Wat is er nieuw

Dit is buikwaterzucht ben ik bang... (filmpje)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Petra WM
  • Startdatum Startdatum
P

Petra WM

Guest
Deze dwerggourami heeft volgens mij last van buikwaterzucht. Ik heb er hier topics over gezien. Ze hangt veel boven bij het oppervlak en is vrij lusteloos.
Vorige week was het mannetje druk met haar aan het paren en er kwamen eitjes en larfjes van. Eerst dacht ik dat ze een dikke buik kreeg van kuit. Maar nu ik de symptomen van buikwaterzucht nog eens gelezen heb ben ik bang dat dit het geval is.
Ik heb het water getest (heb net gister de bak verschoond, gezogen, emmer water ververst) en de nitraat was te hoog. Ben nu 50% aan het verversen.
De dwerggourami zit in de Juwel 600 Rekord.

Hier is een filmpje van de vis. Begint wat belabberd maar daarna is het goed zichtbaar. Dikke buik, de schubben staan niet echt ver naar buiten... Maar ze is zo dik...

https://www.youtube.com/watch?v=tL1cQDY ... e=youtu.be

Vrees dat je niet veel meer kunt doen.
Sera Baktopur kan je nog proberen.

Veroorzaakt dat virus ook deze 'opgeblazen' vorm?

~ Ivo

Er staat wel 'abdominal swelling' in het stukje. Da's opzwellen van de buik.
Balen zeg... beide ziekten zijn vervelend... als het die gourami-ziekte is, hoop ik dat het mannetje het niet ook krijgt...
Het vrouwtje zit in een kweekbakje op dit moment.

Petra WM zei:
Er staat wel 'abdominal swelling' in het stukje. Da's opzwellen van de buik.
Helemaal waar, maar omdat ik regelmatig het virus als boosdoener voor een dode lalius genoemd zie worden bij vissen die lang niet zo opgeblazen zijn als dit exemplaar de vraag.

~ Ivo

De vis is gezwollen en in combinatie met de zweren op de huid lijkt het mij 100% het Iridovirus.

Ik hoop dan maar dat het mannetje het niet krijgt.
Wat jammer dat deze mooie vissen zo'n vervelend virus onder de leden hebben.

Bedankt allemaal voor de reacties.

De kans dat hij het krijgt is bijzonder groot.

Ik heb toch besloten om de vis nog niet op te geven. Misschien te vergeefs, maar wil toch graag medicatie proberen.
Heb 'm in de guppybak gezet, de guppen eruit gehaald die zich lieten vangen.
En Cerpofor Bactyfec toegevoegd na lezen van de gebruiksaanwijzing.

Nu afwachten.
Ik laat weten hoe het gaat.

Dit is een terminaal zieke vis die pijn lijdt een rot einde bezorgen. Niet slim.

Dat opzwellen komt vaak omdat de nieren uitvallen, de vis kan geen vocht meer afdrijven en zwelt totaal op. Alle organen komen in de verdrukking.

Ja, deze vis is eigenlijk kansloos, ik ben het met Botia eens, het is zielig om het lijden te rekken.

Petra WM zei:
Ik heb toch besloten om de vis nog niet op te geven. Misschien te vergeefs, maar wil toch graag medicatie proberen.
Heb 'm in de guppybak gezet, de guppen eruit gehaald die zich lieten vangen.
En Cerpofor Bactyfec toegevoegd na lezen van de gebruiksaanwijzing.

Nu afwachten.
Ik laat weten hoe het gaat.

goed van je of het helpt weet ik niet

ook ik geef niet zomaar op

of dat verstandig voor de vis is weet ik niet

Die vis ziet er vreselijk uit, ik vind dat je diervriendelijk moet handelen en hoe vreselijk ook de vis snel uit z'n lijden te verlossen met een beste tik. Zo'n drijfbakje levert stress op en de vis is niet te redden! Het drijfbakje heeft sowieso geen zin het water staat met elkaar in contact.

Ik vind het sneu voor de vis om dit lijden nog te verlengen 🙁

Tsja..kom ik ook nog eens , als mosterd na de maaltijd, maar verlos dat diertje toch uit zijn/haar lijden.

Zolang dit diertje nog niet uit het lijden is verlost is er helemaal niets mosterd naar de maaltijd.

~ Ivo

Het diertje is uit haar lijden verlost.

Echt jammer, we hadden 'm nauwelijks 1,5 maand...

Om nou meerdere besmetting te voorkomen, maak ik het kuurtje in de bak af.

Ja Petra, dat is ook jammer.
Ik vind die dwerggourami's erg leuk, maar omdat ze met massa's gekweekt worden is er een nare ziekte in geslopen , soms heb je geluk, en soms dus niet.
Het is ook jammer dat als je meerdere dwerggourami's in de bak hebt, die ook waarschijnlijk wel besmet zijn met deze ziekte.
Weet wel dat deze ziekte alleen voor de dwerggourami's besmettelijk is, niet voor de rest van je vissenbestand.
Je kan er niks tegen doen, medicijnen helpen niet tegen deze ziekte helaas.
Maar wees niet bang dat het je hele vissenbestand aan zal tasten, dat doet het niet.
Het blijft beperkt onder de dwerggourami's.
Ik had ook een koppeltje waarvan het vrouwtje al snel dood ging, want ze zijn ook niet altijd even sterk.
Maar het mannetje zwemt alweer een jaar rond, en doet het goed.
Dus het hoeft niet altijd fout te gaan, maar heb je de pech dat je 1 besmette dwerggourami er tussen hebt zitten, dan kan je er van uit gaan dat de ander in je bak ook besmet is.

astrid j zei:
Weet wel dat deze ziekte alleen voor de dwerggourami's besmettelijk is, niet voor de rest van je vissenbestand.
(...)
Maar wees niet bang dat het je hele vissenbestand aan zal tasten, dat doet het niet.
Kalmerende woorden, maar ik ben er niet zo zeker van. Er zijn geluiden dat diverse vissen er ook vatbaar voor zijn/met iets dergelijks zijn geconstateerd (er schijnen ook diverse varianten van het virus te zijn als ik het goed begrijp):
http://www.daff.gov.au/__data/assets/pd ... isirus.pdf
http://www.daff.gov.au/__data/assets/pd ... 100722.pdf

~ Ivo

Bedankt AstridJ en Ivo.
Het blijft toch lastig met die ziekten.
Gewoon maar de bak goed verversen, water en de vissen in de gaten houden.

Deze vissen, de koraalrode platy's (volgens mij een 'balloon' variant of zo) hebben ook vlekkerige schubben. Rechtsonder op de buik. Dat hadden ze al, maar ze zijn niet sloom of gedragen zich niet ziek.
Ze waren laatst haast vierkant zo dik waren ze, maar ze hadden geen dennenappel effect en gedroegen zich ook niet ziek of zwak.
Ik dacht eerst: die zijn zwanger of zo...

20qc3ft.gif

Toch Heren en Dames ,
Is het jullie eigen fout sorry maar in zulke kleine bakkies
zul je elke dag de bodem moeten af hevelen en ga eens kijken
Welke vissen er echt geschikt voor jullie bakkie
Dan voorkom je hoop leed :sorry:

KoraalPlaty's zijn een balloonvorm en dat vlekkerige zie je in sommige stammen. Dit is compleet normaal.

Mascha&Ivo zei:
astrid j zei:
(...)
Kalmerende woorden, maar ik ben er niet zo zeker van. Er zijn geluiden dat diverse vissen er ook vatbaar voor zijn/met iets dergelijks zijn geconstateerd (er schijnen ook diverse varianten van het virus te zijn als ik het goed begrijp):
http://www.daff.gov.au/__data/assets/pd ... isirus.pdf
http://www.daff.gov.au/__data/assets/pd ... 100722.pdf

~ Ivo

Weer wat bijgeleerd, dit is dus nieuw voor mij, dan is het toch ernstiger dan ik dacht, en vind het eigenlijk ook balen als dit virus ook kan overslaan naar andere vissen.
Het kan, maar hoeft niet, maar toch goed om te weten!

Precies, 'als' het kan overslaan naar andere vissen. Ik heb beide onderzoeken ook niet zeer gedetailleerd gelezen (ik vond er nog een aantal, was een beetje te veel van het goede) dus ik weet niet of het bijvoorbeeld gaat om verschillende varianten van het Iridovirus of gerelateerde virussen - ergens spreken ze ook over het ISKNV-achtige Iridovirus, dat impliceert een relatie, maar wel een verschil - of misschien de ene soort wel kan overslaan en de andere niet en of wellicht de ene vissoort wel kan worden overgesprongen en de andere weer niet. Iets om een keer een middagje goed voor te gaan zitten, want het is geen kattenpis qua materie.

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan