Wat is er nieuw

Diverse soorten algen

Anne97

Member
Lid geworden
14 oktober 2023
Leeftijd
28
Goedenmiddag, mijn aquarium draait nu zo’n 2 jaar. Ongeveer een jaar geleden verhuisd en sinds dien veel meer last van algen. Vermoedelijk omdat er meer zonlicht op valt. Test waardes zijn goed. Zitten 6 vuurgarnalen, 2 vissen en een mini algen eter in. Ververs om de week een beetje water. Welke producten zijn aan te raden? Of wat doe ik fout?

Bijlagen

• IMG_6718.jpeg
    IMG_6718.jpeg
    2.3 MB · Weergaven: 84
  • IMG_6717.jpeg
    IMG_6717.jpeg
    5.5 MB · Weergaven: 82
Ik denk dat een teveel aan licht de oorzaak is en een Anubia moet zeker niet in veel licht staan.

Hoe groot is dit aquarium en wat voor filter heb je erin hangen?

Je zegt dat 'de waarden' goed zijn. Welke waarden heb je het dan over? Wat is daadwerkelijk de waarde? Hoe heb je die gemeten?

Ik denk dat een teveel aan licht de oorzaak is en een Anubia moet zeker niet in veel licht staan.
De lamp staat elke dag van 10-19:00 aan maar er is wel meer zonlicht dan in mijn vorig huis

Je zegt dat 'de waarden' goed zijn. Welke waarden heb je het dan over? Wat is daadwerkelijk de waarde? Hoe heb je die gemeten?
Ik heb van die test strips en die zijn allemaal oké. En nitraat/nitriet dmv druppeltest ook goed

Die teststrips meten geen fosfaat voor zover ik weet en wat is ok van nitraat in jouw ogen? Planten hebben namelijk nitraat en fosfaat nodig om te kunnen groeien, dus 0 is niet goed.

De nauwkeurigheid van test strips laten beslist te wensen over. Maar... Anubias, jouw sterk bealgde plant is een langzaam groeier die weinig licht wil. Zet het dus onder een andere dicht groeiende plant bijvoorbeeld. Of zoek in ieder geval een meer beschaduwde plek. Overigens algen bestrijden met producten is niet echt een goed idee. Algen ontstaan door tekorten. Vaak CO2 t.o.v. de lichtsterkte.

De nauwkeurigheid van test strips laten beslist te wensen over. Maar... Anubias, jouw sterk bealgde plant is een langzaam groeier die weinig licht wil. Zet het dus onder een andere dicht groeiende plant bijvoorbeeld. Of zoek in ieder geval een meer beschaduwde plek. Overigens algen bestrijden met producten is niet echt een goed idee. Algen ontstaan door tekorten. Vaak CO2 t.o.v. de lichtsterkte.
Bedankt voor het advies! Welke plant zou je aanraden? En hoe krijg ik de algen nu het beste weg?

Drijfplantjes, bijv pistia, Limnobium laevigatum, hoornblad, drijfbamboe, en nog een heel aantal andere soortjes.

Drijfbamboe is ook een mooie drijver om licht te dempen. Worden lange stukken die op de gewenste lengte kunnen worden ingekort.

Drijfplantjes, bijv pistia, Limnobium laevigatum, hoornblad, drijfbamboe, en nog een heel aantal andere soortjes.
Bedankt! Het water zit wel tot aan de bovenkant van het aquarium (fluval edge). Maakt dat nog uit voor de keuze van de drijfplant?

Ik zie niet in waarom dat uit zou maken.

Bedankt voor het advies! Welke plant zou je aanraden? En hoe krijg ik de algen nu het beste weg?
Zorgen dat je de aandacht richt op tekorten! Bijvoorbeeld, baardalg heeft vaak als oorzaak een foute verhouding tussen lichtsterkte en CO2 level. Anders gezegd; er is een tekort aan CO2 t.o.v. de lichtsterkte. Zo heeft groene puntalg, de harde groene alg variant, ook weer te maken met een tekort aan CO2 maar ook aan fosfaat. Let op, dit zijn voorbeelden. Maar algen hebben altijd te maken met een aanwezig tekort. Een tekort t.o.v. iets anders. Daar past een denkwijze bij. Dat begint bij het licht. De licht duur en de licht sterkte want er is een belangrijk verschil tussen beide. Jouw aanwezige licht mogelijkheid die je het best op een duur van 8 uur zet exclusief eventuele dimtijden. De lichtsterkte die je lampen kunnen bieden bepalen welke plantsoorten in je bak passen. Veel rode planten bijvoorbeeld vragen een hoge lichtsterkte zo tussen de 40 en 45 lumen per liter water. Daarnaast moet je bij een dergelijke sterkte rekening houden met extra CO2 toevoeging. Wil je dit niet dan of kunnen je lampen dit niet aan dan moet je een plantensoort kiezen die niet meer als een gemiddelde lichtsterkte vraagt. Zo tussen de 30 en 40 lumen per liter water. Je komt daar vrij gemakkelijk achter want de online aanbieders vermelden dit veelal bij hun producten. Lichtsterkte zorgt ook voor groeisnelheid. Een hogere sterkte geeft binnen bepaalde normen een snellere groei die dan ook weer vraagt om een aan die groei aangepast voedingspatroon. Ook CO2 overigens hoort bij voeding! Naast dit alles speelt ook de lichtkleur aangeven in Kelvin waardes een rol. Op een aquarium is een gemiddelde waarde van van 4500 tot 5000 Kelvin een goed gemiddelde. Helaas geven de verlichting soorten van Juwel vaak een veel te hoge kleurwaarde. De foto van "de gouden driehoek" maakt verhoudingen duidelijk, licht in top waar alles begint. Daarnaast een afbeelding van de Kelvinwaardes. Je ziet, zo rond de 5000 Kelvin bevindt zich het middag licht ook het best voor je bak. Hopelijk maakt dit iets duidelijk?

voedingsdriehoek.jpgOmschrijvingen-kleurtemperaturen.jpg

Ik zie bij die bak geen lucht erboven en veel drijvers halen wel de co2 uit de lucht.
Eigenlijk dacht ik dat deze bak geen deksel erop heeft, en dat de planten dus de beschikking hebben over zoveel lucht als ze maar willen. Als er inderdaad wel een deksel op zit, ie pal op het wateroppervlak ligt, dan moet je naar 'onderwater'drijfplanten toe: bijv hoornblad, drijfbamboe, waterpest....

Eigenlijk dacht ik dat deze bak geen deksel erop heeft, en dat de planten dus de beschikking hebben over zoveel lucht als ze maar willen. Als er inderdaad wel een deksel op zit, ie pal op het wateroppervlak ligt, dan moet je naar 'onderwater'drijfplanten toe: bijv hoornblad, drijfbamboe, waterpest....
Ja ik keek op google bij die bak en zover ik zie zit er een glazen plaat op.

Ja ik keek op google bij die bak en zover ik zie zit er een glazen plaat op.
Klopt er zit geen lucht in, het water zit zeg maar tot het dak. Dat maakt de keuze voor drijfplanten lastiger denk ik?

wat bij mij in het verleden heeft geholpen is het gebruiken van Easy-Life AlgExit met daarbij heel je aquarium afplakken en de lampen uit zetten voor een week. bij mij was het meeste alg toen dood. maar kom eerst te weten door wat het zo geworden is anders blijf je bezig

wat bij mij in het verleden heeft geholpen is het gebruiken van Easy-Life AlgExit met daarbij heel je aquarium afplakken en de lampen uit zetten

Daar heb je geen veel te dure middeltjes bij nodig.
Zowel dat spul van easylife als een blackout zijn pleisters.
Je zou een blackout kunnen toepassen maar je moet ook de oorzaak aanpakken.

Ik ga eerst een fosfaat druppel test bestellen en uitvoeren!

Daar heb je geen veel te dure middeltjes bij nodig.
Zowel dat spul van easylife als een blackout zijn pleisters.
Je zou een blackout kunnen toepassen maar je moet ook de oorzaak aanpakken.
Ik heb nu de aquariumverlichting uitgezet even kijken of dat helpt

Ik denk niet dat dit de oplossing is want als je het licht weer aandoet zal het terugkomen omdat de oorzaak niet is weggenomen. Ik zou de Anubia eens vervangen voor planten die niet snel bealgt raken bij wat meer licht.
Als je niet kan dimmen dan is voor jou bakje de Anubia geen goede keus denk ik.
Probeer eens wat Crypto s of Javavaren bijvoorbeeld. Ook deze hebben natuurlijk voldoende voeding en co2 nodig;)k

Welke voeding geef je voor de planten?

Er zit verschil tussen de lichten uitzetten en een blackout.
Alleen je lichten uitzetten heeft totaal geen zin.
Bij en blackout zul je creatief moeten zijn om alle licht van buiten af ook te blokkeren door vuilniszakken/karton tegen je glas te plakken zodat er geen enkel streepje licht meer binnen komt.
Maar zoals @jessicapilon al aangeeft moet je de oorzaak weg nemen anders komt het net zo hard weer terug.

Meet eerst de fosfaat eens met druppels en denk na over een andere plaats voor het aquarium waar er geen zonlicht op valt.

Bij en blackout zul je creatief moeten zijn om alle licht van buiten af ook te blokkeren door vuilniszakken/karton tegen je glas te plakken zodat er geen enkel streepje licht meer binnen komt.
Maar zoals @jessicapilon al aangeeft moet je de oorzaak weg nemen anders komt het net zo hard weer terug.

Meet eerst de fosfaat eens met druppels en denk na over een andere plaats voor het aquarium waar er geen zonlicht op valt.
Helaas is er geen plek waar geen zonlicht is. Zit erover te denken om de zijkant af te plakken zodat daar geen zonlicht meerdoorkomt

Fosfaat is 0.6-0,7 mg/l en co2 is 20 mg/l; lijkt me prima?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan