende keer voor een specifieke rivier kies.

Misschien voor de toekomst. Hoe heb jij dat kleurtje gekregen? Bladeren of van het afgeven van het hout?

Dat kleurtje heb ik door jbl tormec turf in het filter. Daarnaast zit er catappablad in en kienhout uiteraard. De meeste kleur komt door de turf.

Mooie bak Dennis! Je kan de bak iets voller maken door er bladeren, takken of uiteinden van wortels van boompjes/struiken, hout of nog enkelen stenen toe te voegen. Wees creatief, denk creatief!

Het plan was dit weekend om wat meer hout toe te voegen en wat takjes op de bodem etc zoals Jeppo aangaf. Dit laat ik toch maar even schieten. Ik was namelijk een weekje van huis en bij het voeren trof ik dit aan:

JYov96PndF_MdI8wfaA9qgKLlgLvJfX2.jpeg

Ik weet niet hoe oud de eitjes zijn maar ik gok dat ze morgen uit zullen komen. Ouders verdedigen ze fel. Ik weet ook niet of ik er misschien een paar apart zou willen zetten.

Gefeliciteerd Dennis!

De eitjes waren gistermiddag al uitgekomen. Althans, dat denk ik. Ze hebben de eitjes verplaatst naar een kuiltje waar ze met zijn allen in liggen. Ik kan alleen niet zien of ze uit de eitjes aan het kruipen zijn of dat het de kopjes zijn. Kan helaas nu geen foto maken omdat de camera leeg is.

Ik hoop dat er wat overblijft wat kan opgroeien. Na hoeveel dagen zouden ze zichzzelf wel kunnen redden dat ze niet meer opgegeten worden?

Mooie bak en vissen Dennis,ben benieuwd of het lukt met de kleintjes.

Als ze ze hebben verplaatst dan zijn ze al uitgekomen.Nou dat duurt wel twee of drie maanden voordat ze een beetje op formaat zijn. Als de jongen gaan vrijzwemmen is het vaak gedaan in een niet kweekbak.Soms heb je wel gelik en blijft er wat over.Maar wil je er echt mee kweken dan is een kweekbak onmisbaar.
Ook als je er niet mee wilt kweken blijft het een leuk gezicht,broedzorg.

Het lijkt me echt leuk om ze groot te krijgen. Zal echter wel lastig worden. Ik heb wel een 60cm bakje staan met alleen vuurtjes. Wellicht dat ze daar bij zouden kunnen? Zou ik ze met een luchtslangetje kunnen opzuigen en een paar dagen in een apart bakje laten groeien?

Update 19-5-2014:

Ik heb een paar jonkies overgezet naar een apart bakje om te kijken of ik ze groot kan brengen. De ouders verdedigden het nest fel en waren zeker niet blij met de slang die de jonkies opzoog. Moeder heeft direct een ander kuiltje gegraven en al die kleine friemeltjes zijn overgeplaatst. Mooi om te zien hoe de ouders er alles aan doen om de kleintjes groot te krijgen. Helaas ben ik bang dat ze het in het aquarium niet zullen redden.

Paar foto'tjes van de kleintjes in het aparte bakje:

mN7K_lihaOQyg_ZSONJhvkVT5iFKn1p0.jpeg

Tips zijn altijd welkom 🙂

Elke dag een deel van het water verschonen en flink beluchten.Als ze gaan vrijzwemmengeef ik ze Liquifry nr.1 (zullen ze ook wel andere merken hebben),want artemia nauplien zijn te groot.Azijn of microwormen kunnen ook gegeven worden.Na een week of twee weken kan je ze ook artemia nauplien geven. Eventueel fijn gewreven droogvoer maar dat accepteren ze bij mij niet.Je mag zeker 2 of 3 keer per dag eten geven.Maar houd wel het water schoon.

Heb net liquifry besteld. Hopelijk is het morgen binnen. Gelijk profito en kleibolletjes voor in de bodem besteld, want dat moest ik toch nog doen.

De kleintjes zijn echt leuk om te zien. Ze draaien wat in het rond alsof ze achter hun staart aanzitten.

Voor de garnalen heb ik stofvoer van koikarpers meegekregen toen ik ze kocht. Wellicht dat de baby's dat ook kunnen eten. We gaan het zien 🙂

Eergister is er helaas een einde gekomen aan het kweekje die ik had. De kleintjes in het aquarium was een lekker toetje voor de rest. De kleintjes die ik in het aparte bakje had zijn droevig tot hun einde gekomen. Toen ik thuis kwam zag ik al veel condens op de deksel. De thermometer gaf 40 graden aan dus alle kleintjes zijn verbrand.. Thermostaat gelijk weggegooid. Was gloeiend heet.

Nu wachten op het volgende nestje.

Zonde Dennis,hopelijk volgende keer beter!

Jammer hoor. Maar ja, weer een ervaring er bij. Zou sowieso een verwarming kopen die niet zo veel watt heeft, zeker als je ze in kleine bakjes doet.

erg jammer, maar er komt vast wel weer een nieuw nestje 🙂

Volgens mij was hij 50 watt. Komt uit een 60cm bakje. Goed balen maarja.

Volgende keer beter hoop ik 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan