Wat is er nieuw

Diamant gourami man introduceren bij bestaande tank met 2 vrouwen

Kajiwes

Member
Lid geworden
22 september 2024
Leeftijd
32
Hallo,

Ik heb een goed draaiende tank met daarin 2 diamant gouramies (vrouwtjes). Ik wil hier een mannetje bij introduceren. Onlangs heb ik een mannetje aangeschaft, maar dit is niet goed gegaan. 1 van de vrouwtjes (beide zijn al aanzienlijk groter) jaagde continue achter het mannetje aan wanneer deze tevoorschijn kwam. Resultaat: het mannetje at niet en verborg zich vrijwel altijd. Gericht voederen was ook niet mogelijk doordat hij continue weg schoot. Gisteren trof ik hem dood aan in de tank. Het vrouwtje dat achter hem aan liep te jagen is sowieso een heethoofd, en ook het andere vrouwtje jaagt ze tijdens voedertijd weg. Ze zijn echter van hetzelfde formaat (tegelijk in de tank gezet) en de andere vrouw zwemt gewoon even weg en komt direct weer terug. Dat gaat dus wel goed. De vissen zitten overigens in een goed beplante tank met schuilmogelijkheden in alle waterlagen, als heeft de bovenste waterlaag wel veel open ruimte.

Nu wil ik toch graag een mannetje introduceren, en vraag ik me af wat de beste manier is om dit aan te pakken. Heeft iemand ervaring/suggesties? Bijvoorbeeld om terretoriaal gedrag te voorkomen of de man niet opgejaagd te laten voelen? Ik overweeg nu om een grotere man te zoeken in de hoop dat die voldoende van zich af kan bijten. Of zijn er nog andere manieren waardoor bijvoorbeeld de man ook eerst kan wennen of territorium op kan bouwen? De vrouwtjes zijn al aanzienlijk groter dan de gouramies die ik hier bij de aqurium zaak kan krijgen. Soms hebben ze wel een terugbrenger, maar dan is de kans wel groter dat het al een vis met gedragsproblemen is. Is dat de enige manier of kan iemand me een manier aanbevelen om een kleiner mannetje te introduceren? Of heb ik misschien gewoon pech gehad met een wat banger exemplaar en moet ik het nog eens proberen?

Kun je misschien de vrouwtjes uitvangen en een paar weken in een andere bak doen? (Of de winkel vragen om ze tijdelijk te huisvesten). Dan kan het mannetje rustig de bak verkennen en leren waar hij zich verstoppen kan ed en dan doe je na één of twee weken de dames terug in de bak.
(Ik garandeer niets, maar zo zou ik het doen).

Is het niet zo dat je de grotere soorten beter als koppel kan houden?
Mannelijke spatten zijn vrij agressief naar mannelijke soortgenoten. Dus die hou je he beste per koppel of 1 man en meerdere vrouwen.

En Diamantgoeramie mannen zijn vrij tolerant ten opzichte van mannelijke soortgenoten. Die kun je per koppel, 1 man met meerdere vrouwen, meerdere mannen en een kleiner aantal vrouwtjes of zelfs in een groep van alleen mannen houden.

Kun je misschien de vrouwtjes uitvangen en een paar weken in een andere bak doen? (Of de winkel vragen om ze tijdelijk te huisvesten). Dan kan het mannetje rustig de bak verkennen en leren waar hij zich verstoppen kan ed en dan doe je na één of twee weken de dames terug in de bak.
(Ik garandeer niets, maar zo zou ik het doen).

In de andere bak zitten diklip gouramies. Die zal voor hen ook niet groot genoeg zijn. Of de winkel ze onder kan brengen is te overleggen. Ik weet alleen niet zeker of ik ze de stress aan wil doen weer naar de winkel te sturen, ze zijn zo heerlijk vrij van schuwheid. 😅

Veel drijfplanten, en een grotere man.

Groothandel Ruinemans heeft momenteel XL mannen. Misschien kan een winkel deze voor je bestellen. https://www.ruinemansgroup.com/prod...BwE&gbraid=0AAAAADrilq8KzoVnmIsd7YBJzYf3b6u0c

Drijfplanten of andere planten ontbreekt het ze toch echt niet aan. Misschien dat zo'n grote wel meer kans maakt. Ik kan eens kijken of ze hier te bestelen zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan