Wat is er nieuw

Donderdag alles perfect en Vrijdag alles dood

• Onderwerp starter Onderwerp starter Displaynaam
  • Startdatum Startdatum
D

Displaynaam

Guest
Donderdag ochtend mijn aquarium had ineens een stuk meer alg dan de dag daar voor?(daarvoor maar een heel klein beetje) Ga na mijn werk kom terug de toestand is verslechterd moe dus besluit het uit te stellen met water verversen want de zondag daar voor heb ik omdat het water stonk 50% van het water vervangen.

Vrijdag ochtend al mijn vissen zijn dood en bijna al de planten heb toen alles er uit gehaald wat dood was en 80% van het water vervangen er zitten nu nog paar visjes in en een plant.

Opmerking 1: Wat ik alg noem kan misschien ook wat anders geweest zijn het was groene vies spul (jammer genoeg geen foto)

Opmerking 2: Er is sinds januari geen vissen meer bij gekomen en geen planten bij gekomen wel zijn er een paar ouwe planten vervangen voor nieuwe planten(zelfde soort) een maand terug.

Opmerking 3: Sinds vrijdag is de alg(dit is wel echt alg) op mijn ramen zwaar toegenomen.

Opmerking 4: Sinds een maand of twee terug begon er ineens alg de groeien op mijn verwarming maar kreeg/krijg het er niet af, misschien een oorzaak? Zie foto

Mijn vraag is hoe kom dit? Tips om het de voorkomen.. Op de dag zelf was de KH waarde de hoog en de CI2 (weet niet meer het nummer maar stond op gevaren zone op het stripje) En let op de zondag daar voor was 50% van het water vervangen.

Info:
1meter breed(min of meer)

2 Aquarium lampen 6 maanden oud(1 voor planten en de voorste voor vissen)

Geef de vissen 2x per dag de eten let er op dat het eten verdwijn binnen 5 minen.. Laat wel een paar korrels op de bodem vallen voor de grondvissen die schuwe zijn(waren)

PrnbCSQYi2Qh8VXkOoZjmifntAdLRJyc.jpeg

Heb je waterwaardes voor ons ??? Met name NO2 en NO3

Kun je ook een foto van voren posten??
Ik zie heel erg veel alg en dat is niet van een paar dagen vermoedt ik.
Het lijkt me dikke penseelalg en dat is vaak een gevolg van co2 tekort.
Hoelang draait de bak en hoelang brandt je licht??
Wat zijn de no3 en po4 waarden alsmede de kh en de ph en no2??
Ik denk dat die alg die je bedoeld blauwalg is geweest en dat het daarom ook stonk. Dat is namelijk een bacterie.
Wat voeg je verder toe?? Als het stinkt zou ik nog een flinke wissel doen.

Let erop dat strips niet precies meten en druppeltesten zijn veel beter.
Je hebt ook erg weinig planten in je bak op het moment.
Hoe groot is je bak overigens??

Wat waren/zijn de waterwaarden toen,en nu.
Heb je voedingsbodem??? Bodemrot???
Welke planten had je erin staan?

voor heb ik omdat het water stonk 50% van het water vervangen.
Ja,dan doe je dat toch weer.

Dat spul,kan blauwalg zijn.
Je had gewoon sneller in moet grijpen.

Desnoods alle vissen in een teil,speciekuip.of wat.

Jammer.

Bertus zei:
Wat waren/zijn de waterwaarden toen,en nu.
Heb je voedingsbodem??? Bodemrot???
Welke planten had je erin staan?

voor heb ik omdat het water stonk 50% van het water vervangen.
Ja,dan doe je dat toch weer.

Dat spul,kan blauwalg zijn.
Je had gewoon sneller in moet grijpen.

Desnoods alle vissen in een teil,speciekuip.of wat.

Jammer.

Bijna in koor Bertus 😉

Ja,zelfde tijd. :thumbs:

2 maal daags voeren lijkt me ook niet nodig
en een keer of 2 per week vasten is ook goed

roosen zei:
Dan verwen ik ze teveel 😉
ik geef om 8 uur vlokken en om 17 uur nog eens diepvriesvoer of een tablet. Maar ja eea hangt ook af van hoeveel je geeft natuurlijk en een beetje van wat je bestand is.
Het is hier snel op.
2x daags voeren is niet nodig nee dat is correct.

jessicapilon zei:
roosen zei:
Dan verwen ik ze teveel 😉
ik geef om 8 uur vlokken en om 17 uur nog eens diepvriesvoer of een tablet. Maar ja eea hangt ook af van hoeveel je geeft natuurlijk en een beetje van wat je bestand is.
Het is hier snel op.
2x daags voeren is niet nodig nee dat is correct.

ja als je maar 10 vlokjes per keer voert is het wel nodig ja

Het verhaal van, Moet in 5 minuten weg zijn,is ook een wassen neus.

Als ik mosselen en spruiten in de bakken gooi,is dat niet in 5 minuten op.
Vlokvoer,blijft ook wel langer in de bak.

daar zijn ze wel een tijd mee bezig.

Eerste bedankt voor de reacties.

Aquavis: nee die heb ik niet kan nu meten maar is nu bijna helemaal kraan water.

Jessica: blausalg? het was groen van kleur.. had heel veel planten maar die zijn ook dood gegaan door de klapt,1m breed en de foto van voor kom er aan. Verder mijn aquarium draait 12 uur(uit me hoofd, de beetje alg op de bodem die was er al haalde eerder week merendeels weg, is alg zo slecht dan?

Bertus: was mijn bedoeling ook sneller in grijpen het ging gewoon te snel tijdens druke werkdagen. Ik had voornamelijk vallaniras en cambo(sorry voor de spelling zit op me telefoon, moeilijk om op te zoeken)

Verder over voedels bedankt voor het advies.

Co2 hoe verhelp je dat? Had een hoop co2 gevende planten

Displaynaam zei:
Eerste bedankt voor de reacties.

Aquavis: nee die heb ik niet kan nu meten maar is nu bijna helemaal kraan water.

Misschien nu wel ja, maar het leed was natuurlijk al gebeurd. Hoevaak ververste je voor het mis ging en hoeveel ???

Jessica: blausalg?
Blauwalg,kan ook groen zijn.

De Co2 wat de planten geven is niet veel.
Je kunt wel bio co2 toedienen.

Bio co2 maken
Bio CO2 - Een brouwerij aan het aquarium - Hobbykwekers

Een goed recept is belangrijk om goed bio co2 voor het aquarium te kunnen
maken. Hier staat uitgelegd hoe het Bio Co2 proces werkt.
www.hobbykwekers.nl/.../co2/1964-bio-co ... t-aquarium -

Nou dat algen slecht zijn zeg ik niet direct maar op je planten kun je beter niet teveel hebben.
Als ik het goed begrijp brand je licht 12 uur en ik denk dat je verder niks toevoegt en dus een lage co2 hebt.
Deze combi verklaard denk ik wel die dikke laag penseelalg.
Dat krijg je namelijk snel bij een co2 tekort.
12 uur is vrij lang als je verder niks toevoegt namelijk.
Ben wel benieuwd naar je waarden. Blauwalg kan ook groen/blauw zijn hoor. Is een beetje een velletje zeg maar en is een bacterie i.p.v. een echte alg..
Als je die hebt (gehad) dan wil dat wel groeien met een belichting van 12 uur.
Zoals Bertus al zegt is de co2 wat planten afgeven minimaal. Bio co2 toedienen is dan een optie. Co2 verhelpen is dus niet de bedoeling maar het toedienen soms wel.Co2 is nodig voor de plantengroei.Maar het is handig als we alle waarden kennen want als je meer co2 gaat toedienen moeten de andere voedingsstoffen ook voldoende voorhanden zijn want anders krijg je wellicht weer andere algen.Planten willen met meer co2 namelijk sneller groeien en als er bv nitraat tekort is dan kun je weer een hierdoor stagnatie in de groei krijgen en dus alg.
En lekker wat planten erin met de nodige snelgroeiers.

jessicapilon zei:
Nou dat algen slecht zijn zeg ik niet direct maar op je planten kun je beter niet teveel hebben.
Als ik het goed begrijp brand je licht 12 uur en ik denk dat je verder niks toevoegt en dus een lage co2 hebt.
Deze combi verklaard denk ik wel die dikke laag penseelalg.
Dat krijg je namelijk snel bij een co2 tekort.
12 uur is vrij lang als je verder niks toevoegt namelijk.
Ben wel benieuwd naar je waarden. Blauwalg kan ook groen/blauw zijn hoor. Is een beetje een velletje zeg maar en is een bacterie i.p.v. een echte alg..
Als je die hebt (gehad) dan wil dat wel groeien met een belichting van 12 uur.
Zoals Bertus al zegt is de co2 wat planten afgeven minimaal. Bio co2 toedienen is dan een optie. Co2 verhelpen is dus niet de bedoeling maar het toedienen soms wel.Co2 is nodig voor de plantengroei.Maar het is handig als we alle waarden kennen want als je meer co2 gaat toedienen moeten de andere voedingsstoffen ook voldoende voorhanden zijn want anders krijg je wellicht weer andere algen.Planten willen met meer co2 namelijk sneller groeien en als er bv nitraat tekort is dan kun je weer een hierdoor stagnatie in de groei krijgen en dus alg.
En lekker wat planten erin met de nodige snelgroeiers.

volledig mee eens

Maar waardoor zijn de vissen doodgegaan? Dat is mij een beetje de vraag.
Van een CO2 tekort met wat penseelalgen als gevolg gaan de vissen niet plotseling dood.

Heb je nog wat meer info over de bak? Hoeveel en wat voor vissen zitten erin?
Hoeveel en wat voor planten staan erin? (Alleen die Echinodorus op de foto?) Wat voor filter staat erop en maak je dit filter wel eens schoon? Heb je onlangs in de bodem gewoeld? Wat voor bodem zit er precies in de bak, zit er een voedingsbodem voor de planten onder?
Weet je wat je pH ongeveer is? Is het gewoon leidingwater?

Blauwalg - wat ik ook denk dat het was: groen, slijmerig spul dat stinkt - kan allerlei oorzaken hebben, zoals een ammoniumpiek. D�t zou verklaren waarom plotseling alle vissen zijn omgevallen. Nu is het zaak te zorgen dat dat niet nog eens gebeurt. Maar om daar advies over te kunnen geven is het handiger wat meer te weten over je aquarium 😉

- Mascha

Ja zonder de waarden kunnen we niet veel.
Er zal ergens iets in de bak hebben gezeten wat de dood heeft veroorzaakt.
Ivo geeft ook al aan dat dit een ammoniumpiek kan zijn geweest.
Ik ben het er dus ook mee eens dat we je beter kunnen verder helpen als je de waterwaarden laat meten en deze post hier.

AquaVISie: Ik ververs meestal 1 x per week 20%

Bertus: Oh echt waar? Blauwalg kan ook groen zijn en bedank voor de tip! Ga na mijn bericht het verhaal op me gemak door lezen

Jessica: Kan me nog herinneringen dat alle waarde behalve de eerder genoemde waarde goed was volgens het test stripje. Dat was mijn laatste heb een hele doos nog maar dat is maar 6 en die geef dus minder waardes aan. Jammer maar goed iets weten is beter dan niks de huidige waarde is🙁deze test strips geven de waarde raar aan): NO 3: 10,NO2: 0, GH 16d,KH 10d,PH 6,8 CI2: 0(maar water is weer vanochtend ververs, alles is op dit moment safe verder snap ik er niks als iets niet goed is google ik het meestal en altijd is het antwoord water verversen)
Dus 12 uur aan houden en de link met instructie opvolgen (van Bertus betref co2)of die instructie en aantal uren per dag verminderen?

Net de bak open gedaan hij stink nog steeds? overig ik besef nu pas dat ik iets belangrijks ben vergeten te vertellen de laatste twee weken deed de pomp raar en wekte die niet 100% (de watten vervang ik per 3maanden en maak ik om de 3 weken schoon) Dat slangetje zit niet echt lekker slijtage misschien? Misschien een nieuwe pomp/filter kopen

rTtLbapu5Gv275JIpI6rCyMK1hgCAK1H.jpeg

Net de bak open gedaan hij stink nog steeds? overig ik besef nu pas dat ik iets belangrijks ben vergeten te vertellen de laatste twee weken deed de pomp raar en wekte die niet 100% (de watten vervang ik per 3maanden en maak ik om de 3 weken schoon) Dat slangetje zit niet echt lekker slijtage misschien? Misschien een nieuwe pomp/filter kopen???

Tja,had dat gelijk in het verhaal verteld.
Als hij niet goed werkt,of stilstaat ,is alles dood in het filter.

Gaat hij weer aan, stoot gif in de bak.

Zou gewoon overnieuw beginnen.

Bertus: Ja maar had in 2013 ook een paar problemen voornamelijk met co2... En ik schreef toch belangrijk XD. Maar hij werkt wel maar niet 100%. Dus dan stoot die gif in het aquarium is dat zo.. dus toch de pomp... Bedankt voor je hulp

En over opnieuw beginnen ik heb geen andere keuzen kijk naar mijn aquarium er is niks meer om mee op te bouwen.

Vreemd die dikke laag penseelalg want je co2 is erg hoog als de waarden kloppen. Ergens richting de 50 mg namelijk.
Kan het zijn dat door je filter er geen stroming was??
Alhoewel je hele achterwand eronder zit en het niet plaatselijk is.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat de waarden kloppen en dat je zoveel co2 in je bak hebt.
eerst moet je zorgen voor een goede filter denk ik en zoveel mogelijk alg verwijderen uit je bak.

Waarschijnlijk heb je de blauwalg dus door de stoot ammonium die in je bak komt omdat de filter defect is.
Ivo noemde dat al eerder.

Wat heb je er voor filter op staan dan?
Buitenfilter?

Ja, misschien een rare opmerking, maar hoe heb je dit zover laten komen?
Ik kan niet zeggen dat er hier sprake is van liefde voor het aquarium .
Deze koek alg is niet van 1 dag, en alles wat leeft vereist zorg en aandacht, geen tijd is dus hier het gevolg van dode vissen.
Als mijn pomp raar zou doen zou ik me grote zorgen maken en er direct wat aan doen.
Blauwalg in grote mate is gif, en tja, ik kan wel met zekerheid zeggen dat door verwaarlozing dit nu aan de orde is.
Een aquarium hebben is meer dan een bak met vissen en plantjes hebben, voer erin gooien en dan klaar. 🙄
Dan begint het pas, dus eigenlijk verwijt ik de topic starter dat hij of zij de bak totaal genegeerd heeft tot de vissen dood gingen. 🙁
De bak zier eruit als zwaar verwaarloosd, en sorry als ik het mis heb :sorry:

astrid j zei:
Ja, misschien een rare opmerking, maar hoe heb je dit zover laten komen?
Ik kan niet zeggen dat er hier sprake is van liefde voor het aquarium .
Deze koek alg is niet van 1 dag, en alles wat leeft vereist zorg en aandacht, geen tijd is dus hier het gevolg van dode vissen.
Als mijn pomp raar zou doen zou ik me grote zorgen maken en er direct wat aan doen.
Blauwalg in grote mate is gif, en tja, ik kan wel met zekerheid zeggen dat door verwaarlozing dit nu aan de orde is.
Een aquarium hebben is meer dan een bak met vissen en plantjes hebben, voer erin gooien en dan klaar. 🙄
Dan begint het pas, dus eigenlijk verwijt ik de topic starter dat hij of zij de bak totaal genegeerd heeft tot de vissen dood gingen. 🙁
De bak zier eruit als zwaar verwaarloosd, en sorry als ik het mis heb :sorry:

eigenlijk dacht ik hetzelfde
durfde het alleen niet te zeggen

maar laten we hopen dat de starter zich herpakt en nu alles goed gaat en er nog veel plezier aan mag beleven

Ook ik voeg me in het rijtje van mijn voorgangers. Dit speelt al langere tijd want de penseelalg laat niet zoiets zien na 1 week.
Maar goed, ik mag niet te snel oordelen en wellicht is het door omstandigheden zo gelopen. Dat zou kunnen.
Hopen dat het nu weer goed gaat komen.

Bertus: Juwel nog wat? Ik heb het nergens genoteerd maar heb de pomp samen met een kennis onderzocht en hij doet het weer dat boven stuk dat motortje zat iets vast van binnen maar mijn kennis heb hem weer aan de praat kunnen krijgen.

Jessica: Die achterwant is alg? Ik kocht hem zo 2de hands nam eigenlijk aan dat de achterwand dat het zo hoort, staat opzicht wel mooi al vind ik zelf. de alg van de verwarming kreeg ik er niet af dit heb ik al eerder gezegd dus heb het maar laten zitten.

astrid j: Zeker een rare opmerking en accepteer je sorry niet . Beloof je dat ik eerder week water vervang, alg weg haalt en planten weg haalt als ze dood aan het gaan zijn. Ik vervang planten gelijk en ik gebruik planten spul en goede bacterie spul die ik eerder week volgens de aanbevolen hoeveelheid er in gooit. Weet zeker dat er aspecten zijn in jouw leven waar je wat minder van af weet en dat er voor zorg dat je niet te optimale verzorging kan bieden. Overig heb opzicht niks de maken met de topic en zou het volgens mijn begrip van algemene forum regels onder spam vallen. Zeker omdat roosen en Jessica er op reageert en er voor zorg dat de topic verder off topic gaat.

Zoals ik het zie zit er op die achterwand een dikke laag pluizig alg toch?/
Ik denk dat men daarom zo heeft gereageerd op je topic. Wij hebben niet kunnen weten dat je de achterwand zo hebt gekocht en dat jij dacht dat dit zo hoorde.
Nou er hoort dus geen alg op een achterwand te zitten.
Gelet op deze toevoeging van deze info van jou kant adviseer ik om verder dan ook hier rekening mee te houden en on topic te blijven.

Ik zou dus met een schuurspons de verwarming proberen schoon te boenen en ook de achterwand proberen schoon te krijgen.
Je kan hem anders er wellicht uithalen en inspuiten met carbo. Mocht dat niet willen dan stukje voor stukje onderwater inspuiten met carbo. Dat dood de penseelalg. Maar doe wekelijks dan een stukje waardoor je niet teveel carbo in je bak krijgt.

Laten we het dan op onwetendheid houden, maar ik hoop dat je vanaf nu het beter gaat doen.
Ten eerste heb je dan meer plezier van je bak, en je planten en vissen zullen het beter naar hun zin hebben.
Dat je mijn excuus niet accepteer vind ik niet erg, deze bak vind ik erg, dat je vissen zijn dood gegaan vind ik erg, dus ga je best doen en leer hier over hoe het dan wel moet of beter kan 😉

Ik lees tussen de regels door, dat je deze bak opnieuw gaat opbouwen.
Helemaal leeghalen en ik zou die achterwand eruithalen en (kan niet in je portemonnee kijken) een achterwandposter/zwart karton oid doen.
Als je de alg niet van je verwarming af kan krijgen..een nieuwe kopen OF als de bak gewoon in de normaal verwarmde kamer staat heb je vaak helemaal geen verwarming nodig.
Nieuwe bodem erin en opstarten zoals je op het forum kan lezen!

De bodem die je hebt lijkt ook erg grof.... heb je geen last van bodemrot?? Dat zou wel de stank verklaren.....
Ik zou de achterwand er ook uit halen, zit vol met algen....
Opnieuw beginnen lijkt me de beste optie.....

Goed advies Peter :thumbs:

Ligt eraan of je een achterwand met alg erg vinden, in onze rimboebak is onze achterwand ook 'levend' met penseelalg, vinden de garnalen heerlijk 😉 En we vinden het nog mooi ook. Verder geen alg op planten bij ons, dus dan is er weinig aan de hand.

Maar als je inderdaad opnieuw begint: zet er qua planten flink wat snelgroeiers (hoornblad, waterpest, braziliaans klimop, cabomba, etc.) in, en niet alleen een echinodorus 😉 Wellicht ook wat drijfplanten, dat zijn allemaal planten die goed je aquarium 'reinigen' en kwalijke stoffen voor je vissen opnemen.

- Mascha

Ps. Ik ben Mascha, niet Ivo, haha 😛

Ik denk in dit geval heeft het niet met wijsheid te maken Mascha, en ik vind het lelijk, en onverzorgd eruit zien. 🙄
In 2 maanden tijd zo'n verwarmingselement onder de alg krijgen en het er niet af krijgen is toch raar.
Zoals het topic zegt, donderdag alles pico bello, vrijdag alles dood, is hier toch geen raadsel lijkt mij. 🙁
Maar goed, ieder mens kan zich beteren, en ik hoop in dit geval ook 😀

Ik denk ook niet dat alles picobello was op donderdag, de vissen zullen nog geleefd hebben, en dat is het wel. Dit gebeurt inderdaad op langere termijn. Maar of je een achterwand met alg lelijk vind of niet is een mening, en hangt ook nog erg af van de inrichting 😉 In dit geval vind ik het op de foto's inderdaad niet mooi, maar de achterwand vervangen is nu niet bepaald absoluut bepalend voor de gezondheid van dit aquarium. DUS, vind ik dat de topicstarter zelf mag bepalen of 'ie z'n achterwand wil vervangen, dat kunnen wij niet voor diegene bepalen. We kunnen enkel tips geven om het aquarium weer gezond te krijgen. Gezien de blauwalg is het wellicht inderdaad verstandig om helemaal opnieuw te beginnen.

Oftewel: water eruit, bodem eruit. Nieuwe bodem zonder voedingsbodem eronder erin, flink wat makkelijke planten erin, filter er weer op, en dan weer een tijd laten indraaien v��r het plaatsen van nieuwe vissen. En dan het forum e.d. eens goed in de gaten houden en lezen hoe je het best een aquarium verzorgt, zodat er in de toekomst niet meer zomaar een ammoniumpiek (want ik denk nog steeds dat dat de doodsoorzaak zal zijn geweest) ontstaat.

En dan mag diegene wat mij betreft helemaal zelf weten of 'ie er zin in heeft om z'n achterwand te vervangen of te schrobben, of dat 'ie het lekker zo laat 😉

- Mascha

+1.
Maar,met Bio Co2 raakt hij er ook vanaf.

Onze achterwand zat ook vol met penseelalg.
Sinds ik de bio Co2 erbij doet ,zit telkens de instroom vol groene blubber,en de wand raakt leger.
Maar,is zijn eigen keuze.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan