Wat is er nieuw

Een grote modderbak

papichulovis

Member
Lid geworden
11 april 2025
Leeftijd
36
Ik heb een nieuw aquarium groot.
En heb een zandlaag voedingsbodem gezet.

Nu is het water helemaal zwart en er drijft een laag van meer dan 1cm dik zand. Pomp de hele nacht gedraaid en helemaal zwart water.
Het blijft ook drijven als je dat drijfzand uitknijpt schiet zo weer naar boven.

Hulp graag ik wil deze bak zo graag bouwen.

Bijlagen

• 20250430_102646.jpg
    20250430_102646.jpg
    1 MB · Weergaven: 39
Heb je het merk van de bodem (tenminste....als het mee zou werken)?
Ik ken dit niet, maar wie weet kan iemand aan de hand daarvan advies geven.

Heb je het merk van de bodem (tenminste....als het mee zou werken)?
Ik ken dit niet, maar wie weet kan iemand aan de hand daarvan advies geven.
Ja ik moest eerst zand zetten erover.. Beginners fout.
Maar hij is nu aan het indraaien

Uiteindelijk geeft een voedings bodem altijd ellende.

Ik zou de voedingsbodem al helemaal niet nemen en werken met voeding bij de wortels.
Ik heb 150 euro aan planten in 4 weken tijd gekocht ik neem sws een voedings bodem

Idd, altijd een voedingsbodem nemen.
Je krijgt gewoon een veel beter aanbod van voedingsstoffen dus draai je veel probleemlozer met gezonde planten.

Maar ik weet nog steeds niet welk merk/ soort voedingsbodem je gebruikt.

Leuk hè, de een zegt wél een voedingsbodem nemen, een ander niet. Ieder zijn/haar ervaring. In mijn Afrika-bak heb ik een voedingsbodem van Sera, omdat dit een redelijk beplant aquarium zou worden. In een andere aquariumpje heb ik geen voedingsbodem, staan maar twee planten in, en gebruik ik alleen vloeibare plantenvoeding.

Ik heb een bak gehad van 130x50x65 vol met planten. Zonder voedings bodem met alleen bij de crypto’s plaatselijk wat klei en later osmocote pillen.
Gewoon een laag zand meer niet.

Heb dit probleem een keer met potgrond gehad.
Uiteindelijk al het drijvende eruit gevist en aangevuld met potgrond dat in een emmer voorgeweekt is.

Water toevoegen ook doen door een plastic zak op de bodem te leggen en het water op de plastic zak laten lopen, dat scheelt een hoop

Ja er zijn meer wegen die naar Rome leiden ;))

Ik zou denken het water er zo goed mogelijk uit en dan behoorlijk wat extra zand erin. En dan weer voorzichtig vullen met nieuw water.

Ik zou je pomp uitzetten. Meestal houden pompen niet zo van zand in de motor. Heb je het zand eerst uitgespoeld voordat je het erin deed?

Enige wat je nu kan doen is hele tijd water eruit halen en bij vullen totdat het helderder is. Zou het buiten weggooien ipv toilet ivm zand.
Je zou er nog meer zand op kunnen leggen in de hoop dat de rets niet omhoog komt.

even voor de duidelijkheid.. je hebt: "een zandlaag voedingsbodem" gezet. Is dat eerst zand, dan voedingsbodem? Eerst voedingsbodem, dan zand? of door elkaar gemixt?

Uit interesse, fouten maken we allemaal, daar ben jij geen uitzondering op. :thumbs:🙂

Welk merk voedingsbodem had je gekozen @papichulovis ?
In iedergeval eentje die goed is voor blackwater.
Zou voor enkel filterzand gaan, dit ziet er niet heel lekker uit en al zou het neerslaan dan nog zit alles door elkaar (met het lichtste bovenop-> hoop stof) en kun je waarschijnlijk beter met nieuw water en uitgespoelde fitlermedia opnieuw beginnen.

Uit interesse, fouten maken we allemaal, daar ben jij geen uitzondering op. :thumbs:🙂

Welk merk voedingsbodem had je gekozen @papichulovis ?
Ik weet het niet meer alles weg gegooit maar het zit er goed onder.
Deze topic kan sluiten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan