Wat is er nieuw

Discusvis erg donker van kleur

Jacob

Member
Lid geworden
27 oktober 2024
Dag mede hobbyisten,

Ik heb 4 prachtige discusvissen in mijn aquarium zitten. Ik heb 2 mooie blauwe discusvissen vanaf het begin al en dat is nu inmiddels een ruim half jaartje. Ze deden hef altijd perfect.
Helaas is nu een van die blauwe discussen erg donker van kleur geworden. Hij is erg schuw, maar eet wel prima.
Ik ben hierna begonnen met het meten van waarden in mijn aquarium. Ik merkte op dat ik niet genoeg water ververste. Dit ben ik inmiddels al mee bezig, maar ben bang dat dat niet het probleem van de discus wegneemt.
De discus is alleen donker van kleur en wat schuwer als de andere discussen. Hij heeft geen witte ontlasting of gaten ergens zitten. Het lijkt me dus geen ziekte
Is iemand hier bekend mee of komt het iemand bekend voor die mij meer kan vertellen hierover?

Ik heb deze pagina gevonden. Komt het verhaal daar je bekend voor? https://aquariumscience.org/index.php/11-17-black-death/

TL;DR: soms is het iets tijdelijks en betrekkelijk onschuldigs, soms niet. Niet alle "pathologische" oorzaken zijn behandelbaar. Wat kan helpen is om na te gaan of iets in de verzorging evt voor verbetering vatbaar is. Bij discussen is bijvoorbeeld veel winst te boeken met goede filtering.

Ik ben hierna begonnen met het meten van waarden in mijn aquarium. Ik merkte op dat ik niet genoeg water ververste.
Om het beeld beter te krijgen: welke waterwaarde(s) gaf voor jou aan dat er meer ververst mag worden?

@Gino88 bedankt voor het meedenken.
De zwarte dood komt wel redelijk overeen met de discus in mijn bak. Die slijmlaag zie ik er ook wel in terug, maar dan een mildere variant. Betekend het dan ook dat de discus op de duur ook sterft aan de zwarte dood?

De reden dat ik veel meer water ben gaan verversen is gekomen door de nitraat (NO3).
Die was namelijk 50 mg/l. Veel te hoog dus. Mijn verder waarden zijn:

Nitriet (NO2): 0,25 mg/l
Nitraat (NO3): 50 mg/l
Gezamenlijke hardheid (GH): >7 °DH
Carbonaathardheid (KH): 4,5 °DH
PH waarde (PH): 7,2
Chloor (CL2): 0 mg/l
Koolstofdioxide (CO2): <15 mg/l

Met een nitriet van 0,25 is er meer aan de hand. Dat is giftig voor vissen en hoort niet aanwezig te zijn!
Hoe maak je je filter schoon?
Hoe vaak?
Wat voor filter heb je met wat voor filtermateriaal?

Verder schat ik dat je met teststrips meet, die zijn minder betrouwbaar dan druppeltesten, dus waarschijnlijk een goed idee om daar naar over te schakelen. Je kunt een complete testkoffer kopen, maar daar zitten dan nog weleens tests in die je maar één of twee keer gebruikt. Of je koopt losse testen, en dan dan zou ik tests nemen om de waterkwaliteit te bewaken: nitriet (NO2) ammoniak (NH3 /4) en voor plantenvoeding te monitoren (ik weet niet of je die hebt): nitraat (NO3), fosfaat (PO4) en ijzer (FE).

Verder kunnen discusvissen nogal territoriaal en pesterig zijn naar elkaar en de kans daarop is groter bij een kleinere groep. Dat zou zeker bij de schuwheid mee kunnen spelen.

@Gino88 bedankt voor het meedenken.
De zwarte dood komt wel redelijk overeen met de discus in mijn bak. Die slijmlaag zie ik er ook wel in terug, maar dan een mildere variant. Betekend het dan ook dat de discus op de duur ook sterft aan de zwarte dood?

De reden dat ik veel meer water ben gaan verversen is gekomen door de nitraat (NO3).
Die was namelijk 50 mg/l. Veel te hoog dus. Mijn verder waarden zijn:

Nitriet (NO2): 0,25 mg/l
Nitraat (NO3): 50 mg/l
Gezamenlijke hardheid (GH): >7 °DH
Carbonaathardheid (KH): 4,5 °DH
PH waarde (PH): 7,2
Chloor (CL2): 0 mg/l
Koolstofdioxide (CO2): <15 mg/l
Nitraat is voor discussen niet zo erg, 50 valt nog mee. Veel belangrijker is dat het water schoon is, laag in aantallen bacterien.

Je noemt 0,25 mg/L nitriet. Was die meting een twijfelgeval of zag je de teststrip duidelijk verkleuren? Niet dat 0,25 direct giftig is, maar je zou het niet moeten kunnen meten. Normaal gesproken pakken teststrips nitriet en nitraat overigens net zo goed op als druppeltests dat doen.

Of je vis ten dode opgeschreven is, dat durf ik echt niet te zeggen. Veel meer dan wat er over het ziektebeeld in dat artikel staat, weet ik er niet van.

Nitraat is voor discussen niet zo erg, 50 valt nog mee. Veel belangrijker is dat het water schoon is, laag in aantallen bacterien.

Je noemt 0,25 mg/L nitriet. Was die meting een twijfelgeval of zag je de teststrip duidelijk verkleuren? Niet dat 0,25 direct giftig is, maar je zou het niet moeten kunnen meten. Normaal gesproken pakken teststrips nitriet en nitraat overigens net zo goed op als druppeltests dat doen.
Die meting was een twijfelgeval, want een eerdere meting gaf minder nitriet aan. Ik las ook dat nitriet door de dag heen kan verschillen.
Was is dan de beste optie om nu te doen?

Die meting was een twijfelgeval, want een eerdere meting gaf minder nitriet aan. Ik las ook dat nitriet door de dag heen kan verschillen.
Ik zou blijven verversen als je nitriet meet.
Zoals Lysia ook al zei hoor je dat niet meer te meten.

Met een nitriet van 0,25 is er meer aan de hand. Dat is giftig voor vissen en hoort niet aanwezig te zijn!
Hoe maak je je filter schoon?
Hoe vaak?
Wat voor filter heb je met wat voor filtermateriaal?

Verder schat ik dat je met teststrips meet, die zijn minder betrouwbaar dan druppeltesten, dus waarschijnlijk een goed idee om daar naar over te schakelen. Je kunt een complete testkoffer kopen, maar daar zitten dan nog weleens tests in die je maar één of twee keer gebruikt. Of je koopt losse testen, en dan dan zou ik tests nemen om de waterkwaliteit te bewaken: nitriet (NO2) ammoniak (NH3 /4) en voor plantenvoeding te monitoren (ik weet niet of je die hebt): nitraat (NO3), fosfaat (PO4) en ijzer (FE).

Verder kunnen discusvissen nogal territoriaal en pesterig zijn naar elkaar en de kans daarop is groter bij een kleinere groep. Dat zou zeker bij de schuwheid mee kunnen spelen.

@Lysia
Ik maak gewoon in de badkuip mijn filters schoon. Ik heb een interne filter die ik heb gekregen bij de aankoop van de bak. De pomp is van aqualantis waar mijn bak ook van is. Ik spoel ze af met water en daarna gaan ze pomp weer in. Ik maak 2x per maand mijn pomp helemaal schoon. Wat voor filters ik precies heb weet ik niet. Staat dat op de pomp?
Ik weet dat ik 2 bakjes met watten en 2 bakjes met bacterien heb.
Mijn eerstvolgende aankoop word dan ook een buitenpomp.

Ik meet inderdaad met teststrips. Ik ben nog niet bekend met het meten van mijn waarden, dus zal je tip eens proberen.

Dat mijn discussen erg van hun eigen territorium houden klopt inderdaad. Toch valt het wel mee hoe erg ze met elkaar bezig zijn.

Bedankt dat je even met me meedenkt!

Denk persoonlijk dat een intern filter niet toereikend is voor een bak met discus vissen.
Teststrips zou ik zelf liever niet gebruiken.

Filter moet je zo lang mogelijk met rust laten maar kan begrijpen dat dat niet lang lukt met een binnenfilter.

Ik heb volgens mij nog niet voorbij zien komen hoe groot je aquarium is, en misschien dat foto’s ook wat meer duidelijkheid kunnen geven van de stand van zaken..?

Ik heb volgens mij nog niet voorbij zien komen hoe groot je aquarium is, en misschien dat foto’s ook wat meer duidelijkheid kunnen geven van de stand van zaken..?
@Fozzy
Ik heb een bak van 240 liter.
120 cm lang
50 cm hoog
En 40 cm diep
Wat voor foto's wil je precies zien?

Ik maak gewoon in de badkuip mijn filters schoon. Ik heb een interne filter die ik heb gekregen bij de aankoop van de bak. De pomp is van aqualantis waar mijn bak ook van is. Ik spoel ze af met water en daarna gaan ze pomp weer in. Ik maak 2x per maand mijn pomp helemaal schoon. Wat voor filters ik precies heb weet ik niet. Staat dat op de pomp?
Ik weet dat ik 2 bakjes met watten en 2 bakjes met bacterien heb.
Mijn eerstvolgende aankoop word dan ook een buitenpomp.
Ik denk dat de filtering beter kan als ik het zo lees. Twee keer per maand het filtermateriaal schoonmaken is echt te veel, zeker voor discussen. Op die manier kun je geen grote biologische filtercapaciteit handhaven. Zo'n binnenfilter is überhaupt maar zelden toereikend voor dit soort vissen. Kan alleen met een hele lage bezetting.

Dat je nitriet hebt gemeten kan ik nu wel begrijpen. En het is reden voor verandering denk ik, anders is het waarschijnlijk een kwestie van tijd voor je discussen gaat kwijtraken. Ik zou aanraden om te kijken voor een extern filter. 🙂 Qua verhouding prijs-kwaliteit zijn filters van JBL wel goed. Ander merk dat leden hier veel gebruiken is Oase. De biomaster-potfilters daarvan hebben goede filtermedia inbegrepen. Probeer voor het beste effect je filters te vullen met spons (en evt kunststof zoals Hel-X en K1) i.p.v. bioballen, steentjes, keramische ringen e.d.. En dan alleen onderhouden wanneer de waterstroom duidelijk verminderd is door verstopping.

Overzichtsfoto van je bak en viasen?

Vaak, en veel water verversen is het devies bij het houden van discussen, en goede filtering. Het zijn nogal vervuilers en veelvraten.

Overzichtsfoto van je bak en viasen?

Vaak, en veel water verversen is het devies bij het houden van discussen, en goede filtering. Het zijn nogal vervuilers en veelvraten.
Ik voeg de foto's even toe.
Verder heb ik nog een maanvis die het perfect doet en nog wat bijvissen

Bijlagen

• 20241017_133148.jpg
    20241017_133148.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 51
  • 20241017_133120.jpg
    20241017_133120.jpg
    2 MB · Weergaven: 54
  • 20240927_142519.jpg
    20240927_142519.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 49
  • 20240831_142823.jpg
    20240831_142823.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 52
  • 20240831_142841.jpg
    20240831_142841.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 47
  • 20240729_171402.jpg
    20240729_171402.jpg
    2.5 MB · Weergaven: 53
Ik denk dat de filtering beter kan als ik het zo lees. Twee keer per maand het filtermateriaal schoonmaken is echt te veel, zeker voor discussen. Op die manier kun je geen grote biologische filtercapaciteit handhaven. Zo'n binnenfilter is überhaupt maar zelden toereikend voor dit soort vissen. Kan alleen met een hele lage bezetting.

Dat je nitriet hebt gemeten kan ik nu wel begrijpen. En het is reden voor verandering denk ik, anders is het waarschijnlijk een kwestie van tijd voor je discussen gaat kwijtraken. Ik zou aanraden om te kijken voor een extern filter. 🙂 Qua verhouding prijs-kwaliteit zijn filters van JBL wel goed. Ander merk dat leden hier veel gebruiken is Oase. De biomaster-potfilters daarvan hebben goede filtermedia inbegrepen. Probeer voor het beste effect je filters te vullen met spons (en evt kunststof zoals Hel-X en K1) i.p.v. bioballen, steentjes, keramische ringen e.d.. En dan alleen onderhouden wanneer de waterstroom duidelijk verminderd is door verstopping.
@Gino88
Ik ben blij met de adviezen en info die je me geeft. Hier kan ik allemaal wat mee!
Welke exacte buitenfilter raad je mee aan?
Ik heb een bak van 240 liter.

Denk persoonlijk dat een intern filter niet toereikend is voor een bak met discus vissen.
Teststrips zou ik zelf liever niet gebruiken.

Filter moet je zo lang mogelijk met rust laten maar kan begrijpen dat dat niet lang lukt met een binnenfilter.
@Ice78
Welke buitenfilter zou jij me aanraden?

Dat kan je beter vragen aan andere die zelf met buitenfilters werken. Ik heb weinig ervaring met de huidige modellen.
Oké, in ieder geval bedankt voor het meedenken en de gegeven info.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan