Wat is er nieuw

Dwerggoerami

• Onderwerp starter Onderwerp starter adjumbe
  • Startdatum Startdatum
A

adjumbe

Guest
Beste forummers,

Ik heb het idee dat het sinds gister niet goed gaat met mijn dwerggourami man.

Hij heeft pas een nestje gehad en die wilde ik gister apart gaan zetten. Ik ben hier toen mee gestopt omdat het simpelweg niet lukte, kreeg ze niet te pakken. Omdat ik de quarantaine bak gister heb klaargezet heb ik ongeveer 30% van het water uit de draaiende bak in de aqua40 gedaan.

Ik ben bang dat ik hem te veel in de stress heb laten zitten. Nadat ik klaar was had ik na ongeveer een uur wat granulaat gegeven, maar dit at hij niet, terwijl hij normaal gesproken haantje de voorste is. Vanochtend weer geprobeerd, toen spuugde hij het uit.

Aan zijn achterste hangt een lange witte/doorzichtige sliert die er ook al een tijdje hangt. Verder is hij wat rustiger dan normaal, maar zwemt niet raar. Gaat af en toe nog even achter het vrouwtje aan, maar niet erg fanatiek.

Ik zal proberen een foto te plaatsen, al weet ik niet of dit vandaag nog gaat lukken, aangezien ik momenteel niet thuis ben.

Heeft het iets met zijn darmstelsel te maken en zou een zoutbadje dan kunnen werken?

Bedankt voor de hulp!

Wat is je bakmaat ?
60x30x40. Ben mij ervan bewust dat dit krap is voor hem en zijn woman en ben druk bezig met sparen voor een nieuwe.
Wat zijn je waterwaarden ?
Momenteel niet thuis, dus dit zal later volgen!
Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
Stingray filter van Elite. Debiet weet ik zo ook niet.
Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
Elke week 20 a 30%
Om welke vis(sen) gaat het ?
Het gaat om de trichogaster lalius.
Wat zijn de medebewoners ?
1x trichogaster lalius vrouw
9x glasroodvinzalm
1x ancistrus cirrhosus
Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
Zie eerste post.
Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
Zie eerste post.
Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
Nog niets.
Hoelang heeft de vis het al ?
Sinds gisteravond.
Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
Zwemt nu iets langer dan 3 maanden rond.
Heb je een foto van de symptomen?
Dit zal ook later moeten gebeuren.

Even een update:

Ik heb gister geprobeerd hem een zoutbadje te geven. Ik heb de instructies opgevolgd van het topic "hoe en wat zoutbad". Ik heb 8L aquariumwater in een emmer gedaan met daarin 4 eetlepels zout. Ik had alleen LoSalt en zeezout en had gelezen dat zeezout ook moet kunnen. Ik twijfel nu of ik het wel helemaal goed heb gedaan. Heb namelijk niet het zout eerst echt goed op laten lossen, alleen het water even geroerd.

Toen heb ik hem er in gedaan en ben ik er bij blijven zitten om te kijken hoe lang hij het volhield en of alles goed ging. 10 minuutjes heeft hij gebaad uiteindelijk. Ik zag alleen ook niks uit hem komen of kan je dit niet zien? Vervolgens heb ik hem in quarantaine gezet en toen ging hij tot mijn grote schrik plat op de bodem liggen. Ineens sprong hij weer op en ging hij weer zwemmen? Nu de volgende dag komt er weer een witte sliert uit en hij eet nog steeds niet.

Ik ga vanmiddag met mijn mobiel even een foto maken en het hier plaatsen. Volgens mij zie ik namelijk ook een klein roodachtig bultje/zweertje op het begin van zijn staart. Is nog best klein, dus ik hoop dat ik het op de foto krijg.

Ik weet dat de dwergjes helaas hele zwakke visjes zijn, maar ik hoop dat ik het in een vroeg genoeg stadium heb ontdekt. Als ik erachter kan komen wat het is althans.

Is het schadelijk om nog eens dat zoutbadje te doen? Of ligt dat er heel erg aan waar we mee te maken hebben?

ik denk dat het zoutbad alleen effect heeft op "parasieten" die aan de buitenkant zitten.
kijk eens op de site van Bassleer.com of je daar iets kan vinden wat er op lijkt. Die site is vrij betrouwbaar en uitgebreid.
Met die vreemde ontlasting denk ik eerder aan wormen ofzo maar ben geen expert erin. Tegen bepaalde wormen helpt Levamisole 10% heel goed en daar is geen rsistentie tegen. Kun je bij de dierenarts verkrijgen.
Maar eerst moet je weten wat het is en of dat ook daartegen werkt natuurlijk.
Ik durf zelf niet te zeggen wat het is en adviseer daarom eens deze site te bezoeken:

http://www.bassleer.com/diagnose_visziekten

Misschien (waarschijnlijk) een stomme vraag, maar waarom geef je een super gestresste vis een zoutbadje als ik vragen mag ????

Ik heb hem niet direct een zoutbadje gegeven nadat ik bezig ben geweest in de bak, maar de avond erna. Natuurlijk was hij gestresst, sowieso doordat ik hem moest uitvangen voor het zoutbadje, maar het is duidelijk dat hij ziek is, want hij eet al sinds zaterdag niet.

Ik had gelezen dat een zoutbadje het minst schadelijk is, maar wel effectief kan zijn, dus vandaar dat ik het heb gedaan.

adjumbe zei:
Ik heb hem niet direct een zoutbadje gegeven nadat ik bezig ben geweest in de bak, maar de avond erna. Natuurlijk was hij gestresst, sowieso doordat ik hem moest uitvangen voor het zoutbadje, maar het is duidelijk dat hij ziek is, want hij eet al sinds zaterdag niet.

Ik had gelezen dat een zoutbadje het minst schadelijk is, maar wel effectief kan zijn, dus vandaar dat ik het heb gedaan.

De enige vraag is dan : effectief tegen wat?
Ik zeur een beetje door (sorry daarvoor), maar ik vind het vreemd dat een vis vaak behandeld wordt, terwijl we niet (precies) weten wat er aan de hand is. Zoutbehandelingen is er daar ��n van.

Ik hoop dat hij het redt. Succes.

Aad

Ik snap je wel hoor 🙂 Ik zal het even vanaf mijn kant toelichten.

Ik zag dat hij ziek was/niet lekker was. Op basis van de symptomen ben ik op zoek gegaan naar de oorzaak/ziekte met behulp van informatie, maar ook plaatjes en dergelijke, maar ik kwam er niet uit. Ik heb gelezen dat zomaar wat medicatie erbij gooien averechts kan werken. Lijkt mij ook niet prettig om een antibiotica te krijgen voor iets wat ik niet heb. En aangezien medicatie toch vrij sterk is, wilde ik dit niet zomaar op de gok toepassen.

Toen zag ik hier dat artikel over een zoutbad staan. Ik had wel het idee dat het iets met zijn darmkanaal te maken had vanwege zijn witte sliert. Ik las vervolgens dat, mits je je visje in de gaten hield, het de veiligste manier is om te behandelen. Het kwam op mij over: het kan helpen, of niet, maar schadelijk is het niet als je het goed toepast volgens de aanwijzingen. Een te zwak visje kan er wel aan bezwijken, maar die van mij zwom nog rond.

Of het effectief zou zijn bij hem wist ik niet, maar ik kon er niet tegen om maar toe te kijken en daarnaast frustreert het me nogal dat ik maar niet weet wat hij heeft.

Ik zag het als een veilig alternatief en daar heb ik mijn keus om het te proberen op gebaseerd.

Het kan heel goed zijn dat ik niet goed heb gehandeld en dat zoutbadje beter niet had toe kunnen passen. Dan heb ik de informatie hierover verkeerd ge�nterpreteerd. Ik probeer me in ieder geval altijd zoveel mogelijk in te lezen.

adjumbe zei:
Ik snap je wel hoor 🙂 Ik zal het even vanaf mijn kant toelichten.

Ik zag dat hij ziek was/niet lekker was. Op basis van de symptomen ben ik op zoek gegaan naar de oorzaak/ziekte met behulp van informatie, maar ook plaatjes en dergelijke, maar ik kwam er niet uit. Ik heb gelezen dat zomaar wat medicatie erbij gooien averechts kan werken. Lijkt mij ook niet prettig om een antibiotica te krijgen voor iets wat ik niet heb. En aangezien medicatie toch vrij sterk is, wilde ik dit niet zomaar op de gok toepassen.

Toen zag ik hier dat artikel over een zoutbad staan. Ik had wel het idee dat het iets met zijn darmkanaal te maken had vanwege zijn witte sliert. Ik las vervolgens dat, mits je je visje in de gaten hield, het de veiligste manier is om te behandelen. Het kwam op mij over: het kan helpen, of niet, maar schadelijk is het niet als je het goed toepast volgens de aanwijzingen. Een te zwak visje kan er wel aan bezwijken, maar die van mij zwom nog rond.

Of het effectief zou zijn bij hem wist ik niet, maar ik kon er niet tegen om maar toe te kijken en daarnaast frustreert het me nogal dat ik maar niet weet wat hij heeft.

Ik zag het als een veilig alternatief en daar heb ik mijn keus om het te proberen op gebaseerd.

Het kan heel goed zijn dat ik niet goed heb gehandeld en dat zoutbadje beter niet had toe kunnen passen. Dan heb ik de informatie hierover verkeerd ge�nterpreteerd. Ik probeer me in ieder geval altijd zoveel mogelijk in te lezen.
Ik reageerde even op de combinatie "gestresste vis en zoutbad". Je hebt duidelijk een weloverwogen beslissing gemaakt en niet zomaar iets gedaan. Top !!! Daarnaast ben ik zelf niet zo van de zoutbadjes (maar dat is een trauma uit mijn jeugd : mijn oma, die aal in zout gooide).

Hij is helaas gaan hemelen 🙁

Awwww jammer om te horen !!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan